Pencerahan
Pertama:
Pencerahan Terhadap Nama-namaNya Yang Maha Suci,
Pada
hakikatnya tidak wujud bagiNya SWT nama yang menzahirkanNya dari yang ghaib
kepada yang nyata, atau makrifah lengkap
yang mungkin dan hakikatNya, sebaliknya, semua Nama-nama Mulia lagi Suci adalah
nama-nama bagi sifat-sifat Zat-Nya atau perbuatanNya.
Dan
khasnya nama Allah itu adalah kerana sesungguhnya ia adalah nama yang
mengumpulkan (mewakili) semua sifat-sifat Kesempurnaan Zat dan kepelbagaian
Fi’liyah daripadanya.
Dan
untuk menjelaskannya: Nama Ar-Rahman itu diletakkan untuk sifat rahmat, kerana
dia menunjukkan rahim dengan rahmatNya, dan rahmat adalah Zat-Nya. Dan nama
Ysng Mampu (قادر) diletakkan
untuk sifat keupayaan (القدرة),
kerana dia mampu oleh KeupayaanNya, dan Keupayaan adalah Zat-Nya, sebagaimana
diriwayatkan dari mereka (as), merujuk kepada ' Tauhid Al Sadouq ' [[1] Tauhid Al Sadouq : P. 139].
Dan
Zat ini yang digambarkan oleh sifat-sifat ini dan dikenali dengan nama-nama
adalah berbeza daripada realiti-Nya dan Hakikat-Nya, yang Maha Suci, yang tidak
diketahui oleh yang lain dari Allah, dan yang dibuktikan oleh "Haa'"
[huruf Arab, yang digunakan untuk mengatakan "Nya"] yang ditambah
pada perkataan Zat apabila kita mengatakan Zat-Nya [ذاته - Zatuhu], dan kami mengisytiharkan
keghaibannya oleh Dhammah ([dalam Nahu bahasa Arab yang merupakan Tasykil yang
berbunyi sebagai ‘U’, seperti dalam Zatuhu dalam erti kata lain: kata
ganti pada yang tidak hadir (Dia) atau "Hua", jadi
"Ha" adalah untuk membuktikan kewujudan Allah, dan
"Wau" adalah untuk Keghaiban, dari Al Baqir (as): "Allah Tabaraka
wa Ta’ala menurunkan "Qul Huwa Allahu Ahad" (Katakanlah, 'Dialah
Allah, [itu] Satu), jadi "Haa' " terbukti untuk berterusan
([kewujudan Allah]), manakala "Wau" adalah petunjuk yang ghaib."
[[2] Tauhid Al Sadouq : P. 88].
Dan
kita mesti memberi perhatian bahawa Zat dan haqiqat berbeza dalam pangkat
Makrifat dan Tajalli (bermaksud penyataan), tetapi Dia Yang Maha Suci, adalah
hakikat Keesaan yang mudah, tidak terbahagi kepada-Nya dan tidak ada pemasangan
(cantuman) padaNya (bermakna Dia yang Maha Suci, tidak terdiri daripada
bahagian-bahagian). Cahaya yang telah dibuka kepada Muhammad (sawas) seperti
mata jarum adalah gambaran sifat-sifat Zat, bukan hakikat dan realiti yang
ghaib dari semua ciptaan-Nya, Muhammad (sawas) dan sesiapa yang di bawahnya,
seperti yang telah diriwayatkan dari mereka (as), kerana mereka yang mengenal
tujuh puluh huruf dari Nama yang Agung (al-Ismu al-A’dzam), dan ada huruf yang
mencakupiNya pengetahuan yang ghaib dengan-Nya. Dan menyatakan maknanya dalam
doa dari mereka (as), diikrarkan dalam lebih daripada satu doa yang maknanya
adalah, "Nama yang Tersembunyi yang dilindungi tidak keluar dari Engkau
kepada selain Engkau " [[3] Al Masbah
Matahajid : P. 815. Aqbal Al A3mal : P. 277 & 279. Masbah Al Kaf3ami : 536] .
Dan
dalam sebuah hadith daripada Al Sadiq (as), beliau berkata : "Sesungguhnya
Allah Tabaraka wa Ta’ala dan Dia ‘Azz wa Jal mencipta nama, yang tidak dapat
diterangkan dengan huruf, dan dengan kata-kata yang tidak boleh diumumkan, dan
dengan syakhshiah yang tidak boleh dijasadkan, dan dengan perbandingan yang
tidak dapat dijelaskan, dan dengan warna ia tidak boleh diwarnai, dinafikan
daripadanya wilayah (ruang), jauh dari sesuatu batasan, dan terhijab
daripadanya perasaan semua yang membayangkan, tersembunyi tanpa disembunyikan,
maka Dia menjadikannya sebagai satu perkataan yang lengkap dengan empat
bahagian bersama-sama, bukan darinya sesuatupun sebelum yang lain. Jadi Dia
menunjukkan daripadanya tiga nama agar penciptaan berpaling ke arahnya, dan
terhijab satu [nama] daripadanya, dan ia adalah nama yang dilindungi
tersembunyi, jadi ia adalah tiga nama yang telah ditunjukkan. Oleh itu, apa
yang jelas ialah Dia Allah Tabaraka wa Ta’ala, dan Dia yang Maha Suci
menundukkan setiap nama darinya empat tiang. (sehingga akhir daripada hadits)."
[1].
Dan
bagi tiap-tiap nama daripada nama-namaNya, SWT adalah bayang-bayang dalam
PenciptaanNya, dengan itu bayangan Zat atau Kota Kesempurnaan Ilahi, atau nama
Allah adalah Muhammad (sawas), atau Kota Ilmu.
Dan bayang-bayang Ar-Rahman - yang adalah Pintu Kota Kesempurnaan Ilahi - adalah Ali
(as), atau pintu ke Kota Ilmu, Dan bayang-bayang Ar-Rahim - yang merupakan
pintu ke Kota Kesempurnaan Ilahi - adalah Fatimah (as), atau pintu ke Kota
Ilmu. Dan oleh itu adalah yang lain daripada dua belas tiang bagi tiga nama
mereka. Dan satu-satu nama (Al-Ism Al-Wahid), yang tidak mempunyai
bayang-bayang kepadanya dalam penciptaan, adalah Kebenaran atau Realiti-Nya,
bahkan, sesungguhnya bayang-bayangNya adalah Zat Ilahi. Oleh itu, ibadah yang
benar ialah penyembahan terhadap Realiti dan HaqiqatNya (Al-Kunh wal-Haqiqah),
dan tidak dikenali dalam darjat tertingginya kecuali oleh Muhammad (sawas),
yang memenangi pertandingan, dan dia telah layak oleh itu semua ciptaan
bersaksi bahawa dia adalah hamba-Nya.
Amir
Al Mukminin (as) berkata: " ... dan kesempurnaan mentauhidkanNya adalah
ikhlas kepadaNya, dan kesempurnaan ikhlas kepada-Nya adalah menafikan
sifat-sifat padaNya; untuk bersaksi bahawa setiap sifat berbeza dari yang
dijelaskan, dan bersaksi bahawa setiap yang dijelaskan berbeza dari dari
sifat-sifat..."[2].
Dan
Dari Al Rida (as), beliau berkata : "Dan tidak ada makrifat kecuali dengan
ikhlas, dan tidak ada ikhlas dengan perbandingan, dan tidak ada penafian dengan
membuktikan sifat-sifat untuk perbandingan" [3]. Dan maqam
(kedudukan) ini adalah maqam Muhammad (sawas).
______________________________
[ 1] Tauhid Al Sadouq : P. 190. Kelantan Al
Anwar : V. 4, P. 166.
[2 ] Nahj Al Balagha : V. 1, P. 15. Al
Ahtijaj : V. 1, P. 296.
[3 ] Tauhid Al Sadouq : P. 40. Akhbar Al
Rida (as ): V. 2, P. 137.
Dan
Amir Al Mukminin (as) berkata: "Dan dengan Zat yang tidak boleh diketahui
kecuali Dia dikenali pada ciptaanNya." [1].
Maksudnya:
dengan kemunculan Zat dan tajallinya pada Penciptaan Muhammad (sawas),
Allah dikenal dengan
Muhammad, dan Muhammad (sawas)
tidak dikenal
dengan ;selengkapnya kecuali Allah yang menciptakannya; dan untuk itu, Amir Al
Mukminin (as) berkata: "yang tidak diketahui oleh sesiapa pun melainkan
Dia ...", kerana tidak ada yang mengetahui Zat, yang bermaksud, Allah,
kecuali bagi-Nya, yang Maha Suci. Sepertimana tidak ada yang tahu bayangan Zat,
atau tajalli-nya dan penyataannya pada penciptaan, kecuali Dia, Yang Maha Suci.
Bahkan
pintu Kota mengetahui sebahagian besar daripada apa yang ada di Kota tetapi
tidak semua yang ada di Kota, dengan itu, Ali dan Fatimah mengenal Muhammad
(sawas), bagaimanapun, tidak sepertimana dia mengenal dirinya tidak juga
sepertimana Allah mengenal dia.
Amir
Al Mukminin (as) berkata: "Jika kasyaf diturunkan kepada aku ..." [2],
manakala ia telah diturunkan kepada Rasulullah (sawas),
seperti lubang jarum, sebagaimana diriwayatkan dalam Hadis. [3] .
Oleh
itu, kesempurnaan menyembah-Nya dan keikhlasan kepada-Nya, yang Maha Suci,
menyembah Realiti dan Hakikat-Nya, dan menghadap ke arah Dia SWT, tidak ke arah
Zat, yang beralih ke arahnya itu bukan untuk diri yang tidak bebas dari
keinginan untuk mencapai kesempurnaan sekurang-kurangnya.
Dan
dari sini kita tahu maqam (kedudukan) Ar-Rasul As-Syed yang Mulia Muhammad
(sawas) apabila dia menganggap kewujudannya sendiri suatu dosa, dan
kehadirannya sendiri sebagai pelanggaran, [yang] dia memohon ampun dari dan
meminta maaf daripada-Nya, yang Maha Suci. Dan dia menerima jawapan dari yang
Maha Mulia lagi Maha Suci, dengan mengangkat suatu hijab, jadi dia kekal
mengepak (beralun) sehingga Malaikat Allah tidak dapat membezakan cahaya
baginda (sawas)
dari cahaya Allah swt, Maha tinggilah Dia dari perkara di atas, maka pada
Hadits 'Al Mi'raj dari Al Sadiq (as), beliau berkata: "Sesungguhnya Allah
telah mengangkat Nabi-Nya (sawas) ke Langit Ketujuh-Nya. Adapun pada (langit) yang
pertama, Dia memberkatinya, dan pada yang kedua ... " sehingga beliau
berkata: "Kemudian Dia naik ke Langit Dunya (dunia ini), maka malaikat
terbang ke penjuru-penjuru dari langit, maka mereka semuanya menurun tercantum
dalam sujud dan mereka berkata: "( سُبّوح قدّوس ربنا ورب الملائكة والروح) Maha Suci dan Kudus adalah Dia, Tuhan kami, dan Tuhan para
malaikat dan roh, bagaimana sama cahaya ini kepada cahaya Tuhan kami?"
Jadi Jibril (as) berkata:
"Allahu
Akbar!, Allahu Akbar!" Lalu
malaikat-malaikat pun senyap, dan pintu-pintu langit terbuka dan para malaikat
berkumpul. Dan mereka datang dan mengucapkan salam kepada Nabi (sawas)
dalam kumpulan yang besar, maka mereka berkata : "Ya Muhammad, bagaimana saudara
kamu? " Muhammad berkata: "Dia baik," Jadi malaikat berkata:
“Apabila kamu bertemunya kirim salam kami kepadanya" Jadi baginda (sawas)
bersabda: "Adakah kamu kenal dia? " Lalu mereka berkata ,
"Bagaimana kami tidak kenal dia, ketika Allah Azz wa Jal telah mengambil perjanjian
setia kamu dan perjanjiannya daripada kami, dan sesungguhnya kami mengucap
selawat kepada kamu dan kepadanya. " ... Kemudian Dia mengangkatnya ke
langit kedua, dan apabila dia menghampiri pintu langit itu, para malaikat
terbang balik ke penjuru-penjuru langit dan turun bersujud. Dan mereka berkata,
"( سُبّوح قدّوس
ربنا ورب الملائكة والروح) Maha Suci dan
Kudus adalah Dia, Tuhan kami, dan Tuhan para malaikat dan roh, bagaimana sama
cahaya ini kepada cahaya Tuhan kami!"' Kemudian Jibril (as) berkata, “(أشهد أن لا
إله إلاّ الله. أشهد أن لا إله إلاّ الله) Aku
bersaksi bahawa tidak ada Tuhan melainkan Allah, aku bersaksi bahawa tidak ada
Tuhan selain Allah ! ' ... Sehingga akhir hadits "[4].
Martabat
Ketiga: adalah Martabat Insan (Manusia).
______________________________
[1] Tauhid Al Sadouq : P. 50. Kelantan Al Anwar : V. 4, P. 475.
[2] Sharah Asoul Al Kafi : V. 3, P. 173. Halia Al Abrar : V. 2, P. 62. Bihar Al Anwar : V. 40, P. 153.
[3] Al Kafi : V. 1, P. 443. Bihar Al Anwar : V. 18 , P. 306. Tafsir Al Safi : V. 5, P. 87.
[4] Al 3lal Shara'3 : V. 2, P. 312. Bihar Al Anwar : V. 18 , P. 354. Al Kafi : V. 3, P. 482.
Dan
ia adalah satu martabat terperinci darinya limpahan, dan dengannya
ciptaan-Nya menghadap, Yang Maha Suci, dan aku katakan: ciptaan-Nya dan aku
maksudkan: Muhammad (sawas)
sahaja, maka sesungguhnya , dia adalah satu-satunya yang melihat tanda-tanda lebih
besar daripada Tuhannya, dan ia telah dibuka kepadanya dari (hijab) tabir Zat
bayangan [alunan] mengepak.
Dan
nama Allah merujuk kepada martabat ini, padanya, akal telah menjadi
keliru dan dengannya hati berbolak-balik.
Dan
nama Ar-Rahman Al-Rahim adalah pintu kepada Zat dan darinya dan dengannya
melimpah penciptaan:
قُلِ ادْعُوا اللَّهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمَنَ أَيّاً
مَا تَدْعُوا فَلَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى
"
Katakanlah: "Serulah Allah atau serulah Ar-Rahman. Dengan nama yang mana
saja kamu seru, Dia mempunyai al asmaaul husna. "} [1].
Martabat
Ketiga: adalah Martabat Insan (Manusia).
Untuk
Zat Ketuhanan telah tajalli dan muncul pada penciptaan manusia yang sempurna,
seperti yang diriwayatkan dalam Hadith yang bermaksud: "Allah menciptakan
Adam atas rupa-Nya" [2], dan berfirman Yang Maha Tinggi: {( وَعَلَّمَ
آدَمَ الأَسْمَاء كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلاَئِكَةِ) Dan Dia mengajar Adam nama-nama kesemuanya. Kemudian
ditunjukkannya kepada malaikat} [3], dan pengajaran di sini melebihi perkataan
dan makna ke arah sesuatu Hakikat luaran dan pengaruh. Dan nama-nama itu adalah
nama-nama Zat-Nya : ... Allah, Ar-Rahman, Al-Rahim, Al-‘Alim, Al-‘Aziz,
Al-Hakim ... dan lain-lain
Dan
Nama Perbuatan bagi Pencipta (al-Fi’liyah al-Khaliq), Pembuat, Pencipta,
Pemberi Rezeki ... dan lain-lain Dan apa yang berkaitan dengannya dari
kemunculan dan tajalli, sama ada mereka berada di bahagian tertinggi Cahaya
Suci, seperti para Nabi-nabi, dan Imam-imam, dan orang-orang soleh dan para
malaikat, atau dalam kegelapan kebendaan yang paling rendah, sama seperti
permaidani kamu duduk di atasnya, sebagaimana yang telah diriwayatkan di dalam
sebuah Hadith dari Imam ma'sum (as).
Dan
pengetahuan ini adalah disebabkan Adam lebih utama dari malaikat, bagi sifat
fitrah manusia adalah besar, dan keluasan mengufuk yang boleh dianggap besar.
Sementara tidak ada untuk Malaikat yang mulia, melainkan, sesuatu yang sangat
kecil daripada keupayaan ini yang telah diletakkan Allah pada manusia secara
fitrah dan diamanahkan kepadanya, dan untuk ini mereka telah diperintahkan
untuk sujud kepadanya, dan di hadapannya, jika
______________________________
[1] Al-Quran Surah Al-Isra ' 17:110
[2] Al Kafi : V. 2, P. 134. Tauhid Al
Sadouq : P. 103. 3youn Akhbar Al Rida (as ): V. 2, P. 110.
[3] Al-Quran Surah Al-Baqarah 2:31
dia
taat kepada Allah. Dan itu adalah kerana dia merangkumi atas makrifat Allah
swt, (bermakna dia mengenal Allah) dan pada tajalli dan kemunculan-Nya, atas
nama-namaNya Yang Maha Suci.
Dan
pada satu riwayat dari Imam Al Rida (as), daripada nenek moyang nya (as), dari
Amir Al Mum'inin (as), beliau berkata:
"Rasulullah (sawas) bersabda: “Allah tidak mencipta ciptaan yang lebih
utama daripada ku, dan tidak ia lebih mulia dari ku, ' Ali (as) berkata:
"Lalu, aku berkata : ' Ya Rasulullah! Adakah tuan lebih utama atau Jibra'el
(as)?” lalu baginda bersabda: “ Ya Ali! Sesungguhnya
Allah Tabaraka wa Ta’ala, mengutamakan nabi dan Rasul-rasulNya ke atas
malaikatNya yang hampir (al-muqarabin), dan mengutamakanku ke atas semua para
Nabi dan Rasul, dan keutamaan selepas ku adalah untuk kamu, ya Ali, dan bagi
para Imam adalah selepas kamu. Dan sesungguhnya malaikat adalah khadam kita,
dan khadam sesiapa yang mengasihi kita, Ya Ali, yang membawa Arasy dan malaikat
yang di sekelilingnya, bertasbih dengan memuji Tuhan mereka dan memohonkan
ampunan bagi orang-orang yang beriman dengan Wilayah kita. Wahai Ali! Jika
bukanlah kerana kita Allah tidak akan menciptakan Adam, mahupun Hawa, mahupun Syurga
, mahupun Neraka, tidak juga langit, mahupun bumi. Jadi bagaimana kita tidak
lebih utama dari malaikat, sedangkan kita mendahului mereka dalam mengenal
Tuhan kita, dan mensucikanNya, mengesakan KetuhananNya, dan menguduskanNya.
Sesungguhnya,
yang pertama diciptakan Allah Azza wa Jall adalah mencipta Roh kita, maka Dia
melafazkan kita dengan TauhidNya dan memujiNya. Kemudian Dia menciptakan
malaikat, jadi apabila mereka melihat Roh kita sebagai suatu cahaya mereka
melihat kita sebagai perkara besar. Oleh itu, kita dimuliakan, supaya malaikat
mengetahui bahawa kita diciptakan sebagai makhluk, dan bahawa sesungguhnya Dia
jauh di atas sifat-sifat kita. Jadi malaikat bertasbih dengan tasbih kita dan
meninggikan Dia jauh di atas sifat-sifat kita. Oleh itu, apabila mereka melihat
kebesaran perkara kita, kita dialu-alukan, agar para malaikat mengetahui bahawa
Tidak Ada Tuhan Melainkan Allah dan bahawa kita adalah hamba dan
bukan tuhan-tuhan untuk disembah dengan-Nya atau tanpa Dia. , Lalu mereka
berkata : La ilaha illa Allah (Tiada Tuhan melainkan Allah). Oleh itu,
apabila mereka melihat bahawa kedudukan kita menjadi lebih besar, kita kata Allahu
Akbar, supaya malaikat mengetahui bahawa Allah Maha besar yang tidak
lain daripada Dia boleh mempunyai kedudukan kebesaran ini. Oleh itu, apabila
mereka melihat apa yang diberikan Allah kita daripada Kebesaran dan Kuasa, kita
kata: La haula wala quwata illa Billah (tiada daya dan upaya kecuali
dengan Allah) supaya malaikat mengetahui bahawa kita tidak mempunyai apa-apa
kekuatan atau kuasa melainkan dengan Allah. Oleh itu, apabila mereka melihat
apa yang telah dikurniakan oleh Allah kepada kita dan bahawa Allah telah
memudahkan ketaatan kepada kita suatu perkara yang wajib, kita kata: Alhamdulilah
(Segala puji bagi Allah), supaya malaikat boleh tahu apakah hak AllahTa’ala
kepada kita dengan mengingati Nya oleh kita dengan memuji atas nikmatNya, maka
malaikat berkata: Alhamdulilah, oleh itu kita telah bimbing mereka
kepada makrifah Tauhid Allah dan bertasbih, bertahlil, bertahmid dan
bermujahadah kepadaNya. Kemudian Allah Tabarak wa Ta’ala, menciptakan
Adam dan meletakkan kita di sulbinya, dan Dia memerintahkan para malaikat untuk
sujud kepadanya, menghormati dan memuliakan kita. Dan sujud mereka kepada Allah
Azza wa Jall adalah perhambaan, dan sujud mereka kepada Adam menghormati dan
mentaati kepada kita kerana kita berada di sulbinya (pinggangnya). Jadi
bagaimana kita tidak lebih baik daripada para malaikat sedangkan mereka semua
telah sujud kepada Adam? Dan apabila Dia telah membuat aku mikraj (naik) ke
Langit
Jibril
azan dua kali, dua kali, dan Iqamah dua kali, dua kali. Kemudian dia berkata
kepadaku: Jalanlah Ya Muhammad. Jadi aku berkata: Wahai Jibril , Bolehkah aku
mendahului kamu? Jibril berkata: Ya kerana Allah Tabarak wa Ta’ala melebihkan
nabi-nabiNya ke atas semua malaikatNya, dan Dia telah melebihkan kamu secara
khusus. Jadi aku mendahului, dan aku mengimamkan solat mereka tanpa kebanggaan.
Lalu, apabila aku sampai ke hijab cahaya, Jibril berkata: "Jalanlah wahai
Muhammad," dan dia berhenti di belakangku. Jadi aku berkata: “Wahai
Jibril, engkau tinggalkan aku di sini dalam kedudukan ini?” Jadi dia berkata:
“Wahai Muhammad, ini adalah penghujung sempadan yang Allah Azza wa Jall telah
letakkan bagiku di tempat ini, jika aku melampauinya sayapku akan terbakar
kerana menjangkaui had Allah Jalla Jalalah, Kemudian dia menolak aku ke dalam
cahaya dengan satu tolakan, sehingga aku sampai ke tempat yang Allah kehendaki
dari ketinggian KerajaanNya. Kemudian aku telah dipanggil: Wahai Muhammad! Jadi
aku berkata: “Ya Wahai Tuhanku! dan atas kesenanganMu! Keberkatan dan KetinggianMu!”
Kemudian aku dipanggil: “Wahai Muhammad, engkau adalah hamba aku, dan Akulah
Tuhan kamu, oleh itu beribadatlah kamu, dan bertawakkallah kepada Ku, Engkau
adalah CahayaKu pada hamba-hambaKu, dan utusan-Ku kepada penciptaanKu, dan HujjahKu
atas makhlukKu. Bagi kamu dan sesiapa yang mengikuti kamu, Aku ciptakan
SyurgaKu, dan bagi yang menentang kamu, aku ciptakan nerakaKu, dan bagi
Aushiakmu, aku wajibkan KemuliakanKu, dan bagi Syiah (pengikut) mereka
aku wajibkan Ganjaran Aku. Lalu aku berkata: Wahai Tuhan, siapakah Aushiakku?
Maka aku diseru: Wahai Muhammad, Aushiakmu adalah yang tertulis pada kaki
ArasyKu. Jadi aku melihat dan aku di antara tangan-tangan Tuhanku Jalla Jalalah
pada kaki Arasy, lalu aku melihat Dua belas Cahaya, dalam setiap cahaya
terdapat garis hijau di mana ada nama washi dari Aushiakku. Pertama dari
mereka: Ali bin Abi Talib a.s, dan yang terakhir: Mahdi umatku (as). Jadi aku
berkata: Wahai Tuhan, inikah Aushiakku selepasku? Lalu aku diseru: Wahai
Muhammad, Ia adalah AuliakKu dan pilihanKu, Hujjah-hujjahKu selepas kamu atas
makhlukKu. Dan mereka adalah Aushiakmu dan Khalifah-khalifahmu dan yang terbaik
dari penciptaanKu selepas kamu. Demi KemuliaanKu dan KeagunganKu, akan
Ku-perlihatkan dengan mereka AgamaKu , dan akan Ku tinggikan KalimahKu dengan
mereka, dan akan Aku sucikan bumi dengan yang terakhir dari mereka
musuh-musuhKu, dan aku akan mempusakakannya (menguasakan) ke atas Bumi ini Timur
dan Barat, dan aku akan taklukan angin kepadanya , dan aku akan memudahkan
baginya kesukaran besar, dan aku akan himpunkan dia dalam hal segala perkara
dan sebab-sebab , dan aku akan memberi kepadanya kemenangan oleh
tenteraKu, dan aku akan menyokongnya dengan para malaikat-Ku, sehingga tinggi
seruanKu dan berkumpul penciptaan pada mentauhidkan Aku, maka aku akan
mengekalkan kerajaannya, dan aku akan membuat hari-hariKu berturut-turut di
antara pilihan Ku sehingga hari kiamat ) [1].
Dan
dari Al Sadiq (as), beliau berkata : “Jika Jibrail datang kepada Nabi (sawas)
duduk di hadapannya seperti duduknya seorang hamba, dan ia tidak masuk
sehingga diberi izin.” [2] .
✡ ✡ ✡ ✡ ✡
______________________________
[1] Al 3lal Shara'i3 : V. 1, P. 5. Bihar Al
Anwar : V. 18 , P. 345.
[2] Al 3lal Shara'i3 : V. 1, P. 7. Bihar Al
Anwar : V. 18 , P. 256.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan