{Pemilik
(مَالِكِ)} atau {Raja (مَلِكِ)}:
Pemilik: adalah yang memiliki
sesuatu, sama ada pemilikan sebenar seperti pemilikan Allah Yang Maha Suci,
atau pemilikan relatif seperti pemilikan kita, yang sementara dan diganti.
Dan Raja:
adalah penguasa (Hakim) yang menguruskan hal ehwal manusia. Dan kedua-dua nama
yang berkaitan denganNya, Yang Maha Suci adalah sama. Apabila kita berkata (مالك يوم
الدين) Yang menguasai hari pembalasan,
sesungguhnya, Pemilik sesuatu, penguasa sebenar yang mempunyai hak untuk
mengawal, dan mengurus hal ehwalnya mengikut apa-apa cara yang dilihatNya, oleh
itu, kita mengiakan (membuktikan) kepadanya pemilikan dan kerajaan.
Dan
jika kita berkata, (ملك يوم الدين) Raja
hari pembalasan - walaupun Dia tidak seperti yang lain dari Dia sendiri kerana
Dialah Pemilik Kerajaan - Dia menjadi seorang Raja yang memerintah manusia
(hamba)-Nya dengan pemerintahan sebenar, maka Dia mempunyai hak untuk mentadbir
kehidupan berdasarkan apa sahaja yang dikekendakiNya, oleh itu, kita membuktikan
(mengiakan) kepadanya pemilikan dan kerajaan.
Dan
dengan ini dapat kita tahu bahawa kedua-dua bacaan [Pemilik Hari Pembalasan dan
Raja Hari pembalasan] merentasi satu sama lain, dan kedua-dua bacaan telah
diriwayatkan dari Ahlul Bayt (as), dan sebahagian besar ulama telah
mengesyorkan bacaan "Raja - مَلِكِ"; [kerana pembacaan] telah diriwayatkan banyak kali dari
mereka (as), dan Allah lebih mengetahui.
﴿يَوْمِ الدِّينِ﴾{Hari Agama / kiamat / pembalasan}
Artinya
hari pembalasan, dan mungkin itu lebih tepat bagi kita katakan: kemuncak dari
pembalasan atau penghakiman. Untuk hari di sini tidak berarti waktu yang
ditentukan dari terbitnya sampai terbenamnya matahari, lebih tepatnya, hal itu
sama ketika kamu mengatakan 'hari ini [hari untuk] pekerjaan dan besok adalah
[hari untuk] penghakiman', untuk apa yang dimaksudkan oleh hari di sini adalah
kehidupan duniawi, karena merupakan kemuncak amal dan ujian, [dan bukan
berarti] waktu yang ditentukan dalam fikiran yang biasanya bermakna setelah
mendengar kata hari, oleh karena itu, Penerangan baru ini dalam rangka untuk
mengarahkan perhatian ke babak balasan, dan bahawa pemilik dan raja di babak
ini adalah Allah, Yang Maha Suci.
Dan
di sini kita harus memperhatikan bahawa Dia adalah Pemilik segala sesuatu, dan
ia adalah sesuatu yang tegas dan terbukti bagi-Nya Yang Maha Suci di dunia ini
dan di akhirat, dan hakikat bahawa hamba-hamba-Nya telah melarikan diri
(menyangkal apa yang Dia kehendaki) tidak menyangkal kepemilikan-Nya atas
mereka, karena sesungguhnya mengalir melalui mereka [dengan cara yang sama]
seperti darah mengalir melalui tubuh mereka, dan mereka tetap dibawa kepada
kehidupan oleh limpahaNya, dan tinggal di BumiNya, dan makan rezeki dariNya,
bahkan menyerahkan kepada Hukum Syariat yang yang ditetapkanNya, Firman Allah
SWT:
وَلِلَّهِ يَسْجُدُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ
طَوْعاً وَكَرْهاً وَظِلالُهُمْ بالْغُدُوِّ وَالْآصَال
{Hanya
kepada Allah-lah sujud (patuh) segala apa yang di langit dan di bumi, baik
dengan kemahuan sendiri ataupun terpaksa (dan sujud pula) bayang-bayangnya di
waktu pagi dan petang hari.. } [Al-Qur'an Surat
Ar-Ra`d 13:15] .
Adapun,
KerajaanNya atau PemerintahanNya (HakimiyahNya) di Bumi, dan dalam kehidupan
dunia ini pada umumnya, sesungguhnya ia adalah urusan Dia memerintahkan
hamba-Nya menerima, dan mereka diuji dengan mematuhi sesiapa saja yang Dia
[tunjuk sebagai] PenerusNya dan [sesiapa yang Dia] beri kuasa atas urusan
mereka, dan dia tidak memaksa mereka untuk menerimaNya atau mentaati penerusNya
di BumiNya . Dengan demikian, sesiapa pun yang mahu - biarkanlah dia menyembah
Allah dan menerima PemerintahanNya di BumiNya, dan sesiapa pun yang mahu -
biarkan dia menyembah Penzalim dan menunggu hasil yang gelap.
Dan
dengan itu, kedua pihak telah dibentuk di sepanjang perjalanan di Bumi ini,
Partai Allah dan Partai Syaitan. Atau dengan mengatakan, Partai yang memuja
Allah, dan mengakui bahwa kerajaan dan Pemerintahan di bumi ini dan dalam
kehidupan duniawi ini adalah untuk Allah . Oleh karena itu, jika mereka
menginginkan seorang pemimpin atau raja untuk memerintah mereka sesuai dengan
Hukum / Syariat Ilahi, mereka tidak boleh menetapkannya, mereka juga tidak
boleh menerima siapa pun jua yang menjadi raja untuk memerintah mereka dengan
kuasa kejam, seperti Firaun dan Namrud dan Jalut, lebih tepat lagi, mereka
meminta dari Allah supaya Dia swt mengirimkan [menunjukkan] untuk mereka
seorang raja, karena mereka telah mengakui kepada-Nya bahwa Dia adalah Pemilik
Kerajaan: {(قُلِ اللَّـهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي
الْمُلْكَ مَن تَشَاءُ وَتَنزِعُ الْمُلْكَ مِمَّن تَشَاءُ)"
ya Allah yang mempunyai kerajaan, Engkau berikan kerajaan kepada orang yang
Engkau kehendaki dan Engkau cabut kerajaan dari orang yang Engkau kehendaki. } [Al-Qur'an Surat Ali Imran 3:26] .
Oleh
itu, ia bukan untuk selain-Nya sesiapa yang memerintah dan yang memutuskan
melainkan dengan izinNya, walaupun ia tidak terkeluar daripada had-had (Hudud)
Syariat.
Dan
contoh kumpulan orang yang beriman yang mengakui bahawa Allah adalah Pemilik
Kerajaan adalah seperti ' Kumpulan [orang yang beriman] dengan Talut dari Bani
Israel, dan mereka adalah 313 lelaki, dan mungkin, ada terperangkap bersama
mereka yang lebih imannya, dan Allah SWT berfirman
أَلَمْ تَرَ إِلَى الْمَلَإِ مِن
بَنِي إِسْرَائِيلَ مِن بَعْدِ مُوسَىٰ إِذْ قَالُوا لِنَبِيٍّ لَّهُمُ ابْعَثْ
لَنَا مَلِكًا نُّقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ
{Apakah
kamu tidak memperhatikan pemuka-pemuka Bani Israil sesudah Nabi Musa, yaitu
ketika mereka berkata kepada seorang Nabi mereka: "Angkatlah untuk kami
seorang raja supaya kami berperang di jalan Allah"?} [Al-Quran Surah Al-Baqarah 2:246].
Adapun
Parti Syaitan, maka sesungguhnya mereka adalah yang menerima Pemerintahan para
pemerintah zalim (Taghut) dan Syaitan dan pemerintahannya dan Perundangaanya
dan hukum-hakamnya (ideologi) di dunia ini, dan menyerahkan kepadanya dan tidak
bangkit untuk mengubah keadaan.
Yang
Maha Kuasa berfirman:
إِنَّ
الَّذِينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ ظَالِمِي أَنْفُسِهِمْ قَالُوا فِيمَ
كُنْتُمْ قَالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي الْأَرْضِ قَالُوا أَلَمْ تَكُنْ
أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُوا فِيهَا فَأُولَئِكَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ
وَسَاءَتْ مَصِيراً
{Sesungguhnya
orang-orang yang diwafatkan malaikat dalam keadaan menganiaya diri sendiri,
malaikat bertanya: "Dalam keadaan bagaimana kamu ini?". Mereka
menjawab: "Adalah kami orang-orang yang tertindas di Bumi". Para
malaikat berkata: "Bukankah bumi Allah itu luas, sehingga kamu dapat
berhijrah di bumi itu?". Orang-orang itu tempatnya neraka Jahannam, dan
Jahannam itu seburuk-buruk tempat kembali,} [Al-Quran
Surah An- Nisa ' 4:97]. .
Dan
akhirnya adalah Allah adalah Pemilik Pemerintahan / Kerajaan, dan ia adalah di
atas orang-orang yang menerimaNya, SWT, kerana jika mereka murtad mereka telah
kehilangan nasib yang wajar bagi mereka dan menimbulkan kemurkaan Allah swt,
dan berfirmanNya:
أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلَى مَا آتَاهُمُ اللَّهُ
مِنْ فَضْلِهِ فَقَدْ آتَيْنَا آلَ إِبْرَاهِيمَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ
وَآتَيْنَاهُمْ مُلْكاً عَظِيماً
{Ataukah
mereka dengki kepada manusia (Muhammad) lantaran karunia yang Allah telah
berikan kepadanya? Sesungguhnya Kami telah memberikan kepada keluarga Ibrahim
Kitab dan Hikmah, dan Kami telah memberikan kepadanya kerajaan yang besar.} [Al-Quran Surah An- Nisa ' 4:54].
Dan
malangnya kebanyakan orang sepanjang sejarah sentiasa menjadi menyembah para
penzalim dan mereka tidak suka untuk meletakkan undang-undang Allah ke atas mereka
(untuk memerintah mereka) dan mereka tidak mengikut raja yang Dia pilih ke atas
mereka, tetapi sebaliknya: {( وَمَا آمَنَ مَعَهُ إِلَّا قَلِيلٌ) tiada
yang beriman dengannya, kecuali sedikit.} [4], atau { (فَمَا
وَجَدْنَا فِيهَا غَيْرَ بَيْتٍ مِّنَ الْمُسْلِمِينَ )
Dan Kami tidak mendapati negeri itu, kecuali sebuah rumah dari orang yang
berserah diri.. } [ 5]. Sebaliknya mereka telah menerima pemerintahan zalim
(Taghut) dan Syaitan serta pemerintahannya, sama ada mereka gembira dengannya
atau mereka tidak melakukan sesuatu untuk menghapuskan kezaliman, dan
menjauhkan mereka daripada menerajui kepimpinannya yang telah dirampas - dalam
kebanyakan [masa] - dengan kuasa keganasan, atau dengan tipu muslihat dalam
sesetengah keadaan, pemalsuan, dan mengubah kenyataan.
Dan
pada semua keadaan, Kerajaan di Bumi ini adalah - dalam kebanyakan [perkara] -
kerana penzalim dan bukan kerana Allah, begitu pendek tempoh masa pada pemerintahan
Daud, Sulaiman dan Dzul Al-Qarnayn (a.s.), jika dibandingkan dengan tempoh masa
pemerintah mereka para penzalim seperti Namrud, Firaun dan Yazid ... dan
orang-orang yang serupa dengan mereka.
Oleh
itu, Kerajaan (المُلك – Al-Mulk), walaupun ia
adalah untuk Allah di dunia dan di akhirat, walaupun, dalam dunia ini ia
dirampas dari hujjah-hujjah dan Pengganti Allah di bumi-Nya, dan untuk itu
datang pengesahan dan peringatan hari pulangan-Nya, iaitu: hari pembalasan (يوم الدين), atau pusingan (puncak) penghakiman dan hukuman.
Dan
itulah mengapa bacaan "Raja" (ملك) mungkin menjadi lebih sahih, kerana apa yang telah
diriwayatkan dari Ahlul Bayt (a.s). Hanya kerana ia mungkin dikatakan: sebagai
Hari pembalasan / hukuman bukan hari kiamat Besar, sebaliknya, ia adalah hari
yang Qiam (Bangkit) Imam Al Mahdi (as). Apabila beliau (a.s.) akan memerintah
Bumi, Kerajaan hanyalah untuk Allah swt, dan pemerintahan [hanyalah] untuk
Allah, kerana sesungguhnya dia adalah Khalifah Allah, dan Raja yang dilantik
oleh Allah, dan sesungguhnya dia memerintah dengan apa yang diturunkan Allah
dalam al-Quran, Taurat, Injil dan Zabur.
Dan
ia adalah mungkin sekali dikatakan: bahawa hari kiamat atau pusingan
penghakiman dan hukuman, bermula dengan bangkitnya Imam Al Mahdi (as) dan
pemerintahannya, dan berakhir dengan penghakiman kiamat yang lebih besar.
Dan
jika kamu tahu Raja pembalasan adalah yang merangkumi, petunjuk ke arah
Kerajaan Allah dan KehakimanNya yang sebenar, dan Kerajaan Penzalim kejam dan
ketuanan khayalan, maka kamu akan ketahui bahawa hamba dari sudut pandangan ini
perlu membuat keputusan [apakah] kedudukannya, dan parti yang mana dia ingin
sertai, parti Musa (as) atau parti Firaun (la), parti Al Hussein (as) atau
parti Yazid (la), parti Allah atau parti syaitan (la), bahawa dia menjadi hamba
Allah atau hamba syaitan.
✡ ✡ ✡ ✡ ✡
______________________________
[4] Al-Quran Surah Hud 11:40
[5] Al-Quran Surah Adz-Dzariyat 51:36
Tiada ulasan:
Catat Ulasan