Khamis, 17 Oktober 2013

Uji dan Saring

Dikirim oleh Muhammad Mahdi Abdulrahman

Uji dan Saring



Berkata Amirul Mukminin Ali : 

“Kalau aku kenal pengikut dan penyokong ku nescaya aku hanya akan mendapati semua mereka adalah golongan yang menyifatkan Allah, kalau aku menguji mereka nescaya aku akan mendapati mereka akan murtad dan jika aku saring mereka nescaya tiada seorang pun yang akan lepas.”
{
ةضورلا /يفاكلا : 8/338}

Berkata Amirul Mukminin Ali :

“Wahai yang seakan-akan lelaki padahal bukan lelaki, kanak-kanak mentah, akal seperti suri rumah yang tidak pernah meninggalkan rumah. Alangkah baiknya jika aku tidak berjumpa dan mengenali kalian sehingga membawa ku kepada penyesalan dan menyebabkan musibah. Moga Allah memerangi kamu semua. Sesungguhnya kamu telah melukakan hati ku hingga penuh bernanah, membakar kemarahan ku. Kalian menjadikan nafas ku tersekat,menyanggah pendapat ku dan mengecewakan ku sehingga Quraisy mengatakan: Sesungguhnya Ibnu Abu Talib seorang lelaki yang berani tetapi tidak mengetahui tentang selok-belok peperangan. Tidak guna arahan bagi orang yang tidak ditaati.”
{
ةغلابلا جھن :m/s 70-71}

Tiada ulasan: