Yamani menjawab
soalan-soalan saya mengenai Hak-Hak Wanita
بسم
الله الرحمن الرحيم
Dengan nama Allah
yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani
Saya telah
menghantar kepada Imam Ahmad Al-Hassan (as) beberapa soalan yang berkaitan
dengan hak-hak wanita dalam Islam yang telah menjadi isu bagi ramai wanita
Muslim (dan lelaki) untuk masa yang sangat lama. Topik-topik ini telah hangat
diperkatakan oleh ulama dan aktivis selama bertahun-tahun dan jawapan adalah
sama ada memaksa wanita untuk menyerah pada pemahaman mereka mengenai keadilan
dan belas kasihan dalam masyarakat hari ini untuk wanita atau menyerah pada
satu percubaan untuk memahami agama mereka dan mencari Islam yang pada asasnya
hanya untuk wanita di setiap tempat dan masa. Dengan harapan untuk meningkatkan
pemahaman kita tentang Islam di zaman dan masa kini dan memperkasakan wanita
untuk "memiliki Islam mereka" dan tidak membiarkan ia jatuh menjadi
tebusan kepada pemikiran jahil regresif.
Saya berkongsi
dengan anda jawapan di sini dengan harapan mereka memberi inspirasi kepada kita
untuk mengambil contoh kepada wanita hebat seperti Saidatina Fatimah (as), puteri
Nabi (S), dan Saidatina Zainab (as) cucu unggul Nabi (S), yang suara-suara dan
kata-katanya yang benar menggegarkan dewan-dewan masjid dan bandar-bandar, membangkitkan
umat kepada kebenaran.
Ketahuilah saya mengenali
Imam Ahmad Al-Hasan Yamani yang dijanjikan dan utusan Imam Mahdi, yang kedatangannya
dikhabarkan oleh Nabi Muhammad (S) dan keluarganya (as) bahawa dia akan diutus di
sisi mereka pada akhir zaman untuk semua manusia. Beliau adalah dari keturunan
Nabi Muhammad (S) dan oleh itu saya memegang kata-katanya sebagai perintah.
Berikut adalah soalan-soalan saya dan jawapan Imam diikuti dengan komentar dari
saya. Sila kongsikan pendapat anda!
--------------------------------------------------
----------------
Salam atas mu, dan
rahmat Allah serta keberkatanNya, wahai Imam ku Ahmed Al-Hassan.
Saya sangat
berminat pada isu-isu keadilan sosial dan hak asasi manusia sejak muda lagi. Sebahagian
besar penderitaan dan ketidakadilan dalam masyarakat kita sentiasa menyakitkan
saya. Saya telah bekerja di beberapa organisasi sosial dalam bidang hak asasi
manusia dan akhir-akhir ini kerja saya adalah berkaitan dengan hak-hak wanita
dalam Islam secara khusus.
Saya percaya
bahawa perundangan dan hukum Allah SWT adalah dengan penuh kasih sayang dan
adil dan ia melindungi maruah manusia di setiap masa dan tempat. Walau
bagaimanapun, di sepanjang kerjaya saya, saya telah menemui beberapa soalan
mengenai hak-hak wanita dalam Islam yang mengelirukan saya, dan saya tidak
menemukan jawapannya. Saya meminta tuan menjawab soalan-soalan ini kerana agama
sering digunakan untuk membenarkan ketidakadilan terhadap wanita dan
menjejaskan hak-hak mereka. Saya minta tuan kerana saya benar-benar mencari
kehendak dan kebijaksanaan Tuhan, dan saya benar-benar ingin memahaminya,
kerana satu-satunya cara untuk mengangkat penderitaan dan ketidakadilan dari manusia
adalah melalui kehendak dan kebijaksanaan Tuhan. Saya memohon maaf terlebih
dahulu kerana kejahilan saya, dan saya berusaha untuk memperbaikinya melalui
ilmu tuan. Saya memohon kepada Allah supaya
kami berada di sisi tuan-tuan Ahlul Bayt, dan agar Dia menyokong tuan dengan
pembukaan yang jelas, InsyaAllah.
1. Kitab Ahkam,
Bab Nikah, menyatakan bahawa hubungan seks dengan seorang wanita di bawah umur
sembilan tahun adalah dilarang. Saya faham bahawa ia dibenarkan untuk mempunyai
hubungan seks dengannya selepas dia berusia sembilan tahun. Melalui kerja saya
dan di persekitaran saya, saya telah temui banyak kes di mana gadis-gadis
mengalami kecederaan fizikal yang teruk kerana tubuhnya tidak dapat bertahan dengan
hubungan seks dengan suaminya. Lebih-lebih lagi, dalam masyarakat hari ini dan
usia seorang gadis zaman ini masih dianggap kanak-kanak dan beliau tidak
mempunyai kematangan fizikal dan intelektual yang cukup untuk menanggung tugas
dan tanggungjawab seperti tanggungjawab
utamak. Jadi, mengapa Allah SWT membenarkan perkahwinan kanak-kanak
perempuan di usia yang muda? Adakah benar bahawa adalah dibenarkan untuk
mengawini kanak-kanak pada hari kelahirannya?
2. Adakah sebahagian
ketetapan hukum yang berhubungan dengan keadaan peribadi berubah dalam beberapa
kes, mengikut keadaan sosial dan ekonomi sesuai dengan perubahan masa? Saya
difahamkan bahawa lelaki yang mempunyai lebih hak berbanding perempuan kerana
dia mempunyai lebih banyak tanggungjawab dan kewajipan. Tetapi bagaimana jika
lelaki yang mengabaikan tanggungjawab ini? Adakah dia masih menikmati hak-hak
ini, atau mereka sebenarnya dibenarkan? Sebagai contoh, jika suami tidak membantu
keluarganya, tidak menjaga anak-anaknya, atau tidak mempunyai sebarang
keupayaan kebendaan atau sebarang keupayaan bukan material dalam hidup mereka
(dan akibatnya, tanggungjawab membantu dan membesarkan anak-anak semuanya jatuh
pada orang perempuan), adakah suami seperti ini masih mempunyai hak, seperti
ketaatan dan sebagainya? Dalam masyarakat Arab dan Islam, malangnya terdapat
banyak keluarga dilakukan oleh wanita, sama ada bersendirian kerana suami mengabaikannya
atau tidak ada, atau bersama suami kerana keadaan ekonomi dan penindasan.
Apakah kesan rumusan di atas, di mana suami mempunyai lebih hak kerana dia
adalah salah seorang yang bertanggungjawab?
3. Allah SWT
berfirman,
﴿وَإِنِ امْرَأَةٌ خَافَتْ مِن
بَعْلِهَا نُشُوزًا أَوْ إِعْرَاضًا فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا أَن يُصْلِحَا
بَيْنَهُمَا صُلْحًا ۚ وَالصُّلْحُ خَيْرٌ وَأُحْضِرَتِ الْأَنفُسُ الشُّحَّ وَإِن تُحْسِنُوا وَتَتَّقُوا
فَإِنَّ اللَّـهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا﴾
{ Dan
jika seorang wanita khawatir akan nusyuz atau sikap tidak acuh dari suaminya,
maka tidak mengapa bagi keduanya mengadakan perdamaian yang sebenar-benarnya,
dan perdamaian itu lebih baik (bagi mereka) walaupun manusia itu menurut
tabiatnya kikir. Dan jika kamu bergaul dengan isterimu secara baik dan
memelihara dirimu (dari nusyuz dan sikap tak acuh), maka sesungguhnya Allah
adalah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan. }
Al-Quran 4: 128.
Apakah rawatan
suami yang sakit secara khususnya? Adakah hukum tertentu dalam undang-undang
untuk suami yang menjalani rawatan? Apakah hukum seorang suami yang mengabaikan
rumah, isteri dan anak-anaknya?
4. Apabila kita
membincangkan tentang memukul isteri yang bercanggah di dalam konteks agama,
semua orang bersetuju bahawa memukul mestilah yang tidak membahayakan. Walau
bagaimanapun, dalam kehidupan sebenar, ia sangat berbeza, dan pukulan itu
berbahaya dan terdapat penderaan fizikal terhadap isteri adalah perkara biasa.
Apakah sempadan memukul isteri yang menentang khususnya, dan apakah hukuman
bagi suami yang melintasi sempadan ini? Bukankah memulihkan yang lain lebih
baik dilakukan melalui kesabaran dan dengan rawatan dan bukannya penderaan
fizikal yang membawa penghinaan, terutama jika ia dilakukan kepada seseorang
yang lebih lemah daripada anda, dan yang berada di bawah perlindungan anda?
5. Apakah peranan
wanita yang beriman dalam panggilan Yamani yang diberkati pada masa bangkitnya
Al-Qaim (as) dan jihad melawan musuh-musuh Aali Muhammad (as)? Adakah mereka perlu
hadir di medan perang? Bagaimana boleh mereka benar-benar menjadi tentera Imam Al-Mahdi
(as) pada peringkat itu?
Jawapan oleh Imam
Ahmed Al-Hasan:
السلام
عليكم ورحمة الله وبركاته.
Salam atas kamu
rahmat Allah serta keberkatanNya
1. Mengenai
keharusan perkahwinan gadis berusia sembilan tahun dalam Islam, ia adalah suatu
pernyataan mengenai sempadan-sempadan terhadap kes yang sah (dibenarkan), dan
ia bukanlah undang-undang yang kerajaan ilahi akan amalkan jika khalifah Allah
mempunyai peluang untuk memerintah dan menggubal undang-undang mengenai taraf undang-undang
peribadi. Jika perkara itu diserahkan kepada khalifah Allah, dia boleh
meletakkan sekatan yang menghalang perkahwinan gadis di bawah umur di mana pertumbuhan
lengkap organ-organ pembiakan wanita manusia biasanya dipastikan . Sebagai
contoh, dia boleh meletakkan syarat bahawa perkahwinan ini mesti mempunyai satu
keperluan, dan bahawa keadaan fizikal gadis yang sesuai untuk perkahwinan
berdasarkan laporan perubatan rasmi, dll. Secara umum, keharusan undang-undang perkahwinan
dalam perundangan Islam jenis ini tidak bermakna ia adalah kes yang semula
jadi, seperti yang ditunjukkan di atas. Sebaliknya, ia adalah semata-mata umur
minimum di mana seorang gadis boleh berkahwin apabila perlu. Contohnya, jika
kita bayangkan bahawa bencana yang berlaku di muka bumi, dan hanya beberapa
individu dan umat manusia atau orang yang beriman terselamat, maka isu-isu perkahwinan
awal dan melahirkan anak awal - dengan mengambil langkah-langkah keselamatan -
adalah satu keperluan untuk mengekalkan umat manusia atau untuk memelihara
orang yang beriman. Jika tidak, kemungkinan kepupusan umat manusia meningkat.
Sesiapa yang memahami teori evolusi dan bagaimana fungsi penyusunan genetik
dalam alam semula jadi akan memahami apa yang saya katakan. Jika perkahwinan
awal usia - atau katakanlah penyediaan keperempuanan manusia untuk persenyawaan
pada awal usia – adalah tidak penting dalam memelihara bangsa manusia di dalam
satu tempoh masa yang lebih awal evolusi Homo, badan wanita tidak akan berubah
dengan cara ini, seperti yang disediakan bagi persenyawaan pada usia muda.. Bagi
sebahagian umat Islam kebebabasan perlaksanaan perundangan ini tanpa sekatan,
dan mereka menyebabkan kecederaan fizikal kepada kanak-kanak perempuan, dan itu
adalah kesilapan mereka dan bukan kesilapan perundangan tersebut. Samada mereka
mahupun ulama mereka tidak layak untuk melaksanakan perundangan atau tidak tahu
sempadan lengkapnya. Itulah sebabnya Tuhan menjadikan perlaksanaannya adalah tugas
khalifah Allah di bumi-Nya.
2. Perubahan dalam
peraturan terpulang kepada khalifah Allah pada setiap zaman. Ketetapan boleh
berubah dan akan dibatalkan, dan ini adalah sesuatu yang saya telah disebutkan
sebelumnya
3. Saya telah
menyebut isu suami dalam rawatan sakit dalam Kitab Syarai3 Al-Islam, dan ia
adalah bahawa dia menghalang dari isterinya mempunyai semua atau sebahagian
daripada hak-haknya, dan isterinya boleh menuntut haknya
4. Memukul isteri
bukanlah suatu kejadian semulajadi, dan ia biasanya bukanlah amalan yang betul.
Malah, di dalam negara ilahi, jika isteri mendakwa suami telah memukulnya,
mahkamah dituntut untuk memeriksanya, dan jika suami tersebut didapati
bersalah, dia akan dihukum.
5. Wanita itu
boleh mempunyai peranan dalam banyak tempat dalam negara ilahi. Jika dikehendaki
Allah, dan ia ditubuhkan pada suatu masa, orang perempuan tidak kurang
kelayakannya berbanding lelaki dalam banyak tempat dan pekerjaan; sebenarnya, orang
perempuan adalah jauh lebih baik daripada orang lelaki di beberapa bidang pekerjaan.
Islam tidak pun meletakkan sekatan ke atas kedudukan wanita yang mana dia
memimpin masyarakat, selama dia layak untuk berbuat demikian dan melakukan
kerja dengan cara yang sempurna dan betul.
--------------------------------------------------
----------------------
Ini adalah
benar-benar agama Muhammad (S) dan Aali Muhammad (as) dan ia adalah Ahmad
Al-Hassan anak kepada nabi Allah dan kepada baqiah dari keluarga Muhammad (as)
hari ini:
Saya bersaksi
bahawa sejak saya membaca pengetahuan Imam Ahmad Al-Hassan (as) Saya merasakan
bahawa saya telah diperkenalkan kepada Islam yang baru yang saya tidak tahu
sebelum ini. Islam yang mengumandangkan pengetahuan, kebebasan, dan kemuliaan.
Setiap halaman dari kitab-kitab beliau adalah limpahan cahaya ilahi yang menghilangkan
rasa dahaga mereka yang sesat di gurun pasir gersang dan jahil.
Selama ini
ketidakadilan, kejahilan dan pemalsuan di mana kaum wanita, golongan lemah yang
membayar dengan harga yang tinggi adalah kerana kita telah mengikuti ulamak sesat
yang mentafsirkan agama mengikut keinginan mereka sendiri, dan kita telah
meninggalkan khalifah Allah yang telah dilantik oleh Allah dan yang berkata-kata
dengan Kalam Allah, para ma'sum yang benar-benar mewarisi ilmu Allah SWT. [1]
Hari ini para ulamak
sesat yang mengubah agama Allah dan menyelewengkannya mengikut kehendak hawa
nafsu mereka sendiri, mereka memberi fatwa dalam perkara-perkara yang mereka
tidak ketahui, pada hal para ma'sum yang dilantik oleh Allah hanya menyampaikan
peraturan perundangan dari Allah SWT.
Para ulamak hari
ini telah mengaburkan ciri-ciri agama ini supaya kita tidak lagi dapat
mengenali agama Muhammad dan keluarga Muhammad (as), agama Isa dan Musa (as),
tetapi agama para ulamak ini, adalah agama Abu Hanifah (atau Syafiei) atau
orang-orang seperti mereka, yang tidak tinggal walaupun satu hari bersama
Rasulullah dan tidak mewarisi walaupun satu huruf daripada pengetahuan Al-Quran
[2]. Mereka mengatakan hukum-hukum Allah adalah satu dan
tidak berubah, adakah ini betul? Pada hal Syariat telah berubah sejak Allah
menciptakan Adam (as) dan nabi-nabi mempunyai Syariat masing-masing mengikut
masa dan sifat umat atau kaum mereka, dengan itu Syariat boleh dimansukhkan dan
ditambah mengikut pengetahuan yang Maha mengetahui, lagi Maha Bijaksana terhadap
apa yang terbaik untuk keadaan umat dan masa mereka. Tetapi memansuhkan atau
menambah hanya dilakukan melalui dan dengan mengutuskan seorang ma'sum yang berbicara
dengan Allah SWT dan menjalankan perintah-Nya, dan ia adalah khalifah Allah di
setiap zaman yang Allah sucikan dari segala dosa.
﴿إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّـهُ
لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا﴾
"Sesungguhnya Allah bermaksud hendak menghilangkan dosa dari kamu,
wahai Ahlul Bait dan membersihkan kamu sebersih-bersihnya.." [Al-Ahzab
33:33]
Dan akhirnya saya
berkongsi dengan anda beberapa kata-kata Imam Ahmad Al-Hasan dari buku "Al-'ijl
(Berhala Anak Lembu) ":
"Jadi kepada para ulama yang tidak beramal aku katakan:. Anda
ditawarkan dengan kerja pada warisan para nabi dan Rasul-rasul. Alhamdu Lillah
kerana Al-Quran yang ada di tangan kita hari ini dan yang mana cukup dengan cerita
mereka (as), dan anda akan dapati anda melanggar warisan mereka sepenuhnya,
sama ada anda bekerja dengan warisan para nabi dan Rasul, atau beralih daripada
jalan ini. Jadi jangan berdiri di jalan Allah yang Maha Kuasa itu, seperti kata
Amir Al-Mukminin (Ali (as)), dan Aku berkata kepadamu: apa kata Isa (as) kepada
ulama Yahudi yang sombong dan tidak beramal, {Celakalah anda! anda menutup
Kerajaan Langit di hadapan manusia, dan samada anda tidak masuk atau tidak pula
anda biarkan orang lain masuk. Bangunlah
sebelum jiwa anda dimusnahkan oleh apa yang diusahakannya dan sebelum datang
hari yang akan kamu katakan: Malang bagi kami atas apa yang telah kami abaikan
dari Tuhan kami.} " Perjanjian Baru dan Lama laman-42
Dan Isa as
berkata: Para ulama yang sesat itu seperti batu yang jatuh di muara sungai, ia
tidak dapat diminum, dan tidak juga ia biarkan air mengairi tumbuh-tumbuhan.
Faidhal Qadir bab-4 halaman-206.
✡✡✡✡✡
______________________________
[1] Rasulullah (S)
berkata: Aku adalah kota Ilmu dan Ali adalah pintunya, barangsiapa yang inginkan
Ilmu, hendaklah ia masuk dari pintunya.
[2] " Imam Al-Shadiq (as)
berkata kepada Abu Hanifah, "Oh Abu Hanifah, adakah kamu kenal (arif)
kitab Allah dengan makrifahnya (ilmu) yang sebenar? Adakah kamu arif yang
nasakh dan mansukh?" Dia berkata, "Ya." Al-Shadiq
(as) berkata, "Abu Hanifah, kamu mendakwa mempunyai ilmu ini. Celakalah
kamu, Allah tidak memberikan ilmu ini kecuali di sisi ahli Al-KitabNya yang
telah diturunkan ke atas mereka, Celakalah kamu kerana ia adalah hanya untuk
orang-orang tertentu dari keturunan Nabi kita (S) Allah tidak mewariskan kepada
kamu satu huruf... pun dari kitab-Nya, " Sumber:. Elal Al-Sharaei
Jilid 1 halaman 90
Tiada ulasan:
Catat Ulasan