Abaan bin Abu
Ayyash, daripada Sulaim yang berkata;
Seorang laki-laki
dari para sahabat Imam Ali (as) yang dipanggil Hamaam, berdiri dan dia adalah
seorang pejuang setia (Mujahid) - maka dia berkata, 'Wahai Amir Al-Mukminin
(as), terangkanlah kepadaku ciri-ciri orang yang beriman dengan cara yang
seolah-olah aku melihat mereka '. Jadi Imam Ali (as) berhenti sejenak untuk
menjawabnya, kemudian berkata: 'Wahai Hamaam, bertakwalah kepada Allah SWT dan
beramal soleh, kerana Allah SWT bersama dengan orang-orang yang soleh dan
beramal soleh.
Hamaam berkata
kepadanya, 'Aku bertanya kepada mu demi Yang Esa SWT yang menghormati kamu
(as), dan mengutamakan kamu (as), dan mengasihi kamu (as), dan memilih kamu
(as) demi apa yang Dia SWT berikan kepada kamu (as), sifatkanlah mereka untukku
'.
Jadi Imam Ali (as)
berdiri tegak. Beliau (as) memuji Allah SWT dan berselawat kepada Allah SWT menghantarkan
Salam kepada Rasulullah (S) dan Ahl Al-Bait (as), kemudian berkata: Demi,
sesungguhnya Allah SWT mencipta makhluk, walaupun apabila Dia SWT mencipta mereka,
maka Allah SWT tidak memerlukan ketaatan mereka dan tidak terjejas dari
ketidaktaatan mereka, kerana samada melakukan maksiat oleh orang yang tidak taat
kepada hukum tidak menjejaskan Nya SWT, tidak juga oleh ketaatan orang yang taat,
tidak memberi manfaat kepada-Nya SWT. Dia SWT mengurniakan rezeki di antara
mereka dan meletakkan mereka di tempat-tempat yang berlainan di dunia. Namun
Adam (as) telah turun kepadanya (yang pertama) sebagai hukuman atas apa yang
dia (as) lakukan terhadap Larangan Allah SWT yang telah dia (as) lakukan,
setelah melanggar Perintah-Nya SWT dan menderhaka kepada-Nya SWT.
Orang yang beriman
yang ada di dunia adalah orang-orang yang berfikir dan dengan akal sihat mereka
adalah kebenaran, dan pakaian mereka adalah bercermat, dan berjalan mereka
adalah dengan merendah diri. Mereka mengarahkan diri mereka dengan taat kepada
Allah SWT dan menurunkan mata mereka dari apa yang Allah SWT telah larang
kepada mereka, dan menumpukan pendengaran mereka kepada pengetahuan. Kelakuan
mereka dalam kesusahan yang menimpa adalah sama dengan tingkah laku mereka
dalam kemakmuran, gembira dengan keputusan Allah SWT. Jika Allah SWT tidak
mengatakan tempoh untuk mereka, jiwa mereka tidak akan tinggal di dalam badan
mereka walaupun untuk sekelip mata dalam keinginan mereka mencari Ganjaran, dan
takut dari azabNya. Mereka menganggap Al-Khaliq lebih Agung dari diri mereka
sendiri dan segala-gala yang lain seolah-olah kecil di mata mereka.
Mereka dan Syurga seolah-olah
mereka boleh melihat diri mereka di dalamnya yang digemari dengan kurniaNya,
dan mereka dan neraka adalah seolah-olah mereka boleh melihat diri mereka di
dalamnya yang dihukum. Hati mereka berada dalam kesedihan, mereka selamat di
dalam Had-had Allah yang digemari, tubuh mereka kurus, dan hawa nafsu mereka
kecil, dan jiwa mereka adalah yang terpelihara kehormatannya, dan pertolongan
mereka dalam Al-Islam adalah besar. Mereka bersabar untuk (beberapa) hari
supaya mereka akan memperolehi kerehatan panjang. Perniagaan mereka
menguntungkan yang Diperbuat Tuhanmu Yang Maha Pemurah SWT menjadikan ia mudah
bagi mereka. Dunia mahu mereka tetapi mereka tidak mahu dunia, dan ia meminta
mereka tetapi mereka mengandunginya.
Bagi malam hari,
mereka menghabiskannya dengan berdiri (beribadah),
membaca bahagian-bahagian Al-Quran, membaca Al-Qur'an secara beransur-ansur,
bersedih untuk diri mereka sendiri olehnya yang terjejas olehnya, menyembuhkan
penyakit mereka, kesedihan mereka menimbulkan pilu dalam diri mereka (dan
akhirnya) membawa mereka menangisi dosa-dosa mereka. Jadi, jika ia melintasi
satu Ayat di mana terdapat galakan (dorongan), mereka menumpukan perhatian
mereka ke arahnya dalam keinginan berfikir bahawa ia telah dibangunkan di
hadapan mata mereka dan mereka berada di tengah-tengahnya, mereka yang
memuliakan kemuliaan yang besar, mereka meletakkan dahi mereka, tapak tangan
dan lutut mereka di atas lantai (sujud), air mata mengalir di atas pipi mereka
berharap untuk pergi kepada Allah SWT dan bebaskan leher mereka dari api
neraka.
Dan jika ia menemui
satu Ayat di mana terdapat ketakutan, mereka mealingkan telinga, hati mereka
dan penglihatan mereka ke arah itu, dan bulu-bulu roma mereka berdiri kerananya,
dan hati mereka gementar, dan mereka berfikir bahawa mereka boleh mendengar
keluh kesah Neraka dan hembusan nafas dan berdesing di telinga mereka.
Dan pada siang
hari, mereka orang yang sabar, berilmu, soleh, taat dan jauh dari rasa takut,
kerana mereka adalah seperti anak panah. Apabila seseorang melihat mereka dia
menganggap mereka terpukul oleh penyakit, dan mereka bukanlah kaum yang dilanda
oleh penyakit atau dikelilingi olehnya, tetapi mereka adalah kaum yang
dikelilingi oleh perkara yang besar. Apabila Kebesaran Allah SWT disebutkan dan
kecerahan Tadbir Nya SWT bersama-sama dengan mengingat kematian dan keadaan
hari kiamat, hati mereka bimbang dengannya, kefahaman mereka sangat terganggu,
dan akal fikiran mereka tetap terpegun, dan bulu-bulu roma pada kulit mereka
berdiri meremang. Apabila deria mereka kembali, mereka bermujahadah pada Allah
SWT dengan perbuatan-perbuatan yang suci, tidak senang dengan beberapa (penyerahan)
kepada Allah SWT, dan tidak mengingati banyak (dari perbuatan-perbuatan mereka)
sebagai mencukupi.
Mereka menuduh
diri mereka sendiri dan cemas takut daripada perbuatan mereka sendiri. Jika
seseorang memuji mereka, mereka takut dari apa yang orang itu katakan, dan
berkata (kepada diri mereka sendiri), 'Aku tahu tentang diri aku lebih daripada
orang lain, dan Tuhanku SWT adalah Maha Mengetahui Lebih daripada diri ku
daripada yang lain. Allah SWT tidak mengambil kira apa yang orang itu katakan,
dan jadikanlah aku lebih baik daripada apa yang orang itu fikirkan (siapa aku),
dan ampunilah aku dari apa yang orang itu tidak tahu (tentang diriku), untuk Engkau
Yang Maha Mengetahui daripada yang tersembunyi dan Yang Menghapus dosa-dosa '.
Dan dari
tanda-tanda, salah seorang daripada mereka adalah bahawa kamu akan melihat kekuatannya
dalam Agama dan ketabahannya dalam kelembutan dan belas kasihannya dalam
pemikiran yang mendalam, dan kelembutannya dalam kecerdasan, dan
kesederhanaannya dalam kekayaan, dan kerendahan hatinya dalam ibadah, dan
kelapangan dadanya dalam kemiskinan , dan kesabarannya dalam kesukaran, dan
belas kasihannya dalam penggunaan tenaga, dan memberikan hak-hak, dan berkongsi
dalam pendapatan (mereka), dan kebaikannya pada keizinan, dan aktif dalam
bimbingan, menyelar ketamakan, dan menghormati kejujuran, dan menahan nafsu yang
mendatang.
Mereka tidak
tergoda oleh puji-pujian orang yang jahil, dan tidak mengira
perbuatan-perbuatan (baik) mereka, tidak melambatkan diri mereka dalam amalan,
mereka terus melakukan perbuatan-perbuatan yang baik. Dan dia adalah seorang
lelaki yang bersemangat (melagukan) kesyukuran pada waktu pagi dan malam dan menyibukan
dirinya dengan zikir. Dia menghabiskan malam dengan berhati-hati (takut) dan
pada waktu pagi dia gembira. Dia takut apa yang harus ditakuti, dan gembira
dengan apa yang telah diberikan dari kebaikan dan rahmat.
Dan jika dia
mendapat kesukaran atas dirinya sesuatu yang dia tidak suka, dia tidak cuba
untuk mengatasinya dengan menyerahkan kepada 'nafsu' (diri ego)nya. Jadi dia
gembira dengan apa yang kekal dan tahan lama dan berkenan di matanya apa yang
tidak akan berlalu. Dia berhasrat mengekalkan dan menahan diri dari apa yang
telah ditakdirkan (musnah - lenyap). Dia menggabungkan kesabaran dengan
pengetahuan dan pengetahuan dengan akal. Kamu akan melihat Dia berada jauh dari
kemalasan, bekerja tanpa henti, pada perbuatannya, (dengan menganggap ia) kecil
di sisi Allah SWT, menjangkakan kematiannya, rendah hatinya, mengenal kedudukan
dirinya, kejahilannya hilang, urusannya dipermudah, menjaga Agamanya, keinginannya
telah dibunuh, mengawal kemarahan, menjaga kebersihan (jasmani dan rohani),
jirannya selamat daripadanya, kesombongannya dikawal, dia berpuas hati dengan
apa yang telah ditetapkan baginya, teguh dalam kesabaran, tegas dalam urusannya,
dan kerap mengulangi zikirnya.
Dia tidak menceritakan
apa yang kawan-kawan telah amanahkan kepadanya, dan tidak menyembunyikan
kesaksian musuh-musuh, dan tidak berbuat apa-apa dari kebenaran untuk
menunjuk-nunjuk atau untuk mengelakkan rasa malu.
Perbuatan yang
baik darinya adalah (selalu) dijangkakan, dan orang-orang selamat daripadanya
sebagaimana kejahatan dari padanya tidak pernah datang. Dia memaafkan orang
yang menganiayainya, dan dia memberikan perlindungan kepada orang yang datang
kepadanya, dan mengekalkan hubungan dengan orang yang memutuskan dengannya.
Kesabaran- tidak berpisah darinya dan dia tidak tergesa-gesa pada apa yang dia
ragui, dan bertimbang rasa terhadap apa yang jelas kepadanya. Dan kejahilannya
adalah jauh darinya, ucapannya lembut, dia tidak suka mencari salah, Ia dekat
dengan perbuatan baik, benar dalam ucapannya, cantik dalam perbuatannya, ke
hadapan dengan perbuatan baik dan meninggalkan perbuatan-perbuatan jahat iauh di
belakang. Dan dia tetap tenang atas keadaan goyah, dan dalam kesusahan dia
bersabar, dan dalam kebaikan-dia bersyukur.
Dia tidak
menganiaya orang yang membenci dia, dan tidak berdosa pada yang dia sayang, dan
tidak membuat tuntutan pada yang bukan untuknya, dan tidak melawan yang benar
yang menentangnya. Dia menyebelahi kebenaran, sebelum saksi-saksi yang dibawa kepadanya.
Dia tidak membuang apa yang dia mengawalnya untuk orang lain, orang lain
mengejek dengan gelaran (yang mereka tidak suka), dia tidak menganiaya pada sesiapa,
dan tidak dengan niat iri hati, dia tidak memudaratkan jiran, dan dia berbuat
tidak bersukacita atas bencana (orang lain). Dia mengembalikan amanah, cepat
pergi ke arah ibadah, perlahan ke arah tindakan yang jahat, dia menyuruh yang
baik dan melarang daripada kejahatan. Dia tidak masuk ke dalam urusan yang
disebabkan oleh kejahilan, dan tidak keluar dari kebenaran kerana kekecewaan.
Jika dia senyap,
diam tidak mendukacitakannya, dan jika dia bercakap, dia tidak bercakap yang
salah, dan jika dia ketawa suaranya tidak kuat. Dia berpuas hati dengan apa
yang telah ditetapkan baginya. Dia tidak liar dalam kemarahan dan hawa nafsunya
tidak mengatasinya, kekurangan tidak membuat dia menjadi penindas, dan ia tidak
mahukan sesuatu yang bukan untuk dia. Dia bercampur dengan orang ramai untuk
belajar, dan berdiam untuk kekal selamat, dan dia meminta untuk belajar (tidak
memalukan orang lain atau untuk menarik perhatian mereka), menjalankan
perniagaan untuk mendapatkan keuntungan dengannya, dan mengadakan perbincangan
untuk belajar.
Dia tidak
mendengar kebaikan yang boleh dibanggakannya, dan tidak berkata-kata untuk
memperkecil-kecilkan orang lain. Dia menempatkan dirinya dalam kesulitan, dan
orang-orang berada dalam kebahagiaan darinya, Ia rasa dirinya untuk hari
akhirat, dan orang lain gembira kerananya. Jika dia ditindas dia memerhati kesabaran,
hingga Allah SWT berikan kemenangan kepadanya. Terpencil dari orang-orang yang
menjauhkan diri darinya adalah disebabkan penolakan (menjaga diri dari pemfitnah)
dan mengekang dirinya, dan mendekatkan dirinya kepada orang-orang yang datang
dekat dengannya adalah kerana kelembutan dan belas kasihannya. Dia tidak
menjauhkan dirinya kerana keangkuhan dan kebesaran, dan tidak datang mendekat
untuk menipu dan yang akan menyebabkan kemudaratan, tetapi dia mengikuti contoh
dari orang-orang yang mendahuluinya orang-orang baik, dan dia meninggalkan
contoh yang baik bagi orang-orang (yang akan datang) selepasnya. '
Sulaim berkata;
'Hamaam menjerit dengan kuat, kemudian tidak sedarkan diri. Jadi Imam Ali (as)
berkata: 'Tetapi, demi Allah, aku takutkan (perkara) ini untuknya', dan
berkata: 'Inilah yang dimaksudkan khutbah dapat lakukan apabila mereka mencapai
haknya'. Seseorang berkata kepada beliau (as), 'Jadi apa kenyataamu, wahai
Amirul-Mukminin?' Beliau (as) berkata: “Ada tempoh yang ditetapkan bagi semua
orang yang dia tidak bersedia untuknya, dan sebab mengapa dia tidak boleh
melebihinya. Jadi tunggu, dan jangan pergi ke depan, kerana Iblis (la) bercakap
melalui lidah kamu. Kemudian Hamaam mengangkat kepalanya, mengeluh dalam
kejutan yang mendalam, dan dipisahkan dari dunia. Semoga Allah SWT memberi
rahmat kepadanya '.
Kitab Sulaim bin
Qais Al-Hilali, Bahagian 6, Hadith 43, halaman 20-25
"Bertakwalah
kepada Allah di mana sahaja kamu berada, dan susulilah kejahatan dengan
kebaikan dan ia akan membersihkannya " - Nabi Muhammad (S)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan