Khamis, 8 Januari 2015

Nama-Nama Tuhan dalam Surat Al-Fatihah

Nama-Nama Tuhan dalam Surat Al-Fatihah


Nama-Nama Tuhan yang ada dalam Surat Al - Fatihah:



Pertama: (الله، الرحمن، الرحيم)

Allah, Ar-Rahman, Al-Rahim :         
Nama Allah ditempatkan untuk menghimpunlkan Zat Kesempurnaan Ketuhanan. Dan Ar-Rahman, Al-Rahim adalah pintu Zat , dan jika rahmat bukan suatu pintu tak seorang pun akan dimurnikan di alam semesta, sehingga tidak siapapun akan mencapai kesempurnaan. Sebaliknya tidak ada yang melimpah bagi seluruh alam ciptaan melainkan dengan dua nama tersebut, kerana limpahan adalah dari Allah, dan oleh Ar-Rahman, Al-Rahim, dan karena Allah SWT berfirman: {( قُلِ ادْعُوا اللَّهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمَنَ أَيّاً مَا تَدْعُوا فَلَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى) Katakanlah , "Katakanlah: "Serulah Allah atau serulah Ar-Rahman. Dengan nama yang mana saja kamu seru, Dia mempunyai al-asmaa ul-husna  " } [1] . .

Kedua : (رب العالمين) Tuhan semesta alam


Alam ada tiga, dan ia adalah:

A. – Alam al-Mulk (Kerajaan): atau alam Jasmani yang kita hidup, dan yang terdiri dari benda - yang mirip dengan ketiadaan, dan yang tidak mempunyai nasib dalam Kewujudan, kecuali keupayaan untuk wujud - dan dari rupa bentuk ia zahir. Dan benda yang terbit dengan rupa bentuk, dan segala benda dari jisim daripada perasaan, dan rasa, dan bau, dan pergerakan, dan pertumbuhan dan kematian, jadi ia adalah rupa bentuk jasmani dan mithali dan bukan untuk benda . Sebagai contoh: jari pada tubuh manusia merasakan haba dan kesejukan, dan kelembutan dan kekerasan, dan apabila manusia ini mati - dalam kebanyakan kes - tubuhnya berubah menjadi tanah, dengan itu jari ini menjadi segenggam tanah.

 ______________________________
[ 1 ] The Holy Qur'an Surat Al -' Isra ' 17:110




Dan kebenaran perkara ini ialah: bahawa rupa bentuk jari manusia 'telah diangkat dari benda, dan telah didedahkan kepada rupa bentuk baru, iaitu imej segenggam tanah, dan ia adalah jisim baru tanpa deria. Oleh itu, ia menjelaskan kepada kita bahawa deria dalam jisim tubuh milik rupa bentuk dan tidak kepada benda. Dan oleh itu, jika segenggam tanah bertukar menjadi buah oren, ia akan mempunyai bau yang enak dan rasa lazat, walaupun benda di jari, dan tanah, dan oren adalah sama. Walau bagaimanapun, pertukaran rupa bentuk adalah sebab kepada perubahan bau, dan kelazatan, dan rasa, bahkan adalah haram (dilarang) untuk makan tanah dan jari manusia, sementara adalah halal (dibenarkan) makan oren.

Maka dari Al Sadiq (as), beliau berkata : “Tahukan kamu Hai Fulan bahawa taraf hati dalam jasad adalah bertaraf Imam pada manusia yang wajib ditaati oleh mereka, tidakkah anda lihat bahawa semua pancaindera tubuh adalah penyediaan hati, dan adalah penterjemah untuknya, melakukan perkara-perkara untuknya, telinga, mata, hidung, mulut, tangan, kaki, dan bahagian-bahagian tertertentu, kerana sesungguhnya jika hati bertujuan untuk melihat, orang itu membuka matanya, dan jika ia bertujuan untuk mendengar, dia sediakan dengan memasang telinganya dan pendengarannya tersedia supaya dia mendengar, dan jika hatinya bertujuan untuk mencium bau, dia menyedut melalui hidung dan membawa bau ke hati, dan jika ia bertujuan untuk melafazkan, lidahnya bercakap, dan jika ia bertujuan untuk menyerang, tangannya bergerak, dan jika ia bertujuan untuk bergerak, kaki akan melangkah, dan jika ia bertujuan untuk menjadi berahi, auratnya akan bergerak . Oleh itu semua ini [diperintahkan] dengan digerakan oleh (hati) hatinya, dan begitulah juga pada Imam yang kamu mesti patuhi arahan darinya.” [1].

Dan dari sini kita tahu bahawa Syari’at tidak melihat kepada benda, dan bukan kepada rupa bentuk, sebaliknya, ia adalah cukup untuk melihat ke arah rupa bentuk yang sempurna daripada Malakut (Kerajaaan Langit), yang merupakan asal-usul rupa bentuk Jasmani. Dan untuk itu diriwayatkan dari Maksumin (as) yang bermaksud: “Sesungguhnya Allah tidak memandang ke arah alam dunia ini kerana Dia menciptanya ,“ “dan sesungguhnya Allah tidak melihat rupa bentuk kamu, tetapi melihat kepada hati kamu.” [2].

Juga dengan apa yang saya telah bentangkan, dari kekeliruan antara pemakan dengan yang dimakan adalah sia-sia [3], sedangkan, apa yang ada yang sama antara jari, dan tanah, dan oren dalam contoh ialah: Benda sahaja, dan Benda: adalah ketiadaan yang [berpotensi] untuk wujud, dan tidak ada yang lain. Oleh itu,untuk menjelaskan bahawa ia tidak wujud, bermakna ini adalah sifat biasa sebenar di antara jari, dan tanah, dan oren .

______________________________
[ 1] Al 3lal Shara'i3 : V. 1, P. 109. Bihar Al Anwar : V. 58, P. 249. Al Fasul Al Muhima f Asoul Al A'imma : V. 3, P. 247.
[2 ] Amali Al Tousi : P. 536. Bihar Al Anwar : V. 67, P. 248.
[3 ] Ringkasan kekeliruan ini ialah: bahawa manusia dengan kematiannya hancur luluh menjadi tanah dan akar pokok-pokok dan tumbuh-tumbuhan menyerapnya, dan sejak itu dia menjadi buah-buahan, supaya manusia lain akan memakannya, dan apa yang dia makan kemudian menjadi sebahagian daripada tubuhnya. Di sini datang soalan: bahagian badan yang manakah yang telah dimakan ini dikembalikan? Jika ia dianggap sebagai yang pertama, maka tubuh kedua menjadi tidak lengkap selepas matinya , dan jika ia dianggap sebagai sebahagian daripada yang kedua, yang pertama menjadi tidak lengkap. Dan ia tidak semestinya yang dimakan itu adalah manusia, tetapi sebaliknya, walaupun ia adalah beruk maka ucapan sebelumnya terpakai kepadanya juga, dan sebagainya. Dan kekeliruan ini membawa beberapa orang untuk menafikan tubuh jasmani dikembalikan.




B. – Alam Malakut (Kerajaan Langit) dan ia adalah sebuah alam yang sempurna, yang bebas dari kebendaan, ia adalah sama dengan apa yang dilihat sewaktu mimpi, dan ia adalah lebih mulia daripada alam dunia Jasmani ini, tetapi dikawal dan ada tindakan di dalamnya. Dan bagi setiap jisim (badan) di Kerajaan dunia terdapat imej (bentuk rupa) untuknya di Alam Malakut, dan ia adalah hakikat imej manusia dalam Alam Malakut, ia adalah dirinya, atau diri yang diimplan dalam hati (Al-Janan) [4], dan ia adalah perancang untuk badan di dunia kebendaan ini, dan diri ini, atau diri yang diimplan dalam hati (Al Janan) adalah: bayangan akal.

C. Al-‘Alam al-‘Aqli (Alam Akal): dan ia adalah alam ketiga, lebih mulia daripada alam Malakut tersebut. Dan Ia adalah alam menyeluruh, dan yang wujud di dalamnya adalah saling berkaitan di antara satu sama lain, dan tidak ada percanggahan di antara mereka, seperti dalam alam Malakut dan alam Mulk (alam  dunia Jasmani).

Dan matlamat utama manusia adalah untuk mencapai alam ini, dan tujuan mencapai [alam ini] adalah untuk mengenal (makrifat) Allah swt, menurut apa yang telah saya bentangkan, Adalah tidak mengenal KebenaranNya dan HakikatNya, Yang Maha Suci, dan tidak juga mengenal Zat-Nya, atau Nama-namaNya dan sifat-sifatNya yang merupakan teras (‘ain) Zat-Nya, tetapi sebaliknya adalah mengenal bayang-bayang Nama-nama TerbaikNya (Al-Asmaa Ul-Husna), dan ia adalah Hujjaj (as). Dan saya menekankan sesungguh mereka adalah bayang-bayang Nama-nama TerbaikNya, tiada Nama-nama TerbaikNya yang merupakan teras Zat-Nya .

Adapun apa yang telah diriwayatkan dalam beberapa hadits yang memanggil mereka "Asmaa Ul-Husna", oleh kerana rupa bentuk memberitahu tentang asal-usul, maka apabila anda melihat rupa bentuk seseorang anda katakan: ini adalah demikian dan demikian, padahal apa yang dilihatnya adalah rupa bentuknya [sahaja], dan bukan hakikat dirinya [bermakna ia hanya gambar dia dan bukan dirinya sendiri ].

Dan Dia yang Maha Suci, telah memilih daripada ciptaan-Nya orang-orang yang Dia bukakan untuk mereka pintu rahmat-Nya, dan menyingkap untuk mereka penutup hingga mereka melihat Rasul Mulia (sawas), mewakili Zat, atau Kota Kesempurnaan, dan pintunya adalah Ali dan Fatimah (as), atau mengatakan kepada bayang-bayang: Allah, Ar-Rahman, Al-Rahim, dan wajahNya yang Maha Suci dalam Penciptaan (al-Mumkinaat). Dan manusia, pada keseluruhan alam ini, memuji Allah Tuhan sekalian alam , dan puji-syukur kepadaNya, kerana sesungguhnya Dialah dengan KemuliaanNya memberi tanpa dibalas. Bagi Dia, yang Maha Suci, adalah pentadbir dalam alam (dunia) Jasmani ini, kerana dari segumpal tanah keluar tumbuh-tumbuhan, maka terpancar mani dan induk telur, kemudian menjadi janin, kemudian anak, kemudian tubuh

       

---------------------------------------
[4 ] Al Jinan: dengan pembukaan, ia adalah hati. (Rujuk: Al Sahah : . V. 5, P. 2,093 Jinin ).
kanak-kanak yang terus membesar dan menjadi lengkap sedikit demi sedikit.



Dan manusia dalam semua peringkat ini miskin dan memerlukan Tuhan yang Kaya. Siapakah yang memberi kepadanya persekitaran yang sesuai, dan makanan yang mencukupi untuk pertumbuhannya melengkap, dan menolak darinya percanggahan yang mermbahayakan.

Dan mungkin seseorang berkata: apakah penggunaan menjadi lengkap dalam dunia kebendaan, dan hasilnya adalah bahawa badan manusia, yang penuh kesempurnaan dalam (alam) dunia Jasmani ini, kembali menjadi segumpal tanah, dan ia jumud (tidak bernyawa), dan ia adalah wujud Jasmani yang paling rendah?

Saya katakan: sesungguhnya jika badan manusia hingga menjadi lengkap, dengan cara yang benar, dan telah dibina secara Halal, dan disucikan dengan amalan soleh untuk Allah yang Maha Suci, maka dia tidak akan kembali kepada segumpal tanah, bahkan akan kekal sebagai badan manusia (Jisim Insan), dan diriwayatkan bahawa bumi tidak makan (hancur luluhkan) “Jisim (jasad) para Nabi, Aushiak, Syuhada’, dan siapa yang memelihara dalam melakukan Mandi pada hari Jumaat selama empat puluh minggu.” [1], dan banyak [kali] manusia yang mengalami kebenaran ini, apabila kubur-kubur beberapa syuhada digali semula, dan mereka mendapati bahawa [jasad mereka ] adalah sama [masih utuh] dan tidak berubah, juga ia telah dilaporkan bahawa badan Har anak Yazid Al Riyahi (semoga Allah merahmati kepadanya) digali semula, dan didapati ia tidak berubah [walaupun selepas] berlalu seratus tahun syahidnya dengan Hussein bin Ali (as) [2].

Oleh yang demikian, pereputan mayat kebanyakan orang dan kembali kepada segumpal tanah adalah hasil dari mereka membinanya apabila tebing runtuh dan tidak menyucikannya dengan amal soleh.

Dalam Alam Malakut, manusia memerlukan Pendidik yang melimpahkan kesempurnaan Akhlak yang dia akan diangkat ke Alam Aqal, dan memerlukan Tuhan yang olehNya sahaja menolak dia dari keinginan palsu diri, dan bisikan-bisikan syaitan dari kalangan jin dan manusia yang menyekatnya menuju ke jalan Allah swt.

Bagi kumpulan kecil yang sampai ke Alam Aqal, mereka memerlukan Tuhan Yang melimpahkan kepada mereka dan menyempurnakan mereka, masing-masing dengan mengambil kira darjatnya: {( وَقُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْماً) dan berkata "Tuhanku, tingkatkanlah ilmu."} [3], sebagaimana Dia menetapkan pendirian mereka di alam ini. Dan dengan itu, semua yang wujud di seluruh alam berhajatkan Tuhan yang Maha Suci, dan berharap keutamaanNya, dan menunggu Pendidiknya untuk menjadi lengkap dan [untuk] kekal.
______________________________
[1] Tafsir Al Qurtubi : V. 17 , P. 4. Munhaj al Rashad Lamin Arad Al Sadad : P. 565.
[2] Shajara Toubi : V. 2, P. 285.
[3] Al-Quran Surah Taha 20 : 114


Ketiga: (ملك يوم الدين) Raja hari pembalasan

 

 

Menjelaskan daripada perbahasan sebelum, bahawa Para Hujjaj (as) adalah wajah Allah, dan bayang-bayang Nama-nama TerbaikNya (Al-Asmaa Ul-Husna), bahawa urusan mereka adalah Urusan-Nya yang Maha Suci, dan kerajaan mereka adalah kerajaanNya, Jadi, jika salah seorang daripada mereka (as) memerintah atau menghukum ia adalah milik Allah, kerana sesungguhnya para ma'sum (as) menghukum dengan Syariat Allah, dan menyebarkannya di kalangan hamba-hamba Allah, dan semua amalannya adalah dengan urusan Allah dan Keredhaan Allah swt , yang Maha Suci. Jadi ketetapan ma'sum (as) ini wajib ditaati kepadanya, dan ia adalah ketaatan kepada Allah dan meingkarinya dan menentang terhadapnya adalah dilarang, kerana sesungguhnya ia adalah maksiat kepada Allah dan menentang Allah, kerana sesungguhnya dia adalah Khalifah Allah di bumiNya.

Firman Allah SWT : {( وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً) Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi"."} [1].

Dan Firman Allah SWT: {( أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلَى مَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ فَقَدْ آتَيْنَا آلَ إِبْرَاهِيمَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَآتَيْنَاهُمْ مُلْكاً عَظِيماً) ataukah mereka dengki kepada manusia (Muhammad) lantaran karunia yang Allah telah berikan kepadanya? Sesungguhnya Kami telah memberikan Kitab dan Hikmah kepada keluarga Ibrahim, dan Kami telah memberikan kepadanya kerajaan yang besar.. } [2].

Dan Firman Allah SWT: {( يَا دَاوُدُ إِنَّا جَعَلْنَاكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْضِ فَاحْكُمْ بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَلا تَتَّبِعِ الْهَوَى فَيُضِلَّكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّه)" Hai Daud, sesungguhnya Kami menjadikan kamu khalifah (penguasa) di muka bumi, maka berilah keputusan (perkara) di antara manusia dengan adil dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu, karena ia akan menyesatkan kamu dari jalan Allah "} [3].

Dan berkata yang Maha Berkuasa : {( قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ) "Katakanlah: "Wahai Tuhan Yang mempunyai kerajaan, Engkau berikan kerajaan kepada orang yang Engkau kehendaki dan Engkau cabut kerajaan dari orang yang Engkau kehendaki.} [4].

-----------------------------------------------
[1] Al-Quran Surah Al -Baqarah 2:30
[2] Al-Quran Surah An- Nisa '  4: 54
[3] Al-Quran Surah Sad 38: 26
[4] Al-Quran Surah Ali `Imran 3: 26



Dan ayat-ayat yang membuktikan bahawa raja (Malik-Mulk) adalah untuk Allah swt ada banyak dan tidak bagi hamba-hamba untuk bertindak mengikut hawa nafsu mereka atau khayalan fikiran. Juga seperti yang saya telah dibentangkan, kedua-dua bacaan "(مالك، وملك) Raja, Pemilik" mengandungi erti Kerajaan, tetap kepada-Nya, yang Maha Suci, ke atas bumi ini, sama ada manusia menerima atau menolaknya.

Bahkan, mereka [mendesak] menolak KerajaanNya, yang Maha Suci, maka sesungguhnya dia tidak memaksa mereka untuk taat kepada WaliNya (Penguasa), HujjajNya dan KhalifahNya, dan Raja yang dilantik olehNya, yang Maha Suci, sedangkan bahaya akan menimpa mereka, dan kerusakan ke atas harta benda dan diri mereka. Padahal mereka telah diciptakan di bumi ini untuk beribadah kepada Allah, dan mengingkari (menolak) penzalim (Taghut) atas pilihan mereka, jadi memaksa mereka untuk menolak pemerintah zalim (Taghut) dan menentang simbolnya, dan menegakkan Hukum Allah dan untuk membantu KhalifahNya, meniadakan prinsip ujian, dan menghilangkan tujuan darinya .

Dan ini menjelaskan kepada kita kemuliaan umat Muhammad (sawas), dan betapa besar kepentingannya untuk [umat ini] adalah dengan menegakkan Hukum Allah di BumiNya dengan tidak mendahulukan (yang lain), dan tiada suatu yang setanding [dengannya]. Dan [umat ini] hendaklah memberikan kemenangan kepada Khalifah Allah, Al-Mahdi (as), pada Hari pembalasan (Agama), atau pusingan (puncak) penghakiman dan hukuman di Bumi ini.

Dan itulah (al-Ummah) para Ansar (pendokong) dan para sahabat Imam Al Mahdi (as), mereka adalah sebaik-baik umat yang dikeluarkan kepada manusia, mereka menyeru kepada makruf dan mencegah kemungkaran. Kepada yang mendahului mereka, maka sesungguhnya tidak mungkin untuk memanggil mereka dengan nama umat Muhammad (sawas) yang tidak menjelaskan maksud ini: bahawa mereka menyeru kepada makruf dan mencegah kemungkaran. Bagaimanakah dengan membunuh (menentang) Khalifah Allah Ali (as) dan anak-anaknya (as), yang sama dengan orang-orang yang telah memberikan kemenangan (menolong) kepada orang penzalim (taghut), atau orang-orang yang mengkhianati al-ma’shumin (as​​).

Malah, terdapat hanya beberapa orang pengikut sahaja yang menyokong al-ma’shumin (as), dan mereka sering meninggal dunia sepertimana Imam mereka (as) juga meninggal dunia. Di antara mereka ada yang diracun dan dipancung dengan pedang seperti Malik Al Ashtar, dan Hajar bin Addy Al Kindi, dan para sahabat Al Hussein ( as).

Juga kehormatan umat ini dibaratkan bahawa mereka yang memberikan kemenangan kepada orang yang ingin menegakkan Hukum Allah di bumiNya, dan dia hendaklah menyebarkan keadilan dan kesaksamaan di antara manusia. Bahkan saya akan katakan, dia adalah satu-satunya pribadi yang ingin melaksanakan Syariat Allah sepenuhnya di bumiNya, sementara kebanyakan mereka sebelum dia (Selawat Allah ke atas mereka ) Mereka adalah Para Nabi penyampai, dan pemberi peringatan dan khabira gembira.

Dan Kerajaan Sulaiman (Mulki Sulaiman) dan Dzul Qarnain tidak seluas Kerajaannya (Qa'im), dan mereka pula tidak diberi kuasa dan sebanyak kuasa akan diberikan kepadanya (as), bahkan diriwayatkan dalam beberapa riwayat: bahawa Musa bin Imran (as) berharap beliau akan menjadi Qa'im dari keluarga Muhammad [1].
Dan jika kita faham daripada perbahasan sebelum ini bahawa para Hujjaj (as) adalah bayang-bayang Nama-Nya SWT, jelaslah kepada kita di sini bahawa Imam Al Mahdi (as) adalah bayang-bayang Nama KerajaanNya yang Maha Suci. Imam adalah Pemerintah, dan Raja di bumi pada hari Allah, atau hari pembalasan (Agama), dan Allah adalah Raja hari pembalasan sebenar (al-haqiqi).

Dan ia sesuai untuk membuka (mulakan) Surah Al-Fatihah dengan memuji dan berterima kasih kepada Allah yang Maha Suci, dan Dia mengakhirinya dengan (الحمد بمَلك يوم الدين) pujian pada Raja Hari Pembalasan (agama).

Dan Muhammad (sawas) adalah bayangan nama Allah swt, dan Imam Al Mahdi (as) adalah bayangan nama (al-Malik) Raja SWT, dan seperti yang diriwayatkan daripada mereka (as): “dengan kami Allah membuka dan dengan kami Dia akan mengakhirinya.” [2].

✡✡✡✡✡

______________________________
[1 ] dari Salim Al Ashal , beliau berkata: Aku mendengar Abu Ja'far Muhammad bin 'Ali Al Baqir (as) berkata: "Musa bin Imran memandang ke dalam buku yang pertama apa yang Qa'im dari keluarga Muhammad akan diberikan kekuasaan dan keutamaan, lalu Nabi Musa berkata: “Tuhan! Jadikan aku Qa'im dari keluarga Muhammad .” Lalu diberitahu kepadanya “Sesungguhnya, ia dari keturunan Ahmad.” Kemudian dia memandang di dalam buku kedua dan mendapati di dalamnya orang-orang seperti itu, jadi dia berkata seperti [yang dikatakan sebelumnya] maka dikatakan kepadanya seperti apa yang dikatakan kepadanya. Kemudian dia memandang ke dalam buku ketiga dan melihat orang-orang seperti itu juga, maka dia berkata seperti [yang dikatakan sebelumnya] maka dikatakan kepadanya seperti apa yang dikatakan kepadanya " Ghaybah Al Na3mani : . P. 246. Kelantan Al Anwar : V. 55, P. 77.
[2 ] dari Rasulullah (sawas): “... Wahai Ali! Sesungguhnya hadiyah adalah mengikut perintah Allah tanpa keinginan dan pendapat, dan seolah-olah [aku melihat kamu] dalam kaum yang telah mentafsirkan Al-Quran, dan menerima kekeliruan, dan menjadikan arak dan alkohol Halal dan mengurangkan Zakat, dan menyogok hadiah,” aku berkata: “Ya Rasulullah! Siapakah mereka jika mereka melakukan seperti itu? Adakah mereka pemfitnah atau orang murtad?” Jadi baginda bersabda:  Mereka adalah pemfitnah (yang berselisih dan sembarangan), dan mereka berbangga dengannya sehingga keadilan sampai kepada mereka.” Lalu aku berkata: “Ya Rasulullah! Keadilan itu daripada kita atau daripada selain kita?” Jadi baginda bersabda: “Bahkan, ia adalah dari kita, dengan kami Allah membuka dan dengan kami Dia akan mengakhirinya ' Bihar Al Anwar : . V. 32, P. 298. Amali Al Tusi : P. 66.



Tiada ulasan: