Soalan 68: kalimat-kalimat
Allah tidak berubah, tidak boleh diubah dan tidak habis-hais
بسم
الله الرحمن الرحيم،
وصل
اللهم على محمد وآله الأئمة والمهديين وسلم تسليماً،
Dengan nama Allah,
Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Dan Ya Allah selawat
atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan
salam pengiktirafan.
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Salam atas kamu
rahmat Allah serta keberkatanNya
Di dalam ayat ini:
﴿َلهُمُ الْبُشْرَى فِي
الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الْآخِرَةِ لا تَبْدِيلَ لِكَلِمَاتِ اللَّهِ ذَلِكَ
هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ﴾
{Bagi mereka
berita gembira di dalam kehidupan di dunia dan (dalam kehidupan} di akhirat.
Tidak ada perubahan bagi kalimat-kalimat (janji-janji) Allah. Yang demikian itu
adalah kemenangan yang besar. } [76],
dan ayat:
﴿وَلَقَدْ كُذِّبَتْ رُسُلٌ
مِنْ قَبْلِكَ فَصَبَرُوا عَلَى مَا كُذِّبُوا وَأُوذُوا حَتَّى أَتَاهُمْ
نَصْرُنَا وَلا مُبَدِّلَ لِكَلِمَاتِ اللَّهِ وَلَقَدْ جَاءَكَ مِنْ نَبَأِ
الْمُرْسَلِينَ﴾
{Dan sesungguhnya
telah didustakan (pula) rasul-rasul sebelum kamu, akan tetapi mereka sabar
terhadap pendustaan dan penganiayaan (yang dilakukan) terhadap mereka, sampai
datang pertolongan Allah kepada mereka. Tak ada seorangpun yang dapat merubah
kalimat-kalimat (janji-janji) Allah. Dan sesungguhnya telah datang kepadamu
sebahagian dari berita rasul-rasul itu. } [77].
Apakah perbezaan
atau hubungan antara kalimah Rabbiy (Tuhanku) di dalam kedua-dua ayat-ayat
di atas dan kalimah Rabbiy dalam FirmanNya SWT:
﴿قُلْ لَوْ كَانَ الْبَحْرُ
مِدَاداً لِكَلِمَاتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَنْ تَنْفَدَ كَلِمَاتُ
رَبِّي وَلَوْ جِئْنَا بِمِثْلِهِ مَدَداً﴾
{Katakanlah:
Sekiranya lautan menjadi tinta untuk (menulis) kalimat-kalimat Tuhanku, sungguh
habislah lautan itu sebelum habis (ditulis) kalimat-kalimat Tuhanku, meskipun
Kami datangkan tambahan sebanyak itu (pula)".} [78]?
Apakah maksud sebelum
habis kalimah-kalimah Tuhanku? Adakah penglihatan atau ramalan-ramalan (khabar)
dan Hujjah Allah atas penciptaan, atau adakah ia sesuatu yang lain?
Penyoal: Haidar
al-Ansari
Jawapan:
بسم
الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
Dengan nama Allah,
Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Segala puji
tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Dan selawat Allah atas Muhammad dan
keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi dan salam pengiktirafan.
Kalimat Allah adalah
Wahi Allah, sama dengan Rukya (mimpi) dalam tidur, atau kasyaf dalam jaga.
Di dalam ayat-ayat
ini:
﴿َلهُمُ الْبُشْرَى فِي
الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الْآخِرَةِ لا تَبْدِيلَ لِكَلِمَاتِ اللَّهِ ذَلِكَ
هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ﴾
{Bagi mereka berita gembira di dalam kehidupan di
dunia dan (dalam kehidupan} di akhirat. Tidak ada perubahan bagi
kalimat-kalimat (janji-janji) Allah. Yang demikian itu adalah kemenangan yang
besar.} [79] [80].,
dan firmanNya SWT:
﴿وَلَقَدْ كُذِّبَتْ رُسُلٌ
مِنْ قَبْلِكَ فَصَبَرُوا عَلَى مَا كُذِّبُوا وَأُوذُوا حَتَّى أَتَاهُمْ
نَصْرُنَا وَلا مُبَدِّلَ لِكَلِمَاتِ اللَّهِ وَلَقَدْ جَاءَكَ مِنْ نَبَأِ
الْمُرْسَلِينَ﴾
{Dan sesungguhnya telah didustakan (pula) rasul-rasul sebelum kamu,
akan tetapi mereka sabar terhadap pendustaan dan penganiayaan (yang dilakukan)
terhadap mereka, sampai datang pertolongan Allah kepada mereka. Tak ada
seorangpun yang dapat merubah kalimat-kalimat (janji-janji) Allah. Dan
sesungguhnya telah datang kepadamu sebahagian dari berita rasul-rasul itu.} [81].
Kenyataan bahawa kalimat-kalimat
Ilahiyah ini, ia adalah khabar gembira bagi seorang mukmin atau janji kepada
para rasul dan orang-orang yang beriman bersama mereka dengan pertolongan dan
akibat yang baik dan ia adalah janji Tuhan yang akan tercapai dan tidak
berubah,
﴿لا تَبْدِيلَ لِكَلِمَاتِ
اللَّهِ﴾
Tidak ada
perubahan bagi kalimat-kalimat (janji-janji) Allah
dan juga tidak ada
satupun yang mempunyai keupayaan untuk menukar janji Allah dan mengubahnya)
﴿وَلا
مُبَدِّلَ لِكَلِمَاتِ اللَّهِ﴾
dan tak ada
seorangpun yang dapat merubah kalimat-kalimat (janji-janji) Allah.
kerana kalimat-kalimat
(janji-janji) Allah adalah tetap dan wujud di sepanjang masa
dan zaman. Maka Allah berkata kepada manusia: janganlah kamu ditipu oleh ulamak
yang tidak beramal ditipu oleh kata-kata
mereka, apabila mereka berkata: Bahawa rukya dan kasyaf (penglihatan dan
pendedahan) adalah dari syaitan; kerana ini adalah kalimat-kalimat Allah, tidak
ada perubahan dan tak ada seorangpun yang dapat merubah kalimat-kalimat
(janji-janji) Allah. Tetapi para ulamak yang tidak beramal menamakan kalimat-kalimat Allah dengan perkataan
perkataan syaitan, kerana diri mereka sendiri adalah syaitan dan mereka tidak
menyedarinya, melainkan syaitan dan dan hanya kata-katanya. maka kalimat-kalimat
Ilahiyah ini tidak akan habis, ia wujud pada setiap masa dan tidak terbatas
bilangannya; kerana ia terbit dari ilmu Allah, dan ilmu Allah tiada hadnya, maka
tidak mungkin sama sekali yang terbit dariNya untuk menghadkan bilangannya, iaitu
yang tidak akan habis; kerana apa pun boleh datang dari Allah SWT, dan apa pun
boleh keluar dari Tuhan dan ia adalah tidak terhingga (tiada hadnya – infiniti).
✡✡✡✡✡
______________________________
[76] – Yunus 10:64.
[77] – Al-An3aam 6:34.
[78] – Al-Kahf 16:109.
[79] - Yunus 10:64.
[80] – Dari Abi
Ja'far (as) dalam satu hadits: (... sampai pada, kemudian mereka mendapat
balasan, beliau menyebut firmanNya SWT:
(لَهُمُ الْبُشْرَى فِي
الْحَياةِ الدُّنْيَا وَفِي الآخِرَةِ)
(Bagi mereka
berita gembira di dalam kehidupan di dunia dan di akhirat.)
dan seorang Imam memberi
khabar gembira mengenai akan bangkitnya Al-Qaim, dan zuhurnya dan untuk memerangi
musuh-musuh mereka dan kepada keselamatan akhirat dan
bertemu Muhammad (S) – orang-orang yang benar –
di Al-Haudh). Al-Kafi: Jil 1 hal 429.
Persoalannya di
sini ialah bagaimana Imam memberi khabar gembira kepada manusia pada zaman ini,
yang ghaib dan yang ditunggu-tungu?? Tidak ada jawapannya selain rukya (mimpi) di
dalam tidur, rukya sebegini diterangkan oleh Rasulullah (S) sebagai wahyu
(wahi) dan sebahagian dari nubuwah, dan menyatakan (menashkan) bahawa syaitan
tidak boleh menyerupai baginda dalam sesuatu rukya, dan begitu juga tidak boleh
menyerupai salah seorang Aushiak baginda hingga hari kiamat.
Dari Abi Ja'far (as),
dia berkata: (seorang lelaki berkata kepada Rasulullah (S): Mengenai firman Allah
SWT:
(لَهُمُ الْبُشْرَى فِي
الْحَياةِ الدُّنْيَا)
(Bagi mereka
berita gembira di dalam kehidupan di dunia.)
Baginda bersabda, rukya
yang baik yang dilihat oleh seorang mukmin yang mengembirakannya di dunia): Al-Kafi:
Jil 8 hal 90.
Dan: Telah datang
kepada Rasulullah (S) seorang lelaki dari Keluarga Al-Badiah yang mempunyai
kawanan unta, dia berkata: Wahai Rasulullah, khabarkan padaku mengenai firman
Allah SWT:
(الَّذِينَ آمَنُواْ
وَكَانُواْ يَتَّقُونَ * لَهُمُ الْبُشْرَى فِي الْحَياةِ الدُّنْيَا وَفِي
الآخِرَةِ)،
(Iaitu)
orang-orang yang beriman dan mereka selalu bertakwa.* Bagi
mereka berita gembira di dalam kehidupan di dunia dan di akhirat),
Baginda bersabda, Ia
adalah rukya yang baik yang dilihat oleh seorang mukmin yang mengembirakannya
di dunianya dan ada pun firman Allah SWT:
(وَفِي الآخِرَةِ)
(dan pada hari
akhirat),
Ia adalah berita
gembira pada seorang mukmin ketika kematian yang mengembirakannya pada
kematiannya bahawa Allah telah mengampuni kamu dan orang-orang yang membawa kamu
ke kuburanmu) Min La Yahdhuruh Al-Faqih:J 1 hal 133.
Ini adalah kalimat-kalimat
Allah Taala yang tidak berubah padanya, ini adalah kalimat-kalimat Allah yang diperolok-olokkan
oleh ulamak akhir zaman yang tidak beramal, yang jauh dari Malakut Al-Samawaat
(Kerajaan Langit), dan seperti kata pepatah: kejahilan pada sesuatu akan
menjadi musuhnya, kerana mereka tidak menerima berita gembira untuk mereka
daripada Allah, Ya, Allah mengembirakan mereka apabila mereka meninggal dunia dengan
neraka (jahannam) dan menyertai syaitan-syaitan sebagai musuh-musuh para nabi
dan Rasul dan Imam-Imam (as). (Pengulas).
[81] - Al-An3aam 6:34
Tiada ulasan:
Catat Ulasan