Khamis, 8 Januari 2015

Ketiga: Pencerahan Jalan Yang Lurus - (الصراط المستقيم)

Ketiga: Pencerahan Jalan Yang Lurus - (الصراط المستقيم)



[Jalan Lurus] adalah Allah swt, (Allah menciptakan akhlak)

Dan ia adalah manusia yang sempurna Muhammad (sawas):”

( إنّما بعثت لأتمم مكارم الأخلاق

Sesungguhnya aku diutus untuk menyempurnakan akhlak mulia [2], 

{( وَإِنَّكَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِيمٍ) Dan sesungguhnya kamu benar-benar berbudi pekerti yang agung.} [3].

Dan ia adalah Ali dan Fatimah (‘alaihima as-salaam): “(أنا مدينة العلم وعلي بابها) - Aku adalah Kota Ilmu dan Ali adalah pintunya.” [4].

Dan ia adalah Al Hassan dan Al Hussein (as): “(حسين مني وأنا من حسين) - Hussein adalah dari ku dan Aku dari Hussein.” [5].

وهو عبادة السجاد، وعلم الباقر، وصدق الصادق، وصبر موسى، ورضا الرضا، وجود الجواد، وهدي الهادي، وتقوى ونقاء وزكاة العسكري

Dan ia adalah ibadah [Imam] Al Sajad, dan ilmu Al Baqir, dan kebenaran Al Shadiq, dan kesabaran Musa (al-Kazim), dan keredhaan Al Ridha, dan kemurahan Al Jawad , dan bimbingan Al Hadi, dan Ketakwaan An-Naqa’ (An-Naqi) dan kesucian Al ‘Askari.
Dan ia adalah Imam Mahdi , Imam Mahdi , Imam Mahdi.


______________________________
[ 1] Bihar Al Anwar : V. 58, P. 129. Sharah Al Asma ' Al Hasany : V. 1, P. 41. Tafsir Al Razi : V. 9 , P. 64.
[2 ] Makarm Al Akhlaq : P. 8. Bihar Al Anwar : V. 16 , P. 110.
[3] Al-Quran Surah Al-Qalam 68: 4
[4 ] Al Amali Sadouq : P. 425. Mustadrak Al Hakm : V. 3, P. 88.
[5 ] Al Kamil Zeearat : P. 116. Sharah Al Akhbar : V. 3, P. 88



Kalimah yang saya lihat ditulis di halaman (suhuf) di Langit, dan di Bumi di batu kasar, dan di atas air, dan di daun-daun pokok: {Maka apakah mereka tidak memperhatikan perkataan (Kami), atau apakah telah datang kepada mereka apa yang tidak pernah datang kepada nenek moyang mereka dahulu? Ataukah mereka tidak mengenal rasul mereka, karena itu mereka memungkirinya?

﴿أَفَلَمْ يَدَّبَّرُوا الْقَوْلَ أَمْ جَاءَهُمْ مَا لَمْ يَأْتِ آبَاءَهُمُ الْأَوَّلِينَ * أَمْ لمْ يَعْرِفُوا رَسُولَهُمْ فَهُمْ لَهُ مُنْكِرُونَ * أَمْ يَقُولُونَ بِهِ جِنَّةٌ بَلْ جَاءَهُمْ بِالْحَقِّ وَأَكْثَرُهُمْ لِلْحَقِّ كَارِهُونَ * وَلَوِ اتَّبَعَ الْحَقُّ أَهْوَاءَهُمْ لَفَسَدَتِ السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ وَمَنْ فِيهِنَّ بَلْ أَتَيْنَاهُمْ بِذِكْرِهِمْ فَهُمْ عَنْ ذِكْرِهِمْ مُعْرِضُونَ * أَمْ تَسْأَلُهُمْ خَرْجاً فَخَرَاجُ رَبِّكَ خَيْرٌ وَهُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ * وَإِنَّكَ لَتَدْعُوهُمْ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ * وَإِنَّ الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ عَنِ الصِّرَاطِ لَنَاكِبُونَ﴾
{Maka apakah mereka tidak memperhatikan perkataan (Kami), atau apakah telah datang kepada mereka apa yang tidak pernah datang kepada nenek moyang mereka dahulu?* Ataukah mereka tidak mengenal rasul mereka, karena itu mereka memungkirinya?* Atau (apakah patut) mereka berkata: "Padanya (Muhammad) ada penyakit gila". Sebenarnya dia telah membawa kebenaran kepada mereka, dan kebanyakan mereka benci kepada kebenaran itu.* Andaikata kebenaran itu menuruti hawa nafsu mereka, pasti binasalah langit dan bumi ini, dan semua yang ada di dalamnya. Sebenarnya Kami telah mendatangkan kepada mereka kebanggaan (Al Quran) mereka tetapi mereka berpaling dari kebanggaan itu.* Atau kamu meminta upah kepada mereka?", maka upah dari Tuhanmu adalah lebih baik, dan Dia adalah Pemberi rezeki Yang Paling Baik.* Dan sesungguhnya kamu benar-benar menyeru mereka kepada jalan yang lurus.* Dan sesungguhnya orang-orang yang tidak beriman kepada negeri akhirat benar-benar menyimpang dari jalan (yang lurus).} [1].

اللهم أنت أهل للثناء؛ لأنّك المربي الكريم الرحمن الرحيم في جميع العوالم، ونحن نعترف أنّ المُلك لك، وإنّه سيأتي يوم يكون المُلك لك فيه بالفعل، سواء كان هذا اليوم هو يوم القيامة الصغرى وظهور الإمام المهدي (ع)، أم يوم القيامة الكبرى، حيث سيكون أولياؤك على الأعراف يحكمون بين العباد، فيُدخلون بأذنك فريقاً إلى الجنة ، وفريقاً إلى السعير.

Ya Allah ! Engkau layak dipuji, pada Engkau Yang Maha Pembimbing Ar-Rahman , Al-Rahim, di seluruh alam! Dan kami mengakui bahawa Kerajaan hak Mu, dan sesungguhnya akan datang hari Kerajaan hak Mu padanya dengan tindakan! Sama pada hari ini adalah hari Kiamat Kecil, dan munculnya Imam Al Mahdi (as), atau hari Kiamat Besar, di mana orang-orang pilihan istimewa Mu akan menghukum antara hamba-hamba Mu, supaya mereka boleh masuk - dengan izin Mu - sekumpulan ke Syurga, dan sekumpulan ke (neraka) Sa’ir.

والحمد لله أولاً وأخراً وظاهراً وباطناً

Dan Segala puji bagi Allah, pada permulaan dan akhir, pada luaran, dan dalaman.

✡✡✡✡✡


Baqiah Keluarga Muhammad, ‘alaihimu s-salaam,

Rukun Asy-Syadid, Ahmad Al Hassan

Wasi dan Utusan Imam Al Mahdi (as)

Kepada Semua Umat Manusia

Dikuatkuasakan oleh Jibra'el, dipandu oleh Mikail, dan disokong oleh Israfil

(Keturunan sebahagian dari sebahagian yang lain, dan Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui)




Al Najaf Asy-Syarif
26 Syawal 1424 Hijrah


Terjemahan bebas

Aba Al Hussaini

Rabi3 Ath-Thani 1435

______________________________
[1] Al-Quran Surah Al-Mu'minuun 23: 68-74


Tiada ulasan: