Selasa, 27 Januari 2015

Sufat-sifat orang Soleh



Khutbah Imam Ali bin Abi Talib (as) Mengenai Al-Sholeh, (kesolehan)


Abaan bin Abu Ayyash, daripada Sulaim yang berkata;

Seorang laki-laki dari para sahabat Imam Ali (as) yang dipanggil Hamaam, berdiri dan dia adalah seorang pejuang setia (Mujahid) - maka dia berkata, 'Wahai Amir Al-Mukminin (as), terangkanlah kepadaku ciri-ciri orang yang beriman dengan cara yang seolah-olah aku melihat mereka '. Jadi Imam Ali (as) berhenti sejenak untuk menjawabnya, kemudian berkata: 'Wahai Hamaam, bertakwalah kepada Allah SWT dan beramal soleh, kerana Allah SWT bersama dengan orang-orang yang soleh dan beramal soleh.

Hamaam berkata kepadanya, 'Aku bertanya kepada mu demi Yang Esa SWT yang menghormati kamu (as), dan mengutamakan kamu (as), dan mengasihi kamu (as), dan memilih kamu (as) demi apa yang Dia SWT berikan kepada kamu (as), sifatkanlah mereka untukku '.

Jadi Imam Ali (as) berdiri tegak. Beliau (as) memuji Allah SWT dan berselawat kepada Allah SWT menghantarkan Salam kepada Rasulullah (S) dan Ahl Al-Bait (as), kemudian berkata: Demi, sesungguhnya Allah SWT mencipta makhluk, walaupun apabila Dia SWT mencipta mereka, maka Allah SWT tidak memerlukan ketaatan mereka dan tidak terjejas dari ketidaktaatan mereka, kerana samada melakukan maksiat oleh orang yang tidak taat kepada hukum tidak menjejaskan Nya SWT, tidak juga oleh ketaatan orang yang taat, tidak memberi manfaat kepada-Nya SWT. Dia SWT mengurniakan rezeki di antara mereka dan meletakkan mereka di tempat-tempat yang berlainan di dunia. Namun Adam (as) telah turun kepadanya (yang pertama) sebagai hukuman atas apa yang dia (as) lakukan terhadap Larangan Allah SWT yang telah dia (as) lakukan, setelah melanggar Perintah-Nya SWT dan menderhaka kepada-Nya SWT.

Orang yang beriman yang ada di dunia adalah orang-orang yang berfikir dan dengan akal sihat mereka adalah kebenaran, dan pakaian mereka adalah bercermat, dan berjalan mereka adalah dengan merendah diri. Mereka mengarahkan diri mereka dengan taat kepada Allah SWT dan menurunkan mata mereka dari apa yang Allah SWT telah larang kepada mereka, dan menumpukan pendengaran mereka kepada pengetahuan. Kelakuan mereka dalam kesusahan yang menimpa adalah sama dengan tingkah laku mereka dalam kemakmuran, gembira dengan keputusan Allah SWT. Jika Allah SWT tidak mengatakan tempoh untuk mereka, jiwa mereka tidak akan tinggal di dalam badan mereka walaupun untuk sekelip mata dalam keinginan mereka mencari Ganjaran, dan takut dari azabNya. Mereka menganggap Al-Khaliq lebih Agung dari diri mereka sendiri dan segala-gala yang lain seolah-olah kecil di mata mereka.

Mereka dan Syurga seolah-olah mereka boleh melihat diri mereka di dalamnya yang digemari dengan kurniaNya, dan mereka dan neraka adalah seolah-olah mereka boleh melihat diri mereka di dalamnya yang dihukum. Hati mereka berada dalam kesedihan, mereka selamat di dalam Had-had Allah yang digemari, tubuh mereka kurus, dan hawa nafsu mereka kecil, dan jiwa mereka adalah yang terpelihara kehormatannya, dan pertolongan mereka dalam Al-Islam adalah besar. Mereka bersabar untuk (beberapa) hari supaya mereka akan memperolehi kerehatan panjang. Perniagaan mereka menguntungkan yang Diperbuat Tuhanmu Yang Maha Pemurah SWT menjadikan ia mudah bagi mereka. Dunia mahu mereka tetapi mereka tidak mahu dunia, dan ia meminta mereka tetapi mereka mengandunginya.

Bagi malam hari, mereka menghabiskannya dengan berdiri  (beribadah), membaca bahagian-bahagian Al-Quran, membaca Al-Qur'an secara beransur-ansur, bersedih untuk diri mereka sendiri olehnya yang terjejas olehnya, menyembuhkan penyakit mereka, kesedihan mereka menimbulkan pilu dalam diri mereka (dan akhirnya) membawa mereka menangisi dosa-dosa mereka. Jadi, jika ia melintasi satu Ayat di mana terdapat galakan (dorongan), mereka menumpukan perhatian mereka ke arahnya dalam keinginan berfikir bahawa ia telah dibangunkan di hadapan mata mereka dan mereka berada di tengah-tengahnya, mereka yang memuliakan kemuliaan yang besar, mereka meletakkan dahi mereka, tapak tangan dan lutut mereka di atas lantai (sujud), air mata mengalir di atas pipi mereka berharap untuk pergi kepada Allah SWT dan bebaskan leher mereka dari api neraka.

Dan jika ia menemui satu Ayat di mana terdapat ketakutan, mereka mealingkan telinga, hati mereka dan penglihatan mereka ke arah itu, dan bulu-bulu roma mereka berdiri kerananya, dan hati mereka gementar, dan mereka berfikir bahawa mereka boleh mendengar keluh kesah Neraka dan hembusan nafas dan berdesing di telinga mereka.
                                
Dan pada siang hari, mereka orang yang sabar, berilmu, soleh, taat dan jauh dari rasa takut, kerana mereka adalah seperti anak panah. Apabila seseorang melihat mereka dia menganggap mereka terpukul oleh penyakit, dan mereka bukanlah kaum yang dilanda oleh penyakit atau dikelilingi olehnya, tetapi mereka adalah kaum yang dikelilingi oleh perkara yang besar. Apabila Kebesaran Allah SWT disebutkan dan kecerahan Tadbir Nya SWT bersama-sama dengan mengingat kematian dan keadaan hari kiamat, hati mereka bimbang dengannya, kefahaman mereka sangat terganggu, dan akal fikiran mereka tetap terpegun, dan bulu-bulu roma pada kulit mereka berdiri meremang. Apabila deria mereka kembali, mereka bermujahadah pada Allah SWT dengan perbuatan-perbuatan yang suci, tidak senang dengan beberapa (penyerahan) kepada Allah SWT, dan tidak mengingati banyak (dari perbuatan-perbuatan mereka) sebagai mencukupi.

Mereka menuduh diri mereka sendiri dan cemas takut daripada perbuatan mereka sendiri. Jika seseorang memuji mereka, mereka takut dari apa yang orang itu katakan, dan berkata (kepada diri mereka sendiri), 'Aku tahu tentang diri aku lebih daripada orang lain, dan Tuhanku SWT adalah Maha Mengetahui Lebih daripada diri ku daripada yang lain. Allah SWT tidak mengambil kira apa yang orang itu katakan, dan jadikanlah aku lebih baik daripada apa yang orang itu fikirkan (siapa aku), dan ampunilah aku dari apa yang orang itu tidak tahu (tentang diriku), untuk Engkau Yang Maha Mengetahui daripada yang tersembunyi dan Yang Menghapus dosa-dosa '.
                                                                                                          
Dan dari tanda-tanda, salah seorang daripada mereka adalah bahawa kamu akan melihat kekuatannya dalam Agama dan ketabahannya dalam kelembutan dan belas kasihannya dalam pemikiran yang mendalam, dan kelembutannya dalam kecerdasan, dan kesederhanaannya dalam kekayaan, dan kerendahan hatinya dalam ibadah, dan kelapangan dadanya dalam kemiskinan , dan kesabarannya dalam kesukaran, dan belas kasihannya dalam penggunaan tenaga, dan memberikan hak-hak, dan berkongsi dalam pendapatan (mereka), dan kebaikannya pada keizinan, dan aktif dalam bimbingan, menyelar ketamakan, dan menghormati kejujuran, dan menahan nafsu yang mendatang.

Mereka tidak tergoda oleh puji-pujian orang yang jahil, dan tidak mengira perbuatan-perbuatan (baik) mereka, tidak melambatkan diri mereka dalam amalan, mereka terus melakukan perbuatan-perbuatan yang baik. Dan dia adalah seorang lelaki yang bersemangat (melagukan) kesyukuran  pada waktu pagi dan malam dan menyibukan dirinya dengan zikir. Dia menghabiskan malam dengan berhati-hati (takut) dan pada waktu pagi dia gembira. Dia takut apa yang harus ditakuti, dan gembira dengan apa yang telah diberikan dari kebaikan dan rahmat.

Dan jika dia mendapat kesukaran atas dirinya sesuatu yang dia tidak suka, dia tidak cuba untuk mengatasinya dengan menyerahkan kepada 'nafsu' (diri ego)nya. Jadi dia gembira dengan apa yang kekal dan tahan lama dan berkenan di matanya apa yang tidak akan berlalu. Dia berhasrat mengekalkan dan menahan diri dari apa yang telah ditakdirkan (musnah - lenyap). Dia menggabungkan kesabaran dengan pengetahuan dan pengetahuan dengan akal. Kamu akan melihat Dia berada jauh dari kemalasan, bekerja tanpa henti, pada perbuatannya, (dengan menganggap ia) kecil di sisi Allah SWT, menjangkakan kematiannya, rendah hatinya, mengenal kedudukan dirinya, kejahilannya hilang, urusannya dipermudah, menjaga Agamanya, keinginannya telah dibunuh, mengawal kemarahan, menjaga kebersihan (jasmani dan rohani), jirannya selamat daripadanya, kesombongannya dikawal, dia berpuas hati dengan apa yang telah ditetapkan baginya, teguh dalam kesabaran, tegas dalam urusannya, dan kerap mengulangi zikirnya.

Dia tidak menceritakan apa yang kawan-kawan telah amanahkan kepadanya, dan tidak menyembunyikan kesaksian musuh-musuh, dan tidak berbuat apa-apa dari kebenaran untuk menunjuk-nunjuk atau untuk mengelakkan rasa malu.

Perbuatan yang baik darinya adalah (selalu) dijangkakan, dan orang-orang selamat daripadanya sebagaimana kejahatan dari padanya tidak pernah datang. Dia memaafkan orang yang menganiayainya, dan dia memberikan perlindungan kepada orang yang datang kepadanya, dan mengekalkan hubungan dengan orang yang memutuskan dengannya. Kesabaran- tidak berpisah darinya dan dia tidak tergesa-gesa pada apa yang dia ragui, dan bertimbang rasa terhadap apa yang jelas kepadanya. Dan kejahilannya adalah jauh darinya, ucapannya lembut, dia tidak suka mencari salah, Ia dekat dengan perbuatan baik, benar dalam ucapannya, cantik dalam perbuatannya, ke hadapan dengan perbuatan baik dan meninggalkan perbuatan-perbuatan jahat iauh di belakang. Dan dia tetap tenang atas keadaan goyah, dan dalam kesusahan dia bersabar, dan dalam kebaikan-dia bersyukur.

Dia tidak menganiaya orang yang membenci dia, dan tidak berdosa pada yang dia sayang, dan tidak membuat tuntutan pada yang bukan untuknya, dan tidak melawan yang benar yang menentangnya. Dia menyebelahi kebenaran, sebelum saksi-saksi yang dibawa kepadanya. Dia tidak membuang apa yang dia mengawalnya untuk orang lain, orang lain mengejek dengan gelaran (yang mereka tidak suka), dia tidak menganiaya pada sesiapa, dan tidak dengan niat iri hati, dia tidak memudaratkan jiran, dan dia berbuat tidak bersukacita atas bencana (orang lain). Dia mengembalikan amanah, cepat pergi ke arah ibadah, perlahan ke arah tindakan yang jahat, dia menyuruh yang baik dan melarang daripada kejahatan. Dia tidak masuk ke dalam urusan yang disebabkan oleh kejahilan, dan tidak keluar dari kebenaran kerana kekecewaan.

Jika dia senyap, diam tidak mendukacitakannya, dan jika dia bercakap, dia tidak bercakap yang salah, dan jika dia ketawa suaranya tidak kuat. Dia berpuas hati dengan apa yang telah ditetapkan baginya. Dia tidak liar dalam kemarahan dan hawa nafsunya tidak mengatasinya, kekurangan tidak membuat dia menjadi penindas, dan ia tidak mahukan sesuatu yang bukan untuk dia. Dia bercampur dengan orang ramai untuk belajar, dan berdiam untuk kekal selamat, dan dia meminta untuk belajar (tidak memalukan orang lain atau untuk menarik perhatian mereka), menjalankan perniagaan untuk mendapatkan keuntungan dengannya, dan mengadakan perbincangan untuk belajar.

Dia tidak mendengar kebaikan yang boleh dibanggakannya, dan tidak berkata-kata untuk memperkecil-kecilkan orang lain. Dia menempatkan dirinya dalam kesulitan, dan orang-orang berada dalam kebahagiaan darinya, Ia rasa dirinya untuk hari akhirat, dan orang lain gembira kerananya. Jika dia ditindas dia memerhati kesabaran, hingga Allah SWT berikan kemenangan kepadanya. Terpencil dari orang-orang yang menjauhkan diri darinya adalah disebabkan penolakan (menjaga diri dari pemfitnah) dan mengekang dirinya, dan mendekatkan dirinya kepada orang-orang yang datang dekat dengannya adalah kerana kelembutan dan belas kasihannya. Dia tidak menjauhkan dirinya kerana keangkuhan dan kebesaran, dan tidak datang mendekat untuk menipu dan yang akan menyebabkan kemudaratan, tetapi dia mengikuti contoh dari orang-orang yang mendahuluinya orang-orang baik, dan dia meninggalkan contoh yang baik bagi orang-orang (yang akan datang) selepasnya. '

Sulaim berkata; 'Hamaam menjerit dengan kuat, kemudian tidak sedarkan diri. Jadi Imam Ali (as) berkata: 'Tetapi, demi Allah, aku takutkan (perkara) ini untuknya', dan berkata: 'Inilah yang dimaksudkan khutbah dapat lakukan apabila mereka mencapai haknya'. Seseorang berkata kepada beliau (as), 'Jadi apa kenyataamu, wahai Amirul-Mukminin?' Beliau (as) berkata: “Ada tempoh yang ditetapkan bagi semua orang yang dia tidak bersedia untuknya, dan sebab mengapa dia tidak boleh melebihinya. Jadi tunggu, dan jangan pergi ke depan, kerana Iblis (la) bercakap melalui lidah kamu. Kemudian Hamaam mengangkat kepalanya, mengeluh dalam kejutan yang mendalam, dan dipisahkan dari dunia. Semoga Allah SWT memberi rahmat kepadanya '.

Kitab Sulaim bin Qais Al-Hilali, Bahagian 6, Hadith 43, halaman 20-25


"Bertakwalah kepada Allah di mana sahaja kamu berada, dan susulilah kejahatan dengan kebaikan dan ia akan membersihkannya " - Nabi Muhammad (S)

Tiada ulasan: