﴿إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ
نَسْتَعِينُ﴾:
{Engkaulah
kami sembah dan kepada Engkau kami memohon pertolongan. }
Pengabdian
kepada Allah adalah: mengetahui KhalifahNya di BumiNya dan menyerah kepadanya,
dan menurutnya, dan beramal dengan syariat yang dibawanya. Kerana dia adalah
Kitab Allah, pembawa al-Quran, bahkan, dia adalah Al-Quran .
Dan
di sini beriman menentukan pendirian dan beliau pilihannya kepada Allah swt,
dan ia bukan satu pilihan yang mudah, kerana ia termasuk mengingkari taghut
(penzalim) dan kebebasan memilih dan beramal untuk mencapainya.
Dan
ia adalah semulajadi (tabi’ei) bahawa Syaitan dan pekerja (pengamal) dari
kalangan para penzalim (taghut-taghut), yang merampas kuasa dengan kekerasan
dan kekejaman, tidak akan membenarkan kumpulan kecil orang-orang beriman ini
untuk membebaskan diri daripada cengkaman mereka, yang bekerja untuk
memusnahkan Kerajaan rekaan mereka, sebaliknya, mereka menyokong kepalsuan
sehingga mereka mencapai tahap neraka paling bawah, kerana mereka tidak akan
meninggalkan kejahatan membunuh dan mencacatkan [tubuh badan] dan berniat jahat
dan merendah dan bersifat keji kepada sesiapa sahaja selain daripada mereka.
Dan lama dahulu Firaun (laknatullah ‘alaihia)
berkata mengenai Musa (as) dan kumpulannya orang yang beriman {(Fir'aun
berkata): "Sesungguhnya mereka (Bani Israil) benar-benar golongan kecil,
dan sesungguhnya mereka membuat hal-hal yang menimbulkan amarah kita,"[1].
Dan dia mengugut ahli-ahli sihir yang beriman kepada Nabi Musa (as), untuk
Firaun (la) dikatakan kepada mereka: {Maka sesungguhnya aku akan
memotong tangan dan kaki kamu sekalian dengan bersilang secara bertimbal balik,
dan sesungguhnya aku akan menyalib kamu sekalian pada pangkal pohon kurma dan
sesungguhnya kamu akan mengetahui siapa di antara kita yang lebih pedih dan
lebih kekal siksanya"} [2].
Dan
Allah swt, berkehendakan supaya harga kebebasan lebih besar, karena di dunia
[nilai] darah yang tumpah dan keringat yang mengalir, dan rasa sakit, yang
mungkin sekali, melampaui badan untuk diri dan roh. Dan di akhirat nilai
kebebasan adalah sesuatu yang tiada mata yang pernah melihat, dan tidak juga
telinga yang pernah mendengar, kerana ia adalah keredhaan Allah swt, yang Maha
Esa, lagi Maha Penakluk.
Di
tengah-tengah kesakitan dan harapan ini yang memaparkan rintihan dalaman hamba
yang bebas yang dilindungi Allah, maka dia mengakui bahawa dia adalah hamba
Allah, dengan bantuanNya, kekuatanNya dan KuasaNya, yang Maha Suci, dan bahawa
dia masih memerlukan bantuan dan sokongan ini "( إياك نستعين) kepada Engkau
kami meminta pertolongan." Dan dalam kata-kata ini ada kesyukuran dan
penerimaan atas nikmat-nikmat Allah. Selain ia menjadi penjelasan daripada
kemiskinan dan bantuan hamba meminta dari Allah swt, yang Maha Sempurna
KekayaanNya.
✡ ✡ ✡ ✡ ✡
______________________________
[1] Al-Quran Surah Asy-Syu`ara' 26:54 & 55
[2] Al-Quran Surah Taha 20 : 71
﴿إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ
نَسْتَعِينُ﴾:
{Engkaulah
kami sembah dan kepada Engkau kami memohon pertolongan.}
Kami
hanya menyembah-Mu, oleh kekuasaanMu dan KekuatanMu, dengan itu, tiada apa yang
tinggal pada kami melainkan kami memilih beribadah kepadaMu. Dan jika pilihan
ini adalah dengan izin dan taufikMu, dengan itu, adakah apa-apa yang tinggal
untuk kami dalam perkara ini?!
Dan
hamba ini tidak takut diambil alih tidak juga dia teragak-agak, jadi [biarlah]
Namrud melontarkan dia ke dalam api, kerana sesungguhnya ia [api] akan menjadi
sejuk dan aman, dan [biarlah] Firaun mengumpulkan tenteranya, bagi mengejar ke
Laut Qalzam (Laut Merah) yang akan menelan mereka. Walau bagaimanapun, untuk
menjadi hamba yang taat kepada Allah, sehingga saat-saat terakhir hidupnya, dia
memerlukan sokongan, bantuan dan taufik Ilahi.
{Kepada
Engkau kami sembah dan kepada Engkau kami memohon pertolongan.}, Dan bagaimana
Engkau tidak akan hadir, sedangkan Engkau adalah lebih dekat daripada urat
leher manusia [1].
Di dalam
ayat ini kata ganti masa kini [dan] menyaksikan penerima ([perkataan dalam
tatabahasa bahasa Arab]), dan ia mungkin untuk menyembah yang tidak hadir, atau
meminta bantuan daripada yang tidak hadir, "Sembahlah Allah seolah-olah
kamu melihat-Nya, bahkan jika kamu tidak melihat Nya, sesungguhnya Dia melihat
kamu." [2].
Dan
siapakah aku dan apakah kewujudanku?!
Adakah
aku telah meningkat kepada sesuatu selain Engkau? !
Dan
bumi ini dan Matahari serta Bulan ... dan bintang-bintang dan pokok-pokok ...
dan hujan semuanya bertasbih memuliakan Engkau.
Dan
mereka menyanyi ... butalah mata yang tidak melihat Engkau.
Dalam
jamaah: kami menyembah, dan kami memohon pertolongan, ia adalah kerana kami
parti Allah, dan kerana kami adalah seperti satu jasad, cukuplah seorang
daripada kami bercakap dengan nama seluruh jamaah, kerana hati kami satu, sama
seperti setiap diri dalam Jamaah Al-Ilahiyah ini tidak hanya melihat
dirinya, sebaliknya, dia melihat amal jama’ei [bersama-sama] menegakkan Kalimah
Allah di bumiNya.
✡ ✡ ✡ ✡ ✡
______________________________
[1 ] Rujuk kepada-Nya, Yang Maha Suci,
dengan firman: {Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dan mengetahui
apa yang dibisikkan oleh hatinya, dan Kami lebih dekat kepadanya daripada urat
lehernya,] } - Al-Quran Surah Qaaf ( Surat " Qaf ")59 : 16
[2 ] Al Mahasan : V. 1, P. 3. Al Kafi : V.
2, P. 68, Takut Pintu dan Harapan: Hadis No 2. Thawab Al A3mal : 147.
Pelengkap
Jika
hamba itu memilih Allah swt, dan menyembahNya, dan mentaati Khalifah di
BumiNya, dan mengingkari kepada (tabghut) penzalim, dan untuk menghapuskan negara
syaitaniyah, maka dia perlu menyelesaikan ibadah dan muamalah yang
merupakan usul cabang yang banyak, dan ia adalah ibadat dan kelakuan / tingkah
laku / adab, dari solat dan berpuasa, dan membayar zakat, dan menyeru yang
makruf dan mencegah kemungkaran, dan menerima hukum Allah dan undang-undangNya
dalam perdagangan, dan dalam ekonomi dan kemsyarakatan (sosiologi), dan
peperangan, dan perdamaian dan politik secara amnya. Yang Maha Tinggi berfirman:
{(
إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ
وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ) -
Kepada-Nya-lah naik perkataan-perkataan yang baik dan amal yang saleh
dinaikkan-Nya } [[3] Al-Quran Surah Fatir 35:10].
Bahkan,
apabila hamba itu menyampaikan undang-undang ilahi ini kepada manusia, dan
beramal dengan segala kemampuannya untuk melaksanakannya dan mengakuinya ke
atas masyarakat Islam, sekurang-kurangnya. Dengan itu jiwanya dan setiap organ
dalam tubuhnya melafazkan: Kepada Engkau kami sembah dan kepada Engkau kami
memohon pertolongan, Dengan i’tiqad benar dan amal yang soleh bukan hanya
dengan lidah sahaja.
Dan
mungkin ramai yang mengatakan : "( إياك نعبد وإياك نستعين) Kepada
Engkau kami sembah dan kepada Engkau kami memohon pertolongan "Tetapi
hanya, dengan lidah mereka [sahaja] sementara mereka menyembah hawa nafsu
mereka, dan tunduk kepada penzalim (taghut) dan menyembahnya, apabila mereka
mematuhi arahan dan larangan dan undang-undang (syaitan) yang jahat, yang Allah
tidak menurunkan pada kekuasaan, dan orang-orang yang dikutuk oleh kata-kata
Mulia ini: "Berapa ramai yang membaca al-Quran tetapi Al-Quran melaknat
mereka." [Bihar Al Anwar : V. 89, P. 185.].
✡ ✡ ✡ ✡ ✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan