Soalan 76: Ayat menerangkan himpunanTauhid
Beliau berkata dalam surah Hasyr:
﴿هُوَ اللَّهُ الَّذِي
لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ هُوَ الرَّحْمَنُ
الرَّحِيمُ * هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ
السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ
سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ * هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ
الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْمَاء الْحُسْنَى يُسَبِّحُ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ
وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ﴾
Dialah
Allah Yang tiada Tuhan selain Dia, Yang Mengetahui yang ghaib dan yang nyata,
Dialah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. * Dialah Allah Yang tiada Tuhan
selain Dia, Raja, Yang Maha Suci, Yang Maha Sejahtera, Yang Mengaruniakan
Keamanan, Yang Maha Memelihara, Yang Maha Perkasa, Yang Maha Kuasa, Yang Memiliki
segala Keagungan, Maha Suci Allah dari apa yang mereka persekutukan. * Dialah
Allah Yang Menciptakan, Yang Mengadakan, Yang Membentuk Rupa, Yang Mempunyai
Asmaaul Husna. Bertasbih kepada-Nya apa yang di langit dan bumi. Dan Dialah
Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. [127].
S 1: Apakah tafsiran ayat-ayat yang mulia ini?
S 2: Nama-nama, adalah nama-nama Allah dalam
ketiga ayat-ayat yang mulia ini bilangannya empat belas, adakah nama-nama ini ada
hubungan dengan empat belas Ma’sumin ?
S:3. Adakah nama-nama ini mencerminkan
sifat-sifat Allah pada ma'sumin (as) itu?
Penyoal: Ibrahim Raghil
Jawapan:
بسم الله
الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi
Maha Mengasihani,
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan
sekalian alam. Dan selawat Allah atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam
dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktirafan.
Dialah
Allah Yang tiada Tuhan selain Dia, Yang Mengetahui yang ghaib dan yang nyata,
Dialah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. * Dialah Allah Yang tiada Tuhan
selain Dia, Raja, Yang Maha Suci, Yang Maha Sejahtera, Yang Mengaruniakan
Keamanan, Yang Maha Memelihara, Yang Maha Perkasa, Yang Maha Kuasa, Yang
Memiliki segala Keagungan, Maha Suci Allah dari apa yang mereka persekutukan. *
Dialah Allah Yang Menciptakan, Yang Mengadakan, Yang Membentuk Rupa, Yang
Mempunyai Asmaaul Husna. Bertasbih kepada-Nya apa yang di langit dan bumi. Dan
Dialah Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.
Pertama, Saudara perlu mengenal Al-Uluhiyah
dan sifat-sifat bagiNya SWT. Seorang hamba Allah adalah seorang musyrik dalam martabat,
Dia Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَهُمْ
مُشْرِكُونَ﴾
Dan
sebahagian besar dari mereka tidak beriman kepada Allah, melainkan dalam
keadaan mempersekutukan Allah. [128].
Syirik jenis ini tidaklah mengeluarkan
pemiliknya dari beriman kepada Allah, tetapi ia adalah satu kekurangan besar pada
makrifah Tuhan Yang Esa SWT, yang dikenal
melalui nama-nama dan sifat-sifat, tetapi ia tidak menunjukkan atas nama-nama
dan sifat-sifat yang menunjukkan kesempurnaanNya, maka ia adalah kenyataan pada
jalan mengenaliNya SWT, Dan tidaklah Ia adalah Yang Maha Suci lagi Maha Tinggi.,
kerana Dia SWT tajalli (menyatakan) Diri-Nya dengan nama yang Agung lagi
Teragung (Allah), yang menghimpunkannya, supaya dikenal dan disembah Dia SWT bukanlah
untuk menyembah, maka dengannya dikenal dan disembah, oleh itu sesiapa yang kurang
mengenal Dia Yang Maha Suci pada Nama-nama dan sifat-sifat tidak akan sampai pada
Kesempurnaan Tauhid yang tidak akan dicapai melainkan dengan Kesempurnaan Keikhlasan
kepadaNya SWT, bahkan dari hamba kepada Zhat yang akan mendapati dirinya pada
akhirnya dari golongan orang-orang musyrik.
﴿وَمَا
يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَهُمْ مُشْرِكُونَ﴾
Dan
sebahagian besar dari mereka tidak beriman kepada Allah, melainkan dalam
keadaan mempersekutukan Allah. [129], [130].
Dalam ayat di atas menerangkan hakikat ini, maka
pada hakikatnya dinyatakan dengan gantinama ketiga (DIA), dan hakikat ia adalah
nama yang Teragung, Yang Maha Agung lagi Maha Teragung (Al-Ism Al-A3dzam
Al-A3dzam Al-A3dzam) yang mesti (wajib) bagi hamba-hamba bertawajjuh kepadaNya
dalam beribadah. Maka sujud adalah kepunyaan Allah, tetapi Allah Al-Zhat
Al-Ilahiyah (Zat Ketuhanan) kiblat bagi hakikat dan kenyataan dan bukannya nama
Allah hakikat (yang sebenarnya) [131].
Dalam tiga ayat tersebut didapati:
﴿هُوَ اللَّهُ﴾، ﴿هُوَ اللَّهُ﴾، ﴿هُوَ اللَّهُ﴾
(Dia Allah), (Dia Allah) , (Dia Allah),
setiap ayat meyifatkan Dia SWT dengan Zat Ketuhanan (Allah), atau bahawa Dia
SWT tajalli (menyatakan) diri-Nya dan zahir untuk penciptaan dengan Zat
Ketuhanan (Allah). Tetapi Zat Ketuhanan (Allah) setiap kali disifatkan dengan
nama-nama yang berbeza daripada yang lain:
﴿هُوَ اللَّهُ الَّذِي
لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ هُوَ الرَّحْمَنُ
الرَّحِيمُ﴾.
Dialah
Allah Yang tiada Tuhan selain Dia, Yang Mengetahui yang ghaib dan yang nyata,
Dialah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Dalam ayat ini Kalimah Tauhid dimulakan dengan
(هو - Dia) dan diakiri dengan (هو - Dia),
maka menyatakan Yang Ghaib adalah Dia Yang Maha Suci disifatkan pada (Allah), dan
Allah akan menyampaikan kamu untuk mengenal hakikat (kebenaran), dan ia adalah Dia
Yang Maha Suci menyatakan Yang Ghaib.
Ayat ini menerangkan Tauhid dari Alif sampai
Yaa (A ke Z), Maka Yang Disembah SWT tajalli (menyatakan) dengan Zat Ketuhanan (Allah),
dan dengan Zat Ketuhanan yang dikenali dan disembah Dia SWT. Kerana hakikat dan
pengenalan segala makhluk adalah kegelapan dan kekurangan, Dia SWT telah
menghadap ciptaannya dengan kesempurnaan mutlak (Allah, Zat Ketuhanan).
﴿عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ﴾
Mengetahui yang ghaib dan yang nyata:
Sifat-sifat ini walaupun bagi Zat Ketuhanan
(Allah), tetapi dihubungan dengan makrifat kenyataan dan hakikat maka (Dia)
Yang Maha Suci menyatakan yang Ghaib, dan Haa’ menunjukkan yang nyata, dan Wau menunjukkan
yang Ghaib.
﴿هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ﴾
Dialah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang:
Telah diterangkan terdahulu lebih daripada
sekali bahawa Al-Rahman adalah pintu Zat Ketuhanan (Allah) [132]),
dan kalaulah tidak kerana Dia Yang Maha Suci menjadikan pintu Zat Al-Rahmah, adakah
mampu setiap dari penciptaan mencapai kesempurnaan dan menuju kepada makrifah
dan ibadah.
Dia Yang Maha berfirman:
﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ
آمَنُوا لا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ وَمَنْ يَتَّبِعْ خُطُوَاتِ
الشَّيْطَانِ فَإِنَّهُ يَأْمُرُ بِالْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَلَوْلا فَضْلُ
اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ مَا زَكَى مِنْكُمْ مِنْ أَحَدٍ أَبَداً
وَلَكِنَّ اللَّهَ يُزَكِّي مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ﴾
Hai
orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengikuti langkah-langkah syaitan.
Barangsiapa yang mengikuti langkah-langkah syaitan, maka sesungguhnya syaitan
itu menyuruh mengerjakan perbuatan yang keji dan yang mungkar. Sekiranya
tidaklah karena kurnia Allah dan rahmat-Nya kepada kamu sekalian, niscaya tidak
seorangpun dari kamu bersih (dari perbuatan-perbuatan keji dan mungkar itu)
selama-lamanya, tetapi Allah membersihkan siapa yang dikehendaki-Nya. Dan Allah
Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. [133].
Adalah sesuai di sini untuk memberi perhatian
kepada ayat:
﴿عَالِمُ الْغَيْبِ
وَالشَّهَادَةِ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ﴾.
Yang Mengetahui yang ghaib dan yang nyata,
Dialah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Dia SWT dalam ayat ini menerangkan bahawa
tajalli (penzahiran) pada penciptaan dengan Zat Ketuhanan (Allah), dan juga melalui
pintu Zat Ketuhanan (Al-Rahman dan Al-Rahim), di mana, ia juga tajalli (zahir) dengan
pintu itu, tetapi adalah penghadapan penciptaan terjadi pada pintu Zat Ketuhanan (Al-Rahman dan
Al-Rahim),
قُلِ ادْعُوا
اللَّهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمَنَ أَيّاً مَا تَدْعُوا فَلَهُ الْأَسْمَاءُ
الْحُسْنَى﴾
Katakanlah:
"Serulah Allah atau serulah Al-Rahman. Dengan nama yang mana saja kamu
seru, Dia mempunyai Al Asmaa Al Husna (nama-nama yang terbaik) " [134],
Maka Dia SWT mahu menyatakan sesungguhnya Dia
SWT tajalli (menzahir) dengan Zat Ketuhanan (Allah), dan juga tajalli
(menzahir) dengan Pintu Zat Ketuhanan (Al-Rahman dan Al-Rahim); oleh itu Dia SWT
berkata:
﴿هُوَ اللَّهُ﴾ - Dialah Allah
dan Dia SWT berkata:
﴿هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ﴾.
Dialah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
﴿هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ﴾.
﴿هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ﴾.
Dialah Allah Yang tiada Tuhan selain Dia, Raja, Yang Maha Suci, Yang Maha
Sejahtera, Yang Mengaruniakan Keamanan, Yang Maha Memelihara, Yang Maha
Perkasa, Yang Maha Kuasa, Yang Memiliki segala Keagungan, Maha Suci Allah dari
apa yang mereka persekutukan.
Di dalam ayat Al-Asmaa’ (nama) ini selepas Dia
SWT berfirman:
﴿هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ﴾
Dialah Allah yang tiada Tuhan melainkan Dia (lapan nama-nama, dan pada hakikatnya semuanya
terikat dengan pintu tersebut, Pintu Zat Ketuhanan dari batinnya dan zahirnya,
iaitu: Al-Rahman dan Al-Rahim dan Al-Wahid Al-Qahhar yang telah diterangkan
pada terdahulu bahawa ia adalah Basmalah Surah Al-Taubah (بسم الله الواحد القهار), dan diterangkan bahawa Pintu Zat
Ketuhanan baginya batin dan zahir.
Dia SWT berfirman:
﴿بَابٌ بَاطِنُهُ فِيهِ
الرَّحْمَةُ وَظَاهِرُهُ مِنْ قِبَلِهِ الْعَذَابُ﴾
Di pintu
batin (sebelah dalam)nya ada rahmat dan di zahir (sebelah luar)nya dari situ
ada siksa. [135],
Bahawa Al-Bathin (yang batin) adalah
Al-Rahman dan Al-Rahim, adalah meliputi ahli tauhid,
mereka yang dapat masuk, dan Al-Dzahir (yang
zahir) orang-orang kafir yang tidak dibenarkan masuk [136].
Sekarang kita kembali kepada ayat tersebut,
kita dapati bahawa lapan nama-nama dibahagikan sama rata antara pintu batin dan
pintu zahir, empat yang pertama dikaitkan dengan pintu batin Al-Bab Al-Rahman
Al-Rahim, dan empat yang akhir dikaitkan dengan pintu zahir.
﴿هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ﴾
Dialah Allah Yang tiada Tuhan selain Dialah
Raja:
Kepentingan nama ilahi ini (Raja) yang tidak
tersembunyi kepada mereka yang mengakui dengan Hakimiyah Allah dan menolak Hakimiyah
(Ketuanan) Manusia, maka mereka tahu bahawa nama ini adalah pembahagi di antara
Syurga dan Neraka, sesiapa yang mengakui dengan tajalli (zahir)nya nama ini dalam
penciptaan akan masuk Syurga, dan sesiapa yang tidak mengenali (mengakui)
adalah di antara mereka yang mengikuti Iblis (laknahu Allah), Maka Hujjah Allah
atas makhluk-Nya adalah tajalli (penzahiran) daripada nama ini dalam
penciptaan, dan Iblis adalah antara mereka yang Kafir dan diikuti oleh ramai
anak-anak Adam dari kekufuran ini dan tidak mengiktiraf Hakimiyah Allah. Maka
Nama tersebut dalam ayat ini adalah dari ayat-ayat ibu-ibu Tauhid, bahkan
selepas firmanNya SWT:
﴿هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ﴾
Dialah Allah Yang tiada Tuhan selain Dia:
menunjukkan bagaimana pautan Hakimiyah Allah dan
Kerajaan Allah dengan Tauhid, dan menerangkan bahawa mengiktirafnya adalah satu
dan kafir (ingkar) dengannya adalah musyrik.
﴿هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ
الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْمَاء الْحُسْنَى يُسَبِّحُ لَهُ مَا فِي
السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ﴾.
Dialah
Allah Yang Menciptakan, Yang Mengadakan, Yang Membentuk Rupa, Yang Mempunyai Al-Asmaa
Al-Husna. Bertasbih kepada-Nya apa yang di langit dan bumi. Dan Dialah Yang
Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.
Di dalam ayat ini ada tiga nama: Al-Khaliq,
Al-Baariy dan Al-Mushauwir (Yang Menciptakan,Yang Mengadakan dan Yang Membentuk
Rupa). Dan Nama-nama ini adalah sifat-sifat bagi Zat Ketuhanan (Allah), dan
perbezaan di antaranya dan yang diterangkan terdahulu daripada empat nama-nama
yang pertama menerangkan kesempurnaan Zat Ketuhanan, dan empat yang kedua menerangkan
kepentingan penguasaan (penakluk) Zat Ketuhanan (Allah) kepada selain
daripadaNya Yang Maha Suci. Adapun nama-nama ini adalah kurnia dan limpahan Allah
Yang Maha Suci kepada selain daripadaNya.
✡✡✡✡✡
______________________________
[127] – Al-Hasyr 59:22-24.
[128] – Yusuf 12:106.
[129] – Yusuf 12:106.
[130] – Maka sesiapa yang inginkan
kesempurnaan Tauhid hendaklah dia bertawajjuh (tumpu) kepada hakikat, pada
nama-nama atau sifat-sifat kerana ia adalah dalil-dalil dan tanda-tanda
(alamat) yang menunjukkannya dan mengenal dengannya, tidak berlaku tawajjuh
yang haqiqi dengan, tidak menuju makna yang ditunjukkan oleh tanda-tanda dan alamat,
misalnya seperti mendengar loceng pintu, bunyi loceng menarik perhatian dan ketepatan
nadanya dan semuanya disibukkan, seperti yang ditunjukkan oleh loceng, iaitu
adanya orang di pintu menunggu untuk dibukakannya, maka sesiapa yang disibukan dengan
sifat-sifat dan kurang pemerhatiannya maka telah telindung dirinya dari siapa yang
ditunjukkan kepadanya akan sifat-sifat ini (iaitu hakikatNya Yang Maha Suci), maka
manusia mesti sampai ke peringkat (marhalah) yang membolehkan ia akan
ditunjukkan kepada Allah dengan kesan (jejak-jejak);
kerana ia adalah penampilannya dan adalah
jelas yang tidak menghilang, sebagai Imam Al-Hussein (as) sebut dalam doa Arafah:
(...Ya Tuhanku, aku teragak-agak untuk (mengikut)
jejak Mu. Selepas diwajibkan ziarah. Maka dampingingilah aku, dengan khidmat
tawassulku kepada Mu. Bagaimanakah Engkau akan ditunjukkan melalui kewujudan
yang bergantung kepada Engkau? Bolehkah selain Engkau zahir dan ia bukan Engkau.
Sehingga dia menzahirkan bagi Engkau? Bilakah Engkau pernah tidak hadir sehingga
Engkau memerlukan dalil untuk menunjuk Engkau? Bilakah Engkau pernah jauh sehingga
kesan boleh membawa kepada Engkau? Butalah mata yang tidak dapat melihat Engkau
dari dekat. Rugilah urusan hamba yang tidak jadikan sebahagian kasih pada
Engkau. Ya Tuhanku, Engkau telah perintahkan untuk merujuk kepada kesan; maka buatlah
aku merujuk kepada Engkau dengan pakaian cahaya, dan hidayahkanlah yang membawa
gembira sehingga aku kembali kepada Engkau dengan seperti mana aku datang kepada
Engkau, dari terlindung rahsia untuk melihatnya dan bergantung kecekalan untuk
mempercayainya, Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas segala sesuatu.) Bihar Al-Anwar
Jilid 59 halaman 225..
Berfikir dengan kata-katanya (as):
(Engkau
telah perintahkan untuk merujuk kepada kesan; maka buatlah aku merujuk kepada Engkau
dengan pakaian zahaya, dan hidayah yang membawa gembira sehingga aku kembali kepada
Engkau dengan seperti mana aku datang kepada Engkau, dari terlindung rahsia untuk
melihatnya dan bergantung kecekalan untuk mempercayainya, Sesungguhnya Engkau
Maha Kuasa atas segala sesuatu)
Di sini Imam Al-Hussein (as) menerangkan
bahawa manusia, walaupun dia perlu kembali kepada kesan dan sifat-sifat, juga
mesti berusaha untuk melindungi rahsia hati dan batin (dalaman)nya dari melihatnya
dan asyik dengannya dan bergantung kecekalan untuk mempercayainya selain Allah.
Mengapa; kerana diwajibkan selepas menziarahi Allah Taala, sering menghijab
antara hamba dan Tuhannya, dan mestilah manusia itu bersungguh-sungguh keluar
dari kesan-kesan sepertimana ia datang padanya, tanpa menjejaskan dia atau mempercayai
dan asyik dengannya seperti dalam doa Imam Al-Hussein (as): (sehingga aku
kembali kepada Engkau dengan seperti mana aku datang kepada Engkau), Salam
atas mu ya Maulai pada hari dilahirkan dan pada hari syahid dan pada hari dibangkitkan
hidup, telah dikabulkan Allah SWT doa Al-Hussein (as) kembalilah dirinya dengan
tenang redha dan diredhai, seperti dalam riwayat berikut:
Dari Abi Abdillah (as) katanya: (Bacalah
surah Al-Fajr dalam (sholat) Fardhu dan Nafilah kamu, ia adalah Surah
Al-Hussein dan mintalah di dalamnya supaya kamu dirahmati Allah. Berkata kepadanya,
Abu Usamah dan dia hadir dalam majlis itu: bagaimana surah ini jadi khusus surah
Al-Hussain (as)? Beliau berkata: Tidakkah engkau mendengar firmanNya SWT:
(يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ * ارْجِعِي إِلَى
رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً * فَادْخُلِي فِي عِبَادِي * وَادْخُلِي جَنَّتِي)
(Hai jiwa
yang tenang. * Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang puas lagi
diridhai-Nya. * Maka masuklah ke dalam jama'ah hamba-hamba-Ku, * masuklah ke
dalam syurga-Ku.)
Ia adalah Al-Hussein bin Ali (shalawat Allah
3alaihima), ia adalah jiwa yang tenang, redha dan diredhai...) Bihar Al-Anwar
Jilid 42 halaman 93. (Pengulas).
[131] – dan sesiapa yang inginkan yang lebih
terperinci, sila rujuk Sebahagian
Dari Tafsir Surah Al-Fatehah oleh Al-Syed Ahmad Al-Hassan, dan Kitab Al-Mutasyabihaat Soalan
46 dan Soalan
62: (Edisi Arab Jilid 2 Cetakan 2 halaman 69 halaman 80 halaman 86.) (Pengulas).
[132] - dalam Sebahagian
dari Tafsir Al-Fatihah, dan Kitab Al-Mutasyabihaat: (Edisi Arab Jilid 1
Cetakan 2 halaman 9, dan Jilid 2 Cetakan 2 halaman 52, halaman 61 dan halaman 82,
dan sumber-sumber lain. (Pengulas).
[133] – Al-Nuur 24:21.
[134] – Al-Israa’ 17:110.
[135] – Al-Hadid 67: Dari ayat 13.
[136] – Kalimah ini adalah tentang akhirat, maka pintu zahir adalah (Al-Wahid
Al-Qahhar) dan batin adalah adalah (Al-Rahman Al-Rahim); kerana Al-Rahmah di
akhirat tidak termasuk orang-orang kafir dan orang-orang munafik, maka mereka menghadapi
kekuatan kekuasaan, dan azab (Al-Wahid Al-Qahhar), dan dalam hidup di dunia, pintu
zahir adalah (Al-Rahman), yang juga termasuk orang-orang kafir dan orang-orang
munafik dan segala sesuatu, dan pintu batin adalah (Al-Rahim), yang dikhusukan
kepada orang-orang yang beriman di dunia dan di akhirat. Sebahagian
Dari Tafsir Surah Al-Fatehah, dan Kitab Al-Mutasyabihaat: (Edisi Arab Jilid
1 Cetakan 2 halaman 13 ... Al-Syed Ahmad Al-Hassan yang dijanjikan. (Pengulas).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan