Rabu, 14 Januari 2015

Soalan 65: Rasul membacakan lembaran-lembaran yang disucikan, dan Kitab-kitab yang lurus


Soalan 65: Rasul membacakan lembaran-lembaran yang disucikan, dan Kitab-kitab yang lurus



بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,

Ya Tuan, Ya Maulai Utusan dan Washiy dan Al-Yamani Imam Mahdi, AL-Syed Ahmad Al-Hassan,
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..
Salam atas kamu rahmat Allah serta keberkatanNya


Dia SWT berfirman:

﴿رَسُولٌ مِّنَ اللَّهِ يَتْلُو صُحُفاً مُّطَهَّرَةً * فِيهَا كُتُبٌ قَيِّمَةٌ﴾

{(iaitu) seorang Rasul dari Allah yang membacakan lembaran-lembaran yang disucikan, * di dalamnya terdapat (isi) Kitab-kitab yang lurus. } [58].

Adakah ayat yang diberkati ini menunjukkan lebih daripada satu kitab wujud dalam Al-Quran? Saya mengharapkan jawapan yang jelas.

وسلام الله عليك ورحمته وبركاته..

Penyoal: Maitsam Birzan

Jawapan:

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Dan selawat Allah atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi dan salam pengiktirafan.

Dia SWT berfirman:

﴿إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ * فِي كِتَابٍ مَكْنُونٍ * لا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ﴾
                                                           
{Sesungguhnya Al-Quran ini adalah bacaan yang sangat mulia, * pada kitab yang ditempatkan, * tidak menyentuhnya kecuali orang-orang yang disucikan.} [59],

Kalaulah  maksud Al-Quran dalam ayat-ayat ini:
﴿إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ﴾
(Al-Quran ini adalah bacaan yang sangat mulia):
Ia hanyalah lafaz yang wujud di sisi semua manusia bagi firmanNya
﴿فِي كِتَابٍ مَكْنُونٍ﴾
(pada kitab yang ditempatkan).
makna ditempatkan di sini adalah dipelihara dan disimpan, tetapi ia bukan sahaja dipelihara dalam kitab, bahkan kitab ini
﴿لا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ﴾
{tidak menyentuhnya kecuali orang-orang yang disucikan }
Maka ia adalah
﴿كُتُبٌ قَيِّمَةٌ﴾
{Kitab-kitab yang lurus }
Yang diminta supaya tidak menyentuhnya
﴿إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ﴾
{kecuali orang-orang yang disucikan }
Kerana di dalamnya ada
﴿صُحُفاً مُطَهَّرَةً﴾
{lembaran-lembaran yang disucikan } [60].

Dari Barid Al-3ajaliy, berkata: Aku bertanya kepada Aba Ja'far (as) mengenai firman Allah:
﴿صُحُفاً مُطَهَّرَةً فِيها كُتُبٌ قَيِّمَةٌ﴾
{lembaran-lembaran yang disucikan, * di dalamnya terdapat (isi) Kitab-kitab yang lurus.}
Beliau berkata: (Ini adalah percakapan kami dalam lembaran-lembaran yang disucikan mengenai pembohongan) [61].

Dari Jabir, dari Abi Ja'far (as), mengenai firman Allah AWJ
﴿لَمْ يَكُنِ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ﴾
{Tidak akan terjadi orang-orang kafir dari ahli Kitab)
Beliau berkata: mereka yang mendustakan Syiah; kerana kitab ini adalah ayat-ayat dan Ahli Kitab adalah Syiah, dan pada firmanNya
: ﴿وَالْمُشْرِكِينَ مُنْفَكِّينَ﴾
{dan orang-orang musyrik meninggalkan (agama) mereka} iaitu Al-Murji'ah
﴿حَتَّى تَأْتِيَهُمُ الْبَيِّنَةُ﴾
{sebelum datang kepada mereka bukti yang nyata,}
Beliau berkata:Diterangkan kepada mereka Kebenaran
﴿رَسُولٌ مِنَ اللَّهِ﴾
(iaitu) seorang Rasul dari Allah
iaitu Muhammad (S)
﴿يَتْلُوا صُحُفاً مُطَهَّرَةً﴾
yang membacakan lembaran-lembaran yang disucikan 
Berarti menunjukkan yang perkara pertama dari selepasnya, dan mereka adalah imam (as) dan mereka adalah lembaran-lembaran yang disucikan . dan pada firmanNya
﴿فِيها كُتُبٌ قَيِّمَةٌ﴾
{di dalamnya terdapat (isi) Kitab-kitab yang lurus.}
Iaitu di sisi mereka kebenaran yang nyata, dan pada firmanNya
﴿وَما تَفَرَّقَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ﴾
{Dan tidaklah berpecah belah orang-orang yang didatangkan Al Kitab (kepada mereka) } iaitu mereka yang mendustakan Syiah dan pada firmanNya
﴿إِلَّا مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَيِّنَةُ﴾
{melainkan sesudah datang kepada mereka bukti yang nyata.}
Iaitu selepas didatangkan kepada mereka kebenaran
﴿وَما أُمِرُوا هؤلاء الأصناف إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ﴾
{Padahal mereka tidak disuruh kecuali supaya menyembah Allah dengan memurnikan ketaatan kepada-Nya dalam (menjalankan) agama yang lurus, dan supaya mereka mendirikan shalat dan menunaikan zakat; dan yang demikian itulah agama yang lurus.}
dan Keikhlasan: iman kepada Allah dan Rasul-Nya (S) dan para Imam (as) .......) [62].



✡✡✡✡✡
                                                           
______________________________
[58] – Al-Baiyinah 98: 2-3.
[59] – kemalangan 56:77-79.
[60] – Al-Baiyinah 98: 2.
[61] – Bashair Al-Darajaat: h 516.
[62] – Bihar A-Anwar:. J 23, h 369.

Tiada ulasan: