Bahagian II
Persoalan Al-3aqaidiyah
(Kepercayaan)
Soalan 78:
السلام عليكم
Salam atas kamu.
Perkataan dari Ahl
Al-Bayt (as) bahawa mereka yang mempunyai Al-Jufr (kod= perlambangan) Al-Ahmar
(merah) dan Al-Aswad (hitam) Al-Abyadh (putih), dan Al-Ahmar (merah), apakah kunci-kunci
kod-kod itu? Mengapa dinamakan dengan warna-warna ini?
Penyoal: Hashim - Iraq
Jawapan:
بسم
الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
Dengan nama Allah,
Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Segala puji
tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Dan selawat Allah atas Muhammad dan
keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktirafan
Imam Musa bin
Ja'far (as) berkata: (tidak dapat melihat dalam Al-Jufr (perlambangan) melainkan pada
Nabi atau washiy Nabi), maka kunci-kunci kepada perlambangan adalah Khalifah
Allah di muka bumi [143], dan warna putih dinisbahkan kepada taqiyah,
dan warna merah dinisbahkan kepada pembunuhan dan darah ([144]).
✡✡✡✡✡
______________________________
[143] – Dari Abu Al-Hasan
Al-Kadzim (as), dia berkata: (Ali anakku yang paling besar dan mendengarkan
kepada mereka perkataanku dan dan mengurus mereka untuk urusanku yang kulihat
dalam Kitab Al-Jufr dan Al-Jami’ah dan tidak melihat padanya melainkan nabi
atau washiy Nabi) Bihar AL-Anwar Jilid 49 halaman 20.. (Pengulas).
[144] – Dari Rafid
Maula Abi Habairah, dari Abi Abdillah (as) berkata: Dia berkata kepadaku: (Wahai
Rafid bagaimana jika kamu melihat sahabat-sahabat Al-Qaim telah memusnahkan
khemah-khemah mereka di masjid di Kufah, dan kemudian keluar bentuk-bentuk
baru, Dia akan menjadi keras terhadap orang-orang Arab. katanya: Aku berkata:
Semoga jiwaku jadi tebusan tuan, apakah dia? Beliau berkata: Penyembelihan. Aku
berkata: Apa yang menyenangkan mereka, dengan apa yang dijalankan Ali bin
Abi Talib (as) pada Ahl Al-Sawad? Beliau berkata: Tidak wahai Rafid, Bahawa Ali
berjalan pada Al-Jufr Al-Abyadh, dan dia berhenti, dan dia tahu bahawa dia
akan muncul kepada syiahnya selepasnya, dan Al-Qaim berjalan pada Al-Jufr
Al-Ahmar dan ia adalah penyembelihan, dan dia tahu bahawa dia tidak muncul pada
Syiahnya) Bihar Al-Anwar: Jilid 25 halaman 318.
Di sini, Encik Ahmed Hassan berkata dari Al-Jufr Putih ia adalah Taqiyah, kerana
kalau tidak, ada kebimbangan Imam-imam (as) ke atas Syiah mereka dan agama Al-Muhammadiy
yang berjalan pada Al-Jufr Merah, tetapi kerana kekurangan pertolongan dan negara
Penzalim, perlindungan para Imam (as) dari penindasan pada taqiyah dan Dan mula
menyebarkan ajaran agama melalui perakapan dan dakwah-dakwah, ziarah dan
lain-lain dari cara mengeluarkan ilmu agama ilahi Al-Mohammadi yang sebenar. Sementara
Imam Mahdi (as) berjalan pada Al-Jufr Merah ia adalah berperang dan membasmi penzalim
dan orang-orang munafik, kerana dia tahu bahawa negara Penzalim telah berakhir
dan bahawa pengikut-pengikutnya (syi’ahnya) tidak akan dikuasai oleh mereka
yang zalim selepas ini, tidak ada kebimbangan membawa pertelingkahan kepada
mereka, kerana apa yang dilakukan oleh Imam Mahdi (as) kepada orang-orang
munafik. (Pengulas).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan