Rabu, 14 Januari 2015

Soalan 66: Apa penjelasan:- وأمرهم شورى بينهم

Soalan 66:

Apa penjelasan:
﴿وأمرهم شورى بينهم﴾
{urusan mereka (diputuskan) dengan musyawarat antara mereka.} [63],
Adakah ia bertentangan dengan Hakimiyah Allah (Ketuanan Allah)?

Penyoal: Zaid Shafaa

Jawapan:

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Dan selawat Allah atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi dan salam pengiktirafan.

Ayatnya adalah:

﴿وَالَّذِينَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلاةَ وَأَمْرُهُمْ شُورَى بَيْنَهُمْ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ﴾

{Dan (bagi) orang-orang yang menerima (mematuhi) seruan Tuhannya dan mendirikan shalat, sedang urusan mereka (diputuskan) dengan musyawarat antara mereka; dan mereka menafkahkan sebagian dari rezeki yang Kami berikan kepada mereka.} [64],

Ayat ini diturunkan kepada Muhammad (S) di dalam kehidupan Nabi Muhammad (S), Maka kalaulah urusan kekuasaan dan pemerintahan bagi orang Islam boleh dipilih selain oleh Muhammad (S) tentulah ia akan diarahkan kepada mereka (berbuat demikian!! Dan kalaulah urusan kekuasaan dan pemerintahan disyuraakan oleh Muhammad (S) dengan orang-orang Islam dalam perkara itu sebelum mengumumkan perlantikan rasmi Ali bin Abi Talib (as) selepasnya di Ghadir Khum!! Kalau adalah sewaktu pelantikan Ketua Angkatan tentara untuk keluar memerangi orang-orang kafir disyuraakan (dirundingkan) oleh Rasulullah dengan orang-orang Muslim sebelum dilantik Usama bin Zaid, bahkan ramai daripada mereka tidak berpuas hati dengan perlantikan ini, jadi mengapa Rasulullah tidak menerima mesyuarat mereka dan penentangan mereka terhadap usia muda Usama bin Zaid, dan adalah dihalang untuk mengambil nasihat (mesyuarat) mereka dalam urusan kekuasaan?? !! Adakah kamu lihat baginda (S) melanggar Al-Quran dan amat jauh baginda dari itu semua?? !!!!
Bagi Al-Qur'an, Allah merahmati keluarga baginda, (Al-Qur'an) dikenal sebagai diri baginda sendiri dan mendengar sebagai kebenaran lalu mematuhinya.



✡✡✡✡✡
                                                           
______________________________
[63] - Al-Syura 42:38.
[64] - Al-Syura 42:38.


Tiada ulasan: