Roh
Allah
oleh
ZolfigarAnsary »Sun Sep 22, 2013 04:54
ROH ALLAH :
Nabi
saw (shalallahu ‘alaihi waaalih) berkata: (Allah
menciptakan Adam demi imejnya) Kafi v.1 p.134
Muhammad
bin Muslim berkata , saya bertanya Abi Jaa'far (as) mengenai apa yang mereka
riwayatkan tentang Allah telah menciptakan Adam demi imejNya. Beliau (as)
berkata: (Ia adalah satu imej yang baru dicipta dan Allah telah memilih lalu
dipilih dari kalangan semua yang lain dari imej yang berbeza. Jadi Dia menambah
pada diriNya, sebagaimana Dia menambah Kaabah itu padNya. dan Roh pada diriNya.
{dan Aku tiupkan padanya dari diriKu / RuhKu } - Al- Kafi : jilid 1, ms 134 Al-Tauhid
Suduq :.
Al
Yamani as berkata:
Dan
imej Allah di mana Adam diciptakan adalah Muhammad (saww), kerana dia adalah
ciptaan yang pertama dan manifestasi pertama dan penampilan pertama Allah dalam
penciptaan dan khalifah / pengganti Allah sebenar (buku Kajian "Penutup Nabi-nabi
"). Dan apa yang dimaksudkan dengan dia adalah imej Allah, bahawa dialah
rupa dan manifestasi Penciptaan Ketuhanan, kerana Muhammad (saw) adalah Imej
Ketuhanan Mutlak dalam Penciptaan. Oleh itu, sesiapa yang ingin mengenal
Hakikat Ketuhanan, dia akan mengenalNya melalui [mengenal] imejNya dalam
Penciptaan, atau Allah dalam Penciptaan , Muhammad (saw)
Dan
sujud makhluk kepada makhluk bermakna yang sujud kepada manifestasi Hakikat-Nya
(swt). Dan Kebenaran / Hakikat hanya menjelma pada Ketuhanan seperti yang saya
telah bentangkan sebelum ini. Oleh itu, sujudnya sesuatu kepada Sesuatu adalah
kerana penjelmaan Ketuhanan padanya. Jadi, ia adalah jelas di dalam ayat bahawa
Ketuhanan yang dimanifestasikan pada Adam (as), dan dengan sebab itu Allah
memerintahkan malaikat supaya sujud kepadanya. Dan ia juga jelas dalam ayat Ketuhanan
yang dimanifestasikan pada Adam (as) ketika Allah meniupkan rohNya pada dia
{dan ditiupkan kepadanya RuhKu} Oleh itu, Ruh Allah adalah imej Ketuhanan
(Allah telah mencipta Adam demi imej-Nya), jadi ia adalah fitra yang Adam menerima
sujud apabila Allah tiupkan kepadanya Roh-Nya, pada hakikatnya, ia adalah sujud
kepada imej Ketuhanan yang dijelmakan pada Adam, jadi ia adalah sujud kepada Hakikat
Ketuhanan yang diwakili oleh imej ini dan Khalifah Nya pada makhluk-Nya {dan
ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat sesungguhnya Aku menjadikan di bumi
seorang Khalifah} Manifestasi pertama Ketuhanan Mutlak dalam Penciptaan dan
imej Allah yang lebih jelas dan Khalifah Allah Sebenar dan makhluk yang pertama
dicipta dan Akal pertama dan Kalimah pertama adalah Muhammad (saw).
Oleh
itu, makna ayat: {dan ditiupkan kepadanya RuhKu} menjadi, apabila Aku tiupkan pada
Adam dari cahaya Muhammad (saw) [3], supaya sujud kepada Adam dan
taat kepadanya , maka Allah (swt) yang memanggil Muhammad (saw) {RuhKu}, yang
bermaksud, penjelmaan KetuhananKu dan Kehidupan.
Dari
Abi Jaafar as beliau berkata: Amirul Mukminin as berkata: "Allah Yang Maha
Besar dan Maha Tinggi adalah tunggal, Esa, Dia Sendiri dalam KeesaanNya lalu Dia
berfirman satu kalimah hingga kalimah ini menjadi cahaya dan tercipta daripada cahaya
ini Muhammad dan tercipta aku dan anak-anak ku dari dia-nya kemudian dia
berkata satu perkataan dan ia menjadi Roh dan lalu Allah jadikan beliau tinggal
pada cahaya ini dan menjadikannya (cahaya) tinggal di dalam badan kita. Jadi
kami roh dan kalimah-kalimah. Dan dengan kami Dia gunakan kami sebagai bukti
kepada penciptaan. " V.53 p.46 Bihar AlAnwar
Sayed
Hashem AlBahrani p.123 -135 Gayat AlMaram
Yamani
as berkata mengenai Muhammad s.a.w :
kerana
dia adalah imej sempurna Allah, dan Nama-nama suci Allah, dan wajah Allah, dan kalimah
sempurna Allah ( ..... dan dengan kalimah Mu Engkau telah ciptakan langit dan
bumi .... dan dengan kalimah yang sempurna..... dan aku bermohon kepada Mu dengan
kalimah Mu yang menguasai segala-galanya ) - Dua 'Al- Simat dan dia (saw)
adalah kemunculan Allah di Faran ( Mekah ): ( .... dan oleh dengan munculMu di
Sa'ir, dan kemunculan Mu di Faran ..... )) - Dua 'Al- Simat.
Disebut
dalam doa :
"
Dan kalimah yang sempurna, dan kalimah-kalimah Mu yang Engkau berikan ke atas
seluruh alam. " Misbah AlMutahajid p.419
Kalimah
yang menguasai segala-galanya
Dalam
Dua Kumail : "Demi Jabarut Mu yang menguasai segala-galanya"
Ziyarah
Fatimah as: " Salam sejahtera ke atas kamu wahai cahaya Jabaroot "
Imam
Musa AlKathem as " Dan kemudian dia ambil dari cahaya Muhammad saw Fatimah
as"
Gayat
AlMaram v.1 p.38
Tiada ulasan:
Catat Ulasan