Khamis, 8 Januari 2015

Al-Rahman Ar-Rahim (الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم)

Al-Rahman Ar-Rahim (الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم)


"Al-Rahman": Melimpah pada Rahmat. Dan "Ar-Rahim ": Besangatan dalam rahmat.
Kedua-duanya menunjukkan kepada rahmat-Nya , kedua-duanya di dunia ini atau di akhirat, dan kedua-dua perkara mengenai dunia ini atau agama. Walau bagaimanapun, kerana nama Ar-Rahman adalah menunjukkan yang banyak pada Rahmat, Rahmat duniawi yang telah dimasukkan di bawah senarai yang melimpah, dan senarai ini termasuk orang kafir, sebagai suatu rahmat kepada penciptaan, peruntukan rezeki, dan penyembuhan . Dan kerana nama Al-Rahim adalah menunjukkan besangatan dalam Rahmat dan sangat kuat, Rahmat keagamaan telah dimasukkan ke dalam senarai limpahan, kerana rahmat duniawi, nikmat duniawi seperti mengutus para nabi dan Syariat, adalah lebih besar daripada nikmat duniawi. Juga nikmat akhirat telah dimasukkan di bawah senarai yang melimpah, kerana ia adalah lebih besar dan lebih besangatan daripada nikmat duniawi, dan rahmat Allah di akhirat adalah seratus kali lebih tinggi daripada rahmat yang dicucurkan di dunia ini, seperti diriwayatkan dalam Hadis (riwayat) daripada mereka (as), dan dalam sebuah hadis dari Al Sadiq (as), " Ar-Rahman adalah nama khas dengan sifat yang umum, dan Al-Rahim adalah nama umum dengan sifat yang khas. " [1].
Dan dari Al Baqir (as) dan Al-Sadiq (as), "Ar-Rahman/Maha Pemurah dalam hal keseluruhan PenciptaanNya, manakala Al-Rahim/ Maha Penyayang dalam hal orang yang beriman khususnya" [2].
Bagi Ar-Rahman dikhususkan pada dunia atau dengan nikmat dunia kebendaan, atau untuk Al-Rahim dikhususkan untuk akhirat atau dengan nikmat agama dan syariat di dunia ini, sesungguhnya, ini adalah bertentangan dengan jelas dengan [perkataan] Al-Quran, Allah berfirman, {Ar- Rahman (Yang Maha Pemurah), yang mengajarkan al-Quran} {Al-Quran Surah Ar-Rahman: 1 & 2 }, dan al-Quran adalah pasti nikmat agama Terbesar, bahkan juga di akhirat. Dan dalam dunia ini, ia (al-Quran) adalah jalan yang menghubungkan kepada Allah. Dan Maha Suci Dia yang menghubungkan ajaran al-Quran dengan namaNya Ar-Rahman, seperti diriwayatkan dalam Doa Al Sabah dari Zayn Al Abidin (as): "[رحمن الدنيا والأخيرة] Rahman di dunia dan di akhirat."
______________________________
[1] Tafsir Mu'jama3 Al Bayan : Jil. 1, hal. 94. Tafsir Al Safi : Jil. 1, hal. 81. Al Mizan : V. 1. P. 23.
[2] Al Kafi : V. 1, P. 411. Al Tawhid Al Sadouq : P. 230. Tafsir Al Qami : Jil. 1, hal. 28.




Dan diriwayatkan dalam doa dari mereka (as), "[ رحمن الدنيا والأخيرة ورحبمهما] Rahman di dunia dan di akhirat dan Rahim keduanya." [3]. Oleh itu, makna { بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ}: [bahawa] saya mula, saya kembali kepada Pencipta saya, dan kejayaan saya kepada Pencipta saya, dan penyerahan saya kepada Pencipta saya, dan yang telah memberikan saya wujud selepas tiada apa yang perlu disebut (selepas saya tiada sesuatu yang selayaknya), melalui tajjali atau manifestasi dengan terhimpun kesempurnaanNya, yang melimpah ke atas alam dan mereka mengenali Dia olehnya. Oleh itu, saya berkata: ([بِسْمِ اللَّهِ] Dengan nama Allah), maka saya mengkhususkan dari semua kesempurnaan rahmatNya, jadi saya mendapatkan bantuan dengannya, kerana sesungguhnya Dia memberi kepada orang-orang yang tidak meminta dariNya dan tidak mengenalinya, dan itu adalah kerana saya tidak layak menerima pemberianNya. Sama ada disebabkan oleh hitamnya muka saya akibat dosa atau maksiat, atau kerana saya meninggalkan arahan panduanNya dengan alasan bahawa Dia tidak menyuruh saya, atau Dia tidak akan menghukum saya kerana meninggalkannya (ia adalah satu perbuatan yang disyorkan atau disukai, Mustahab, tidak wajib), melupakan KemurahanNya dan RahmatNya.

Dan menganggap bahawa hamba tidak bermaksiat kepadaNya dan mengikuti petunjuknya, dan sentiasa mengingatiNya pada waktu siang dan malam, sebaliknya, menganggap bahawa dia adalah soleh, baik, bersyukur, sabar dan ikhlas kerana Allah swt, maka hanya kepada Dia yang disembah dan bersyukur dan beramal kerana Allah dengan Daya dan kekuatanNya, dan Taufik dan PerlindunganNya, kerana jika Yang Maha Suci menarik KuasaNya dari hambaNya, akan kembali tidak wujud, dan jika dia nencabut hidayah dan Iman yang diberi kepada hambaNya dia akan jatuh ke dalam maksiat.

Dan dari sini, lebih besar kesyukuran daripada hamba (bermaksud lebih hamba berterima kasih kepada Allah), taufik Allah yang mengarahkan hamba ke arah kesyukuran ini menjadi lebih besar. Oleh itu, akan membawa nikmat atas hamba Allah lebih dekat menjadi lebih besar, dan amalan mereka dan kesyukuran mereka menjadi satu rahmat baru yang perlu mengucapkan terima kasih. Dan kesyukuran ini adalah dengan kejayaan Allah, dan Kekuatan-Nya, dan Kuasa-Nya, maka ia adalah satu rahmat yang baru yang lebih besar daripada yang sebelumnya, yang memerlukan kesyukuran yang lebih besar. Dan seperti itu sehingga Pemurah [Allah] ini dihalang mereka dengan kemurahan hati-Nya supaya lidah mereka telah disenyapkan, dan mereka mengalirkan air mata apabila mereka tahu bahawa mereka sangat sedikit berterima kasih kepada-Nya, Yang Maha Mulia [bermakna bahawa mereka tidak cukup bersyukur kepadaNya]. Bahkan mereka pada makam Terpuji - kerana mereka tahu bahawa mereka masih mempunyai kecacatan ketiadaan, kegelapan dan kelemahan hakikatnya itu - mereka menganggap kewujudan mereka dan berikutnya dalam berdosa. Jadi mereka beristighfar kepada Allah darinya
dan bertaubat kepada-Nya dan meminta (dari Allah) Pengampunan dan rahmat-Nya. Itu, dan walaupun kewujudan mereka adalah tebusan kekal dengan hijab ini, dan selebihnya adalah tebusan yang berpaling kepada kegelapan dan ketiadaan. Dan untuk itu Amir Al Mukminin Ali (as) berkata: "Wahai Tuhanku! Aku telah menganiaya diri ku dengan melihat ke arahnya, maka

-----------------------------------------------------
[3] Al Sahifa Al Sajidaya : P. 389. Masbah Al Mutahajid : hal. 393, Selawat kepada Nabi (saw ​​& keluarganya) pada hari Jumaat.



celakalah ia jika Engkau tidak memaafkannya." [1].

Oleh itu, dia merasakan kewujudannya sebagai satu dosa, bahkan, mengenai Ali (as) saya katakan: dia merasakan kewujudannya sebagai satu dosa, untuk apa yang ada di dalamnya daripada kecacatan daripada tiada, yang tanpanya tidak akan tetap baginya nama atau imej, sebaliknya, dia akan binasa dan tidak akan kekal kecuali Allah Yang Maha Esa, lagi Maha Penakluk.

Dan dalam sebuah Hadits dari Al Sadiq (as) : "Maka Jibra'el (Jibril) berhenti pada satu kedudukan dan berkata kepadanya: 'tempat engkau Ya Muhammad' - maknanya ini adalah hentian (maqam) engkau, Jibra'el tidak dapat untuk mencapai kedudukan Nabi maka dia menyuruh baginda naik (mikraj) kepada ke kedudukan baginda saw - . Kerana engkau berdiri pada kedudukan yang tiada Malaikat mahupun seorang nabi pun pernah berdiri di situ, sesungguhnya Tuhanmu berselawat ' Jadi baginda bersabda: 'Ya Jibra'el! Bagaimana Dia berselawat'?' Kata Jibra'el: Dia berfirman: “Kesucian dan Kekudusan Akulah TUHAN para Malaikat dan Roh! RahmatKu mendahului KemurkaanKu.” Jadi baginda bersabda: “Ya Allah! . KeampunanMu, keampunanMu” Dia (as) berkata: ' Dan ia adalah seperti firman Allah: {( قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَى) pada jarak panjang dua busur panah atau lebih dekat } ' Dia as berkata: Dan apa pada jarak panjang dua busur atau lebih dekat. Dia (as) berkata: .'”Apakah antara bahagian atas ke bahagian bawah?” Baginda (saw) bersabda: “ Dan di antara keduanya ada tabir daripada kelipan cahaya yang mengepak (beralun)' [2], Dan aku tidak tahu kecuali apa yang dia (as) katakan: “Zabarjad ( zamrud atau batu istimewa), jadi dia melihat melalui sesuatu yang seperti mata jarum ' [3], terhadap apa yang Allah kehendaki dari Cahaya Kebesaran, lalu Allah, Tabarak Wa Ta’ala berfirman .... ' [4].

Bagi permintaan Nabi untuk pengampunan, ia telah dijelaskan, bagi mengepak (beralun) tabir, ia adalah : jawapan dari [Allah] menerima permintaan pengampunan Nabi, dan mengangkat dari ketiadaan dan kegelapan dari halaman yang diberkati kewujudannya. Walau bagaimanapun , ia adalah satu penerimaan separa dengan apa yang Dia Yang Maha Suci, patut berikan, kerana
jika Dia telah mengangkat tabir [secara kekal] tidak akan ada bagi Nabi, nama ataupun rupa bentuk mahupun yang sebenar..
Dan dari sini anda tahu kedudukan mulia [Nabi] (saw) ini kerana dia menyerahkan segala-galanya dan dirinya kepada Allah, maka Allah memberikan kepadanya apa yang tidak pernah diberikan kepada sesiapa dari seluruh alam “supaya dia melihat melalui sesuatu yang seperti mata jarum ke arah apa yang dikehendaki Allah dari Cahaya KebesaranNya.”

Dan ini [menunjukkan] pangkat (kedudukan), untuk mengetahui bahawa semua orang mesti berjalan dengan langkah-langkah mereka ke arahNya, yang Maha Suci, dengan menundukkan kepala, bertaubat kepada-Nya , memohon keampunan dan rahmat-Nya, Melibas (bergerak) antara rukuk dan sujud dan merendah dan menyerah.

______________________________
[1] Al Aqbal A3mal : V. 3 , P. 629 . Al Fasl : P. 10, monolog dalam bulan Sha3ban . Bihar Al Anwar: V. 91, P. 97.
[2] mengepak : makna, bergerak dan beralun.
[3] jarum : terbuka / lubang .
[4 ] Al Kafi : V. 1, P. 443. Bihar Al Anwar : V. 18 , P. 306. Tafsir Al Safi : V. 5, P. 87.


Tiada ulasan: