Himpunan Pos Di Laman Facebook Rasmi
احمد الحسن Ahmed Alhasan / 9 Februari 2014:
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Saya bermohon
kepada Allah agar anda semua dalam keadaan baik dan sihat.
Saya dapati
sebuah soalan di halaman ini dan saya telah menjawabnya, dan di sini saya
meletakkan semula soalan dan jawapannya:
Ya Howa Ya Howa menulis:
Salam atas kamu wahai Ahl Al-Bait Nabi, Rahmah
dan lombong ilmu serta tempat turunnya risalah.
Maulai, mereka
meminta saya untuk menanyakan soalan ini kepada tuan dan mereka inginkan jawapan
tuan secara peribadi.
Saidi,
- Adakah "Husky" (anjing kereta
salji) dianggap tidak najis? Seperti yang dikatakan bahawa ia adalah hasil kacukan
anjing dan serigala.
Sekiranya ini
terbukti benar ... adakah ia akan dianggap najis?
- Adakah
dibenarkan bermain dengan anjing? Dan untuk melatih dan membesarkannya dengan
tujuan ini (iaitu bermain), dengan mengambil kira tidak membawa mereka masuk ke
dalam rumah?
- Bagaimana
cara bersuci orang-orang yang menyentuh anjing, adakah seperti mereka
menyucikan bekas yang dijilat anjing, atau adakah ia disucikan dengan cara
biasa seperti membersihkan sesuatu dari najis yang lain?
Semoga Allah
memberi sebaik-baik ganjaran kepada tuan.
Jawapan /
بسم الله الرحمن الرحيم
والحمد لله
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
Semua anjing
adalah najis, tidak kira dari mana asalnya atau yang dijinakkan, tetapi saya
telah menerangkan dalam Kitab "Al-Syarai3" bahawa sifat-sifat
tersebut mempengaruhi jenis dan penamaan binatang, dan akibatnya keterikatan
mereka dengan anjing dan hukum mengenai najis atau tidak dari segi syara’.
Adapun haiwan
"Husky" khususnya, ia tidak terikat pada anjing dari segi hukum najis,
dan ia dapat dipelihara, diperbanyak dan dijual untuk tujuan seperti: bergerak
dan menarik kereta luncur di salji atau menjaga kanak-kanak dan menghiburkan
mereka seperti yang dilakukan oleh sebahagian orang. Ia tidak dianggap najis,
dan hukumnya sama dengan serigala dari segi ain najis, kerana ain najisnya tidak
sama seperti anjing lain. Harus diingat bahawa mesti memastikan bahawa haiwan
itu adalah "Husky" yang tulen (bakanya) hingga ke tahap yang dianggap
sah dari segi syara’, dan ini dapat disahkan oleh kenyataan bahawa haiwan itu
melolong seperti serigala bukan ketentuannya pada kulitnya atau bentuk ekor dan
bulu, atau melalui penternak yang berpengalaman dan kesaksiannya dapat diterima.
Mengenai
masalah pemilikan anjing secara umum (selain daripada haiwan Husky), tidak
dibenarkan kecuali untuk tujuan rasional seperti menjaga dan memberi amaran
seperti memberi amaran untuk pemilik rumah, memberi amaran akan adanya bahan
letupan atau dadah, memandu si buta, mengembala dan menjaga domba, atau tujuan
logik dan rasional yang serupa, bukan hanya untuk bermain dan bersenang-senang,
dan jika dia memiliki anjing untuk tujuan rasional, seperti contoh yang anda
sebutkan, tidak ada keberatan untuk bermain dengannya, sama sepertinya juga
boleh dibesarkan dan diperbanyak anjing untuk menjualnya dan untuk tujuan yang
disebutkan di atas, dan dia tidak perlu bertanya kepada pembeli dan mengetahui
tujuannya membeli anjing tersebut.
Sekiranya dia
menyentuh anjing kering dengan tangan kering, tangannya tidak menjadi terkena
najis, tetapi hanya jika dia menyentuhnya dengan adanya kelembapan (air) yang
mengalir dari salah satu dari keduanya, dan jika tangannya terkena najis atau mana-mana
tempat pun pada pakaiannya atau badannya dari anjing, memadailah membersihkannya
dengan air sahaja dan bukan seperti membersihkan bekas makanan atau minuman yang
dijilat anjing.
Dibolehkan
membawa anjing masuk ke rumah atau dalam kereta. Tetapi jika dia menyentuh
sesuatu dengan keadaan basah, tempat itu menjadi najis, dan dianggap najis, dan
perlu dibersihkan, tetapi dia tidak mencemarkan yang selainnya.
✡✡ ✡✡ ✡✡
Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan