Selasa, 27 Januari 2015

Hak-Hak Wanita Yang Terabai


Yamani menjawab soalan-soalan saya mengenai Hak-Hak Wanita

بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani


Saya telah menghantar kepada Imam Ahmad Al-Hassan (as) beberapa soalan yang berkaitan dengan hak-hak wanita dalam Islam yang telah menjadi isu bagi ramai wanita Muslim (dan lelaki) untuk masa yang sangat lama. Topik-topik ini telah hangat diperkatakan oleh ulama dan aktivis selama bertahun-tahun dan jawapan adalah sama ada memaksa wanita untuk menyerah pada pemahaman mereka mengenai keadilan dan belas kasihan dalam masyarakat hari ini untuk wanita atau menyerah pada satu percubaan untuk memahami agama mereka dan mencari Islam yang pada asasnya hanya untuk wanita di setiap tempat dan masa. Dengan harapan untuk meningkatkan pemahaman kita tentang Islam di zaman dan masa kini dan memperkasakan wanita untuk "memiliki Islam mereka" dan tidak membiarkan ia jatuh menjadi tebusan kepada pemikiran jahil regresif.

Saya berkongsi dengan anda jawapan di sini dengan harapan mereka memberi inspirasi kepada kita untuk mengambil contoh kepada wanita hebat seperti Saidatina Fatimah (as), puteri Nabi (S), dan Saidatina Zainab (as) cucu unggul Nabi (S), yang suara-suara dan kata-katanya yang benar menggegarkan dewan-dewan masjid dan bandar-bandar, membangkitkan umat kepada kebenaran.

Ketahuilah saya mengenali Imam Ahmad Al-Hasan Yamani yang dijanjikan dan utusan Imam Mahdi, yang kedatangannya dikhabarkan oleh Nabi Muhammad (S) dan keluarganya (as) bahawa dia akan diutus di sisi mereka pada akhir zaman untuk semua manusia. Beliau adalah dari keturunan Nabi Muhammad (S) dan oleh itu saya memegang kata-katanya sebagai perintah. Berikut adalah soalan-soalan saya dan jawapan Imam diikuti dengan komentar dari saya. Sila kongsikan pendapat anda!

-------------------------------------------------- ----------------
Salam atas mu, dan rahmat Allah serta keberkatanNya, wahai Imam ku Ahmed Al-Hassan.

Saya sangat berminat pada isu-isu keadilan sosial dan hak asasi manusia sejak muda lagi. Sebahagian besar penderitaan dan ketidakadilan dalam masyarakat kita sentiasa menyakitkan saya. Saya telah bekerja di beberapa organisasi sosial dalam bidang hak asasi manusia dan akhir-akhir ini kerja saya adalah berkaitan dengan hak-hak wanita dalam Islam secara khusus.

Saya percaya bahawa perundangan dan hukum Allah SWT adalah dengan penuh kasih sayang dan adil dan ia melindungi maruah manusia di setiap masa dan tempat. Walau bagaimanapun, di sepanjang kerjaya saya, saya telah menemui beberapa soalan mengenai hak-hak wanita dalam Islam yang mengelirukan saya, dan saya tidak menemukan jawapannya. Saya meminta tuan menjawab soalan-soalan ini kerana agama sering digunakan untuk membenarkan ketidakadilan terhadap wanita dan menjejaskan hak-hak mereka. Saya minta tuan kerana saya benar-benar mencari kehendak dan kebijaksanaan Tuhan, dan saya benar-benar ingin memahaminya, kerana satu-satunya cara untuk mengangkat penderitaan dan ketidakadilan dari manusia adalah melalui kehendak dan kebijaksanaan Tuhan. Saya memohon maaf terlebih dahulu kerana kejahilan saya, dan saya berusaha untuk memperbaikinya melalui ilmu tuan.  Saya memohon kepada Allah supaya kami berada di sisi tuan-tuan Ahlul Bayt, dan agar Dia menyokong tuan dengan pembukaan yang jelas, InsyaAllah.

1. Kitab Ahkam, Bab Nikah, menyatakan bahawa hubungan seks dengan seorang wanita di bawah umur sembilan tahun adalah dilarang. Saya faham bahawa ia dibenarkan untuk mempunyai hubungan seks dengannya selepas dia berusia sembilan tahun. Melalui kerja saya dan di persekitaran saya, saya telah temui banyak kes di mana gadis-gadis mengalami kecederaan fizikal yang teruk kerana tubuhnya tidak dapat bertahan dengan hubungan seks dengan suaminya. Lebih-lebih lagi, dalam masyarakat hari ini dan usia seorang gadis zaman ini masih dianggap kanak-kanak dan beliau tidak mempunyai kematangan fizikal dan intelektual yang cukup untuk menanggung tugas dan tanggungjawab seperti tanggungjawab  utamak. Jadi, mengapa Allah SWT membenarkan perkahwinan kanak-kanak perempuan di usia yang muda? Adakah benar bahawa adalah dibenarkan untuk mengawini kanak-kanak pada hari kelahirannya?

2. Adakah sebahagian ketetapan hukum yang berhubungan dengan keadaan peribadi berubah dalam beberapa kes, mengikut keadaan sosial dan ekonomi sesuai dengan perubahan masa? Saya difahamkan bahawa lelaki yang mempunyai lebih hak berbanding perempuan kerana dia mempunyai lebih banyak tanggungjawab dan kewajipan. Tetapi bagaimana jika lelaki yang mengabaikan tanggungjawab ini? Adakah dia masih menikmati hak-hak ini, atau mereka sebenarnya dibenarkan? Sebagai contoh, jika suami tidak membantu keluarganya, tidak menjaga anak-anaknya, atau tidak mempunyai sebarang keupayaan kebendaan atau sebarang keupayaan bukan material dalam hidup mereka (dan akibatnya, tanggungjawab membantu dan membesarkan anak-anak semuanya jatuh pada orang perempuan), adakah suami seperti ini masih mempunyai hak, seperti ketaatan dan sebagainya? Dalam masyarakat Arab dan Islam, malangnya terdapat banyak keluarga dilakukan oleh wanita, sama ada bersendirian kerana suami mengabaikannya atau tidak ada, atau bersama suami kerana keadaan ekonomi dan penindasan. Apakah kesan rumusan di atas, di mana suami mempunyai lebih hak kerana dia adalah salah seorang yang bertanggungjawab?

3. Allah SWT berfirman,

﴿وَإِنِ امْرَأَةٌ خَافَتْ مِن بَعْلِهَا نُشُوزًا أَوْ إِعْرَاضًا فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا أَن يُصْلِحَا بَيْنَهُمَا صُلْحًا ۚ وَالصُّلْحُ خَيْرٌ وَأُحْضِرَتِ الْأَنفُسُ الشُّحَّ وَإِن تُحْسِنُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّـهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا 

{ Dan jika seorang wanita khawatir akan nusyuz atau sikap tidak acuh dari suaminya, maka tidak mengapa bagi keduanya mengadakan perdamaian yang sebenar-benarnya, dan perdamaian itu lebih baik (bagi mereka) walaupun manusia itu menurut tabiatnya kikir. Dan jika kamu bergaul dengan isterimu secara baik dan memelihara dirimu (dari nusyuz dan sikap tak acuh), maka sesungguhnya Allah adalah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan. } Al-Quran 4: 128.

Apakah rawatan suami yang sakit secara khususnya? Adakah hukum tertentu dalam undang-undang untuk suami yang menjalani rawatan? Apakah hukum seorang suami yang mengabaikan rumah, isteri dan anak-anaknya?

4. Apabila kita membincangkan tentang memukul isteri yang bercanggah di dalam konteks agama, semua orang bersetuju bahawa memukul mestilah yang tidak membahayakan. Walau bagaimanapun, dalam kehidupan sebenar, ia sangat berbeza, dan pukulan itu berbahaya dan terdapat penderaan fizikal terhadap isteri adalah perkara biasa. Apakah sempadan memukul isteri yang menentang khususnya, dan apakah hukuman bagi suami yang melintasi sempadan ini? Bukankah memulihkan yang lain lebih baik dilakukan melalui kesabaran dan dengan rawatan dan bukannya penderaan fizikal yang membawa penghinaan, terutama jika ia dilakukan kepada seseorang yang lebih lemah daripada anda, dan yang berada di bawah perlindungan anda?

5. Apakah peranan wanita yang beriman dalam panggilan Yamani yang diberkati pada masa bangkitnya Al-Qaim (as) dan jihad melawan musuh-musuh Aali Muhammad (as)? Adakah mereka perlu hadir di medan perang? Bagaimana boleh mereka benar-benar menjadi tentera Imam Al-Mahdi (as) pada peringkat itu?


Jawapan oleh Imam Ahmed Al-Hasan:

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.            
Salam atas kamu rahmat Allah serta keberkatanNya     

1. Mengenai keharusan perkahwinan gadis berusia sembilan tahun dalam Islam, ia adalah suatu pernyataan mengenai sempadan-sempadan terhadap kes yang sah (dibenarkan), dan ia bukanlah undang-undang yang kerajaan ilahi akan amalkan jika khalifah Allah mempunyai peluang untuk memerintah dan menggubal undang-undang mengenai taraf undang-undang peribadi. Jika perkara itu diserahkan kepada khalifah Allah, dia boleh meletakkan sekatan yang menghalang perkahwinan gadis di bawah umur di mana pertumbuhan lengkap organ-organ pembiakan wanita manusia biasanya dipastikan . Sebagai contoh, dia boleh meletakkan syarat bahawa perkahwinan ini mesti mempunyai satu keperluan, dan bahawa keadaan fizikal gadis yang sesuai untuk perkahwinan berdasarkan laporan perubatan rasmi, dll. Secara umum, keharusan undang-undang perkahwinan dalam perundangan Islam jenis ini tidak bermakna ia adalah kes yang semula jadi, seperti yang ditunjukkan di atas. Sebaliknya, ia adalah semata-mata umur minimum di mana seorang gadis boleh berkahwin apabila perlu. Contohnya, jika kita bayangkan bahawa bencana yang berlaku di muka bumi, dan hanya beberapa individu dan umat manusia atau orang yang beriman terselamat, maka isu-isu perkahwinan awal dan melahirkan anak awal - dengan mengambil langkah-langkah keselamatan - adalah satu keperluan untuk mengekalkan umat manusia atau untuk memelihara orang yang beriman. Jika tidak, kemungkinan kepupusan umat manusia meningkat. Sesiapa yang memahami teori evolusi dan bagaimana fungsi penyusunan genetik dalam alam semula jadi akan memahami apa yang saya katakan. Jika perkahwinan awal usia - atau katakanlah penyediaan keperempuanan manusia untuk persenyawaan pada awal usia – adalah tidak penting dalam memelihara bangsa manusia di dalam satu tempoh masa yang lebih awal evolusi Homo, badan wanita tidak akan berubah dengan cara ini, seperti yang disediakan bagi persenyawaan pada usia muda.. Bagi sebahagian umat Islam kebebabasan perlaksanaan perundangan ini tanpa sekatan, dan mereka menyebabkan kecederaan fizikal kepada kanak-kanak perempuan, dan itu adalah kesilapan mereka dan bukan kesilapan perundangan tersebut. Samada mereka mahupun ulama mereka tidak layak untuk melaksanakan perundangan atau tidak tahu sempadan lengkapnya. Itulah sebabnya Tuhan menjadikan perlaksanaannya adalah tugas khalifah Allah di bumi-Nya.

2. Perubahan dalam peraturan terpulang kepada khalifah Allah pada setiap zaman. Ketetapan boleh berubah dan akan dibatalkan, dan ini adalah sesuatu yang saya telah disebutkan sebelumnya

3. Saya telah menyebut isu suami dalam rawatan sakit dalam Kitab Syarai3 Al-Islam, dan ia adalah bahawa dia menghalang dari isterinya mempunyai semua atau sebahagian daripada hak-haknya, dan isterinya boleh menuntut haknya

4. Memukul isteri bukanlah suatu kejadian semulajadi, dan ia biasanya bukanlah amalan yang betul. Malah, di dalam negara ilahi, jika isteri mendakwa suami telah memukulnya, mahkamah dituntut untuk memeriksanya, dan jika suami tersebut didapati bersalah, dia akan dihukum.

5. Wanita itu boleh mempunyai peranan dalam banyak tempat dalam negara ilahi. Jika dikehendaki Allah, dan ia ditubuhkan pada suatu masa, orang perempuan tidak kurang kelayakannya berbanding lelaki dalam banyak tempat dan pekerjaan; sebenarnya, orang perempuan adalah jauh lebih baik daripada orang lelaki di beberapa bidang pekerjaan. Islam tidak pun meletakkan sekatan ke atas kedudukan wanita yang mana dia memimpin masyarakat, selama dia layak untuk berbuat demikian dan melakukan kerja dengan cara yang sempurna dan betul.

-------------------------------------------------- ----------------------

Ini adalah benar-benar agama Muhammad (S) dan Aali Muhammad (as) dan ia adalah Ahmad Al-Hassan anak kepada nabi Allah dan kepada baqiah dari keluarga Muhammad (as) hari ini:

Saya bersaksi bahawa sejak saya membaca pengetahuan Imam Ahmad Al-Hassan (as) Saya merasakan bahawa saya telah diperkenalkan kepada Islam yang baru yang saya tidak tahu sebelum ini. Islam yang mengumandangkan pengetahuan, kebebasan, dan kemuliaan. Setiap halaman dari kitab-kitab beliau adalah limpahan cahaya ilahi yang menghilangkan rasa dahaga mereka yang sesat di gurun pasir gersang dan jahil.

Selama ini ketidakadilan, kejahilan dan pemalsuan di mana kaum wanita, golongan lemah yang membayar dengan harga yang tinggi adalah kerana kita telah mengikuti ulamak sesat yang mentafsirkan agama mengikut keinginan mereka sendiri, dan kita telah meninggalkan khalifah Allah yang telah dilantik oleh Allah dan yang berkata-kata dengan Kalam Allah, para ma'sum yang benar-benar mewarisi ilmu Allah SWT. [1]

Hari ini para ulamak sesat yang mengubah agama Allah dan menyelewengkannya mengikut kehendak hawa nafsu mereka sendiri, mereka memberi fatwa dalam perkara-perkara yang mereka tidak ketahui, pada hal para ma'sum yang dilantik oleh Allah hanya menyampaikan peraturan perundangan dari Allah SWT.

Para ulamak hari ini telah mengaburkan ciri-ciri agama ini supaya kita tidak lagi dapat mengenali agama Muhammad dan keluarga Muhammad (as), agama Isa dan Musa (as), tetapi agama para ulamak ini, adalah agama Abu Hanifah (atau Syafiei) atau orang-orang seperti mereka, yang tidak tinggal walaupun satu hari bersama Rasulullah dan tidak mewarisi walaupun satu huruf daripada pengetahuan Al-Quran [2]. Mereka mengatakan hukum-hukum Allah adalah satu dan tidak berubah, adakah ini betul? Pada hal Syariat telah berubah sejak Allah menciptakan Adam (as) dan nabi-nabi mempunyai Syariat masing-masing mengikut masa dan sifat umat atau kaum mereka, dengan itu Syariat boleh dimansukhkan dan ditambah mengikut pengetahuan yang Maha mengetahui, lagi Maha Bijaksana terhadap apa yang terbaik untuk keadaan umat dan masa mereka. Tetapi memansuhkan atau menambah hanya dilakukan melalui dan dengan mengutuskan seorang ma'sum yang berbicara dengan Allah SWT dan menjalankan perintah-Nya, dan ia adalah khalifah Allah di setiap zaman yang Allah sucikan dari segala dosa.

﴿إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّـهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا﴾

"Sesungguhnya Allah bermaksud hendak menghilangkan dosa dari kamu, wahai Ahlul Bait dan membersihkan kamu sebersih-bersihnya.." [Al-Ahzab 33:33]

Dan akhirnya saya berkongsi dengan anda beberapa kata-kata Imam Ahmad Al-Hasan dari buku "Al-'ijl (Berhala Anak Lembu) ":

"Jadi kepada para ulama yang tidak beramal aku katakan:. Anda ditawarkan dengan kerja pada warisan para nabi dan Rasul-rasul. Alhamdu Lillah kerana Al-Quran yang ada di tangan kita hari ini dan yang mana cukup dengan cerita mereka (as), dan anda akan dapati anda melanggar warisan mereka sepenuhnya, sama ada anda bekerja dengan warisan para nabi dan Rasul, atau beralih daripada jalan ini. Jadi jangan berdiri di jalan Allah yang Maha Kuasa itu, seperti kata Amir Al-Mukminin (Ali (as)), dan Aku berkata kepadamu: apa kata Isa (as) kepada ulama Yahudi yang sombong dan tidak beramal, {Celakalah anda! anda menutup Kerajaan Langit di hadapan manusia, dan samada anda tidak masuk atau tidak pula anda biarkan orang lain  masuk. Bangunlah sebelum jiwa anda dimusnahkan oleh apa yang diusahakannya dan sebelum datang hari yang akan kamu katakan: Malang bagi kami atas apa yang telah kami abaikan dari Tuhan kami.} " Perjanjian Baru dan Lama laman-42

Dan Isa as berkata: Para ulama yang sesat itu seperti batu yang jatuh di muara sungai, ia tidak dapat diminum, dan tidak juga ia biarkan air mengairi tumbuh-tumbuhan. Faidhal Qadir bab-4 halaman-206.




✡✡✡✡✡

                                                           
______________________________
[1] Rasulullah (S) berkata: Aku adalah kota Ilmu dan Ali adalah pintunya, barangsiapa yang inginkan Ilmu, hendaklah ia masuk dari pintunya.

[2] " Imam Al-Shadiq (as) berkata kepada Abu Hanifah, "Oh Abu Hanifah, adakah kamu kenal (arif) kitab Allah dengan makrifahnya (ilmu) yang sebenar? Adakah kamu arif yang nasakh dan mansukh?"  Dia berkata, "Ya." Al-Shadiq (as) berkata, "Abu Hanifah, kamu mendakwa mempunyai ilmu ini. Celakalah kamu, Allah tidak memberikan ilmu ini kecuali di sisi ahli Al-KitabNya yang telah diturunkan ke atas mereka, Celakalah kamu kerana ia adalah hanya untuk orang-orang tertentu dari keturunan Nabi kita (S) Allah tidak mewariskan kepada kamu satu huruf... pun dari kitab-Nya,  " Sumber:. Elal Al-Sharaei Jilid 1 halaman 90

Tiada ulasan: