Khamis, 8 Januari 2015

﴿إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ﴾:

﴿إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ:

{Engkaulah kami sembah dan kepada Engkau kami memohon pertolongan. }



Pengabdian kepada Allah adalah: mengetahui KhalifahNya di BumiNya dan menyerah kepadanya, dan menurutnya, dan beramal dengan syariat yang dibawanya. Kerana dia adalah Kitab Allah, pembawa al-Quran, bahkan, dia adalah Al-Quran .

Dan di sini beriman menentukan pendirian dan beliau pilihannya kepada Allah swt, dan ia bukan satu pilihan yang mudah, kerana ia termasuk mengingkari taghut (penzalim) dan kebebasan memilih dan beramal untuk mencapainya.

Dan ia adalah semulajadi (tabi’ei) bahawa Syaitan dan pekerja (pengamal) dari kalangan para penzalim (taghut-taghut), yang merampas kuasa dengan kekerasan dan kekejaman, tidak akan membenarkan kumpulan kecil orang-orang beriman ini untuk membebaskan diri daripada cengkaman mereka, yang bekerja untuk memusnahkan Kerajaan rekaan mereka, sebaliknya, mereka menyokong kepalsuan sehingga mereka mencapai tahap neraka paling bawah, kerana mereka tidak akan meninggalkan kejahatan membunuh dan mencacatkan [tubuh badan] dan berniat jahat dan merendah dan bersifat keji kepada sesiapa sahaja selain daripada mereka. Dan lama dahulu Firaun (laknatullah ‘alaihia) berkata mengenai Musa (as) dan kumpulannya orang yang beriman {(Fir'aun berkata): "Sesungguhnya mereka (Bani Israil) benar-benar golongan kecil, dan sesungguhnya mereka membuat hal-hal yang menimbulkan amarah kita,"[1]. Dan dia mengugut ahli-ahli sihir yang beriman kepada Nabi Musa (as), untuk Firaun (la) dikatakan kepada mereka: {Maka sesungguhnya aku akan memotong tangan dan kaki kamu sekalian dengan bersilang secara bertimbal balik, dan sesungguhnya aku akan menyalib kamu sekalian pada pangkal pohon kurma dan sesungguhnya kamu akan mengetahui siapa di antara kita yang lebih pedih dan lebih kekal siksanya"} [2].
Dan Allah swt, berkehendakan supaya harga kebebasan lebih besar, karena di dunia [nilai] darah yang tumpah dan keringat yang mengalir, dan rasa sakit, yang mungkin sekali, melampaui badan untuk diri dan roh. Dan di akhirat nilai kebebasan adalah sesuatu yang tiada mata yang pernah melihat, dan tidak juga telinga yang pernah mendengar, kerana ia adalah keredhaan Allah swt, yang Maha Esa, lagi Maha Penakluk.

Di tengah-tengah kesakitan dan harapan ini yang memaparkan rintihan dalaman hamba yang bebas yang dilindungi Allah, maka dia mengakui bahawa dia adalah hamba Allah, dengan bantuanNya, kekuatanNya dan KuasaNya, yang Maha Suci, dan bahawa dia masih memerlukan bantuan dan sokongan ini "( إياك نستعين) kepada Engkau kami meminta pertolongan." Dan dalam kata-kata ini ada kesyukuran dan penerimaan atas nikmat-nikmat Allah. Selain ia menjadi penjelasan daripada kemiskinan dan bantuan hamba meminta dari Allah swt, yang Maha Sempurna KekayaanNya.



______________________________
[1] Al-Quran Surah Asy-Syu`ara'  26:54 & 55
[2] Al-Quran Surah Taha 20 : 71



﴿إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ:

{Engkaulah kami sembah dan kepada Engkau kami memohon pertolongan.}

Kami hanya menyembah-Mu, oleh kekuasaanMu dan KekuatanMu, dengan itu, tiada apa yang tinggal pada kami melainkan kami memilih beribadah kepadaMu. Dan jika pilihan ini adalah dengan izin dan taufikMu, dengan itu, adakah apa-apa yang tinggal untuk kami dalam perkara ini?!
Dan hamba ini tidak takut diambil alih tidak juga dia teragak-agak, jadi [biarlah] Namrud melontarkan dia ke dalam api, kerana sesungguhnya ia [api] akan menjadi sejuk dan aman, dan [biarlah] Firaun mengumpulkan tenteranya, bagi mengejar ke Laut Qalzam (Laut Merah) yang akan menelan mereka. Walau bagaimanapun, untuk menjadi hamba yang taat kepada Allah, sehingga saat-saat terakhir hidupnya, dia memerlukan sokongan, bantuan dan taufik Ilahi.
{Kepada Engkau kami sembah dan kepada Engkau kami memohon pertolongan.}, Dan bagaimana Engkau tidak akan hadir, sedangkan Engkau adalah lebih dekat daripada urat leher manusia [1].
Di dalam ayat ini kata ganti masa kini [dan] menyaksikan penerima ([perkataan dalam tatabahasa bahasa Arab]), dan ia mungkin untuk menyembah yang tidak hadir, atau meminta bantuan daripada yang tidak hadir, "Sembahlah Allah seolah-olah kamu melihat-Nya, bahkan jika kamu tidak melihat Nya, sesungguhnya Dia melihat kamu." [2].

Dan siapakah aku dan apakah kewujudanku?!
Adakah aku telah meningkat kepada sesuatu selain Engkau? !
Dan bumi ini dan Matahari serta Bulan ... dan bintang-bintang dan pokok-pokok ... dan hujan semuanya bertasbih memuliakan Engkau.
Dan mereka menyanyi ... butalah mata yang tidak melihat Engkau.
Dalam jamaah: kami menyembah, dan kami memohon pertolongan, ia adalah kerana kami parti Allah, dan kerana kami adalah seperti satu jasad, cukuplah seorang daripada kami bercakap dengan nama seluruh jamaah, kerana hati kami satu, sama seperti setiap diri dalam Jamaah Al-Ilahiyah ini tidak hanya melihat dirinya, sebaliknya, dia melihat amal jama’ei [bersama-sama] menegakkan Kalimah Allah di bumiNya.





______________________________
[1 ] Rujuk kepada-Nya, Yang Maha Suci, dengan firman: {Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dan mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, dan Kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya,] } - Al-Quran Surah Qaaf ( Surat " Qaf ")59 : 16
[2 ] Al Mahasan : V. 1, P. 3. Al Kafi : V. 2, P. 68, Takut Pintu dan Harapan: Hadis No 2. Thawab Al A3mal : 147.


Pelengkap


Jika hamba itu memilih Allah swt, dan menyembahNya, dan mentaati Khalifah di BumiNya, dan mengingkari kepada (tabghut) penzalim, dan untuk menghapuskan negara syaitaniyah, maka dia perlu menyelesaikan ibadah dan muamalah yang merupakan usul cabang yang banyak, dan ia adalah ibadat dan kelakuan / tingkah laku / adab, dari solat dan berpuasa, dan membayar zakat, dan menyeru yang makruf dan mencegah kemungkaran, dan menerima hukum Allah dan undang-undangNya dalam perdagangan, dan dalam ekonomi dan kemsyarakatan (sosiologi), dan peperangan, dan perdamaian dan politik secara amnya. Yang Maha Tinggi berfirman: {( إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ) - Kepada-Nya-lah naik perkataan-perkataan yang baik dan amal yang saleh dinaikkan-Nya } [[3] Al-Quran Surah Fatir 35:10].

Bahkan, apabila hamba itu menyampaikan undang-undang ilahi ini kepada manusia, dan beramal dengan segala kemampuannya untuk melaksanakannya dan mengakuinya ke atas masyarakat Islam, sekurang-kurangnya. Dengan itu jiwanya dan setiap organ dalam tubuhnya melafazkan: Kepada Engkau kami sembah dan kepada Engkau kami memohon pertolongan, Dengan i’tiqad benar dan amal yang soleh bukan hanya dengan lidah sahaja.

Dan mungkin ramai yang mengatakan : "( إياك نعبد وإياك نستعين) Kepada Engkau kami sembah dan kepada Engkau kami memohon pertolongan "Tetapi hanya, dengan lidah mereka [sahaja] sementara mereka menyembah hawa nafsu mereka, dan tunduk kepada penzalim (taghut) dan menyembahnya, apabila mereka mematuhi arahan dan larangan dan undang-undang (syaitan) yang jahat, yang Allah tidak menurunkan pada kekuasaan, dan orang-orang yang dikutuk oleh kata-kata Mulia ini: "Berapa ramai yang membaca al-Quran tetapi Al-Quran melaknat mereka." [Bihar Al Anwar : V. 89, P. 185.].





Tiada ulasan: