Khamis, 8 Januari 2015

Pencerahan

Pencerahan

Pertama: Pencerahan Terhadap Nama-namaNya Yang Maha Suci,



Pada hakikatnya tidak wujud bagiNya SWT nama yang menzahirkanNya dari yang ghaib kepada yang nyata, atau  makrifah lengkap yang mungkin dan hakikatNya, sebaliknya, semua Nama-nama Mulia lagi Suci adalah nama-nama bagi sifat-sifat Zat-Nya atau perbuatanNya.

Dan khasnya nama Allah itu adalah kerana sesungguhnya ia adalah nama yang mengumpulkan (mewakili) semua sifat-sifat Kesempurnaan Zat dan kepelbagaian Fi’liyah daripadanya.

Dan untuk menjelaskannya: Nama Ar-Rahman itu diletakkan untuk sifat rahmat, kerana dia menunjukkan rahim dengan rahmatNya, dan rahmat adalah Zat-Nya. Dan nama Ysng Mampu (قادر) diletakkan untuk sifat keupayaan (القدرة), kerana dia mampu oleh KeupayaanNya, dan Keupayaan adalah Zat-Nya, sebagaimana diriwayatkan dari mereka (as), merujuk kepada ' Tauhid Al Sadouq ' [[1] Tauhid Al Sadouq : P. 139].

Dan Zat ini yang digambarkan oleh sifat-sifat ini dan dikenali dengan nama-nama adalah berbeza daripada realiti-Nya dan Hakikat-Nya, yang Maha Suci, yang tidak diketahui oleh yang lain dari Allah, dan yang dibuktikan oleh "Haa'" [huruf Arab, yang digunakan untuk mengatakan "Nya"] yang ditambah pada perkataan Zat apabila kita mengatakan Zat-Nya [ذاته - Zatuhu], dan kami mengisytiharkan keghaibannya oleh Dhammah ([dalam Nahu bahasa Arab yang merupakan Tasykil yang berbunyi sebagai ‘U’, seperti dalam Zatuhu dalam erti kata lain: kata ganti pada yang tidak hadir (Dia) atau "Hua", jadi "Ha" adalah untuk membuktikan kewujudan Allah, dan "Wau" adalah untuk Keghaiban, dari Al Baqir (as): "Allah Tabaraka wa Ta’ala menurunkan "Qul Huwa Allahu Ahad" (Katakanlah, 'Dialah Allah, [itu] Satu), jadi "Haa' " terbukti untuk berterusan ([kewujudan Allah]), manakala "Wau" adalah petunjuk yang ghaib." [[2] Tauhid Al Sadouq : P. 88].

Dan kita mesti memberi perhatian bahawa Zat dan haqiqat berbeza dalam pangkat Makrifat dan Tajalli (bermaksud penyataan), tetapi Dia Yang Maha Suci, adalah hakikat Keesaan yang mudah, tidak terbahagi kepada-Nya dan tidak ada pemasangan (cantuman) padaNya (bermakna Dia yang Maha Suci, tidak terdiri daripada bahagian-bahagian). Cahaya yang telah dibuka kepada Muhammad (sawas) seperti mata jarum adalah gambaran sifat-sifat Zat, bukan hakikat dan realiti yang ghaib dari semua ciptaan-Nya, Muhammad (sawas) dan sesiapa yang di bawahnya, seperti yang telah diriwayatkan dari mereka (as), kerana mereka yang mengenal tujuh puluh huruf dari Nama yang Agung (al-Ismu al-A’dzam), dan ada huruf yang mencakupiNya pengetahuan yang ghaib dengan-Nya. Dan menyatakan maknanya dalam doa dari mereka (as), diikrarkan dalam lebih daripada satu doa yang maknanya adalah, "Nama yang Tersembunyi yang dilindungi tidak keluar dari Engkau kepada selain Engkau " [[3] Al Masbah Matahajid : P. 815. Aqbal Al A3mal : P. 277 & 279. Masbah Al Kaf3ami : 536] .

Dan dalam sebuah hadith daripada Al Sadiq (as), beliau berkata : "Sesungguhnya Allah Tabaraka wa Ta’ala dan Dia ‘Azz wa Jal mencipta nama, yang tidak dapat diterangkan dengan huruf, dan dengan kata-kata yang tidak boleh diumumkan, dan dengan syakhshiah yang tidak boleh dijasadkan, dan dengan perbandingan yang tidak dapat dijelaskan, dan dengan warna ia tidak boleh diwarnai, dinafikan daripadanya wilayah (ruang), jauh dari sesuatu batasan, dan terhijab daripadanya perasaan semua yang membayangkan, tersembunyi tanpa disembunyikan, maka Dia menjadikannya sebagai satu perkataan yang lengkap dengan empat bahagian bersama-sama, bukan darinya sesuatupun sebelum yang lain. Jadi Dia menunjukkan daripadanya tiga nama agar penciptaan berpaling ke arahnya, dan terhijab satu [nama] daripadanya, dan ia adalah nama yang dilindungi tersembunyi, jadi ia adalah tiga nama yang telah ditunjukkan. Oleh itu, apa yang jelas ialah Dia Allah Tabaraka wa Ta’ala, dan Dia yang Maha Suci menundukkan setiap nama darinya empat tiang. (sehingga akhir daripada hadits)." [1].

Dan bagi tiap-tiap nama daripada nama-namaNya, SWT adalah bayang-bayang dalam PenciptaanNya, dengan itu bayangan Zat atau Kota Kesempurnaan Ilahi, atau nama Allah adalah Muhammad (sawas), atau Kota Ilmu. Dan bayang-bayang Ar-Rahman - yang adalah Pintu Kota Kesempurnaan Ilahi - adalah Ali (as), atau pintu ke Kota Ilmu, Dan bayang-bayang Ar-Rahim - yang merupakan pintu ke Kota Kesempurnaan Ilahi - adalah Fatimah (as), atau pintu ke Kota Ilmu. Dan oleh itu adalah yang lain daripada dua belas tiang bagi tiga nama mereka. Dan satu-satu nama (Al-Ism Al-Wahid), yang tidak mempunyai bayang-bayang kepadanya dalam penciptaan, adalah Kebenaran atau Realiti-Nya, bahkan, sesungguhnya bayang-bayangNya adalah Zat Ilahi. Oleh itu, ibadah yang benar ialah penyembahan terhadap Realiti dan HaqiqatNya (Al-Kunh wal-Haqiqah), dan tidak dikenali dalam darjat tertingginya kecuali oleh Muhammad (sawas), yang memenangi pertandingan, dan dia telah layak oleh itu semua ciptaan bersaksi bahawa dia adalah hamba-Nya.

Amir Al Mukminin (as) berkata: " ... dan kesempurnaan mentauhidkanNya adalah ikhlas kepadaNya, dan kesempurnaan ikhlas kepada-Nya adalah menafikan sifat-sifat padaNya; untuk bersaksi bahawa setiap sifat berbeza dari yang dijelaskan, dan bersaksi bahawa setiap yang dijelaskan berbeza dari dari sifat-sifat..."[2].

Dan Dari Al Rida (as), beliau berkata : "Dan tidak ada makrifat kecuali dengan ikhlas, dan tidak ada ikhlas dengan perbandingan, dan tidak ada penafian dengan membuktikan sifat-sifat untuk perbandingan" [3]. Dan maqam (kedudukan) ini adalah maqam Muhammad (sawas).


______________________________
[ 1] Tauhid Al Sadouq : P. 190. Kelantan Al Anwar : V. 4, P. 166.
[2 ] Nahj Al Balagha : V. 1, P. 15. Al Ahtijaj : V. 1, P. 296.
[3 ] Tauhid Al Sadouq : P. 40. Akhbar Al Rida (as ): V. 2, P. 137.



Dan Amir Al Mukminin (as) berkata: "Dan dengan Zat yang tidak boleh diketahui kecuali Dia dikenali pada ciptaanNya." [1].

Maksudnya: dengan kemunculan Zat dan tajallinya pada Penciptaan Muhammad (sawas), Allah dikenal dengan Muhammad, dan Muhammad (sawas) tidak dikenal dengan ;selengkapnya kecuali Allah yang menciptakannya; dan untuk itu, Amir Al Mukminin (as) berkata: "yang tidak diketahui oleh sesiapa pun melainkan Dia ...", kerana tidak ada yang mengetahui Zat, yang bermaksud, Allah, kecuali bagi-Nya, yang Maha Suci. Sepertimana tidak ada yang tahu bayangan Zat, atau tajalli-nya dan penyataannya pada penciptaan, kecuali Dia, Yang Maha Suci.

Bahkan pintu Kota mengetahui sebahagian besar daripada apa yang ada di Kota tetapi tidak semua yang ada di Kota, dengan itu, Ali dan Fatimah mengenal Muhammad (sawas), bagaimanapun, tidak sepertimana dia mengenal dirinya tidak juga sepertimana Allah mengenal dia.

Amir Al Mukminin (as) berkata: "Jika kasyaf diturunkan kepada aku ..." [2], manakala ia telah diturunkan kepada Rasulullah (sawas), seperti lubang jarum, sebagaimana diriwayatkan dalam Hadis. [3] .

Oleh itu, kesempurnaan menyembah-Nya dan keikhlasan kepada-Nya, yang Maha Suci, menyembah Realiti dan Hakikat-Nya, dan menghadap ke arah Dia SWT, tidak ke arah Zat, yang beralih ke arahnya itu bukan untuk diri yang tidak bebas dari keinginan untuk mencapai kesempurnaan sekurang-kurangnya.

Dan dari sini kita tahu maqam (kedudukan) Ar-Rasul As-Syed yang Mulia Muhammad (sawas) apabila dia menganggap kewujudannya sendiri suatu dosa, dan kehadirannya sendiri sebagai pelanggaran, [yang] dia memohon ampun dari dan meminta maaf daripada-Nya, yang Maha Suci. Dan dia menerima jawapan dari yang Maha Mulia lagi Maha Suci, dengan mengangkat suatu hijab, jadi dia kekal mengepak (beralun) sehingga Malaikat Allah tidak dapat membezakan cahaya baginda (sawas) dari cahaya Allah swt, Maha tinggilah Dia dari perkara di atas, maka pada Hadits 'Al Mi'raj dari Al Sadiq (as), beliau berkata: "Sesungguhnya Allah telah mengangkat Nabi-Nya (sawas) ke Langit Ketujuh-Nya. Adapun pada (langit) yang pertama, Dia memberkatinya, dan pada yang kedua ... " sehingga beliau berkata: "Kemudian Dia naik ke Langit Dunya (dunia ini), maka malaikat terbang ke penjuru-penjuru dari langit, maka mereka semuanya menurun tercantum dalam sujud dan mereka berkata: "( سُبّوح قدّوس ربنا ورب الملائكة والروح) Maha Suci dan Kudus adalah Dia, Tuhan kami, dan Tuhan para malaikat dan roh, bagaimana sama cahaya ini kepada cahaya Tuhan kami?" Jadi Jibril (as) berkata:


"Allahu Akbar!,  Allahu Akbar!" Lalu malaikat-malaikat pun senyap, dan pintu-pintu langit terbuka dan para malaikat berkumpul. Dan mereka datang dan mengucapkan salam kepada Nabi (sawas) dalam kumpulan yang besar, maka mereka berkata : "Ya Muhammad, bagaimana saudara kamu? " Muhammad berkata: "Dia baik," Jadi malaikat berkata: “Apabila kamu bertemunya kirim salam kami kepadanya" Jadi baginda (sawas) bersabda: "Adakah kamu kenal dia? " Lalu mereka berkata , "Bagaimana kami tidak kenal dia, ketika Allah Azz wa Jal telah mengambil perjanjian setia kamu dan perjanjiannya daripada kami, dan sesungguhnya kami mengucap selawat kepada kamu dan kepadanya. " ... Kemudian Dia mengangkatnya ke langit kedua, dan apabila dia menghampiri pintu langit itu, para malaikat terbang balik ke penjuru-penjuru langit dan turun bersujud. Dan mereka berkata, "( سُبّوح قدّوس ربنا ورب الملائكة والروح) Maha Suci dan Kudus adalah Dia, Tuhan kami, dan Tuhan para malaikat dan roh, bagaimana sama cahaya ini kepada cahaya Tuhan kami!"' Kemudian Jibril (as) berkata, “(أشهد أن لا إله إلاّ الله. أشهد أن لا إله إلاّ الله) Aku bersaksi bahawa tidak ada Tuhan melainkan Allah, aku bersaksi bahawa tidak ada Tuhan selain Allah ! ' ... Sehingga akhir hadits "[4].




______________________________
[1] Tauhid Al Sadouq : P. 50. Kelantan Al Anwar : V. 4, P. 475.
[2] Sharah Asoul Al Kafi : V. 3, P. 173. Halia Al Abrar : V. 2, P. 62. Bihar Al Anwar : V. 40, P. 153.
[3] Al Kafi : V. 1, P. 443. Bihar Al Anwar : V. 18 , P. 306. Tafsir Al Safi : V. 5, P. 87.
[4] Al 3lal Shara'3 : V. 2, P. 312. Bihar Al Anwar : V. 18 , P. 354. Al Kafi : V. 3, P. 482.



Dan ia adalah satu martabat terperinci darinya limpahan, dan dengannya ciptaan-Nya menghadap, Yang Maha Suci, dan aku katakan: ciptaan-Nya dan aku maksudkan: Muhammad (sawas) sahaja, maka sesungguhnya , dia adalah satu-satunya yang melihat tanda-tanda lebih besar daripada Tuhannya, dan ia telah dibuka kepadanya dari (hijab) tabir Zat bayangan [alunan] mengepak.
Dan nama Allah merujuk kepada martabat ini, padanya, akal telah menjadi keliru dan dengannya hati berbolak-balik.
Dan nama Ar-Rahman Al-Rahim adalah pintu kepada Zat dan darinya dan dengannya melimpah penciptaan:
قُلِ ادْعُوا اللَّهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمَنَ أَيّاً مَا تَدْعُوا فَلَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى
" Katakanlah: "Serulah Allah atau serulah Ar-Rahman. Dengan nama yang mana saja kamu seru, Dia mempunyai al asmaaul husna. "} [1].

Martabat Ketiga: adalah Martabat Insan (Manusia).


Untuk Zat Ketuhanan telah tajalli dan muncul pada penciptaan manusia yang sempurna, seperti yang diriwayatkan dalam Hadith yang bermaksud: "Allah menciptakan Adam atas rupa-Nya" [2], dan berfirman Yang Maha Tinggi: {( وَعَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاء كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلاَئِكَةِ) Dan Dia mengajar Adam nama-nama kesemuanya. Kemudian ditunjukkannya kepada malaikat} [3], dan pengajaran di sini melebihi perkataan dan makna ke arah sesuatu Hakikat luaran dan pengaruh. Dan nama-nama itu adalah nama-nama Zat-Nya : ... Allah, Ar-Rahman, Al-Rahim, Al-‘Alim, Al-‘Aziz, Al-Hakim ... dan lain-lain
Dan Nama Perbuatan bagi Pencipta (al-Fi’liyah al-Khaliq), Pembuat, Pencipta, Pemberi Rezeki ... dan lain-lain Dan apa yang berkaitan dengannya dari kemunculan dan tajalli, sama ada mereka berada di bahagian tertinggi Cahaya Suci, seperti para Nabi-nabi, dan Imam-imam, dan orang-orang soleh dan para malaikat, atau dalam kegelapan kebendaan yang paling rendah, sama seperti permaidani kamu duduk di atasnya, sebagaimana yang telah diriwayatkan di dalam sebuah Hadith dari Imam ma'sum (as).
Dan pengetahuan ini adalah disebabkan Adam lebih utama dari malaikat, bagi sifat fitrah manusia adalah besar, dan keluasan mengufuk yang boleh dianggap besar. Sementara tidak ada untuk Malaikat yang mulia, melainkan, sesuatu yang sangat kecil daripada keupayaan ini yang telah diletakkan Allah pada manusia secara fitrah dan diamanahkan kepadanya, dan untuk ini mereka telah diperintahkan untuk sujud kepadanya, dan di hadapannya, jika

______________________________
[1] Al-Quran Surah Al-Isra '  17:110
[2] Al Kafi : V. 2, P. 134. Tauhid Al Sadouq : P. 103. 3youn Akhbar Al Rida (as ): V. 2, P. 110.
[3] Al-Quran Surah Al-Baqarah 2:31





dia taat kepada Allah. Dan itu adalah kerana dia merangkumi atas makrifat Allah swt, (bermakna dia mengenal Allah) dan pada tajalli dan kemunculan-Nya, atas nama-namaNya Yang Maha Suci.

Dan pada satu riwayat dari Imam Al Rida (as), daripada nenek moyang nya (as), dari Amir Al Mum'inin (as​​), beliau berkata: "Rasulullah (sawas) bersabda: “Allah tidak mencipta ciptaan yang lebih utama daripada ku, dan tidak ia lebih mulia dari ku, ' Ali (as) berkata: "Lalu, aku berkata : ' Ya Rasulullah! Adakah tuan lebih utama atau Jibra'el (as​​)?” lalu baginda bersabda: “ Ya Ali! Sesungguhnya Allah Tabaraka wa Ta’ala, mengutamakan nabi dan Rasul-rasulNya ke atas malaikatNya yang hampir (al-muqarabin), dan mengutamakanku ke atas semua para Nabi dan Rasul, dan keutamaan selepas ku adalah untuk kamu, ya Ali, dan bagi para Imam adalah selepas kamu. Dan sesungguhnya malaikat adalah khadam kita, dan khadam sesiapa yang mengasihi kita, Ya Ali, yang membawa Arasy dan malaikat yang di sekelilingnya, bertasbih dengan memuji Tuhan mereka dan memohonkan ampunan bagi orang-orang yang beriman dengan Wilayah kita. Wahai Ali! Jika bukanlah kerana kita Allah tidak akan menciptakan Adam, mahupun Hawa, mahupun Syurga , mahupun Neraka, tidak juga langit, mahupun bumi. Jadi bagaimana kita tidak lebih utama dari malaikat, sedangkan kita mendahului mereka dalam mengenal Tuhan kita, dan mensucikanNya, mengesakan KetuhananNya, dan menguduskanNya.

Sesungguhnya, yang pertama diciptakan Allah Azza wa Jall adalah mencipta Roh kita, maka Dia melafazkan kita dengan TauhidNya dan memujiNya. Kemudian Dia menciptakan malaikat, jadi apabila mereka melihat Roh kita sebagai suatu cahaya mereka melihat kita sebagai perkara besar. Oleh itu, kita dimuliakan, supaya malaikat mengetahui bahawa kita diciptakan sebagai makhluk, dan bahawa sesungguhnya Dia jauh di atas sifat-sifat kita. Jadi malaikat bertasbih dengan tasbih kita dan meninggikan Dia jauh di atas sifat-sifat kita. Oleh itu, apabila mereka melihat kebesaran perkara kita, kita dialu-alukan, agar para malaikat mengetahui bahawa Tidak Ada Tuhan Melainkan Allah dan bahawa kita adalah hamba dan bukan tuhan-tuhan untuk disembah dengan-Nya atau tanpa Dia. , Lalu mereka berkata : La ilaha illa Allah (Tiada Tuhan melainkan Allah). Oleh itu, apabila mereka melihat bahawa kedudukan kita menjadi lebih besar, kita kata Allahu Akbar, supaya malaikat mengetahui bahawa Allah Maha besar yang tidak lain daripada Dia boleh mempunyai kedudukan kebesaran ini. Oleh itu, apabila mereka melihat apa yang diberikan Allah kita daripada Kebesaran dan Kuasa, kita kata: La haula wala quwata illa Billah (tiada daya dan upaya kecuali dengan Allah) supaya malaikat mengetahui bahawa kita tidak mempunyai apa-apa kekuatan atau kuasa melainkan dengan Allah. Oleh itu, apabila mereka melihat apa yang telah dikurniakan oleh Allah kepada kita dan bahawa Allah telah memudahkan ketaatan kepada kita suatu perkara yang wajib, kita kata: Alhamdulilah (Segala puji bagi Allah), supaya malaikat boleh tahu apakah hak AllahTa’ala kepada kita dengan mengingati Nya oleh kita dengan memuji atas nikmatNya, maka malaikat berkata: Alhamdulilah, oleh itu kita telah bimbing mereka kepada makrifah Tauhid Allah dan bertasbih, bertahlil, bertahmid dan bermujahadah kepadaNya. Kemudian Allah Tabarak wa Ta’ala, menciptakan Adam dan meletakkan kita di sulbinya, dan Dia memerintahkan para malaikat untuk sujud kepadanya, menghormati dan memuliakan kita. Dan sujud mereka kepada Allah Azza wa Jall adalah perhambaan, dan sujud mereka kepada Adam menghormati dan mentaati kepada kita kerana kita berada di sulbinya (pinggangnya). Jadi bagaimana kita tidak lebih baik daripada para malaikat sedangkan mereka semua telah sujud kepada Adam? Dan apabila Dia telah membuat aku mikraj (naik) ke Langit

Jibril azan dua kali, dua kali, dan Iqamah dua kali, dua kali. Kemudian dia berkata kepadaku: Jalanlah Ya Muhammad. Jadi aku berkata: Wahai Jibril , Bolehkah aku mendahului kamu? Jibril berkata: Ya kerana Allah Tabarak wa Ta’ala melebihkan nabi-nabiNya ke atas semua malaikatNya, dan Dia telah melebihkan kamu secara khusus. Jadi aku mendahului, dan aku mengimamkan solat mereka tanpa kebanggaan. Lalu, apabila aku sampai ke hijab cahaya, Jibril berkata: "Jalanlah wahai Muhammad," dan dia berhenti di belakangku. Jadi aku berkata: “Wahai Jibril, engkau tinggalkan aku di sini dalam kedudukan ini?” Jadi dia berkata: “Wahai Muhammad, ini adalah penghujung sempadan yang Allah Azza wa Jall telah letakkan bagiku di tempat ini, jika aku melampauinya sayapku akan terbakar kerana menjangkaui had Allah Jalla Jalalah, Kemudian dia menolak aku ke dalam cahaya dengan satu tolakan, sehingga aku sampai ke tempat yang Allah kehendaki dari ketinggian KerajaanNya. Kemudian aku telah dipanggil: Wahai Muhammad! Jadi aku berkata: “Ya Wahai Tuhanku! dan atas kesenanganMu! Keberkatan dan KetinggianMu!” Kemudian aku dipanggil: “Wahai Muhammad, engkau adalah hamba aku, dan Akulah Tuhan kamu, oleh itu beribadatlah kamu, dan bertawakkallah kepada Ku, Engkau adalah CahayaKu pada hamba-hambaKu, dan utusan-Ku kepada penciptaanKu, dan HujjahKu atas makhlukKu. Bagi kamu dan sesiapa yang mengikuti kamu, Aku ciptakan SyurgaKu, dan bagi yang menentang kamu, aku ciptakan nerakaKu, dan bagi Aushiakmu, aku wajibkan KemuliakanKu, dan bagi Syiah (pengikut) mereka aku wajibkan Ganjaran Aku. Lalu aku berkata: Wahai Tuhan, siapakah Aushiakku? Maka aku diseru: Wahai Muhammad, Aushiakmu adalah yang tertulis pada kaki ArasyKu. Jadi aku melihat dan aku di antara tangan-tangan Tuhanku Jalla Jalalah pada kaki Arasy, lalu aku melihat Dua belas Cahaya, dalam setiap cahaya terdapat garis hijau di mana ada nama washi dari Aushiakku. Pertama dari mereka: Ali bin Abi Talib a.s, dan yang terakhir: Mahdi umatku (as). Jadi aku berkata: Wahai Tuhan, inikah Aushiakku selepasku? Lalu aku diseru: Wahai Muhammad, Ia adalah AuliakKu dan pilihanKu, Hujjah-hujjahKu selepas kamu atas makhlukKu. Dan mereka adalah Aushiakmu dan Khalifah-khalifahmu dan yang terbaik dari penciptaanKu selepas kamu. Demi KemuliaanKu dan KeagunganKu, akan Ku-perlihatkan dengan mereka AgamaKu , dan akan Ku tinggikan KalimahKu dengan mereka, dan akan Aku sucikan bumi dengan yang terakhir dari mereka musuh-musuhKu, dan aku akan mempusakakannya (menguasakan) ke atas Bumi ini Timur dan Barat, dan aku akan taklukan angin kepadanya , dan aku akan memudahkan baginya kesukaran besar, dan aku akan himpunkan dia dalam hal segala perkara dan sebab-sebab , dan aku akan memberi kepadanya kemenangan oleh tenteraKu, dan aku akan menyokongnya dengan para malaikat-Ku, sehingga tinggi seruanKu dan berkumpul penciptaan pada mentauhidkan Aku, maka aku akan mengekalkan kerajaannya, dan aku akan membuat hari-hariKu berturut-turut di antara pilihan Ku sehingga hari kiamat ) [1].

Dan dari Al Sadiq (as), beliau berkata : “Jika Jibrail datang kepada Nabi (sawas) duduk di hadapannya seperti duduknya seorang hamba, dan ia tidak masuk sehingga diberi izin.” [2] .





______________________________
[1] Al 3lal Shara'i3 : V. 1, P. 5. Bihar Al Anwar : V. 18 , P. 345.
[2] Al 3lal Shara'i3 : V. 1, P. 7. Bihar Al Anwar : V. 18 , P. 256.





Tiada ulasan: