Khamis, 8 Januari 2015

{Pemilik (مَالِكِ)} atau {Raja (مَلِكِ)}:


{Pemilik (مَالِكِ)} atau {Raja (مَلِكِ)}:




Pemilik: adalah yang memiliki sesuatu, sama ada pemilikan sebenar seperti pemilikan Allah Yang Maha Suci, atau pemilikan relatif seperti pemilikan kita, yang sementara dan diganti.
Dan Raja: adalah penguasa (Hakim) yang menguruskan hal ehwal manusia. Dan kedua-dua nama yang berkaitan denganNya, Yang Maha Suci adalah sama. Apabila kita berkata (مالك يوم الدين) Yang menguasai hari pembalasan, sesungguhnya, Pemilik sesuatu, penguasa sebenar yang mempunyai hak untuk mengawal, dan mengurus hal ehwalnya mengikut apa-apa cara yang dilihatNya, oleh itu, kita mengiakan (membuktikan) kepadanya pemilikan dan kerajaan.
Dan jika kita berkata, (ملك يوم الدين) Raja hari pembalasan - walaupun Dia tidak seperti yang lain dari Dia sendiri kerana Dialah Pemilik Kerajaan - Dia menjadi seorang Raja yang memerintah manusia (hamba)-Nya dengan pemerintahan sebenar, maka Dia mempunyai hak untuk mentadbir kehidupan berdasarkan apa sahaja yang dikekendakiNya, oleh itu, kita membuktikan (mengiakan) kepadanya pemilikan dan kerajaan.
Dan dengan ini dapat kita tahu bahawa kedua-dua bacaan [Pemilik Hari Pembalasan dan Raja Hari pembalasan] merentasi satu sama lain, dan kedua-dua bacaan telah diriwayatkan dari Ahlul Bayt (as), dan sebahagian besar ulama telah mengesyorkan bacaan "Raja - مَلِكِ"; [kerana pembacaan] telah diriwayatkan banyak kali dari mereka (as), dan Allah lebih mengetahui.

﴿يَوْمِ الدِّينِ{Hari Agama / kiamat / pembalasan}


Artinya hari pembalasan, dan mungkin itu lebih tepat bagi kita katakan: kemuncak dari pembalasan atau penghakiman. Untuk hari di sini tidak berarti waktu yang ditentukan dari terbitnya sampai terbenamnya matahari, lebih tepatnya, hal itu sama ketika kamu mengatakan 'hari ini [hari untuk] pekerjaan dan besok adalah [hari untuk] penghakiman', untuk apa yang dimaksudkan oleh hari di sini adalah kehidupan duniawi, karena merupakan kemuncak amal dan ujian, [dan bukan berarti] waktu yang ditentukan dalam fikiran yang biasanya bermakna setelah mendengar kata hari, oleh karena itu, Penerangan baru ini dalam rangka untuk mengarahkan perhatian ke babak balasan, dan bahawa pemilik dan raja di babak ini adalah Allah, Yang Maha Suci.
Dan di sini kita harus memperhatikan bahawa Dia adalah Pemilik segala sesuatu, dan ia adalah sesuatu yang tegas dan terbukti bagi-Nya Yang Maha Suci di dunia ini dan di akhirat, dan hakikat bahawa hamba-hamba-Nya telah melarikan diri (menyangkal apa yang Dia kehendaki) tidak menyangkal kepemilikan-Nya atas mereka, karena sesungguhnya mengalir melalui mereka [dengan cara yang sama] seperti darah mengalir melalui tubuh mereka, dan mereka tetap dibawa kepada kehidupan oleh limpahaNya, dan tinggal di BumiNya, dan makan rezeki dariNya, bahkan menyerahkan kepada Hukum Syariat yang yang ditetapkanNya, Firman Allah SWT:
وَلِلَّهِ يَسْجُدُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ طَوْعاً وَكَرْهاً وَظِلالُهُمْ بالْغُدُوِّ وَالْآصَال

{Hanya kepada Allah-lah sujud (patuh) segala apa yang di langit dan di bumi, baik dengan kemahuan sendiri ataupun terpaksa (dan sujud pula) bayang-bayangnya di waktu pagi dan petang hari.. } [Al-Qur'an Surat Ar-Ra`d 13:15] .   
Adapun, KerajaanNya atau PemerintahanNya (HakimiyahNya) di Bumi, dan dalam kehidupan dunia ini pada umumnya, sesungguhnya ia adalah urusan Dia memerintahkan hamba-Nya menerima, dan mereka diuji dengan mematuhi sesiapa saja yang Dia [tunjuk sebagai] PenerusNya dan [sesiapa yang Dia] beri kuasa atas urusan mereka, dan dia tidak memaksa mereka untuk menerimaNya atau mentaati penerusNya di BumiNya . Dengan demikian, sesiapa pun yang mahu - biarkanlah dia menyembah Allah dan menerima PemerintahanNya di BumiNya, dan sesiapa pun yang mahu - biarkan dia menyembah Penzalim dan menunggu hasil yang gelap.
Dan dengan itu, kedua pihak telah dibentuk di sepanjang perjalanan di Bumi ini, Partai Allah dan Partai Syaitan. Atau dengan mengatakan, Partai yang memuja Allah, dan mengakui bahwa kerajaan dan Pemerintahan di bumi ini dan dalam kehidupan duniawi ini adalah untuk Allah . Oleh karena itu, jika mereka menginginkan seorang pemimpin atau raja untuk memerintah mereka sesuai dengan Hukum / Syariat Ilahi, mereka tidak boleh menetapkannya, mereka juga tidak boleh menerima siapa pun jua yang menjadi raja untuk memerintah mereka dengan kuasa kejam, seperti Firaun dan Namrud dan Jalut, lebih tepat lagi, mereka meminta dari Allah supaya Dia swt mengirimkan [menunjukkan] untuk mereka seorang raja, karena mereka telah mengakui kepada-Nya bahwa Dia adalah Pemilik Kerajaan: {(قُلِ اللَّـهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَن تَشَاءُ وَتَنزِعُ الْمُلْكَ مِمَّن تَشَاءُ)" ya Allah yang mempunyai kerajaan, Engkau berikan kerajaan kepada orang yang Engkau kehendaki dan Engkau cabut kerajaan dari orang yang Engkau kehendaki. } [Al-Qur'an Surat Ali Imran 3:26] .
Oleh itu, ia bukan untuk selain-Nya sesiapa yang memerintah dan yang memutuskan melainkan dengan izinNya, walaupun ia tidak terkeluar daripada had-had (Hudud) Syariat.
Dan contoh kumpulan orang yang beriman yang mengakui bahawa Allah adalah Pemilik Kerajaan adalah seperti ' Kumpulan [orang yang beriman] dengan Talut dari Bani Israel, dan mereka adalah 313 lelaki, dan mungkin, ada terperangkap bersama mereka yang lebih imannya, dan Allah SWT berfirman
أَلَمْ تَرَ إِلَى الْمَلَإِ مِن بَنِي إِسْرَائِيلَ مِن بَعْدِ مُوسَىٰ إِذْ قَالُوا لِنَبِيٍّ لَّهُمُ ابْعَثْ لَنَا مَلِكًا نُّقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ
{Apakah kamu tidak memperhatikan pemuka-pemuka Bani Israil sesudah Nabi Musa, yaitu ketika mereka berkata kepada seorang Nabi mereka: "Angkatlah untuk kami seorang raja supaya kami berperang di jalan Allah"?} [Al-Quran Surah Al-Baqarah 2:246].
Adapun Parti Syaitan, maka sesungguhnya mereka adalah yang menerima Pemerintahan para pemerintah zalim (Taghut) dan Syaitan dan pemerintahannya dan Perundangaanya dan hukum-hakamnya (ideologi) di dunia ini, dan menyerahkan kepadanya dan tidak bangkit untuk mengubah keadaan.
Yang Maha Kuasa berfirman:
إِنَّ الَّذِينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ ظَالِمِي أَنْفُسِهِمْ قَالُوا فِيمَ كُنْتُمْ قَالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي الْأَرْضِ قَالُوا أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُوا فِيهَا فَأُولَئِكَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَسَاءَتْ مَصِيراً
{Sesungguhnya orang-orang yang diwafatkan malaikat dalam keadaan menganiaya diri sendiri, malaikat bertanya: "Dalam keadaan bagaimana kamu ini?". Mereka menjawab: "Adalah kami orang-orang yang tertindas di Bumi". Para malaikat berkata: "Bukankah bumi Allah itu luas, sehingga kamu dapat berhijrah di bumi itu?". Orang-orang itu tempatnya neraka Jahannam, dan Jahannam itu seburuk-buruk tempat kembali,} [Al-Quran Surah An- Nisa ' 4:97]. .
Dan akhirnya adalah Allah adalah Pemilik Pemerintahan / Kerajaan, dan ia adalah di atas orang-orang yang menerimaNya, SWT, kerana jika mereka murtad mereka telah kehilangan nasib yang wajar bagi mereka dan menimbulkan kemurkaan Allah swt, dan berfirmanNya:
أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلَى مَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ فَقَدْ آتَيْنَا آلَ إِبْرَاهِيمَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَآتَيْنَاهُمْ مُلْكاً عَظِيماً
{Ataukah mereka dengki kepada manusia (Muhammad) lantaran karunia yang Allah telah berikan kepadanya? Sesungguhnya Kami telah memberikan kepada keluarga Ibrahim Kitab dan Hikmah, dan Kami telah memberikan kepadanya kerajaan yang besar.} [Al-Quran Surah An- Nisa ' 4:54].
Dan malangnya kebanyakan orang sepanjang sejarah sentiasa menjadi menyembah para penzalim dan mereka tidak suka untuk meletakkan undang-undang Allah ke atas mereka (untuk memerintah mereka) dan mereka tidak mengikut raja yang Dia pilih ke atas mereka, tetapi sebaliknya: {( وَمَا آمَنَ مَعَهُ إِلَّا قَلِيلٌ) tiada yang beriman dengannya, kecuali sedikit.} [4], atau { (فَمَا وَجَدْنَا فِيهَا غَيْرَ بَيْتٍ مِّنَ الْمُسْلِمِينَ ) Dan Kami tidak mendapati negeri itu, kecuali sebuah rumah dari orang yang berserah diri.. } [ 5]. Sebaliknya mereka telah menerima pemerintahan zalim (Taghut) dan Syaitan serta pemerintahannya, sama ada mereka gembira dengannya atau mereka tidak melakukan sesuatu untuk menghapuskan kezaliman, dan menjauhkan mereka daripada menerajui kepimpinannya yang telah dirampas - dalam kebanyakan [masa] - dengan kuasa keganasan, atau dengan tipu muslihat dalam sesetengah keadaan, pemalsuan, dan mengubah kenyataan.
Dan pada semua keadaan, Kerajaan di Bumi ini adalah - dalam kebanyakan [perkara] - kerana penzalim dan bukan kerana Allah, begitu pendek tempoh masa pada pemerintahan Daud, Sulaiman dan Dzul Al-Qarnayn (a.s.), jika dibandingkan dengan tempoh masa pemerintah mereka para penzalim seperti Namrud, Firaun dan Yazid ... dan orang-orang yang serupa dengan mereka.

Oleh itu, Kerajaan (المُلك – Al-Mulk), walaupun ia adalah untuk Allah di dunia dan di akhirat, walaupun, dalam dunia ini ia dirampas dari hujjah-hujjah dan Pengganti Allah di bumi-Nya, dan untuk itu datang pengesahan dan peringatan hari pulangan-Nya, iaitu: hari pembalasan (يوم الدين), atau pusingan (puncak) penghakiman dan hukuman.
Dan itulah mengapa bacaan "Raja" (ملك) mungkin menjadi lebih sahih, kerana apa yang telah diriwayatkan dari Ahlul Bayt (a.s). Hanya kerana ia mungkin dikatakan: sebagai Hari pembalasan / hukuman bukan hari kiamat Besar, sebaliknya, ia adalah hari yang Qiam (Bangkit) Imam Al Mahdi (as). Apabila beliau (a.s.) akan memerintah Bumi, Kerajaan hanyalah untuk Allah swt, dan pemerintahan [hanyalah] untuk Allah, kerana sesungguhnya dia adalah Khalifah Allah, dan Raja yang dilantik oleh Allah, dan sesungguhnya dia memerintah dengan apa yang diturunkan Allah dalam al-Quran, Taurat, Injil dan Zabur.
Dan ia adalah mungkin sekali dikatakan: bahawa hari kiamat atau pusingan penghakiman dan hukuman, bermula dengan bangkitnya Imam Al Mahdi (as) dan pemerintahannya, dan berakhir dengan penghakiman kiamat yang lebih besar.
Dan jika kamu tahu Raja pembalasan adalah yang merangkumi, petunjuk ke arah Kerajaan Allah dan KehakimanNya yang sebenar, dan Kerajaan Penzalim kejam dan ketuanan khayalan, maka kamu akan ketahui bahawa hamba dari sudut pandangan ini perlu membuat keputusan [apakah] kedudukannya, dan parti yang mana dia ingin sertai, parti Musa (as) atau parti Firaun (la), parti Al Hussein (as) atau parti Yazid (la), parti Allah atau parti syaitan (la), bahawa dia menjadi hamba Allah atau hamba syaitan.





______________________________
[4] Al-Quran Surah Hud 11:40
[5] Al-Quran Surah Adz-Dzariyat 51:36






Tiada ulasan: