Selasa, 22 Oktober 2013

Soalan Pengarang Kajian Tentang Imam Al-Mahdi As Bertajuk: (Bermulanya Perang Amerika Terhadap Imam Al-Mahdi As),

Soalan 35:
بسم الله الرحمن الرحيم،
 الحمد لله والصلاة والسلام على سيدنا محمد وآله الطيبين الطاهرين،
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Penyayang, dan pujian kepada Allah, dan selawat dan salam kepada Muhammad penghulu kita dan keluarga sucinya, Al-Syed Ahmad Al-Hasan ....

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
Assalamu alaikum warahmatullah wabarakatuh

Saya pengarang kajian tentang Imam Al-Mahdi (as) di bawah tajuk: (Bermulanya Perang Amerika Terhadap Imam Al-Mahdi (as)), buku ini boleh didapati di laman web berikut:

Salah seorang ikhwan memberitahu saya tentang seruan tuan, dan memberikan saya pautan ke laman web tuan supaya saya dapat maklumat mengenai pandangan dan tuntutan tuan. Sebenarnya saya - dan maafkan saya demi kata-kata saya - tidak berjumpa dalam dakwaan tuan kecuali kata-kata yang tidak berguna, dan ia adalah kata-kata yang didakwa oleh ramai orang dari masa ke masa, Ia tidak membuktikan kepada saya bahawa Imam Al-Hujjah (Semuga Allah swt menyegerakan bantuan mulia beliau) akan menghantar utusan kepada manusia, tetapi saya tahu beberapa perkara yang saya tidak sebut dalam buku ini, jadi jika tuan adalah benar seperti apa yang tuan dakwa maka tentu tuan mengetahuinya; kerana tuan mendakwa antara orang paling berilmu di kalangan manusia hari ini mengenai kitab Allah SWT, dan soalan saya ialah:

Terdapat dua nama yang tersembunyi di dalam Surah Al-Fatihah dan berasal darinya, dan ia ditulis tidak seperti apa yang diketahui mengetahuinya. Salah satu darinya ditulis dari kanan ke kiri, dan yang satu lagi dari kiri ke kanan. Jadi apakah kedua-dua namanya, dan apakah cara untuk menunjukkannya? Jika saya menerima jawapan daripada tuan mengenai soalan saya, saya akan jadi salah seorang dari mereka yang berikrar setia kepada tuan, Insya Allah. Tetapi jika saya tidak menerima apa yang berfungsi sebagai jawapan, maka ini adalah tanda dari tuan tentang ketidaksahan dakwaan tuan.

و الحمد لله رب العالمين الذي هدانا لهذا وما كنا لنهتدي لولا أن هدانا الله، وصلى الله على سيدنا محمد وعلى آله الطيبين الطاهرين.
Dan Segala puji bagi Allah yang membimbing kita kepadaNya dan kita tidak akan diberi petunjuk jika Allah tidak memberi hidayah kepada kita. Selawat dan salam ditujukan kepada Muhammad Penghulu kita dan keturunan baginda yang disucikan.

Majid Al-Mahdi
24 / Rabi3 Al-Tshani / 1426 H

Jawapan: Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Penyayang. Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Selawat dari Allah ke atas Muhammad dan keturunannya, para Imam dan para Mahdi.

﴿إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَةً لِمَنْ خَافَ عَذَابَ الْآخِرَةِ ذَلِكَ يَوْمٌ مَجْمُوعٌ لَهُ النَّاسُ وَذَلِكَ يَوْمٌ مَشْهُودٌ * وَمَا نُؤَخِّرُهُ إِلَّا لِأَجَلٍ مَعْدُودٍ﴾

103. Sesungguhnya pada kejadian yang demikian, ada tanda (yang mendatangkan iktibar) bagi orang yang takut kepada azab akhirat, iaitu hari yang dihimpunkan manusia padanya. dan hari yang demikian ialah hari yang dihadiri oleh sekalian makhluk.104. Dan tiadalah Kami lambatkan hari kiamat itu melainkan untuk suatu tempoh yang tertentu. [79]

1 - Jika saudara lihat sepintas lalu dan tidak dengan terperinci pada kitab Mutasyabihaat, Fatihah, Pencerahan, Al-3ijl dan lain-lain buku di laman web, yang menurut saudara adalah tidak bernilai, saudara akan dapati saya menunjukkan bahawa semua nama-nama Allah SWT dalam surah Al-Fatihah, dan nama Nabi (S), Ali (as), Fatimah (as), para Imam dan para Mahdi (as) adalah tidak bernilai juga.

2 - Jika kata-kata saya adalah tidak bernilai maka permohonan maaf tidak perlu dan hanya akan menjadi kata-kata kosong, dan jika ia adalah bertentangan maka tidak ada permohonan maaf kecuali untuk bertaubat dan meminta ampun dari Tuhan Yang Satu Yang Menakluk.

3 - Ia tidak terbukti kepada tuan bahawa Imam Mahdi akan menghantar utusan kepada manusia, bukankah Muhammad Jiwa Suci [Al-Nafs Al-Zakiyyah] seorang rasul? Bukanlah 'Tuan yang akan menjayakan perkaranya' seorang rasul? Yamani bukan rasul? Bukan yang muncul dari Timur itu rasul? (Bacalah hadith yang telah diriwayatkan oleh Aali Muhammad yang mana Sheikh Nazim Al-Uqaili (Semoga Allah melindungi beliau) telah menyebut di dalam kitabnya Al-Rad Al-Qashim (The Shattering Reply), ia adalah satu perbahasan dengan Al-Syed Al-Sistani dan pejabat beliau dan Pusat Kajian Aqidah yang dimiliki oleh beliau), mungkin Allah akan menyinari hati saudara dan membimbing saudara kepada kebenaran, dan ini adalah permata dari Lautan Amirul Mukminin Ali bin Abi Talib yang menyebut mengenai saya.

Diriwayatkan dari Al-Ashbagh bin Nabatah berkata: [Satu hari, saya datang kepada Amirul Mukminin, Ali (as) semasa dia sedang bermenung dan mengais tanah, dan saya bertanya kepadanya: “Wahai Amirul Mukminin, mengapa tuan mengais tanah? Adakah kerana tuan mempunyai keinginan kepadanya?” Beliau menjawab: “Tidak, demi Allah! Tidak sekali aku menginginkan Bumi atau keseronokan duniawi! Aku sedang berfikir akan bayi baru lahir yang akan lahir dari keturunan kesebelas keturunanku, beliau adalah Al-Mahdi yang akan memenuhi dunia ini dengan keamanan dan keadilan seperti ia dipenuhi dengan kezaliman dan penindasan. Dia akan hilang (diragukan) dan ghaib di mana sesetengah orang akan sesat dari kebenaran dan beberapa orang lain akan mencari jalan mereka ke jalan yang betul.” Saya kemudian bertanya: “Wahai Amirul Mukminin, berapa lama akan hilang (diragukan)  dan ghaib ini akan berlalu?” Beliau menjawab: “Enam hari, enam bulan, atau enam tahun. Saya menjawab: Adakah ini benar? Beliau menjawab: Ya, seperti yang sudah ditakdirkan. Apa faedah perkara ini kepada saudara? Mereka adalah yang terbaik dari umat ini dan yang paling bertakwa di antara keturunan ini.” Aku berkata: “Kemudian apa yang akan berlaku selepas itu?” Beliau berkata: “Kemudian Allah melakukan apa yang dikehendaki-Nya, kerana Dia mempunyai permulaan, kerelaan, kemahuan dan penamatan).”[80]

Yang ke sebelas dari keturunan Amirul Mukminin (as) adalah Imam Al-Mahdi (as), dan salah satu daripada keturunannya adalah Mahdi Pertama daripada dua belas Mahdi, dan dia adalah Washiy dan utusan Imam Al-Mahdi (as).

Dalam doa Imam Al-Ridha (as) untuk Imam Al-Mahdi (as): (... Ya Allah berikan kepadanya, keluarganya, anak-anaknya, keturunannya, umatnya dan seluruh rakyatnya yang membuat dia gembira ...)[81], maka anaknya khasnya Imam Al-Ridha (as) telah menyebut di dalam doanya adalah Mahdi Pertama, Washiy dan utusan Imam Al-Mahdi (as). Saya berterima kasih kepada Allah yang membuat saya disebut oleh Allah dan oleh bapa saya Nabi Besar Muhammad, Amirul Mukminin dan para Imam dan tidak membuat saya dilupakan.

Oleh itu, di dalam buku saudara yang diberikan tanda perlunya diutus seorang Rasul oleh Imam Al-Mahdi, jadi apa yang berubah? Dan ini adalah tulisan kata-kata saudara dalam Bab III: (Saya harap pembaca tidak akan menjadi seperti orang-orang yang berkata kepada Nabi Allah Musa (as) Allah menunjukkan kepada kita secara terang-terang. Sekarang jika kita menganggap bahawa Allah SWT mahu menjadikan ia jelas kepada manusia bahawa zuhurnya Imam Mahdi tidak lama lagi, insya Allah dan bahawa mereka mesti menyokong beliau untuk menaikkan panji-panji لا إله إلاّ الله محمد رسول الله ', bagaimanakah menyempurnakan penjelasan ini atau menyampaikannya? Oleh itu, ini perlu disempurnakan perkara itu dengan sungguh-sungguh kerana Allah SWT berkehendak dari hamba-hambaNya untuk menunjukkan apa yang Dia kehendaki di tanganNya dan pada masa yang betul, kerana kepentingan untuk mengetahui perkara ini dan pada masa ini khususnya, supaya dia akan mengadakan hujjah yang kuat pada Hamba-hambaNya).

Jadi adakah saudara lupa atau berpura-pura lupa apa yang tangan saudara tulis di dalam buku saudara!

4 - Bagaimana saudara membuat keputusan bahawa jika saya tidak terlibat dalam pengiraan yang telah saudara libatkan [dan menterbalikkan perkataan] yang saudara fikir ia adalah betul, bahawa saya telah membuat dakwaan secara palsu, tidak seperti ini wahai Sa’ad cara mengeluarkan unta [[ungkapan asalnya berbunyi: أوردها سعد وسعد مشتمل ** ما هكذا يا سعد تورد الإبل - Sa’ad mengeluarkannya dan Sa’ad dalam keadaan berselimut- tidak seperti ini wahai Sa’ad cara mengeluarkan unta. - Ungkapan ini disebutkan untuk setiap orang yang memaksakan diri untuk melakukan sesuatu yang tidak dia pahami dan kuasai, - pent]]

5 - Jika saudara melakukan cara pengiraan saudara dan yang pasti daripadanya dan dengan kebenarannya, maka mengira melalui cara saudara yang sama dan melalui pengiraan nombor yang terbukti kepada saudara dan saudara mahu membuktikannya kepada orang ramai melalui pengiraan:

من هو أحمد = هو رسول المهدي، كما حسبت من هو محمد = هو نبي الله، في كتابك الموسوم الفصل الثالث. ويحسب (المهدي) بالجمع الكبير وعدده (90)، ويحول إلى الجمع الصغير فيصبح (9)، كما حسبت في كتابك (محمد).

Siapakah Ahmad = Beliau adalah utusan Al-Mahdi, cara yang sama saudara kira, Siapakah Muhammad = dia adalah nabi Allah, dalam buku saudara yang dinyatakan di atas bab tiga. Dan (Al-Mahdi) dikira dengan penjumlahan besar dan nombornya (90), ia ditukar kepada penjumlahan kecil maka ia menjadi (9), cara yang sama saudara kira (Muhammad) di dalam buku saudara.
م + ن + هـ + و + ا + ح + م + د
4 + 5 + 5 + 6 + 1 + 8 + 4 + 4 = 37
هـ + و + ر + س + و + ل + (ا ل م هـ د ي)
5 + 6 + 2 + 6 + 6 + 3 +     (9)   = 37

وكذلك اِحسب: (ما هو كتاب الله) ستجده يساوي (هو رسول المهدي) كما حسبت في كتابك ما هو كتاب الله، هو القرآن الكريم

Juga mengira (Apa dia kitab Allah), saudara akan dapati ia sama dengan (dia adalah utusan Mahdi) cara yang sama saudara kira di dalam buku saudara, apa dia kitab Allah, ia adalah Al-Quran.

م + ا + هـ + و + ك + ت + ا + ب + ا + ل + ل + هـ
4 + 1 + 5 + 6 + 2 + 4 + 1 + 2 + 1 + 3 + 3 + 5 = 37
هـ + و + ر + س + و + ل  + (ا ل م هـ د ي)
5 + 6 + 2 + 6 + 6 + 3 +      (9)      = 37
هـ + و + ا +  ل + ق + ر + ا + ن + ا + ل + ك + ر + ي + م
5 + 6 + 1 + 3 + 1 + 2 + 1 + 5 + 1 + 3 + 2 + 2 + 1 + 4 = 37


Oleh itu, dari perkara di atas ia menjelaskan kepada saudara bahawa Ahmad adalah utusan Mahdi, dan dia adalah Kitab Allah, dan dia adalah Al-Quran yang berkata-kata dan melalui cara yang sama saudara telah tetapkan sebagai bukti pada kemunasabahan kajian (ilmu) huruf dalam buku saudara (Permulaan Perang Amerika terhadap Imam Al-Mahdi (as)), kerana itu takutlah kepada Allah dan berpegang dengan kata-kata Amirul Mukminin Ali (as) dengan Hak Aali Muhammad (as): (Dan jangan mengajar mereka kerana mereka lebih berilmu daripada kamu).[82]

Oleh itu, mematuhi hujjah yang saudara tentukan dalam buku saudara, sehingga saudara menghindari dan menahan diri dari menjawab tidak dapat diterima dari saudara. 

Saya akan menjelaskan kepada saudara sesuatu tentang rahsia nombor (37)

Dia Yang Maha Tinggi berfirman:

﴿فَصِيَامُ ثَلاثَةِ أَيَّامٍ فِي الْحَجِّ وَسَبْعَةٍ إِذَا رَجَعْتُمْ تِلْكَ عَشَرَةٌ كَامِلَةٌ ذَلِكَ لِمَنْ لَمْ يَكُنْ أَهْلُهُ حَاضِرِي الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ﴾

{Kemudian berpuasa tiga hari dalam masa mengerjakan Haji dan tujuh hari lagi apabila kamu kembali. Ia adalah lengkap sepuluh [hari]. Ini adalah untuk mereka yang keluarganya bukan petugas di al-Masjid al-Haram}.[83]

Sepuluh adalah tujuh langit-langit (Al-3arsy Al-3adzim).  Al- Kursiy (Takhta), Al-3arsy Al-A3dzam (Singgahsana Terbesar) dan Saraduq Al-3arsy Al-A3dzam (Astaka Singgahsana Terbesar); Ketiga-tiga ini adalah Baitullah dan Kota Kesempurnaan Ilahiyah dalam penciptaan, dan Kota Ilmu (Muhammad (S)).  Maka termasuk dari Aali Muhammad, semuanya 'sepuluh' dalam mengerjakan Haji iaitu di Baitullah, iaitu di Kota Ilmu, iaitu di Bait Al-Nubuwah dan teras risalah. Untuk maklumat lanjut dan untuk gambaran yang lebih jelas kepada saudara, sila baca Mutasyabihat Bhg. 3 – Soalan mengenai Rahsia 40, Soalan mengenai Al-3arsy dan  Al- Kursiy)
(Soalan tentang rahsia empat puluh, soalan mengenai Al-‘Arash dan Al-Kursiy).

1 - Nombor (37) terdiri daripada dua angka (3,7), dan jumlahnya adalah (10). Ia adalah sepuluh Tauhid. Yang dipenuhi apabila pergi menunaikan haji ke Baitullah dan menziarahi Kota Ilmu dan akalnya telah disempurnakan dan adalah dari 313, dia adalah dari kami Ahlul Bait. Ini telah diriwayatkan dari bapa-bapaku (3alaihim Al-salam): (Iman adalah sepuluh darjat [84], dan Salman dapat memenuhi yang kesepuluh (solawat Allah ke atas Salman), maka Salman adalah dari kami Ahlul Bait) [85]. Bagi kami Ahlul Bait, sepuluh kami berada dalam ibadah haji dan dalam Rumah Allah.

2 - Nombor (37) terdiri daripada (10 +27). Sepuluh adalah sepuluh haji dan dua puluh tujuh adalah ilmu yang dibenarkan tersebar di kalangan manusia seperti [diriwayatkan] dari mereka (as). Bagi yang menyempurnakan sepuluh haji (sepuluh keimanan), dia akan dapat memegang dua puluh tujuh (27) huruf Tauhid yang Imam Al-Mahdi (as) sebarkan.
Dia Yang Maha Tinggi berfirman:

﴿وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ﴾

(Dan Kami mahu memberikan pertolongan kepada kaum yang tertindas di negeri itu dan menjadikan mereka Imam dan menjadikan mereka pewaris).[86]

Orang-orang yang dikehendaki Allah dijadikan mereka Imam adalah Aali Muhammad (as); Imam-Imam dan Mahdi-Mahdi (as), serta tiga ratus tiga belas sahabat Imam Al-Mahdi (as). Rahsianya adalah di awal Surah Al-Qishash, iaitu (طسم - Tha, Sin, Mim) dan Jika saudara kira bilangan pecahan Huruf-huruf  ini dengan penjumlahan besar:

Tha + Sin + Mim
9 + 60 + 40 = 109

Hasilnya ialah (100 + 9) dan jika saudara ditukar ke dalam penjumlahan kecil (1 + 9) jumlahnya akan menjadi (10), dan ia adalah sepuluh haji yang berkaitan dengan Imam (yang Tiga ratus tiga belas) yang disebut dalam ayat ini, dan ia adalah Sepuluh Tauhid seperti pergi berhaji ke Baitullah, akan dikurniakan dan disempurnakan akalnya dan menjadi yakin dan tsabit di sisiNya dan keesaanNya Yang Maha Suci (Huwa), dan jika saudara kira huruf (هو - Huwa), saudara akan dapati:

Ha + Wau
5 + 6 = 11

Ia adalah (1 + 10). Sepuluh saudara sudah tahu, ia adalah sepuluh haji dan iman, dan Satu adalah Yang Maha Tinggi.
Jadi, sesiapa yang dikurniakan 10, dia akan menjadi yakin dan tsabit di sisiNya dan keesaanNya dan KetunggalanNya.

Secara ringkas, saya menjelaskan untuk saudara yang ada pada nombor ini (37) adalah sepuluh Haji dan Tauhid serta sebagai (27) huruf dari Ilmu Tauhid. Oleh itu, yang pergi menunaikan haji dan dikurniakan sepuluh tempat, dia akan membawa makrifah (27) huruf yang telah tersebar di kalangan manusia. Ia adalah rahsia yang tidak boleh dipikul kecuali oleh nabi yang diutus, atau malaikat yang rapat atau orang yang beriman yang Allah uji hatinya dengan iman. Hasilnya dia adalah yakin dan keesaanNya dan KetunggalanNya SWT (Huwa).
Untuk membolehkan saudara mengetahui lebih lanjut, jika saudara kira (Tha-Sin-Mim) menggunakan penjumlahan kecil:

Tha + Sin + Mim =
9 + 6 + 4 = 19

Bilangan huruf Basmalah adalah (19), dan Basmalah adalah Ayat Tauhid.
Dia Yang Maha Tinggi berfirman:

﴿وَجَعَلْنَا عَلَى قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَنْ يَفْقَهُوهُ وَفِي آذَانِهِمْ وَقْراً وَإِذَا ذَكَرْتَ رَبَّكَ فِي الْقُرْآنِ وَحْدَهُ وَلَّوْا عَلَى أَدْبَارِهِمْ نُفُوراً﴾

(Dan Kami telah letakkan di atas hati mereka penutup, supaya mereka tidak memahaminya, dan pada telinga mereka pekak. Dan apabila kamu menyebut Tuhanmu saja dalam Al-Quran, mereka berpaling kembali pada kebencian).[87]

Ini bermakna kata Basmalah: بسم الله الرحمن الرحيم seperti yang diriwayat dari mereka (as)[88]. Saudara tahu bahawa (Tha-Sin-Mim) merujuk kepada orang-orang Tauhid, tiga ratus tiga belas orang, dan dengan itu bilangan huruf dalam Ayat Tauhid (بسم الله الرحمن الرحيم) adalah sama dengan bilangan ayat orang-orang Tauhid itu (طسم - Tha-Sin-Mim) dan ahli neraka adalah orang-orang musyrik, dengan itu dijadikan atas mereka bilangan Ayat Tauhid itu.

Dia Yang Maha Tinggi berfirman:

قال تعالى: ﴿عَلَيْهَا تِسْعَةَ عَشَرَ @ وَمَا جَعَلْنَا أَصْحَابَ النَّارِ إِلَّا مَلائِكَةً وَمَا جَعَلْنَا عِدَّتَهُمْ إِلَّا فِتْنَةً لِلَّذِينَ كَفَرُوا لِيَسْتَيْقِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ وَيَزْدَادَ الَّذِينَ آمَنُوا إِيمَاناً وَلا يَرْتَابَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ وَالْمُؤْمِنُونَ وَلِيَقُولَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَالْكَافِرُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَذَا مَثَلاً كَذَلِكَ يُضِلُّ اللَّهُ مَنْ يَشَاءُ وَيَهْدِي مَنْ يَشَاءُ وَمَا يَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّكَ إِلَّا هُوَ وَمَا هِيَ إِلَّا ذِكْرَى لِلْبَشَرِ﴾(

(Padanya sembilan belas * Dan Kami tidak menjadikan penjaga neraka melainkan malaikat. Dan Kami tidak menjadikan bilangan mereka melainkan sebagai satu ujian bagi orang-orang kafir - bahawa orang-orang yang telah diberikan Kitab akan yakin dan akan bertambah orang-orang yang beriman akan imannya dan tidak akan ragu-ragu orang-orang yang telah diberi Kitab dan orang yang beriman dan akan berkata mereka yang di dalam hatinya ada penyakit dan orang-orang kafir, "Apa yang dikehendaki Allah dengan bilangan ini sebagai contoh?" Demikianlah Allah menyesatkan sesiapa yang dikehendakiNya dan memberi petunjuk kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya. Dan tiada yang mengetahui tentera Tuhanmu melainkan Dia. Dan tidak menyebutnya (neraka) melainkan satu peringatan kepada manusia. [89

Pengamal Tauhid mereka adalah ahli Yamin (Ashhab Al-Yamin) dalam Surah Al-Muddatstair [74:39]
 ; orang-orang yang masuk syurga tanpa hisab, dan mereka adalah sahabat Al-Yamani (Ashhab Al-Yamani), Washiy dan utusan Imam Mahdi (as).

Dia Yang Maha Tinggi berfirman:

﴿كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ * إِلَّا أَصْحَابَ الْيَمِينِ﴾

 Tiap-tiap diri, untuk apa yang ia telah usahakan, akan dikekalkan.* Kecuali para sahabat kanan). [90]

Baca Kenyataan terbaru Yamani untuk gambaran lebih jelas untuk saudara dan untuk menjadi lebih pasti -jika saudara adalah seorang pencari kebenaran dan dari orang-orang yang telah diberikan Kitab atau orang-orang yang beriman kepada kitab - Dia Yang Maha Tinggi berfirman:

﴿وَمَا جَعَلْنَا عِدَّتَهُمْ إِلَّا فِتْنَةً لِلَّذِينَ كَفَرُوا لِيَسْتَيْقِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ وَيَزْدَادَ الَّذِينَ آمَنُوا إِيمَاناً﴾

(Dan Kami tidak menjadikan bilangan mereka melainkan sebagai satu ujian bagi orang-orang kafir - bahawa mereka yang telah diberikan Kitab itu akan yakin dan orang-orang yang beriman akan bertambah imannya). [Al-Muddatstsir 74:31]

Mari kira bersama saya: perkataan (Washiy), (Al-Yamani), (Siapakah Yamani), (Dia adalah Washiy), (dia adalah Washiy Imam Mahdi), (para sahabat kanan). 
Tetapi sebelum kita mula dengan pengiraan, marilah kita mengkaji apa yang ada di tangan saudara yang telah ditulis dalam buku saudara (Mulanya perang Amerika terhadap Imam Mahdi)

Fasal Kedua, seperti yang saudara kata: (abad keenam, ramalan ke 33: tangannya akhirnya belumuran darah Al-ALUS, dia tidak akan dapat melindungi dirinya di laut, dia akan takut kuasa tentera di antara dua laut (Mesopotamia), dan lelaki hitam yang marah itu akan membuat dia menyesal apa yang dia lakukan), kemudian saudara lihat pula di dalam buku saudara kata-kata:

Ini adalah salah satu ramalan yang pelik yang disebut oleh Nostradamus kerana ia dengan jelas menyebut Imam al-Mahdi (as), dan penterjemah ramalan yang hairan dengan makna nama yang disebut dalam ramalan, dan kebanyakan penterjemah menyebut nama kerana ia adalah (ALUS), walaupun sebahagian daripada mereka telah memadamkannya dalam terjemahan bahasa Inggeris, tetapi ia terdapat dalam Salinan Perancis yang asal, dan di sini penterjemah menterjemahkan perkataan (ALUS) yang disebut dalam ramalan sebagai (AL-ALUS) (menambah artikel 'Al', bahasa Arab) tanpa mengetahui apa maknanya dan dia meninggalkan teka-teki itu pada masa untuk menyelesaikannya apabila peristiwa berlaku kelak. Manakala saya akan mendedahkan apa yang dimaksudkan Nostradamus daripadanya.

Bahawa di sini Nostrdamos seperti biasa menggunakan ubahsuai dengan mengalih Huruf atau mencorakkannya apabila bertemu kepada nama-nama orang atau nama keluarga mereka. Jadi dia padam huruf (I=i) pada akhir nama tersebut; kerana jika kita menambah huruf ini, perkataan menjadi (ALUSI) (الوصيAL-WASHIY) dan maksudnya akan menjadi sangat jelas, seperti yang kita tahu bahawa nama Washiy ditetapkan kepada dua belas Imam Ahl al-Bayt (as) dan Imam Mahdi (as) adalah salah seorang Washiy supaya dia boleh dipanggil sebagai (Al-Washiy). Sekali lagi, Nostradamus bersetuju dengan Syiah.

Di sini, Nostradamus menggambarkan orang tertentu yang boleh menjadi ketua perang atau presiden sebuah negara yang cuba untuk membunuh Imam Mahdi (as) atau menghapuskan kuasa-kuasanya dan dia takut kuasa tentera (tentera Imam Mahdi) di Mesopotamia (Iraq), tetapi seorang lelaki tentera Imam Mahdi (digambarkan sebagai berkulit hitam yang bermakna dia adalah (Syiah); kerana pakaian hitam melambangkan Syiah, atau dia mungkin seorang lelaki Arab Muslim dari Afrika (hitam) yang akan membunuhnya dan menghapuskan kuasa-kuasanya ketika mereka berada di laut (mungkin dalam salah satu armada perang atau di salah satu daripada pesawat pengangkut, dan dia akan memusnahkannya).

Sebelum saya mula membuat pengiraan, saya mempunyai komen di atas kata-kata saudara. Washiy yang disebut dalam ramalan Nostradamus bukan Imam Mahdi (as), tetapi beliau adalah Washiy Imam Mahdi (as) dan yang pertama daripada dua belas Mahdi, Washiy Imam Mahdi (as). Serta dia adalah utusan Imam Mahdi dan pemimpin yang akan menjayakan perkara itu seperti yang disebut dalam riwayat, dan dia adalah Yamani Aali Muhammad (as) yang dijanjikan yang menyeru kepada kebenaran dan yang berpaling darinya adalah dari ahli neraka seperti yang dinyatakan dalam riwayat mereka (as).

Dalam wasiat Rasulullah (S): (Dari Abi Abdillah (as), dari bapa-bapa beliau, dan dari Amirul Mukminin (as), beliau berkata: Pada malam Rasulullah (S) melepaskan nafas terakhir, baginda bersabda kepada Ali (as): [Wahai Aba Al-Hassan, bawa kertas dan tinta. Rasulullah (S) menentukan kepadanya wasiat sehingga beliau sampai perkara berikut dan bersabda: [Wahai Ali, akan ada dua belas imam selepas ku dan dua belas Mahdi selepas mereka. Kamu, Ali, adalah yang pertama daripada dua belas Imam. Kemudian dia teruskan mengarahkan dengan bersabda: Al-Hassan memindahkan kepada anaknya Muhammad (م ح م د) dari Aali Muhammad (S) dan dengan dia Imam akan menyusul kepada dua belas. Kemudian, akan ada dua belas Mahdi-mahdi selepasnya. Sekiranya dia akan meninggal dunia (Imam yang kedua belas), maka hendaklah dia memindahkannya kepada anaknya, Mahdi pertama. Dia akan mempunyai tiga nama; satu seperti nama ku, nama seperti ayah ku ia adalah Abdullah dan Ahmad, dan nama yang ketiga adalah Al-Mahdi. Dia akan menjadi orang yang mula-mula beriman).[91]

Al-Shadiq (as) berkata: (dari kalangan kami selepas Al-Qaim akan dua belas Mahdi-mahdi dari keturunan Al-Hussain (as)) [92].

Al-Shadiq (as) berkata: (dari kalangan kami selepas Al-Qaim akan ada sebelas Mahdi-mahdi dari keturunan Hussain (as)) [93].

Dalam riwayat ini, Qaim adalah Mahdi Pertama, bukan Imam Mahdi (as); kerana Imam (as) mempunyai dua belas Mahdi-mahdi datang selepas beliau

Al-Baqir (as) menyebut ciri-ciri Al-Mahdi Pertama: (... Bahawa seseorang yang mempunyai pipi merah, mata yang tenggelam, kening terpisah dan bahu yang bidang serta liken (kulit berkerak) di kepalanya dan tanda di wajahnya, Rahmah Allah pada Musa...) [94]

Dari Amirul Mukminin (as) dalam satu kenyataan yang panjang berkata: (... yang pertama adalah dari Basrah dan yang terakhir dari Ibdal ...) [95].

Dalam satu kenyataan yang panjang As-Sadiq (as) menamakan sahabat Qaim (as): (... Daripada Basra ... Ahmad ...) [96]

Dari Imam Al-Baqir (as) dia berkata: (Dia mempunyai dua nama-merujuk kepada Qaim satu yang tersembunyi dan lain dinyatakan. Sebagai satu yang tersembunyi ia adalah Ahmad dan yang yang dinyatakan adalah Muhammad). Ahmad adalah nama Mahdi Pertama dan Muhammad adalah nama Imam Mahdi (as) seperti yang dinyatakan dalam wasiat Rasulullah (S).

Diriwayatkan dari Baqir (as): (Allah SWT mempunyai harta di Thaliqaan, ia bukan emas atau perak tetapi terdiri daripada dua belas ribu (lelaki) di Khurasan, mempunyai slogan kata "Ahmad! Ahmad!". Mereka akan diketuai oleh seorang lelaki muda Bani Hashim menunggang keldai kelabu dan memakai destar merah. Aku hampir boleh melihat dia menyeberangi Furat, apabila kamu mendengar kedatangannya, bersegera kepadanya walaupun kamu perlu merangkak di atas salji) [98]. Ahmad nama Mahdi Pertama dan Washiy Imam Al-Mahdi (as), dan dia adalah orang yang pertama beriman kepada Imam Mahdi (as) pada awal kemunculannya, dan dia adalah utusan Imam Mahdi (as) kepada semua manusia.

Dalam doa Hari Ketiga Syaaban (Hari Lahir Imam Al-Hussain (as)) diriwayatkan dari Imam Mahdi (as): (Ya Allah aku bermohon kamu dengan kebenaran orang yang dilahirkan pada hari ini ... mengimbangi (membalas) kematiannya demi Imam keturunan beliau, dan dengan ubat di tanah dan dengan kemenangannya semasa beliau kembali. Dan Washiy keturunannya selepas Al-Qaim mereka dan ghaibnya, sehingga mereka mencapai Al-Utar dan menghukum dengan keredhaan Al-Jabbar dan menjadi ansar terbaik. Semoga Allah akan bersama-sama mereka dengan perubahan malam dan siang. Ya Allah dengan kebenaran mereka Aku mohon pertolonganMu ...).[99]

Jika saudara merenung doa tersebut, saudara akan menyedari bahawa yang dimaksudkan dengan Aushiak mereka dari adalah Aushiak (Washiy-washiy) Imam Mahdi (as), mereka dari bapa mereka, yang pertama dari Mahdi-mahdi yang disebut dalam riwayat-riwayat, dan yang disebut dalam Ramalan Yahudi Nostradamus, supaya ia akan menjadi hujjah yang menarik terhadap orang Yahudi dan Kristian dan dunia Barat yang percaya pada ramalan ini, kerana ia menepati banyak peristiwa-peristiwa yang lepas dan kerana ia adalah dari seorang lelaki berbangsa Yahudi, orang Barat dari Perancis. Kini, selepas dijelaskan kepada saudara bahawa Washiy yang disebut dalam ramalan adalah Washiy Imam Mahdi (as), aku akan membawa saudara kepada pengiraan:


Pertama: (Yamani adalah Washiy)

Perkataan Washiy:
1 - Wa Shad Ya
6 + 90 + 10 = 106 menggunakan penjumlahan yang besar dan ia ditukar kepada penjumlahan kecil:
(6 + 100) supaya ia akan menggunakan hasil tambah kecil (6 + 1) = (7)

2 - Wa Shad Ya
6 + 9 + 1 = 16 menggunakan penjumlahan kecil

Perkataan (Al-Yamani):

1) Alif + Lam + Ya +  Mim+ Alif + Nun + Ya
1 + 30 + 10 + 40 + 1 + 50 + 10 = 142 menggunakan penjumlahan besar dan ditukarkan kepada penjumlahan kecil, (2 + 40 + 100) maka ia akan menggunakan penjumlahan kecil (2 + 4 + 1) = 7

2) Alif + Lam + Ya +  Mim+ Alif + Nun + Ya

1 + 3 + 1 + 4 + 1 + 5 + 1 = 16 menggunakan penjumlahan kecil
Oleh itu, ia menjelaskan kepada saudara dari pengiraan di atas bahawa perkataan:
(Washiy itu) = (Al Yamani) = (7) selepas pengiraan ia menggunakan penjumlahan besar dan menukar mereka kepada penjumlahan kecil.

(Washiy itu) = (Al Yamani) = (16) selepas pengiraan menggunakan penjumlahan kecil.

Kedua: Apabila ditanya mengenai watak Yamani, kita katakan: (Siapakah Yamani). Jika Yamani adalah Washiy Imam Mahdi (Maksudnya jika Mahdi pertama disebut dalam wasiat Rasulullah), jawapannya menjadi: (Dia adalah Washiy Imam Mahdi) atau (Dia adalah Washiy). 

Bilangan Mahdi adalah seperti berikut:

Alif Lam Mim Ha Dal Ya (المهدي)
1 + 30 + 40 + 5 + 4 + 10 = 90

Sekarang kira:

(Siapakah Yamani) من هو اليماني - Man Huwa Al-Yamani
Mim Nun Ha Wau + (Alif Lam Ya Mim Alif Nun Ya)
4 + 5 + 5 + 6 + (7) = 27
(Dia adalah Washiy Imam Mahdi) Huwa Washiy Al-Mahdi
Waw + (Wau Shad Ya) + (Alif Lam Mim Ha Dal Ya)
5 + 6 + (7) + (9) = 27

(Dia adalah Washiy) هو وصي - Huwa Washiy
Ha Wau + (Wau Shad Ya)
5 + 6 + (16) = 27

Oleh itu, ia menjelaskan kepada saudara bahawa jumlah: (Siapakah Yamani) = (Dia adalah Washiy Imam Mahdi) = (Dia adalah Washiy).

Kira bilangan (هو اليماني - Dialah Yamani) menggunakan penjumlahan kecil dan saudara akan mendapati ia sama dengan (27) huruf dari Ilmu yang disebarkan Al-Qaim (as) kepada manusia.

Abi Abdillah (as) berkata: (Ilmu ada dua puluh tujuh huruf. Semua yand didatangkan kepada rasul. Tidak mengetahu manusia sehingga hari ini melainkan dua huruf ini. Tetapi jika Qaim kita bangikit, beliau akan membawa keluar dua puluh lima huruf untuk disebarkan di kalangan manusia dan menambah dua huruf untuk menyebarkannya dan menjadi dua puluh tujuh huruf).

هو اليماني
Ha + Wau + Alif + Lam + Ya +  Mim + Alif + Nun + Ya
5 + 6 + 1 + 3 + 1 + 4 + 1 + 5 + 1 = 27

Kemudian kira bilangan (أصحاب اليمين - sahabat Yamani) di dalam ayat:

﴿كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ * إِلَّا أَصْحَابَ الْيَمِينِ﴾

(Tiap-tiap diri, untuk apa yang ia telah usahakan, akan dikekalkan * Kecuali para sahabat yang kanan, [101]

Al-Yamin dikira menggunakan penjumlahan besar dan ditukar kepada penjumlahan kecil dan hasilnya akan menjadi:

أصحاب اليمين
Alif + Sad + 'Ha + Alif + Ba + (Alif Lam Ya Mim Ya Nun)
1 + 9 + 8 + 1 + 2 + (1 + 4 + 1) = 27

Kamu tahu bahawa bilangan (27) mewakili huruf dua puluh tujuh ilmu (mengenal Allah Yang Maha Tinggi dan mentauhidkanNya) yang Imam Mahdi (as) akan sebarkan kepada manusia.

Saudara akan tahu daripada pengiraan sebelumnya bahawa Al-Yamani adalah Washiy Imam Mahdi (as) dan Mahdi Pertama, adalah bekas kepada dua puluh tujuh huruf ilmu. Kerana dia adalah mangkuk (bekas) yang menerima limpahan dari Imam Mahdi (as) dan dicurahkan kepada sahabatnya. Oleh itu, Yamani dinisbahkan kepada Imam Mahdi (as).adalah (huruf) Nun dan titik Nun.

Allah berfirman:

﴿نْ وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ * مَا أَنْتَ بِنِعْمَةِ رَبِّكَ بِمَجْنُونٍ * وَإِنَّ لَكَ لَأَجْراً غَيْرَ مَمْنُونٍ * وَإِنَّكَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِيمٍ * فَسَتُبْصِرُ وَيُبْصِرُونَ * بِأَيِّكُمُ الْمَفْتُونُ * إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ﴾

Nun. Dengan pena dan apa yang mereka tulis, * Engkau - Dengan sebab nikmat pemberian Tuhanmu - bukanlah seorang gila. * Dan sesungguhnya, bagi kamu adalah ganjaran yang tidak putus-putus. * Dan sesungguhnya, kamu mempunyai akhlak yang sangat mulia. * Jadi, kamu akan melihat dan mereka akan melihat * Siapakah di antara kamu yang menderita. * Sesungguhnya Tuhan kamu amat mengetahui siapa yang sesat dari jalan-Nya, dan Dia amat mengetahui akan orang yang mendapat petunjuk..[102]

Al-Yamani dinisbahkan pada 313 sahabat Imam Mahdi adalah huruf Ba (ب), dan dia adalah titik Ba dalam بسم الله الرحمن الرحيم. Beliau mempunyai dua makam Risalah dan Wilayah, dan pada zaman ini dia mewakili Muhammad dan Ali, dan Muhammad (Shalawat Allah 3alihima) dan adalah Kota dan Pintunya, jadi ke mana kamu hendak pergi?

﴿وَمَا هُوَ بِقَوْلِ شَيْطَانٍ رَجِيمٍ * فَأَيْنَ تَذْهَبُونَ * إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعَالَمِينَ * لِمَنْ شَاءَ مِنْكُمْ أَنْ يَسْتَقِيمَ * وَمَا تَشَاءُونَ إِلَّا أَنْ يَشَاءَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ﴾

(Dan Al-Quran itu) bukanlah perkataan syaitan, yang direjam. * Jadi ke mana kamu hendak pergi? * Ia tidak lain hanyalah peringatan kepada seluruh alam * Bagi sesiapa yang dikehendakiNya di antara kamu untuk mengambil jalan yang lurus. * Dan kamu tidak berkehendak kecuali dikehendaki Allah - Tuhan sekalian alam. [103]
                 
Saudara akan tahu daripada pengiraan sebelumnya bahawa Ashhab Al-Yamin (sahabat kanan), mereka adalah para sahabat Al-Yamani juga, adalah mangkuk berisi dua puluh tujuh huruf Ilmu, kerana mereka adalah mangkuk yang menerima limpahan dari Yamani, Washiy dan utusan Imam Mahdi (as) kepada semua manusia, maka mereka mencurahkan ilmu kepada manusia, mereka adalah 313.

Untuk membolehkan saudara tahu lebih lanjut:
Bukti-bukti seruan dakwah banyak, saya datang dengan apa yang telah ditugaskan kepada para Nabi dan para Rasul (as), Muhammad (S) dan Imam-imam (as). Salah seorang daripada saudara-saudara Ansar Imam Mahdi, adalah Encik Dhia’ Al-Zaidiy, telah menyusun sepuluh dalil-dalil dalam kitabnya Al-Nur Al-Mubin (Cahaya Yang Menerangkan), yang telah dicetak dan saudara boleh melihatnya, begitu juga Al-Balagh Al-Mubin (Risalah Penerangan) Bahagian 1  disusun oleh Sheikh Nazim Al-Uqaili (semoga Allah mememeliharanya).

Sebahagian daripada bukti-bukti Dakwah adalah:

1 – Riwayat dari Nabi Muhammad (S) dan para Imam yang menyebut nama, negara dan sifat-sifat.
2 – Mengetahui yang jelas [muhkam] dan kiasan [Mutashabah] dan laluan (jalan) langit-langit, ia adalah daripada keunikan (khusus) dan rahsia-rahsia Aimmah (as).
3 - Mubahilah / sumpah li'an (Qism Al-Barrah) / dakwah kepada kebenaran, dan lain-lain
4 – Al-Kasyaf (diperlihatkan) semasa sedar dan rukya (mimpi) benar dilihat semasa tidur oleh sejumlah besar manusia terhadap Al-Rasul Muhammad , Ali (as), Al-Zahrah( as)  dan Aimmah (as) kerana mereka mengekalkan kepada kebenaran dakwah ini, dan rukya mereka absah (tsabit), dan ia adalah benar dari al-Quran dan riwayat [hadith] daripada mereka (as).

Di samping itu dengan apa yang saudara telah putuskan dan yang saudara dilakukan mengenai ramalan Nostradamus dalam buku saudara, bab kedua, di mana saudara memetik teks ini:

(Abad Ketiga, ramalan ke 94 selama lima ratus tahun lagi mereka akan memberi perhatian kepada beliau kerana beliau adalah hiasan di zamannya, maka semua pendedahan yang besar yang secara tiba-tiba, akan yang dihantar akan membuat orang-orang abad tersebut gembira).

Jadi apakah ilham (wahi) yang lebih besar selain rukya (pengelihatan –mimpi benar) yang dilihat oleh sebilangan besar manusia dan yang menunjukkan kebenaran pemiliknya?

Saudara baca dengan teliti, dan carilah kebenaran di depan mata saudara, dan cari dengan teliti dan saksama oleh diri sendiri dan jauhkan diri dari api neraka. Saya memohon kepada Allah untuk memberi hidayah kepada saudara jika saudara mahukannya, dan untuk menunjukkan kepada saudara yang benar sebagai kebenaran supaya saudara mengikutnya, dan untuk menunjukkan kepalsuan sebagai kepalsuan supaya saudara mengelaknya.

والحمد لله وحده
Dan pujian hanya kepada Allah

Ahmad Al-Hassan


Jamaadi Al-Awwal / 1426 H...


✡✡✡✡✡

---------------------------
[79] – Hud 11:103-104.
[80] - Ghaibah Al-Thusi: halaman 164-166 Hadits 127, dan ahhalaman 336 Hadits 282, Dalail Al-Imami oleh Al-Thabariy (Al=Syi3i): halaman 529-530 Hadits 504, Al-Ikhtishash oleh Al-Syeikh Al-Mufid: halaman 209, Al-Hidayah Al-Kubra oleh Al-Hussein Bin Hamdan Khashibiy: halaman 362 dengan jalan yang berbeza.
[81] - Ghaibah Al-Syeikh Al-Thusi: halaman 279, Jamal Al-Usbu3: halaman 306, Mishba7 Al-Kaf3amiy: halaman 547, Mafati7 Al-Jinan: halaman 618.
[82] - Amirul Mukminin (AS) dalam satu khutbahnya: (... dan ketahuilah oleh mu bahawa belajar menghafal dari para sahabat Rasulullah (S). Sesungguh aku dan Ahli Baitku disucikan dari perkara keji, telah berkata Rasulullah (S) Janganlah kamu mendahului mereka nanti kamu tersesat, Janganlah bersaing dengan mereka nanti kamu mendapat kesukaran, Janganlah kamu meninggalkan mereka nanti kamu dimusnahkan, Dan jangan mengajar mereka kerana mereka lebih berilmu daripada kamu, yang besar Yang lebih pandai dari kamu kecil ...) Mishba7 Al-Balaghah, Mustadrak Nahj Al-Balaghah: Jilid 1 halaman 142.
[83] - Al-Baqarah 2:196
[84] - Abd Al-3aziz Al-Qirathisiy berkata: Dia Abi Abdillah (as) berkata kepadaku: (Wahai Abd Al-3aziz bahawa iman mempunyai sepuluh darjat yang berbeza seperti menaiki mata tangga, setingkat demi setingkat, begitulah pada orang yang di mata tangga kedua janganlah berkata pada orang yang di mata tangga pertama bahawa darjat kamu rendahsehingga akhir yang kesepuluh. Sebaliknya orang yang melebihi daripada kamu, akan menurunkan kamu. jika kamu melihat seseorang yang di bawah kamu darjatnya, bantulah dia naik dan janganlah beri kepadanya sesuatu yang tidak boleh dipikulnya, nanti imannya akan rusak, dan sesiapa yang merusakkan iman, ia bertangungjawab untuk memperbaikinya,) Al-Kafi: Jilid 2 halaman 45.
[85] - Nabi (S) bersabda: (Salman daripada kami Ahl Al-Bayt) 3uyun Akhbar Al-Ridha (as): Jilid 1 halaman 70.
Dan dari Abi Abdillah (as): (iman mempunyai sepuluh darjat, Adalah Al-Miqdad dalam darjat kelapan, Abu Zhar kesembilan, dan Salman dalam darjat kesepuluh) Bihar Al-Anwar: Jilid 22 halaman 341.
[86] - Al-Qashash 28:5 
[87] – Al-Israa’ 17:46
[88] - dari Harun, dari Abi Abdillah (as), beliau berkata kepadaku: (Mereka menyembunyikan Bismi Allah i Al-Rahman i Al-Rahim, demikian oleh Allah, yang terbaik daripada nama-nama mereka yang tersembunyi. Dan apabila Rasulullah (S) memasuki rumahnya dan Quraisy berkumpul terhadapnya baginda kuatkan suara akan membaca Bismi Allah i Al-Rahman i Al-Rahim dan menaikkan suaranya dengannya. Jadi Qurash berpaling dalam penerbangan, dan Allah AWJ menurunkan ayat mengenainya:
﴿ وَإِذَا ذَكَرْتَ رَبَّكَ فِي الْقُرْآنِ وَحْدَهُ وَلَّوْاْ عَلَى أَدْبَارِهِمْ نُفُوراً﴾
dan Kami adakan tutupan di atas hati mereka dan sumbatan di telinga mereka, agar mereka tidak dapat memahaminya. Dan apabila kamu menyebut Tuhanmu saja dalam Al Quran, niscaya mereka berpaling ke belakang karena bencinya, [Al-Israa’17:46]) Al-Kafi: Jilid 8 halaman 266.
[89] – Al-Muddatstsir 74:30-31
[90] – Al-Muddatstsir 74:39-40
[91] - Ghaibah Al-Thusi: halaman 150, Ghaiyah Al-Maraam: Jilid 2 halaman 241, Bihar Al-Anwar: Jilid 53 halaman 147.
[92] - Ghaibah Al-Thusi: halaman 385, Al-Burhan: Jilid 3 halaman 310, Bihar Al-Anwar: Jilid 53 halaman 148.
[93] - Mukhtashar Bashair Al-Darajaat: halaman 38, Ghaibah Al-Thusi: halaman 478, Bihar Al-Anwar: Jilid 53 halaman 145.
[94] - Ghaibah Al-Nu3mani: halaman 223, Bihar Al-Anwar: Jilid 51 halaman 40, Mu3jam A7adits Imam Mahdi (as): Jilid 3 halaman 237.
[95] - Basyarah Al-Islam: halaman 148, lampu kompaun: p 331, Ilzam Al-Nashib: Jilid 2 halaman 174.
[96] - Basyarah Al-Islam: halaman 181.
[97] - Kamal Al-Din: halaman 653, Jami3 A7adits Al-Syi3ah: Jilid 14, halaman 568, Mu3jam A7adits Imam Mahdi (as): Jilid 3 halaman 41.
[98] - Muntakhab Al-Anwar Al-Madhiah: halaman 343.
[99] - Misba7 Al-Mutahijad: halaman 826, Misbaa7 Al-Kaf3amiy: halaman 543, Mukhtashar Bashair Al-Darajaat: halaman 35, Mafati7 Al-Jinan: halaman 215.
[100] - Bashair Al-Darajaat: halaman 117, Bihar Al-Anwar: Jilid 52 halaman 336.
[101] - Al-Muddatstsir 74:38-39
[102] – Al-Qalam 68:1-7
[103] – Al-Takwir 81:26-29

Tiada ulasan: