Al-Rahman Ar-Rahim (الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم)
"Al-Rahman":
Melimpah pada Rahmat. Dan "Ar-Rahim ": Besangatan dalam
rahmat.
Kedua-duanya
menunjukkan kepada rahmat-Nya , kedua-duanya di dunia ini atau di akhirat, dan
kedua-dua perkara mengenai dunia ini atau agama. Walau bagaimanapun, kerana
nama Ar-Rahman adalah menunjukkan yang banyak pada Rahmat, Rahmat
duniawi yang telah dimasukkan di bawah senarai yang melimpah, dan senarai ini
termasuk orang kafir, sebagai suatu rahmat kepada penciptaan, peruntukan rezeki,
dan penyembuhan . Dan kerana nama Al-Rahim adalah menunjukkan besangatan
dalam Rahmat dan sangat kuat, Rahmat keagamaan telah dimasukkan ke dalam
senarai limpahan, kerana rahmat duniawi, nikmat duniawi seperti mengutus para
nabi dan Syariat, adalah lebih besar daripada nikmat duniawi. Juga nikmat
akhirat telah dimasukkan di bawah senarai yang melimpah, kerana ia adalah lebih
besar dan lebih besangatan daripada nikmat duniawi, dan rahmat Allah di akhirat
adalah seratus kali lebih tinggi daripada rahmat yang dicucurkan di dunia ini,
seperti diriwayatkan dalam Hadis (riwayat) daripada mereka (as), dan dalam
sebuah hadis dari Al Sadiq (as), " Ar-Rahman adalah nama khas dengan sifat
yang umum, dan Al-Rahim adalah nama umum dengan sifat yang khas. " [1].
Dan
dari Al Baqir (as) dan Al-Sadiq (as), "Ar-Rahman/Maha Pemurah dalam hal
keseluruhan PenciptaanNya, manakala Al-Rahim/ Maha Penyayang dalam hal orang
yang beriman khususnya" [2].
Bagi
Ar-Rahman dikhususkan pada dunia atau dengan nikmat dunia kebendaan, atau untuk
Al-Rahim dikhususkan untuk akhirat atau dengan nikmat agama dan syariat di
dunia ini, sesungguhnya, ini adalah bertentangan dengan jelas dengan
[perkataan] Al-Quran, Allah berfirman, {Ar- Rahman (Yang Maha Pemurah),
yang mengajarkan al-Quran} {Al-Quran Surah Ar-Rahman: 1 & 2 }, dan
al-Quran adalah pasti nikmat agama Terbesar, bahkan juga di akhirat. Dan dalam
dunia ini, ia (al-Quran) adalah jalan yang menghubungkan kepada Allah. Dan Maha
Suci Dia yang menghubungkan ajaran al-Quran dengan namaNya Ar-Rahman, seperti
diriwayatkan dalam Doa Al Sabah dari Zayn Al Abidin (as): "[رحمن الدنيا والأخيرة] Rahman
di dunia dan di akhirat."
______________________________
[1]
Tafsir Mu'jama3 Al Bayan : Jil. 1, hal. 94. Tafsir Al Safi : Jil. 1, hal. 81.
Al Mizan : V. 1. P. 23.
[2] Al Kafi : V. 1, P. 411. Al Tawhid Al
Sadouq : P. 230. Tafsir Al Qami : Jil. 1, hal. 28.
Dan diriwayatkan
dalam doa dari mereka (as), "[ رحمن الدنيا والأخيرة ورحبمهما] Rahman di dunia dan di
akhirat dan Rahim keduanya." [3]. Oleh itu, makna { بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ}: [bahawa] saya mula,
saya kembali kepada Pencipta saya, dan kejayaan saya kepada Pencipta saya, dan
penyerahan saya kepada Pencipta saya, dan yang telah memberikan saya wujud
selepas tiada apa yang perlu disebut (selepas saya tiada sesuatu yang
selayaknya), melalui tajjali atau manifestasi dengan terhimpun kesempurnaanNya,
yang melimpah ke atas alam dan mereka mengenali Dia olehnya. Oleh itu, saya
berkata: ([بِسْمِ
اللَّهِ] Dengan nama Allah), maka saya mengkhususkan dari semua
kesempurnaan rahmatNya, jadi saya mendapatkan bantuan dengannya, kerana
sesungguhnya Dia memberi kepada orang-orang yang tidak meminta dariNya dan
tidak mengenalinya, dan itu adalah kerana saya tidak layak menerima
pemberianNya. Sama ada disebabkan oleh hitamnya muka saya akibat dosa atau
maksiat, atau kerana saya meninggalkan arahan panduanNya dengan alasan bahawa
Dia tidak menyuruh saya, atau Dia tidak akan menghukum saya kerana meninggalkannya
(ia adalah satu perbuatan yang disyorkan atau disukai, Mustahab, tidak wajib),
melupakan KemurahanNya dan RahmatNya.
Dan menganggap
bahawa hamba tidak bermaksiat kepadaNya dan mengikuti petunjuknya, dan sentiasa
mengingatiNya pada waktu siang dan malam, sebaliknya, menganggap bahawa dia
adalah soleh, baik, bersyukur, sabar dan ikhlas kerana Allah swt, maka hanya
kepada Dia yang disembah dan bersyukur dan beramal kerana Allah dengan Daya dan
kekuatanNya, dan Taufik dan PerlindunganNya, kerana jika Yang Maha Suci menarik
KuasaNya dari hambaNya, akan kembali tidak wujud, dan jika dia nencabut hidayah
dan Iman yang diberi kepada hambaNya dia akan jatuh ke dalam maksiat.
Dan dari sini,
lebih besar kesyukuran daripada hamba (bermaksud lebih hamba berterima kasih
kepada Allah), taufik Allah yang mengarahkan hamba ke arah kesyukuran ini
menjadi lebih besar. Oleh itu, akan membawa nikmat atas hamba Allah lebih dekat
menjadi lebih besar, dan amalan mereka dan kesyukuran mereka menjadi satu
rahmat baru yang perlu mengucapkan terima kasih. Dan kesyukuran ini adalah
dengan kejayaan Allah, dan Kekuatan-Nya, dan Kuasa-Nya, maka ia adalah satu
rahmat yang baru yang lebih besar daripada yang sebelumnya, yang memerlukan
kesyukuran yang lebih besar. Dan seperti itu sehingga Pemurah [Allah] ini dihalang
mereka dengan kemurahan hati-Nya supaya lidah mereka telah disenyapkan, dan
mereka mengalirkan air mata apabila mereka tahu bahawa mereka sangat sedikit
berterima kasih kepada-Nya, Yang Maha Mulia [bermakna bahawa mereka tidak cukup
bersyukur kepadaNya]. Bahkan mereka pada makam Terpuji - kerana mereka tahu
bahawa mereka masih mempunyai kecacatan ketiadaan, kegelapan dan kelemahan
hakikatnya itu - mereka menganggap kewujudan mereka dan berikutnya dalam
berdosa. Jadi mereka beristighfar kepada Allah darinya
dan bertaubat
kepada-Nya dan meminta (dari Allah) Pengampunan dan rahmat-Nya. Itu, dan walaupun
kewujudan mereka adalah tebusan kekal dengan hijab ini, dan selebihnya adalah
tebusan yang berpaling kepada kegelapan dan ketiadaan. Dan untuk itu Amir Al
Mukminin Ali (as) berkata: "Wahai Tuhanku! Aku telah menganiaya diri ku
dengan melihat ke arahnya, maka
-----------------------------------------------------
[3] Al Sahifa Al Sajidaya : P. 389. Masbah
Al Mutahajid : hal. 393, Selawat kepada Nabi (saw & keluarganya) pada hari
Jumaat.
celakalah ia jika
Engkau tidak memaafkannya." [1].
Oleh itu, dia
merasakan kewujudannya sebagai satu dosa, bahkan, mengenai Ali (as) saya
katakan: dia merasakan kewujudannya sebagai satu dosa, untuk apa yang ada di
dalamnya daripada kecacatan daripada tiada, yang tanpanya tidak akan tetap
baginya nama atau imej, sebaliknya, dia akan binasa dan tidak akan kekal
kecuali Allah Yang Maha Esa, lagi Maha Penakluk.
Dan dalam sebuah
Hadits dari Al Sadiq (as) : "Maka Jibra'el (Jibril) berhenti pada satu
kedudukan dan berkata kepadanya: 'tempat engkau Ya Muhammad' - maknanya ini
adalah hentian (maqam) engkau, Jibra'el tidak dapat untuk mencapai kedudukan Nabi
maka dia menyuruh baginda naik (mikraj) kepada ke kedudukan baginda saw - . Kerana engkau
berdiri pada kedudukan yang tiada Malaikat mahupun seorang nabi pun pernah berdiri di situ, sesungguhnya Tuhanmu
berselawat ' Jadi baginda bersabda: 'Ya Jibra'el! Bagaimana Dia berselawat'?' Kata Jibra'el:
Dia berfirman: “Kesucian dan Kekudusan Akulah TUHAN para Malaikat dan Roh!
RahmatKu mendahului KemurkaanKu.” Jadi
baginda bersabda: “Ya Allah! . KeampunanMu, keampunanMu” Dia (as) berkata: '
Dan ia adalah seperti firman Allah: {( قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَى) pada jarak panjang dua
busur panah atau lebih dekat } ' Dia as berkata: Dan apa pada jarak panjang dua
busur atau lebih dekat. Dia (as) berkata: .'”Apakah antara bahagian atas ke
bahagian bawah?” Baginda (saw) bersabda: “ Dan di antara keduanya ada
tabir daripada kelipan cahaya yang mengepak (beralun)' [2], Dan aku tidak tahu
kecuali apa yang dia (as) katakan: “Zabarjad ( zamrud atau batu istimewa), jadi dia melihat melalui sesuatu
yang seperti mata jarum ' [3], terhadap apa yang Allah kehendaki dari Cahaya
Kebesaran, lalu Allah, Tabarak Wa Ta’ala berfirman .... ' [4].
Bagi permintaan
Nabi untuk pengampunan, ia telah dijelaskan, bagi mengepak (beralun) tabir, ia adalah : jawapan dari [Allah]
menerima permintaan pengampunan Nabi, dan mengangkat dari ketiadaan dan
kegelapan dari halaman yang diberkati kewujudannya. Walau bagaimanapun , ia
adalah satu penerimaan separa dengan apa yang Dia Yang Maha Suci, patut
berikan, kerana
jika
Dia telah mengangkat tabir [secara kekal] tidak akan ada bagi Nabi, nama
ataupun rupa bentuk mahupun yang sebenar..
Dan
dari sini anda tahu kedudukan mulia [Nabi] (saw)
ini kerana
dia menyerahkan segala-galanya dan dirinya kepada Allah, maka Allah memberikan
kepadanya apa yang tidak pernah diberikan kepada sesiapa dari seluruh alam
“supaya dia melihat melalui sesuatu yang seperti mata jarum ke
arah apa yang dikehendaki
Allah dari Cahaya KebesaranNya.”
Dan
ini [menunjukkan] pangkat (kedudukan), untuk mengetahui bahawa semua orang
mesti berjalan dengan langkah-langkah mereka ke arahNya, yang Maha Suci, dengan
menundukkan kepala, bertaubat kepada-Nya , memohon keampunan dan rahmat-Nya,
Melibas (bergerak) antara rukuk dan sujud dan merendah dan menyerah.
✡ ✡ ✡ ✡ ✡
______________________________
[1]
Al Aqbal A3mal : V. 3 , P. 629 . Al Fasl : P. 10, monolog dalam bulan Sha3ban .
Bihar Al Anwar: V. 91, P. 97.
[2] mengepak : makna, bergerak dan beralun.
[3] jarum : terbuka / lubang .
[4 ] Al Kafi : V. 1, P. 443. Bihar Al
Anwar : V. 18 , P. 306. Tafsir Al Safi : V. 5, P. 87.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan