Soalan 26:
Tercabutnya Nyawa dan Rahsianya
Soalan 26 : Apa
yang dimaksudkan dengan ayat ini
﴿وَاتَّقُوا يَوْماً لا
تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً وَلا يُقْبَلُ مِنْهَا عَدْلٌ وَلا
تَنْفَعُهَا شَفَاعَةٌ وَلا هُمْ يُنْصَرُونَ﴾
Dan takutlah kamu pada suatu hari di waktu seseorang tidak dapat membela
seseorang lain sedikitpun dan tidak akan diterima suatu tebusan daripadanya dan
tidak akan memberi manfaat sesuatu syafa'at kepadanya dan mereka tidak akan
ditolong. [1]?
Dan firmanNya SWT:
﴿وَاتَّقُوا يَوْماً لا
تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً وَلا يُقْبَلُ مِنْهَا شَفَاعَةٌ وَلا
يُؤْخَذُ مِنْهَا عَدْلٌ وَلا هُمْ يُنْصَرُونَ﴾
Dan takutlah pada hari yang seseorang tidak dapat membela orang lain,
walau sedikitpun; dan (begitu pula) tidak diterima syafa'at dan tebusan dari
padanya, dan mereka tidak akan ditolong [2]?
Dan adakah ayat-ayat
ini menafikan syafaat?
Jawapan : Kedua-dua
ayat ini tidak menafikan syafaat secara menyeluruh.
﴿وَاتَّقُوا
يَوْماً﴾:
[Dan takutlah pada
hari]: maknanya: takutlah pada suatu hari, dan hari ini adalah hari kematian, iaitu,
masa kematian atau saat-saat kematian. Walaupun syafaat dari sesiapa yang
mempunyai syafaat berguna di dunia ini dan selepas kematian di dalam kubur, dalam
Barzakh, dan Hari kiamat, tetapi, tidak ada syafaat pada masa kematian kepada
sesiapa sahaja, sebaliknya tidak diterima pada masa kematian tebusan-tebusan, begitu
juga tidak diterima amal soleh.
Dan ini adalah
disebabkan oleh [hakikat] bahawa kematian adalah tercabut roh dari jasad. Dan ia
dicabut, atau keluar atau disingkir akan menyebab terputusnya hubungan roh
dengan dunia, dan hubungan ini, bergantung kepada ketebalan dan banyaknya, dan
kuatnya ikatan roh dengan jasad, oleh itu sudah tentulah ketika memutuskan
hubungan ini akan disertai oleh kesakitan. Dan tidak ada syafaat, dari pemberi
syafaat, tidak bermanfaat untuk mencegah atau menghapuskan kesakitan ini,
malahan, tidak bermanfaat amalan manusia untuk mengangkat atau menghapuskan
kesakitan ini.
﴿لا
يُؤْخَذُ مِنْهَا عَدْلٌ﴾
{dan tidak pula
diambil daripadanya sebarang tebusan}: Ini adalah kerana ikatan manusia kepada
dunia (seperti rumah, isteri, anak-anak, harta, dan lain-lain daripada itu dari
ikatan duniawi) adalah diibaratlan seperyi tali yang mengikat diri manusia itu.
Dan tidak ada jalan keluar bagi roh dari dunia ini, dan tiada pemisahan dari
badan, tanpa memutuskan tali dan hubungan ini. Dan tiada siapa yang dapat
melepaskan diri dari ancaman kesakitan kematian, kecuali bagi seseorang yang di
dunia ini dengan badannya sementara rohnya lekat (menempel) di Perhimpunan
Tertinggi, dan dia tergolong dari muqarrabun..
Amirul Mukminin
(as) berkata, yang bermaksud:
"Sesungguhnya,
aku hanyalah jiran kepadaMu, badan ku berjiranan dengan Mu hari-hari (di dunia)
ini" [3],
dan Allah
berfirman:
﴿فَأَمَّا
إِنْ كَانَ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ * فَرَوْحٌ وَرَيْحَانٌ وَجَنَّتُ نَعِيمٍ﴾.
{Dan jika ia (si mati) adalah orang-orang yang hampir (Muqarrabun)*
Maka [untuk dia] kerehatan dan kenyamanan dan taman (syurga) yang nikmat.}[4].
Dan tidak ada
syafaat, atau tak bermanfaat amalan soleh pada saat-saat kematian, kecuali
dalam satu keadaan, dan ia adalah keadaan melanggar undang-undang Alam -
sunatullah, iaitu dengan pemotongan tali itu, tidak akan menyakitkan, seperti
api Nabi Ibrahim (as) yang tidak membakar, atau ia tidak memberi kesan kepada
beliau kerana halangan yang dikehendaki oleh Allah, Dia yang meletakkan padanya
(as). Dan kita tidak melihat pelanggaran ini kepada Undang-undang Alam sebagai
satu perkara biasa. Malahan, ia tidak berlaku kecuali dalam hal-hal yang
berkaitan dengan kewujudan Allah, hubungan Yang Maha Suci, atau Dia SWT, dengan
perkara atau orang tertentu, dan sokonganNya sendiri yang melanggar undang-undang
Sejagat ini.
Itulah sebabnya
golongan kanan (Ashabul Yamin) - mereka adalah Al-Muqarrabin - walaupun mereka
dari kalangan ahli Syurga mereka tidak lari dari azab kematian, kerana Dia SWT,
menjadi mendiamkan keadaan mereka pada masa kematiannya, Allah berfirman:
﴿وَأَمَّا
إِنْ كَانَ مِنْ أَصْحَابِ الْيَمِينِ * فَسَلامٌ لكَ مِنْ أَصْحَابِ الْيَمِينِ﴾
{Dan jika dia dari golongan kanan, * maka sejahteralah kepada kamu dari
golongan kanan.}[5],
yang bermaksud:
dia tidak membentangkan keadaan orang itu pada [masa] kematian jika dia dari
kalangan golongan kanan. Walaupun ayat-ayat di akhir Surah Al-Waqi’ah adalah
untuk menunjukkan keadaan kematian.[6]
Walau
bagaimanapun, Dia membentangkan keadaan mereka selepas kematian, maka Dia
berkata kepada Nabi, “Sejahteralah kepada kamu dari golongan kanan”.
Salah satu contoh
yang paling besar di mana gambaran ketiga-tiga golongan ini, iaitu (Muqarrabin,
golongan kanan dan yang Mendustakan lagi Sesat) adalah ujian Thalut
kepada tentera yang bersamanya. Kerana apabila dia melalui padang pasir dan
mereka menjadi haus, dia menunjukkan mereka sebatang sungai di dalam
perjalanan. Thalut berkata kepada mereka:
﴿إِنَّ
اللَّهَ مُبْتَلِيكُمْ بِنَهَرٍ فَمَنْ شَرِبَ مِنْهُ فَلَيْسَ مِنِّي وَمَنْ لَمْ
يَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنِّي إِلَّا مَنِ اغْتَرَفَ غُرْفَةً بِيَدِهِ فَشَرِبُوا
مِنْهُ إِلَّا قَلِيلاً مِنْهُمْ﴾
{"Sesungguhnya Allah akan menguji kamu Dengan sebatang sungai,
oleh itu sesiapa di antara kamu yang meminum airnya maka bukanlah ia dari
pengikutku, dan sesiapa yang tidak merasai airnya maka sesungguhnya ia dari
pengikutku, kecuali orang yang menceduk satu cedukan dengan tangannya".
Tetapi mereka meminum juga dari sungai itu kecuali sebahagian kecil dari
mereka.} [7],
bermaksud: orang yang
tidak minum adalah dari Muqarrabin, dan yang minum seceduk
daripadanya dari Golongan Kanan, dan yang minum, adalah dari orang-orang
yang Mendustakan lagi Sesat. Kerana jika [mereka benar-benar] percaya bahawa
Talut adalah Raja yang dilantik oleh Allah SWT, mereka akan bekerja dengan
arahan dan tidak minum dari air itu.
Dan penafian ini
adalah penafian kepada Allah SWT, bukan kepada Talut sahaja, dan sungai ini
ialah: Kehidupan duniawi. Bagi sesiapa yang tidak minum ia adalah dari
Muqarrabin, [orang-orang] yang telah memotong ikatan mereka, oleh itu,
pengambilan roh-roh mereka tidak perlu memotong mana-mana ikatan atau tali. Dan
sesiapa yang yang minum seceduk darinya, apabila [masa] mencabut rohnya sampai,
ia perlu memotong tali yang terikat kepada dirinya sendiri, dan kerana semakin
banyak (kuat) ikatan akan meningkatkan kesakitan. Adapun orang yang minum
daripadanya sehingga dia menjadi mabuk [olehnya] dan tidak pedulikan apa yang
dikata padanya, bagi orang ini, pada masa kematiannya, dia akan melihat bahawa
dia tinggal di pinggir tebing runtuh, dan kematian beliau ialah: runtuhnya
tebing ini bersama-sama dengannya ke dalam api neraka.
Sesungguhnya jalan
masih ada dalam usaha untuk menjadi manusia 'Muqarrabin, walaupun dia mempunyai
ister , harta, anak-anak, rumah, dan apa yang orang-orang di dunia ini punyai.
Dia boleh menggunakan wangnya dengan cara yang sama para Imam (as) lakukan,
apabila ia membelanjakan untuk orang-orang yang miskin terutamanya anak-anak
yatim, dengan tiada had. Bagi kanak-kanak, beliau akan menumpukan mereka untuk
menghadapi Allah untuk menjadi pejuang yang berusaha untuk menegakkan Firman
Allah SWT, maka Allah mungkin menerima mereka dengan penerimaan yang baik, dan
menanamkan untuk mereka pokok yang subur. Bagi isterinya, ia bersahabat
dengannya berusaha ke jalan Allah SWT, dan dia telah berusaha untuk menjadikan
isterinya mencapai kedudukan yang tinggi dalam mentaati Allah SWT, dan mengenal
Allah SWT semampu yang dia boleh.
____________________________
[1] - Al-Quran
Surah Al-Baqarah 2:48
[2] - Al-Quran
Surah Al-Baqarah 2:123
[3] - Nahjul
Balagha : Jilid. 9, halaman. 116.
[4] - Al-Quran
Surah Al- Waqi3ah :88 & 89
[5] - Suci
Al-Quran Surah Al-Waqi3ah 56: 90 & 91
[6] - Allah
berfirman: {Maka bukankah elok kalau kamu orang-orang yang tidak boleh dibalas,
*Maka Bawakanlah kembali – (roh) - jika betul kamu orang yang benar? * Dan jika
si mati adalah orang-orang yang dekat kepada Allah, * Kemudian [baginya] rehat
dan nikmat dan taman yang seronok. * Dan jika dia dari para sahabat kanan, * maka
sejahtera kepada kamu dari sahabat Hak} Al-Quran Surah Al-Waqi3ah 56: 86 dan
ayat-ayat selepasnya.
[7] - Al-Quran
Surah Al –Baqarah 2: 245
Tiada ulasan:
Catat Ulasan