Nama-Nama
Tuhan dalam Surat Al-Fatihah
Nama-Nama
Tuhan yang ada dalam Surat Al - Fatihah:
Pertama: (الله،
الرحمن، الرحيم)
Allah,
Ar-Rahman, Al-Rahim :
Nama
Allah ditempatkan untuk menghimpunlkan Zat Kesempurnaan Ketuhanan. Dan
Ar-Rahman, Al-Rahim adalah pintu Zat , dan jika rahmat bukan suatu pintu tak
seorang pun akan dimurnikan di alam semesta, sehingga tidak siapapun akan
mencapai kesempurnaan. Sebaliknya tidak ada yang melimpah bagi seluruh alam
ciptaan melainkan dengan dua nama tersebut, kerana limpahan adalah dari Allah,
dan oleh Ar-Rahman, Al-Rahim, dan karena Allah SWT berfirman: {( قُلِ ادْعُوا
اللَّهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمَنَ أَيّاً مَا تَدْعُوا فَلَهُ الْأَسْمَاءُ
الْحُسْنَى) Katakanlah , "Katakanlah:
"Serulah Allah atau serulah Ar-Rahman. Dengan nama yang mana saja kamu
seru, Dia mempunyai al-asmaa ul-husna " } [1] . .
Kedua : (رب
العالمين) Tuhan semesta alam
Alam
ada tiga, dan ia adalah:
A. – Alam
al-Mulk (Kerajaan): atau alam Jasmani yang kita hidup, dan yang terdiri
dari benda - yang mirip dengan ketiadaan, dan yang tidak mempunyai nasib dalam
Kewujudan, kecuali keupayaan untuk wujud - dan dari rupa bentuk ia zahir. Dan
benda yang terbit dengan rupa bentuk, dan segala benda dari jisim daripada
perasaan, dan rasa, dan bau, dan pergerakan, dan pertumbuhan dan kematian, jadi
ia adalah rupa bentuk jasmani dan mithali dan bukan untuk benda . Sebagai
contoh: jari pada tubuh manusia merasakan haba dan kesejukan, dan kelembutan
dan kekerasan, dan apabila manusia ini mati - dalam kebanyakan kes - tubuhnya
berubah menjadi tanah, dengan itu jari ini menjadi segenggam tanah.
______________________________
[ 1 ] The Holy Qur'an Surat Al -' Isra ' 17:110
Dan
kebenaran perkara ini ialah: bahawa rupa bentuk jari manusia 'telah diangkat
dari benda, dan telah didedahkan kepada rupa bentuk baru, iaitu imej segenggam
tanah, dan ia adalah jisim baru tanpa deria. Oleh itu, ia menjelaskan kepada
kita bahawa deria dalam jisim tubuh milik rupa bentuk dan tidak kepada benda.
Dan oleh itu, jika segenggam tanah bertukar menjadi buah oren, ia akan
mempunyai bau yang enak dan rasa lazat, walaupun benda di jari, dan tanah, dan
oren adalah sama. Walau bagaimanapun, pertukaran rupa bentuk adalah sebab
kepada perubahan bau, dan kelazatan, dan rasa, bahkan adalah haram (dilarang)
untuk makan tanah dan jari manusia, sementara adalah halal (dibenarkan) makan
oren.
Maka
dari Al Sadiq (as), beliau berkata : “Tahukan kamu Hai Fulan bahawa taraf hati
dalam jasad adalah bertaraf Imam pada manusia yang wajib ditaati oleh mereka,
tidakkah anda lihat bahawa semua pancaindera tubuh adalah penyediaan hati, dan
adalah penterjemah untuknya, melakukan perkara-perkara untuknya, telinga, mata,
hidung, mulut, tangan, kaki, dan bahagian-bahagian tertertentu, kerana
sesungguhnya jika hati bertujuan untuk melihat, orang itu membuka matanya, dan
jika ia bertujuan untuk mendengar, dia sediakan dengan memasang telinganya dan
pendengarannya tersedia supaya dia mendengar, dan jika hatinya bertujuan untuk
mencium bau, dia menyedut melalui hidung dan membawa bau ke hati, dan jika ia
bertujuan untuk melafazkan, lidahnya bercakap, dan jika ia bertujuan untuk
menyerang, tangannya bergerak, dan jika ia bertujuan untuk bergerak, kaki akan
melangkah, dan jika ia bertujuan untuk menjadi berahi, auratnya akan bergerak .
Oleh itu semua ini [diperintahkan] dengan digerakan oleh (hati) hatinya, dan
begitulah juga pada Imam yang kamu mesti patuhi arahan darinya.” [1].
Dan
dari sini kita tahu bahawa Syari’at tidak melihat kepada benda, dan bukan
kepada rupa bentuk, sebaliknya, ia adalah cukup untuk melihat ke arah rupa
bentuk yang sempurna daripada Malakut (Kerajaaan Langit), yang merupakan
asal-usul rupa bentuk Jasmani. Dan untuk itu diriwayatkan dari Maksumin (as)
yang bermaksud: “Sesungguhnya Allah tidak memandang ke arah alam dunia ini
kerana Dia menciptanya ,“ “dan sesungguhnya Allah tidak melihat rupa bentuk
kamu, tetapi melihat kepada hati kamu.” [2].
Juga
dengan apa yang saya telah bentangkan, dari kekeliruan antara pemakan dengan
yang dimakan adalah sia-sia [3], sedangkan, apa yang ada yang sama antara jari,
dan tanah, dan oren dalam contoh ialah: Benda sahaja, dan Benda: adalah
ketiadaan yang [berpotensi] untuk wujud, dan tidak ada yang lain. Oleh
itu,untuk menjelaskan bahawa ia tidak wujud, bermakna ini adalah sifat biasa
sebenar di antara jari, dan tanah, dan oren .
______________________________
[ 1] Al 3lal Shara'i3 : V. 1, P. 109. Bihar
Al Anwar : V. 58, P. 249. Al Fasul Al Muhima f Asoul Al A'imma : V. 3, P. 247.
[2 ] Amali Al Tousi : P. 536. Bihar Al Anwar
: V. 67, P. 248.
[3 ] Ringkasan kekeliruan ini ialah: bahawa
manusia dengan kematiannya hancur luluh menjadi tanah dan akar pokok-pokok dan
tumbuh-tumbuhan menyerapnya, dan sejak itu dia menjadi buah-buahan, supaya
manusia lain akan memakannya, dan apa yang dia makan kemudian menjadi
sebahagian daripada tubuhnya. Di sini datang soalan: bahagian badan yang
manakah yang telah dimakan ini dikembalikan? Jika ia dianggap sebagai yang
pertama, maka tubuh kedua menjadi tidak lengkap selepas matinya , dan jika ia
dianggap sebagai sebahagian daripada yang kedua, yang pertama menjadi tidak
lengkap. Dan ia tidak semestinya yang dimakan itu adalah manusia, tetapi
sebaliknya, walaupun ia adalah beruk maka ucapan sebelumnya terpakai kepadanya
juga, dan sebagainya. Dan kekeliruan ini membawa beberapa orang untuk menafikan
tubuh jasmani dikembalikan.
B. –
Alam Malakut (Kerajaan Langit) dan ia adalah sebuah alam yang sempurna,
yang bebas dari kebendaan, ia adalah sama dengan apa yang dilihat sewaktu
mimpi, dan ia adalah lebih mulia daripada alam dunia Jasmani ini, tetapi
dikawal dan ada tindakan di dalamnya. Dan bagi setiap jisim (badan) di Kerajaan
dunia terdapat imej (bentuk rupa) untuknya di Alam Malakut, dan ia adalah
hakikat imej manusia dalam Alam Malakut, ia adalah dirinya, atau diri yang
diimplan dalam hati (Al-Janan) [4], dan ia adalah perancang untuk badan di
dunia kebendaan ini, dan diri ini, atau diri yang diimplan dalam hati (Al
Janan) adalah: bayangan akal.
C. Al-‘Alam
al-‘Aqli (Alam Akal): dan ia adalah alam ketiga, lebih mulia daripada alam
Malakut tersebut. Dan Ia adalah alam menyeluruh, dan yang wujud di dalamnya
adalah saling berkaitan di antara satu sama lain, dan tidak ada percanggahan di
antara mereka, seperti dalam alam Malakut dan alam Mulk (alam dunia Jasmani).
Dan
matlamat utama manusia adalah untuk mencapai alam ini, dan tujuan mencapai
[alam ini] adalah untuk mengenal (makrifat) Allah swt, menurut apa yang telah
saya bentangkan, Adalah tidak mengenal KebenaranNya dan HakikatNya, Yang Maha
Suci, dan tidak juga mengenal Zat-Nya, atau Nama-namaNya dan sifat-sifatNya
yang merupakan teras (‘ain) Zat-Nya, tetapi sebaliknya adalah mengenal
bayang-bayang Nama-nama TerbaikNya (Al-Asmaa Ul-Husna), dan ia adalah Hujjaj
(as). Dan saya menekankan sesungguh mereka adalah bayang-bayang Nama-nama
TerbaikNya, tiada Nama-nama TerbaikNya yang merupakan teras Zat-Nya .
Adapun
apa yang telah diriwayatkan dalam beberapa hadits yang memanggil mereka
"Asmaa Ul-Husna", oleh kerana rupa bentuk memberitahu tentang
asal-usul, maka apabila anda melihat rupa bentuk seseorang anda katakan: ini
adalah demikian dan demikian, padahal apa yang dilihatnya adalah rupa bentuknya
[sahaja], dan bukan hakikat dirinya [bermakna ia hanya gambar dia dan bukan
dirinya sendiri ].
Dan Dia yang Maha
Suci, telah memilih daripada ciptaan-Nya orang-orang yang Dia bukakan untuk
mereka pintu rahmat-Nya, dan menyingkap untuk mereka penutup hingga mereka
melihat Rasul Mulia (sawas), mewakili Zat, atau Kota Kesempurnaan,
dan pintunya adalah Ali dan Fatimah (as), atau mengatakan kepada bayang-bayang:
Allah, Ar-Rahman, Al-Rahim, dan
wajahNya yang Maha Suci dalam Penciptaan (al-Mumkinaat). Dan manusia, pada
keseluruhan alam ini, memuji Allah Tuhan sekalian alam , dan puji-syukur
kepadaNya, kerana sesungguhnya Dialah dengan KemuliaanNya memberi tanpa
dibalas. Bagi Dia, yang Maha Suci, adalah pentadbir dalam alam (dunia) Jasmani
ini, kerana dari segumpal tanah keluar tumbuh-tumbuhan, maka terpancar mani dan
induk telur, kemudian menjadi janin, kemudian anak, kemudian tubuh –
---------------------------------------
[4 ] Al Jinan: dengan pembukaan, ia adalah
hati. (Rujuk: Al Sahah : . V. 5, P. 2,093 Jinin ).
kanak-kanak
yang terus membesar dan menjadi lengkap sedikit demi sedikit.
Dan
manusia dalam semua peringkat ini miskin dan memerlukan Tuhan yang Kaya.
Siapakah yang memberi kepadanya persekitaran yang sesuai, dan makanan yang
mencukupi untuk pertumbuhannya melengkap, dan menolak darinya percanggahan yang
mermbahayakan.
Dan
mungkin seseorang berkata: apakah penggunaan menjadi lengkap dalam dunia
kebendaan, dan hasilnya adalah bahawa badan manusia, yang penuh kesempurnaan
dalam (alam) dunia Jasmani ini, kembali menjadi segumpal tanah, dan ia jumud
(tidak bernyawa), dan ia adalah wujud Jasmani yang paling rendah?
Saya
katakan: sesungguhnya jika badan manusia hingga menjadi lengkap, dengan cara
yang benar, dan telah dibina secara Halal, dan disucikan dengan amalan soleh
untuk Allah yang Maha Suci, maka dia tidak akan kembali kepada segumpal tanah,
bahkan akan kekal sebagai badan manusia (Jisim Insan), dan diriwayatkan bahawa
bumi tidak makan (hancur luluhkan) “Jisim (jasad) para Nabi, Aushiak, Syuhada’,
dan siapa yang memelihara dalam melakukan Mandi pada hari Jumaat selama empat
puluh minggu.” [1], dan banyak [kali] manusia yang mengalami kebenaran ini, apabila
kubur-kubur beberapa syuhada digali semula, dan mereka mendapati bahawa [jasad
mereka ] adalah sama [masih utuh] dan tidak berubah, juga ia telah dilaporkan
bahawa badan Har anak Yazid Al Riyahi (semoga Allah merahmati kepadanya) digali
semula, dan didapati ia tidak berubah [walaupun selepas] berlalu seratus tahun
syahidnya dengan Hussein bin Ali (as) [2].
Oleh
yang demikian, pereputan mayat kebanyakan orang dan kembali kepada segumpal
tanah adalah hasil dari mereka membinanya apabila tebing runtuh dan tidak
menyucikannya dengan amal soleh.
Dalam
Alam Malakut, manusia memerlukan Pendidik yang melimpahkan kesempurnaan
Akhlak yang dia akan diangkat ke Alam Aqal, dan memerlukan Tuhan yang
olehNya sahaja menolak dia dari keinginan palsu diri, dan bisikan-bisikan
syaitan dari kalangan jin dan manusia yang menyekatnya menuju ke jalan Allah
swt.
Bagi
kumpulan kecil yang sampai ke Alam Aqal, mereka memerlukan Tuhan Yang
melimpahkan kepada mereka dan menyempurnakan mereka, masing-masing dengan
mengambil kira darjatnya: {( وَقُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْماً) dan
berkata "Tuhanku, tingkatkanlah ilmu."} [3], sebagaimana Dia
menetapkan pendirian mereka di alam ini. Dan dengan itu, semua yang wujud di
seluruh alam berhajatkan Tuhan yang Maha Suci, dan berharap keutamaanNya, dan
menunggu Pendidiknya untuk menjadi lengkap dan [untuk] kekal.
______________________________
[1] Tafsir Al Qurtubi : V. 17 , P. 4. Munhaj al Rashad Lamin
Arad Al Sadad : P. 565.
[2]
Shajara Toubi : V. 2, P. 285.
[3] Al-Quran Surah Taha 20 : 114
Ketiga: (ملك
يوم الدين) Raja hari pembalasan
Menjelaskan
daripada perbahasan sebelum, bahawa Para Hujjaj (as) adalah wajah Allah, dan
bayang-bayang Nama-nama TerbaikNya (Al-Asmaa Ul-Husna), bahawa urusan mereka
adalah Urusan-Nya yang Maha Suci, dan kerajaan mereka adalah kerajaanNya, Jadi,
jika salah seorang daripada mereka (as) memerintah atau menghukum ia adalah
milik Allah, kerana sesungguhnya para ma'sum (as) menghukum dengan Syariat
Allah, dan menyebarkannya di kalangan hamba-hamba Allah, dan semua amalannya adalah
dengan urusan Allah dan Keredhaan Allah swt , yang Maha Suci. Jadi
ketetapan ma'sum (as) ini wajib ditaati kepadanya, dan ia adalah ketaatan
kepada Allah dan meingkarinya dan menentang terhadapnya adalah dilarang, kerana
sesungguhnya ia adalah maksiat kepada Allah dan menentang Allah, kerana
sesungguhnya dia adalah Khalifah Allah di bumiNya.
Firman
Allah SWT : {( وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي
الْأَرْضِ خَلِيفَةً) Ingatlah
ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak
menjadikan seorang khalifah di muka bumi"."} [1].
Dan
Firman Allah SWT: {( أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلَى مَا آتَاهُمُ اللَّهُ
مِنْ فَضْلِهِ فَقَدْ آتَيْنَا آلَ إِبْرَاهِيمَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ
وَآتَيْنَاهُمْ مُلْكاً عَظِيماً) ataukah mereka
dengki kepada manusia (Muhammad) lantaran karunia yang Allah telah berikan
kepadanya? Sesungguhnya Kami telah memberikan Kitab dan Hikmah kepada keluarga
Ibrahim, dan Kami telah memberikan kepadanya kerajaan yang besar.. } [2].
Dan
Firman Allah SWT: {( يَا دَاوُدُ إِنَّا جَعَلْنَاكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْضِ
فَاحْكُمْ بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَلا تَتَّبِعِ الْهَوَى فَيُضِلَّكَ عَنْ
سَبِيلِ اللَّه)" Hai Daud, sesungguhnya
Kami menjadikan kamu khalifah (penguasa) di muka bumi, maka berilah keputusan
(perkara) di antara manusia dengan adil dan janganlah kamu mengikuti hawa
nafsu, karena ia akan menyesatkan kamu dari jalan Allah "} [3].
Dan
berkata yang Maha Berkuasa : {( قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ
مَنْ تَشَاءُ) "Katakanlah: "Wahai Tuhan
Yang mempunyai kerajaan, Engkau berikan kerajaan kepada orang yang Engkau
kehendaki dan Engkau cabut kerajaan dari orang yang Engkau kehendaki.} [4].
-----------------------------------------------
[1] Al-Quran Surah Al -Baqarah 2:30
[2] Al-Quran Surah An- Nisa ' 4: 54
[3] Al-Quran Surah Sad 38: 26
[4] Al-Quran Surah Ali `Imran 3: 26
Dan
ayat-ayat yang membuktikan bahawa raja (Malik-Mulk) adalah untuk Allah swt ada
banyak dan tidak bagi hamba-hamba untuk bertindak mengikut hawa nafsu mereka
atau khayalan fikiran. Juga seperti yang saya telah dibentangkan, kedua-dua
bacaan "(مالك، وملك) Raja,
Pemilik" mengandungi erti Kerajaan, tetap kepada-Nya, yang Maha Suci, ke
atas bumi ini, sama ada manusia menerima atau menolaknya.
Bahkan,
mereka [mendesak] menolak KerajaanNya, yang Maha Suci, maka sesungguhnya dia
tidak memaksa mereka untuk taat kepada WaliNya (Penguasa), HujjajNya dan
KhalifahNya, dan Raja yang dilantik olehNya, yang Maha Suci, sedangkan bahaya
akan menimpa mereka, dan kerusakan ke atas harta benda dan diri mereka. Padahal
mereka telah diciptakan di bumi ini untuk beribadah kepada Allah, dan
mengingkari (menolak) penzalim (Taghut) atas pilihan mereka, jadi memaksa
mereka untuk menolak pemerintah zalim (Taghut) dan menentang simbolnya, dan
menegakkan Hukum Allah dan untuk membantu KhalifahNya, meniadakan prinsip
ujian, dan menghilangkan tujuan darinya .
Dan
ini menjelaskan kepada kita kemuliaan umat Muhammad (sawas), dan betapa besar
kepentingannya untuk [umat ini] adalah dengan menegakkan Hukum Allah di BumiNya
dengan tidak mendahulukan (yang lain), dan tiada suatu yang setanding
[dengannya]. Dan [umat ini] hendaklah memberikan kemenangan kepada Khalifah
Allah, Al-Mahdi (as), pada Hari pembalasan (Agama), atau pusingan (puncak)
penghakiman dan hukuman di Bumi ini.
Dan
itulah (al-Ummah) para Ansar (pendokong) dan para sahabat Imam Al Mahdi (as),
mereka adalah sebaik-baik umat yang dikeluarkan kepada manusia, mereka menyeru
kepada makruf dan mencegah kemungkaran. Kepada yang mendahului mereka, maka sesungguhnya
tidak mungkin untuk memanggil mereka dengan nama umat Muhammad (sawas) yang
tidak menjelaskan maksud ini: bahawa mereka menyeru kepada makruf dan mencegah
kemungkaran. Bagaimanakah dengan membunuh (menentang) Khalifah Allah Ali (as)
dan anak-anaknya (as), yang sama dengan orang-orang yang telah memberikan
kemenangan (menolong) kepada orang penzalim (taghut), atau orang-orang yang
mengkhianati al-ma’shumin (as).
Malah,
terdapat hanya beberapa orang pengikut sahaja yang menyokong al-ma’shumin (as),
dan mereka sering meninggal dunia sepertimana Imam mereka (as) juga meninggal
dunia. Di antara mereka ada yang diracun dan dipancung dengan pedang seperti
Malik Al Ashtar, dan Hajar bin Addy Al Kindi, dan para sahabat Al Hussein (
as).
Juga
kehormatan umat ini dibaratkan bahawa mereka yang memberikan kemenangan kepada
orang yang ingin menegakkan Hukum Allah di bumiNya, dan dia hendaklah
menyebarkan keadilan dan kesaksamaan di antara manusia. Bahkan saya akan
katakan, dia adalah satu-satunya pribadi yang ingin melaksanakan Syariat Allah
sepenuhnya di bumiNya, sementara kebanyakan mereka sebelum dia (Selawat Allah
ke atas mereka ) Mereka adalah Para Nabi penyampai, dan pemberi peringatan dan
khabira gembira.
Dan
Kerajaan Sulaiman (Mulki Sulaiman) dan Dzul Qarnain tidak seluas Kerajaannya
(Qa'im), dan mereka pula tidak diberi kuasa dan sebanyak kuasa akan diberikan
kepadanya (as), bahkan diriwayatkan dalam beberapa riwayat: bahawa Musa bin
Imran (as) berharap beliau akan menjadi Qa'im dari keluarga Muhammad [1].
Dan
jika kita faham daripada perbahasan sebelum ini bahawa para Hujjaj (as) adalah
bayang-bayang Nama-Nya SWT, jelaslah kepada kita di sini bahawa Imam Al Mahdi
(as) adalah bayang-bayang Nama KerajaanNya yang Maha Suci. Imam adalah
Pemerintah, dan Raja di bumi pada hari Allah, atau hari pembalasan (Agama), dan
Allah adalah Raja hari pembalasan sebenar (al-haqiqi).
Dan
ia sesuai untuk membuka (mulakan) Surah Al-Fatihah dengan memuji dan berterima
kasih kepada Allah yang Maha Suci, dan Dia mengakhirinya dengan (الحمد بمَلك
يوم الدين) pujian pada Raja Hari Pembalasan
(agama).
Dan
Muhammad (sawas) adalah bayangan nama
Allah swt, dan Imam Al Mahdi (as) adalah bayangan nama (al-Malik) Raja SWT, dan seperti yang diriwayatkan
daripada mereka (as): “dengan kami Allah membuka dan dengan kami Dia akan
mengakhirinya.” [2].
✡✡✡✡✡
______________________________
[1 ] dari Salim Al Ashal , beliau berkata:
Aku mendengar Abu Ja'far Muhammad bin 'Ali Al Baqir (as) berkata: "Musa
bin Imran memandang ke dalam buku yang pertama apa yang Qa'im dari keluarga
Muhammad akan diberikan kekuasaan dan keutamaan, lalu Nabi Musa berkata:
“Tuhan! Jadikan aku Qa'im dari keluarga Muhammad .” Lalu diberitahu kepadanya
“Sesungguhnya, ia dari keturunan Ahmad.” Kemudian dia memandang di dalam buku
kedua dan mendapati di dalamnya orang-orang seperti itu, jadi dia berkata
seperti [yang dikatakan sebelumnya] maka dikatakan kepadanya seperti apa yang
dikatakan kepadanya. Kemudian dia memandang ke dalam buku ketiga dan melihat
orang-orang seperti itu juga, maka dia berkata seperti [yang dikatakan
sebelumnya] maka dikatakan kepadanya seperti apa yang dikatakan kepadanya
" Ghaybah Al Na3mani : . P. 246. Kelantan Al Anwar : V. 55, P. 77.
[2 ] dari Rasulullah (sawas): “... Wahai
Ali! Sesungguhnya hadiyah adalah mengikut perintah Allah tanpa keinginan dan
pendapat, dan seolah-olah [aku melihat kamu] dalam kaum yang telah mentafsirkan
Al-Quran, dan menerima kekeliruan, dan menjadikan arak dan alkohol Halal dan
mengurangkan Zakat, dan menyogok hadiah,” aku berkata: “Ya Rasulullah! Siapakah
mereka jika mereka melakukan seperti itu? Adakah mereka pemfitnah atau orang
murtad?” Jadi baginda bersabda: Mereka
adalah pemfitnah (yang berselisih dan sembarangan), dan mereka berbangga
dengannya sehingga keadilan sampai kepada mereka.” Lalu aku berkata: “Ya
Rasulullah! Keadilan itu daripada kita atau daripada selain kita?” Jadi baginda
bersabda: “Bahkan, ia adalah dari kita, dengan kami Allah membuka dan dengan
kami Dia akan mengakhirinya ' Bihar Al Anwar : . V. 32, P. 298. Amali Al Tusi :
P. 66.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan