Isnin, 14 Oktober 2013

Aku tiupkan RohKu

Roh Allah
 oleh ZolfigarAnsary »Sun Sep 22, 2013 04:54
ROH ALLAH :

Nabi saw (shalallahu ‘alaihi waaalih) berkata: (Allah menciptakan Adam demi imejnya) Kafi v.1 p.134

Muhammad bin Muslim berkata , saya bertanya Abi Jaa'far (as) mengenai apa yang mereka riwayatkan tentang Allah telah menciptakan Adam demi imejNya. Beliau (as) berkata: (Ia adalah satu imej yang baru dicipta dan Allah telah memilih lalu dipilih dari kalangan semua yang lain dari imej yang berbeza. Jadi Dia menambah pada diriNya, sebagaimana Dia menambah Kaabah itu padNya. dan Roh pada diriNya. {dan Aku tiupkan padanya dari diriKu / RuhKu } - Al- Kafi : jilid 1, ms 134 Al-Tauhid Suduq :.


Al Yamani as berkata:
Dan imej Allah di mana Adam diciptakan  adalah Muhammad (saww), kerana dia adalah ciptaan yang pertama dan manifestasi pertama dan penampilan pertama Allah dalam penciptaan dan khalifah / pengganti Allah sebenar (buku Kajian "Penutup Nabi-nabi "). Dan apa yang dimaksudkan dengan dia adalah imej Allah, bahawa dialah rupa dan manifestasi Penciptaan Ketuhanan, kerana Muhammad (saw) adalah Imej Ketuhanan Mutlak dalam Penciptaan. Oleh itu, sesiapa yang ingin mengenal Hakikat Ketuhanan, dia akan mengenalNya melalui [mengenal] imejNya dalam Penciptaan, atau Allah dalam Penciptaan , Muhammad (saw)

Dan sujud makhluk kepada makhluk bermakna yang sujud kepada manifestasi Hakikat-Nya (swt). Dan Kebenaran / Hakikat hanya menjelma pada Ketuhanan seperti yang saya telah bentangkan sebelum ini. Oleh itu, sujudnya sesuatu kepada Sesuatu adalah kerana penjelmaan Ketuhanan padanya. Jadi, ia adalah jelas di dalam ayat bahawa Ketuhanan yang dimanifestasikan pada Adam (as), dan dengan sebab itu Allah memerintahkan malaikat supaya sujud kepadanya. Dan ia juga jelas dalam ayat Ketuhanan yang dimanifestasikan pada Adam (as) ketika Allah meniupkan rohNya pada dia {dan ditiupkan kepadanya RuhKu} Oleh itu, Ruh Allah adalah imej Ketuhanan (Allah telah mencipta Adam demi imej-Nya), jadi ia adalah fitra yang Adam menerima sujud apabila Allah tiupkan kepadanya Roh-Nya, pada hakikatnya, ia adalah sujud kepada imej Ketuhanan yang dijelmakan pada Adam, jadi ia adalah sujud kepada Hakikat Ketuhanan yang diwakili oleh imej ini dan Khalifah Nya pada makhluk-Nya {dan ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat sesungguhnya Aku menjadikan di bumi seorang Khalifah} Manifestasi pertama Ketuhanan Mutlak dalam Penciptaan dan imej Allah yang lebih jelas dan Khalifah Allah Sebenar dan makhluk yang pertama dicipta dan Akal pertama dan Kalimah pertama adalah Muhammad (saw).

Oleh itu, makna ayat: {dan ditiupkan kepadanya RuhKu} menjadi, apabila Aku tiupkan pada Adam dari cahaya Muhammad (saw) [3], supaya sujud kepada Adam dan taat kepadanya , maka Allah (swt) yang memanggil Muhammad (saw) {RuhKu}, yang bermaksud, penjelmaan KetuhananKu dan Kehidupan.


Dari Abi Jaafar as beliau berkata: Amirul Mukminin as berkata: "Allah Yang Maha Besar dan Maha Tinggi adalah tunggal, Esa, Dia Sendiri dalam KeesaanNya lalu Dia berfirman satu kalimah hingga kalimah ini menjadi cahaya dan tercipta daripada cahaya ini Muhammad dan tercipta aku dan anak-anak ku dari dia-nya kemudian dia berkata satu perkataan dan ia menjadi Roh dan lalu Allah jadikan beliau tinggal pada cahaya ini dan menjadikannya (cahaya) tinggal di dalam badan kita. Jadi kami roh dan kalimah-kalimah. Dan dengan kami Dia gunakan kami sebagai bukti kepada penciptaan. " V.53 p.46 Bihar AlAnwar

Sayed Hashem AlBahrani p.123 -135 Gayat AlMaram

Yamani as berkata mengenai Muhammad s.a.w :
kerana dia adalah imej sempurna Allah, dan Nama-nama suci Allah, dan wajah Allah, dan kalimah sempurna Allah ( ..... dan dengan kalimah Mu Engkau telah ciptakan langit dan bumi .... dan dengan kalimah yang sempurna..... dan aku bermohon kepada Mu dengan kalimah Mu yang menguasai segala-galanya ) - Dua 'Al- Simat dan dia (saw) adalah kemunculan Allah di Faran ( Mekah ): ( .... dan oleh dengan munculMu di Sa'ir, dan kemunculan Mu di Faran ..... )) - Dua 'Al- Simat.

Disebut dalam doa :
" Dan kalimah yang sempurna, dan kalimah-kalimah Mu yang Engkau berikan ke atas seluruh alam. " Misbah AlMutahajid p.419

Kalimah yang menguasai segala-galanya

Dalam Dua Kumail : "Demi Jabarut Mu yang menguasai segala-galanya"

Ziyarah Fatimah as: " Salam sejahtera ke atas kamu wahai cahaya Jabaroot "

Imam Musa AlKathem as " Dan kemudian dia ambil dari cahaya Muhammad saw Fatimah as"



Gayat AlMaram v.1 p.38

Tiada ulasan: