Soalan 87: Penerangan
lanjutan mengenai Al-Jufr (kod=perlambangan)
السلام
عليكم ورحمة الله وبركاته.
Salam atas kamu
rahmat Allah serta keberkatanNya
Tuan telah
menjawab pertanyaan saya; Bahawa tidak dapat melihat dalam Al-Jufr
(perlambangan) melainkan pada Nabi atau washiy Nabi, melalui hadits oleh
Maulana Imam Musa bin Ja'far (as) dan bahawa kunci-kunci kepada perlambangan
adalah Khalifah Allah AWJ di muka bumi, dan warna putih dinisbahkan kepada
taqiyah, dan warna merah dinisbahkan kepada pembunuhan dan darah.
Soalan 1: Adakah
semua nabi-nabi dan washiy-washiy (as) dimasukkan ke dalam Hadits, atau tidak?
Soalan 2: Adakah hadits
ini menunjukkan bahawa sekatan dan batasan dalam pertimbangan Al-Jufr?
Soalan 3: Adakah hadits
ini merujuk kepada tiada pertimbangan dalam Al-Jufr oleh orang-orang luar dari kalangan
para nabi dan aushiak (as)? Jika jawapannya tidak Siapakah orang-orang ini? Apakah
kelayakan mereka? Sifat-sifat mereka? Di mana dan bagaimana mereka melihat Al-Jufr?
Al-Quran Al-Karim
,tidak menyentuhnya melainkan mereka yang disucikan. Adakah ini terpakai
bagi Al-Jufr? Adakah Ilmu-ilmu dari Al-Jufr tidak sama dengan Kitab Al-Quran Al-Karim?
Saya mengharapkan
jawapannya. Dan Salam hormat dan kesejahteraan kepada peribadi Ahmad Al-Hassan
dan saudara-saudaranya,
والسلام
عليكم ورحمة الله وبركاته
Dan Salam atas
kamu rahmat Allah serta keberkatanNya
Tidak mengapa kita
melakukan pelbagai peranan selagi matlamat kita satu dan ia adalah kerja dalam berkhidmat
dengan Maulana Imam Mahdi (a.j) dan menyediakan kezuhurannya dan kemenangannya.
Semoga Allah memberi balasan kepada orang yang berbuat baik.
Penyoal: Hashim
Iraq
Jawapan:
بسم
الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
Dengan nama Allah,
Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Segala puji
tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Dan selawat Allah atas Muhammad dan
keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktirafan
Jawapan 1: setiap utusan
mesti mengetahui semua yang diperlukan umatnya yang diutus kepadanya dengan
hukum-hakam yang terdapat di dalam Al-Jufr.
Jawapan 2: melihat
kepada semua yang diperlukan umatnya dari ilmu yang terdapat dalam Al-Jufr terhad
pada yang diutus dari para nabi dan washiy-washiy.
Jawapan 3: Terdapat
peribadi yang boleh diberikan oleh Allah penerangan berhubung dengan sesuatu
dalam Al-Jufr dan keberkatan Al-Jufr yang turun dari langit, firmanNya SWT:
﴿وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ
الْقُرَى آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ
وَالْأَرْضِ وَلَكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ﴾
Jikalau sekiranya penduduk negeri-negeri beriman dan bertakwa, pastilah
Kami akan melimpahkan kepada mereka berkah dari langit dan bumi, tetapi mereka
mendustakan (ayat-ayat Kami) itu, maka Kami siksa mereka disebabkan
perbuatannya. [155],
dan di dalam ayat
menerangkan (sifat) mereka.
Jawapan 4: Yang
menyentuh yang disebut dalam ayat:
﴿لا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ﴾
tidak menyentuhnya kecuali orang-orang yang disucikan. [156]
bermaksud yang bermakrifah
(pengetahuan).
Umat tidak perlu padanya
kerana tidak mengenalinya (tidak menyentuhnya) Melainkan rasul-rasul (yang
diutus) kerana mereka adalah (orang-orang yang disucikan [157].
✡✡✡✡✡
______________________________
[155] – Al-A3raaf
7:96.
[156] – Al-Waqi3ah
56:79.
[157] - telah
disebut dalam riwayat dengan membawa maksud seperti ini yang diriwayatkan dari
perdebatan Ibn Abbas dengan Muawiyah, pada fasal Aali Muhammad (as): (... Ya
Muawiyah, Umar bin Al-Khattab menyuruh aku dalam perintahnya kepada Ali ibn Abi
Talib (as) aku mahu menulis Al-Quran dalam mushaf. Maka lantiklah kami apa yang
diwajibkan dari Al-Quran, beliau berkata: Biarlah Allah memukul leherku sebelum dia
memukulnya. Aku katakan: tidak?, beliau (as) berkata: Sesungguh Allah
berfirman:
(لَّا يَمَسُّهُ إِلَّا
الْمُطَهَّرُونَ)
(tidak
menyentuhnya kecuali orang-orang yang disucikan.)
Iaitu tidak dapat
mencapainya keseluruhnya kecuali orang-orang yang disucikan, bahawa ia kepada
kami yang dihapuskan Allah daripada kami kekejian dan menyucikan kami sesuci-sucinya,
dan firmanNya lagi
(ثُمَّ أَوْرَثْنَا
الْكِتَابَ الَّذِينَ اصْطَفَيْنَا مِنْ عِبَادِنَا)
(Kemudian Kitab
itu Kami wariskan kepada orang-orang yang Kami pilih di antara hamba-hamba
Kami,)
Maka kamilah yang dipilih
Allah dari hamba-hambaNya dan kamilah pilihan Allah dan kamilah dicontohkan
melalui teladan dan kamilah tempat turun wahyu. Maka Umar marah dan berkata:
bahawa Ibn Abi Talib, dia dianggap tidak ada seorangpun berilmu selain dia, maka
barangsiapa yang membaca sesuatu dari Al-Quran dibawa kepada kami dari dia.
Jika seorang lelaki sedang membaca Al-Quran yang lain dari tulisannya selain
yang ditulisnya. Maka dikatakan: Ya Muawiyah: dia kehilangan sesuatu dari
Al-Quran telah berdusta dia bersama masyarakat ramai....) Bihar Al-Anwar:Jilid 33
halaman 270.
Dalam riwayat ini,
Imam Ali (as) berkata kepada umar: (adalah mustahil untuk tidak dengan cara
itu, tetapi saya datang kepada Abu Bakr untuk menegakkan hujjah atas kamu, supaya
kamu tidak berkata pada hari kiamat: Sesungguhnya kami mengenainya termasuk
orang-orang yang lalai, atau mengatakan: Tidak datang kepada kami. Dan bahawa Al-Quran
yang ada padaku tidak menyentuhnya kecuali orang-orang yang disucikan dan aushiak
dari anak-anakku, Umar berkata: Akan dipersembahkan pada waktu yang ketahui.
Beliau (as) berkata:.Ya, apabila bangkit AL-Qaim dan anakku akan menunjukkan
dan membawanya kepada manusia, maka dijalankan sunnah baginda (S). Mu3jam Ahadits
Al-Imam Al-Mahdi (as) oleh Al-Syeikh Ali Al-Kurani Al-3amaliy: Jilid 3 halaman
126 . (Pengulas).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan