Khamis, 24 Oktober 2013

Soalan 11 - Dari Kitab Mutasyabihat – huruf Hijaiyah dalam al-Quran

Soalan 11: Apakah tafsiran huruf pada awal beberapa surah dalam al-Quran ?

Dalam Surah Al-Baqarah , { الم [Alif,Lam,Meem]}: [1]

م (Mim) adalah Muhammad, ل (Lam) adalah Ali, ا (Alif) adalah Fatimah. Jumlah huruf pada awal beberapa surah berjumlah empat belas (14) huruf, iaitu separuh daripada bilangan huruf dalam abjad Arab (28). Huruf-huruf ini adalah huruf cahaya, dan mereka berlawamam dengan huruf kegelapan, yang mempunyai cahaya sedikit tetapi tidak gelap.

Dan huruf-huruf ini adalah seperti empat belas kedudukan bulan pada pertengahan bulan, yang bermaksud tujuh hari selepas bulan bermula. Dan م (Mim) adalah seperti kedudukan bulan pada malam purnama, dan ل (Lam) adalah pada malam sebelumnya, dan ا (Alif) adalah pada malam berikutnya. Ini adalah malam Tasyriq.

Dan Muhammad saw adalah bulan penuh, dan Ali dan Fatimah adalah bulan yang hampir penuh. Ia disebut dalam doa :

"Dan perkataan yang lengkap, dan kata-kata kamu yang telah dikurniakan kepada seluruh alam." [2]

Dan م itu (Mim) sejajar dengan Allah dalam Bismillah , dan ل (Lam) sejajar dengan Al-Rahman , dan ا (Alif) sejajar dengan Al-Rahim . Dan Bismillah dalam setiap Surah adalah menggambarkan Bismillah Al-Fatihah dari sudut tertentu, dan yang sama terpakai kepada huruf, mereka adalah refleksi Nabi Muhammad saw, dan Ali, dan Fatimah as, dan Imam-Imam. Dan di setiap posisi, huruf adalah gambaran daripada mereka as dari aspek tertentu. Lebih banyak yang sempurna mengenali Allah, lebih banyak aspek dan penampilan beliau dalam al-Quran, dan lebih huruf wakilnya diulang dalam al-Quran. م (Meem) diulangi tujuh belas kali, ل (Lam) diulang kali dan tiga belas ا (Alif) diulang tiga belas kali.

Dan huruf ini adalah huruf utama al-Quran, Nama Terbesar terdiri daripada huruf-huruf ini, dan ia adalah rahsia antara Allah dan Imam as, dan Nama Teragung dibina dari mereka. [3]

Jika saya mempunyai kebenaran untuk bercakap lebih tentang mereka, saya akan berbuat demikian ...


✡✡✡✡✡

-----------------------------------
1. Al-Baqarah 2:1.
2. Misbah Al- Mujtahid halaman 419.
3. Abu Abdullah as berkata dalam tafsiran kata-kata Allah {حمعسق [ Haa , Mim , Ain, Dilihat , Qaf ]} : "Ia adalah huruf-huruf dari huraian Terbesar nama Allah, ia dibina oleh Rasul atau Imam as, jadi ia membentuk nama Teragung, yang jika mereka berdoa kepada Allah dengannya, mereka diqabulkan. " Bihar Al-Anwar Vol. 89 halaman 376.

Tiada ulasan: