Khamis, 8 Januari 2015

صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ

 ﴿صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ:
{Iaitu jalan orang -orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada }


Pada hakikatnya terdapat dua laluan: jalan kepada Allah , dan laluan yang ke neraka, yang datang mendekati dan yang akan dijauhi, atau dikatakan, yang datang dan yang pergi. Dan jalan Allah ialah "(الصراط المستقيم) jalan yang lurus". Dan memohon bimbingan (hidayah) sebelumnya - yang bermaksud: Tunjukilah kami jalan yang lurus - memerlukan pengkhususan ini, bermakna, ia adalah jalan orang-orang yang Allah telah kurniakan nikmat kepada mereka, dan itu adalah kerana laluan di Alam Zarah (Alam Kerajaan dan Kerajaan-kerajaan Langit) adalah banyak jalannya.

Dan bimbingan ke arah sabahagian daripadanya boleh muncul sebagai petunjuk ke arah jalan yang lurus, walaupun ia adalah suatu petunjuk separa. Walau bagaimanapun, menentukan jalan yang benar, seperti jalan Nabi-nabi (as), [itu ​​adalah kerana] kepada mereka telah dikurniakan nikmat. Allah swt berfirman:

وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ وَحَسُنَ أُولَئِكَ رَفِيقاً
{Dan barangsiapa yang mentaati Allah dan Rasul(Nya), mereka itu akan bersama-sama dengan orang-orang yang dianugerahi nikmat oleh Allah, yaitu: Nabi-nabi, para shiddiiqiin, orang-orang yang mati syahid, dan orang-orang saleh. Dan mereka itulah teman yang sebaik-baiknya.} [[2] Al-Quran Surah An- Nisa ' 4: 69].

Maknanya, meminta petunjuk kepada semua jalan kesejahteraan, atau jalan yang lurus dalam [kedua-dua ] Alam Kerajaan ini dan Alam Kerajaan-kerajaan Langit, dan seterusnya, mencapai kesempurnaan akal dan darjat tertinggi mendekatkan diri kepada Nya, yang Maha Suci, yang manusia mungkin boleh capai. Firman Allah SWT:
وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ

{ Dan orang-orang yang berjihad untuk (mencari keridhaan) Kami, benar-benar akan Kami tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami. Dan sesungguhnya Allah benar-benar beserta orang-orang yang berbuat baik. } [[3] Al-Quran Surah Al-`Ankabūt  29: 69].
Dan Firman Allah SWT:

قَدْ جَاءَكُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ وَكِتَابٌ مُبِينٌ * يَهْدِي بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَهُ سُبُلَ السَّلامِ وَيُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِهِ وَيَهْدِيهِمْ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ

{Sesungguhnya telah datang kepadamu cahaya dari Allah, dan Kitab yang menerangkan. Dengan kitab itulah Allah menunjuki orang-orang yang mengikuti keridhaan-Nya ke jalan keselamatan, dan mengeluarkan orang-orang itu dari gelap gulita kepada cahaya yang terang benderang dengan seizin-Nya, dan menunjuki mereka ke jalan yang lurus.} [[4] Al-Quran Surah Al -Ma'idah 5:15 & 16].

Juga permintaan untuk mengelakkan jalan ke neraka, dan ia adalah jalan orang-orang yang dimurkai (Allah) ke atas mereka di dalam Kerajaan dan Kerajaan-kerajaan Langit, bermakna permintaan untuk mengelakkan jalan kejahilan dan tentera-tenteranya, Firman Allah SWT:

وَبِعَهْدِ اللَّهِ أَوْفُوا ذَلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ * وَأَنَّ هَذَا صِرَاطِي مُسْتَقِيماً فَاتَّبِعُوهُ وَلا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَنْ سَبِيلِهِ ذَلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

  [dan penuhilah janji Allah. Yang demikian itu diperintahkan Allah kepadamu agar kamu ingat. *  dan bahwa ini adalah jalan-Ku yang lurus, maka ikutilah dia, dan janganlah kamu mengikuti jalan-jalan (yang lain), karena jalan-jalan itu mencerai beraikan kamu dari jalan-Nya. Yang demikian itu diperintahkan Allah agar kamu bertakwa.} [[1] Al-Quran Surah Al-'An`am 6:152 & 153].

Karena terdapat bahaya yang besar yang meliputi diri oleh sebahagian tentera Jahil, meskipun manusia dipimpin menuju ke beberapa laluan dari jalan yang lurus
Sebagai contoh: Islam adalah cara untuk jalan yang lurus, jalan iman, jalan Wilayah (Penguasa), jalan kepercayaan (aqa’id) yang benar, jalan Ilmu dan Fiqh (Fekah), dan jalan amal, dan jalan keikhlasan.

Dan di samping jalan ini, manusia yang terdedah kepada keinginan diri, dan Syaitan, dan perhiasan dunia: {[syaitan] berkata,

قَالَ فَبِمَا أَغْوَيْتَنِي لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيمَ * ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَيْمَانِهِمْ وَعَنْ شَمَائِلِهِمْ وَلا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شَاكِرِينَ

"Iblis menjawab: "Karena Engkau telah menghukumku tersesat, aku benar-benar akan (menghalang-halangi) mereka dari jalan Engkau yang lurus. * Kemudian aku akan mendatangi mereka dari hadapan mereka dan dari belakang mereka dan dari kanan mereka dan kiri mereka, dan Engkau tidak akan dapati kebanyakan mereka bersyukur [taat kepadaMu]."} [[2] Al-Quran 7 :16 & 17].

Dan diriwayatkan daripada Ahlul Bayt Al-‘Ashimah (yang maksum) a.s. yang bermaksud: Jalan yang Engkau kurniakan nikmat kepada mereka, yang membawa bermaksud: dengan nikmat amal dan keikhlasan. Dan ringkasannya, nikmat keikhlasan beragama, maka bagi Allah-lah agama yang ikhlas.

Dan di dalam ayat ini - yang bermaksud : {Iaitu jalan orang -orang yang Engkau telah kurniakan nikmat ke atas mereka,} - kembali kepada memuji Allah swt, dan mensyukuriNya dan mengakui ke KeutamaanNya, dan itu adalah kerana hamba itu di dalamnya (bacaannya)  menganggap ibadahnya dan ketaatannya kepada Allah adalah nikmat dari nikmat Allah, dan mana-mana nikmat dan keutamaan dari Allah dan ada nikmat yang besar?

Dan permintaan panduan di sini adalah pada martabat, yang paling rendah yang mengetahui jalan ini walaupun secara amnya, berjalan di atasnya. Sesungguhnya, jika [manusia] sampai dengan keutamaan Allah dan dengan rahmatNya kepada Martabat yang Tinggi lagi Suci itu, maka dia adalah di antara orang-orang yang Allah telah kurniakan nikmat ke atas mereka, dan dia adalah dari kalangan mereka yang telah mencapai kebaikan dari Allah. Dan jika dia berjalan dengan jalan ini dengan mendapat hidayat ke sebahagian jalan-Nya (jalan yang selamat), dia akan menjadi di antara orang-orang yang taat kepada Allah dan Rasul-Nya, yang bermaksud, dalam ketaatan pada masa kita ini kepada Imam Al Mahdi (as). Dan walaupun dia telah dikalahkan oleh sebahagian [tentera] kejahilan dan kegelapan, yang melingkungi dirinya beberapa kali.

Jadi dia tersandung batu, dan menjunam ke dalam lubang itu, namun dia bangkit dan mulakan satu permulaan baru. Oleh itu, contoh hamba ini, mungkin rahmat telah memihak kepadanya, maka dia akan bersama orang-orang yang Allah telah kurniakan nikmat ke atas mereka dan bukan dari mereka, {Dan barangsiapa yang mentaati Allah dan Rasul(Nya), mereka itu akan bersama-sama dengan orang-orang yang dianugerahi nikmat oleh Allah } [[1] Al-Quran Surah An- Nisa ' 4:69] , dan Segala puji bagi Allah, Sendirian.






Tiada ulasan: