Ahad, 21 Februari 2021

Altruisme Dan Aqidah Salafi Wahhabi

 


impunan Pos Di Laman Facebook Rasmi

Ahmed Alhasan احمد الحسن / 6 Mac 2014:

بسم الله الرحمن الرحيم

والحمد لله رب العالمين

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Saya mohon kepada Allah agar anda berada dalam keadaan baik dan sihat.

 

Khalid Al-Alwani menulis:      

Tajuk soalan. Setelah memberi salam dan hormat semoga saya menjadi tebusan kepada Al-Syed Ahmad Al-Hassan, kerana perkara dalam buku tuan Wahmu l-Ilhad (Delusi Ateisme). Saya rujuk ke halaman 279 mengenai Altruisme yang kita bicarakan. Oleh kerana saya menentang idea-idea takfiri, dan mereka yang membunuh semua orang yang bertentangan dengan aqidah mereka, dan kerana mereka mengkafirkan saya dan menumpahkan darah saya, saya beriman dengan kekhalifahan Ali Ibn Abi Talib, as kerana cemburu. Saya dapati bahawa mereka adalah takfiri Salafi yang berperang di Chechnya, Serbia, Afghanistan, Mali, Iraq, dan Syria, yang memiliki altruisme yang sebenarnya, kerana mereka meninggalkan segala-galanya, termasuk wang, anak-anak dan isteri, dan mereka pergi untuk menyokong agama yang mereka yakini betul. Kita melihat mereka meletupkan diri tanpa terkesan dan melawan, seolah-olah mereka melihat Syurga di mata mereka dan berlumba-lumba mendapatkannya. Persoalannya, adakah kaedah perbincangan di sisi tuan yang dihormati untuk mengenal pasti atau jalan keluar yang boleh kita ubah fikiran mereka dan membuat mereka terguncang di bawah panji Bai’ah kepada Allah. sehingga Islam dapat memberi manfaat kepada mereka, memberi kesan kepada pendirian mereka dan memberi mereka serta melebihkan kepada selain di atas diri mereka sendiri ??? Saya menulis lebih banyak daripada soalan di sini, tetapi saya tidak mendapat jawapan, dan mungkin kerana banyaknya komen dan kekurangan masa untuk tuan membacanya bersama-sama. Salam mesra, Khalid Al-Alwani.

 

Jawapan /

بسم الله الرحمن الرحيم

والحمد لله رب العالمين

Tidak ada hubungan antara pengorbanan dan Altruisme [pent. amalan untuk mengutamakan orang-orang lain berbanding diri sendiri] yang benar-benar neutral, kerana organisme (hidupan) dapat mengorbankan nyawanya untuk kepentingan tertentu yang mendorong gen untuknya dengan membina kelenjar yang mengeluarkan hormon tertentu, misalnya, pada lebah pekerja ketika dia mengorbankan dirinya, ia adalah motivasi genetik, kerana sebagai perkara terpenting bagi kumpulan gen individu adalah pengiraan untung dan rugi semasa evolusi dan pemilihan semula jadi. Gen yang memelihara kelangsungan hidup kumpulan gen tertentu di persekitarannya sehingga melewati saringan pemilihan semula jadi dari generasi demi generasi yang disahkan dan ditubuhkan dalam kumpulan genetik individu itu. Walaupun fungsi gen ini adalah untuk mendorong tubuh untuk membunuh diri atau binasa dalam situasi tertentu, dan saya menjelaskan perkara ini dalam buku "Wahmu l-Ilhad". Maka kehilangan tubuh seekor lebah yang membawa satu set gen individu sebagai pertukaran untuk mendapatkan ribuan badan untuk lebah lain yang membawa gen yang sama ini merupakan keuntungan besar dari gen tersebut, tidak diragukan lagi.

Hal yang sama berlaku untuk keluarga atau ibu khususnya ketika dia berkorban untuk yang masih muda, sehingga ibu dan lebah didorong oleh minat genetik untuk berkorban, jadi pengorbanan ibu itu sendiri bukanlah altruisme yang sebenarnya melainkan pengorbanan yang diputuskan oleh kepentingan gen individu untuk diturunkan kepada generasi kemudian. Biasanya dia datang di hadapannya walaupun ia adalah kebinasaan dan akhir hayatnya kerana di dalamnya masih ada badan atau badan lain yang membawa gen tersebut. Kerana di dalamnya kelangsungan gen individu ditetapkan dalam kumpulan gen umum organisma.

Ini adalah teks dari buku "Wahmu l-Ilhad".  yang menjelaskan masalah ini, dan sesiapa yang mahu lebih terperinci boleh merujuk buku ini:

(Sekiranya kita melihat sekeliling, kita akan dapati dalam sebahagian haiwan kadang-kadang mempunyai tingkah laku altruistik, jadi kita dapat mengenal pastinya, misalnya, tingkah laku ibu dan ayah terhadap anak-anak mereka dan tingkah laku lebah pekerja terhadap ratu dan pekerja lain dan sarangnya secara keseluruhan, tetapi adakah ini cara tingkah laku altruistik sebenar, atau adakah pada zahirnya itu adalah cara tingkah laku altruistik, pada hal yang sebenarnya ia adalah perilaku genetik keakuan, Kerana ia berdasarkan kepada genetik keakuan (ananiyah) dan tabi’at pilih kasih semula jadi dan mengutamakan kelangsungan hidup jasad-jasad yang mengandung gen-gen ini yang menyebabkan tingkah laku altruistik ini, iaitu anak-anak merayu kepada ibu bapa supaya memberi mereka makanan dan pengorbanan pekerja untuk melindungi sarang, ratu dan saudara perempuannya, Gen-gen ini adalah sifat kejayaan untuk perjalanan, kegigihan dan kelangsungan hidup, Pada hakikatnya dari segi biologi, bahawa bapa dan ibu menguruskan anak-anak kerana terdapat gen dalam susunan genetik mereka yang mendorong mereka ke arah ini (melalui pengaruhnya terhadap pembinaan sistem saraf, otak, kelenjar dan hormon, misalnya) Dan salah satu sebab kejayaan struktur umum genetik mereka dalam penyebaran dan kelangsungan hidup adalah adanya gen yang mendorong mereka ke tingkah laku altruistik ini.

Mengenai bagaimana kombinasi genetik ibu bapa memberi manfaat kepada anak-anak dalam kekekalan dan kelangsungan hidup, ini dapat dijelaskan hanya kerana anak-anak membawa gen orang tua dalam kadar tertentu, misalnya anak manusia membawa separuh daripada gen ayahnya dan separuh gen ibunya.

Oleh itu, ibu bapa yang genetiknya mengandungi gen untuk kanak-kanak dengan gen altruisme dan penyediaan kecukupan mereka untuk dapat mencapai usia baligh dan pembiakan akan dicapai - ibu bapa ini - pengekalan gen mereka pada generasi akan datang dan kelangsungan hidup mereka, jadi jenis ini altruisme (keutamaan ibu bapa untuk kanak-kanak) mempunyai asal usul genetik yang mementingkan diri sendiri - yang bermaksud anak perempuannya adalah gen yang dianggap keakuan - bukan altruisme yang benar. Adapun ibu bapa yang tidak menjaga anak mereka dengan baik atau untuk pemindahan ibu bapa yang susunan genetik tidak mengandungi gen yang menyebabkan mereka tidak mementingkan diri sendiri untuk menyediakan anak-anak dengan mencukupi (contohnya menyediakan tempat tinggal, makanan dan perlindungan), mereka tidak akan dapat - ibu bapa ini - untuk menyebarkan gen mereka kepada generasi berikutnya, kerana secara ringkas, mereka tidak akan berjaya membesarkan anak-anak yang mencapai usia baligh dan pembiakan dan meneruskan susunan genetik mereka ke generasi berikutnya, dan dengan ini ibu bapa ini dihukum, atau untuk mengatakan bahawa genetik ini atau plan genetik dihukum dan gen (peribadi) mereka tidak diteruskan dalam kehidupan ini dan keluar dari perlumbaan.

Isu keprihatinan ibu bapa terhadap anak-anak mereka sepenuhnya dibenarkan secara genetik, dan jika gen menemukan strategi lain yang berjaya selain daripada perhatian langsung kepada ibu bapa dengan anak-anak mereka, mungkin untuk mengikutinya seperti yang ada pada burung cuckoo, burung ini bertelur di sarang korbannya sehingga mereka membesarkan anak-anaknya dan ia tidak menjaga anak-anaknya dan tidak memberikan kasih sayang kepada mereka. Dan hubungannya dengan mereka berakhir sebaik dia memberikan kecukupan ketika dia menempatkan mereka di sarang mangsa, yang akan melibatkan mereka dengan membesarkannya bagi pihaknya, dan ini adalah bukti yang jelas bahawa pengawal perkara dalam batas badan adalah genetiknya.

Perkara yang sama berlaku untuk lebah pekerja, kerana tahap kekeluargaan mereka terhadap saudara perempuan mereka sangat tinggi dan lebih tinggi daripada ibu mereka. Kerana semua saudara perempuan membawa salinan gen ayah yang serupa, dan itulah sebabnya mengapa ada alasan logik untuk perlumbaan mereka membebaskan diri dengan berlumba-lumba menyerang musuh - walaupun pekerja rumah tangga yang menggigit hingga mati - Gen altruistik ini berjaya dihasilkan semula, diabadikan dan bertahan; Kerana secara ringkas, dia adalah yang paling mampu memelihara sel secara keseluruhan, jadi kematian pekerja itu jelas menunjukkan keuntungan yang lebih besar bagi gennya daripada kelangsungan hidupnya. Kerana dengan berlumba-lumba sampai mati, bukannya saudara perempuannya dan untuk membela ibunya (ratu lebah), dia akan menyumbang kepada kelangsungan hidup dan kelanjutan banyak salinan gennya yang ada di dalam tubuh semua saudaranya yang bekerja dan menyumbang kepada kelangsungan gen-gennya dalam telur dan sperma di dalam badan ibunya (lebah ratu), dan yang pasti bahawa gabungan genetik seperti itu lebih mampu pada kelangsungan hidup dan kelanjutan dari mereka yang tidak mendahului perlumbaan untuk mengorbankan diri, alam akan memilih pendahuluan pengorbanan, atau dikatakan bahawa ia semestinya dapat bertahan dan meneruskan serta menentang keadaan semula jadi di sekitarnya.

Secara umum, egoisme (keakuan) genetik dapat menjelaskan kualiti altruistik seseorang terhadap makhluk lain ketika pengorbanan membawa manfaat yang lebih besar kepada gennya dan bahkan tanpa mengira hubungan antara mereka.

Mengenai hal manusia itu, saya membincangkan dalam buku “Delusi Ateisme” (Wahmu l-Ilhad) mengenai moralnya, dan bahawa ada sesuatu yang baru dalam persamaan manusia, iaitu altruisme yang sebenar dan neutral, dan siapa sahaja yang ingin menjelaskan secara terperinci boleh meninjau buku "Wahmu l-Ilhad". Untuk keyakinan tertentu, sama ada agama, liberalisme, Marxis, patriotik, humanistik, atau bahkan psikologi, semua aspek ini dan lain-lain dapat memberikan contoh pengorbanan yang memberikan diri atau nyawa mereka atau bahkan hilang perkara terpenting yang dijaga oleh makhluk hidup, iaitu pemindahan genetik individu ke generasi yang akan datang. Dan saya rasa mudah untuk mengenal pasti model yang hampir tidak dapat disalahkan oleh sesiapa jua, kerana ramai orang di seluruh dunia mempercayai model yang mereka anggap altruisme, walaupun mereka tidak ada kaitan dengan agama di tempat pertama, seperti Chie Guevara[1]. Tanpa menghiraukan contoh individu, altruisme sejati adalah kualiti yang dapat dijelaskan oleh jiwa manusia mana-mana masalah yang nyata dan realistik, dan apa yang berlaku dalam banyak kes adalah bahawa ciri psikologi ini apabila tidak menemukan kedudukannya yang tepat yang ditentukan untuknya, yang membawa kepada kebaikan akhirat dan dunia, menyebabkan orang itu kehilangan akhirat dan dunia yang mendesak, dan dapat mendorongnya untuk melakukan bunuh diri dengan alasan yang tumpul atau remeh. Ia mendorongnya untuk meletupkan dirinya di sekelompok orang di jalan seperti amalan yang dilakukan oleh Salafi. Peranan terpenting untuk ciri psikologi ini yang boleh dimiliki oleh mana-mana manusia - sebagai akibat memasukkan jiwa boneka ke dalam dirinya - dimana ia mengurangkan kepentingan manusia terhadap tubuh dan kelangsungan hidupnya sebagai pertukaran peranan genetik yang berfungsi untuk memaksimumkan kepentingan jasad yang membawa gen dan berfungsi untuk mencegah pengorbanannya kecuali demi tujuan genetik yang lebih tinggi, iaitu untuk memelihara kumpulan genetik individu secara amnya, seperti dalam contoh lebah pekerja dan ibu bapa.

Sekiranya perkara di atas menjadi jelas bagi anda, anda akan mendapati bahawa tidak ada keutamaan (keistimewaan) bagi pengebom bunuh diri kumpulan Salafi (Wahhabi) untuk meminta agar ucapan khas ditujukan kepada mereka untuk membimbing mereka dan memberitahu mereka tentang kebenaran, kerana pembunuh yang kita lihat ini menyembelih lelaki, kanak-kanak dan wanita dengan pisau dan dengan kekejaman hati dan kebejatan yang tidak dapat ditandingi, mereka tentunya tidak tahu belas kasihan atau berakhlak. Jauh dari petunjuk dan mengenal kebenaran serta agama Ilahi.

Masih ada masalah yang terdahulu ditujukan kepadanya, yang merupakan penjelasan mengenai kerosakan agama Salafi dan penyelewengannya dari Islam untuk memberi amaran kepada manusia dan memberitahu mereka tentang kebenaran, kerana aqidah Salafi Wahhabi menjisimkan Allah dengan kenyataan Dia memiliki dua belah tangan, dan setiap tangan mempunyai lima jari pada hakikatnya dan dua mata pada hakikatnya... dan lain-lain, dari kejahilan agama Salafi, adalah mustahak untuk menjelaskan aqidah mereka dan menjelaskan asas perselisihan (khilaf) antara agama Salafi dan agama Islam atau bahkan menjatuhkan aqidah Sunni dan Syiah yang ada sekarang. Perbezaannya bukanlah pada sebutan kalimah "tangan" atau bukannya pada teks (nash), tetapi perselisihan (khilaf) mengenai pemahaman yang salah mengenai teks (nash) Salafi Wahhabi yang palsu dan mustahil pada hak Tuhan Yang Maha Suci, yang memimpin aqidah penjisiman berhala yang tidak ada perbezaan antara ianya dengan penyembahan Hubal pada zaman Jahiliyyah. Muslimin, Sunni dan Syiah, menyembah Tuhan yang bebas dari sifat mempunyai dua tangan, jari, atau dua mata pada hakikatnya. Dan jika disebutkan dalam nash-nash, ia tidak membebankan pada hakikatnya di sisi Sunnah dan Syiah kerana mustahil dengan hak-Nya SWT, bersifat seperti lupa, yang disebut pada nash-nashnya,

﴿فَالْيَوْمَ نَنسَاهُمْ كَمَا نَسُوا لِقَاءَ يَوْمِهِمْ هَـٰذَا﴾

Maka pada hari ini, Kami melupakan mereka sebagaimana mereka melupakan pertemuan mereka dengan hari ini, [Al-A'raf: 51]. Begitulah para Wahabi membawa nash ini secara zahir dan mengatakan bahawa Allah bersifat lupa sebagaimana mereka membawa nash-nash

wajah, tangan dan mata pada zahir dan mereka mengatakan bahawa Tuhan mereka mempunyai dua tangan, dan bahawa setiap tangan mempunyai lima jari, dua mata dan wajah, semuanya atas yang sebenarnya?!

Kaum Salafi melampaui lebih jauh hanya (melulu) menyifatkan Tuhan mereka bersifat mempunyai dua tangan dan dua mata pada hakikatnya. Mereka mengatur sifat-sifat Tuhan mereka yang mereka sembah, hingga menjadikannya seperti bentuk manusia secara khusus, kerana dia mempunyai wajah dan hanya mempunyai dua mata (bukan satu atau tiga) walaupun nash Al-Qur'an mengatakan:

﴿وَلِتُصْنَعَ عَلَى عَيْنِي﴾

dan supaya kamu diasuh di bawah pengawasan-Ku (mataKu), [Taha:39] Dan Dia berkata:

﴿وَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ فَإِنَّكَ بِأَعْيُنِنَا﴾

"Dan bersabarlah dalam menunggu ketetapan Tuhanmu, maka sesungguhnya kamu berada dalam penglihatan Kami, (mata Kami) [Al-Thur: 48]. Dan Tuhan mereka mempunyai dua tangan bukan satu dan bukan tiga walaupun Allah SWT mengatakan:

﴿وَالسَّمَاءَ بَنَيْنَاهَا بِأَيْدٍ وَإِنَّا لَمُوسِعُونَ﴾

Dan langit itu Kami bangunkannya dengan tangan  dan sesungguhnya Kami benar-benar berkuasa. [Al-Zhariat:47] 

Mereka jelas sekali menyembah berhala

yang bersifat dengan tubuh manusia, yang mempunyai dua tangan dan lima jari di setiap tangan, iaitu, seperti manusia, dia tidak menambah atau mengurangkan jumlah jari manusia, dan ia mempunyai dua mata dan wajah, dan mereka mengatakan bahawa ia berada di langit ... dll. Dan untuk menyampaikan aqidah mereka secara tepat, mereka hanya tidak memastikan tempat mata Tuhan mereka, sama ada di wajah atau di tempat lain. Bagi jari, mereka menyatakan bahawa ia berada di tangan dan lima jumlah jari setiap tangan manusia sahaja, mereka tidak pasti akan panjangnya.

Ini adalah kata-kata salah seorang ulama’ besar Salafi Wahhabi, iaitu Ibn Jibrin, dalam jawaban yang dilampirkan pada ulasannya mengenai buku "Li Ma3a Al-I3tiqad", di mana dia mengatakan:

Soalan: Si Penanya ini mengatakan: Adakah benar untuk mengatakan bahawa dua mata ada pada wajah Allah - Taala - dan bahawa jari berada di tangan, dan seterusnya, atau adakah ini perbandingan?

Jawapan: Tidak ada yang bergantung pada hal itu, tetapi mengenai jari-jari, hadits tersebut disebutkan di mana ada seorang Yahudi yang datang kepada Nabi (S), menunjuk dengan tangannya, menunjuk dengan jari, dan berkata:

Kami mendapati di dalam kitab-kitab kami bahawa Tuhan bertempat di langit di atasnya dan di bumi di atasnya dan gunung-gunung di atas air dan laut di atasnya dan makhluk-makhluk di atasnya dan semua ini menuding jarinya, dan bahawa Nabi (S) baca sesudahnya ayat itu:

(وَمَا قَدَرُوا اللَّـهَ حَقَّ قَدْرِهِ وَالْأَرْضُ جَمِيعًا قَبْضَتُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ)

(Dan mereka tidak mengagungkan Allah dengan pengagungan yang semestinya padahal bumi seluruhnya dalam genggaman-Nya pada hari kiamat.)

Dan baginda ketawa, untuk menyokong apa yang dikatakan oleh ulama itu. (Maka apabila dibacanya menunjukkan bahawa jari ada di tangan, tetapi bagaimanapun mereka tidak harus seperti jari makhluk-makhluk yang diciptakan di hujung jari mereka, panjangnya, begini dan begitu, melainkan padanya terbukti ada tangan dan terbukti jari padanya).

Saya percaya bahawa perkara-perkara ini mesti dijelaskan kepada manusia supaya mereka tahu bahawa agama Salafi Takfiri yang menumpahkan darah manusia dan hari ini menyebarkan pembunuhan orang yang tidak bersalah tidak ada kaitan dengan agama Islam pada tahap asas aqidah dengan Tuhan Islam, adalah tidak adil bagi Islam untuk menanggung kejahatan agama Salafi, dan itulah sebabnya menjadi kewajiban kita untuk mengesampingkan Islam daripada mengaitkan kekejaman syaitan yang disebut padanya sebagai agama Salafi Wahhabi. Maka telah menunjukkan bahawa pada tahap aqidah agama Salafi Wahhabi terpisah dari Islam dari langkah pertama lagi, sehingga Tuhan Salafi Wahabi bukan Tuhan Islam atau kita boleh mengatakan bukan Tuhan Sunni dan Syiah seperti yang diterangkan, dan pada tahap akhlak, agama Salafi Wahhabi adalah kilang pengeluar pembunuh, samseng dan penghisap darah yang tidak menahan diri untuk menyembelih anak-anak dan wanita dan memakan hati orang-orang yang mereka sembelih, seperti yang mereka lakukan di Syria, mengikuti sirah ibu mereka Hindun terkenal yang melampau batas, yang menjilat hati Hamzah dalam pertempuran Uhud yang terkenal itu, tetapi saya percaya bahawa membongkar agama Salafi dan menyatakan Islam berlepas diri darinya adalah kewajiban setiap orang yang mengaku Islam pada hari ini, sama ada dia Sunni atau Syiah; Kerana membiarkan agama Salafi Wahhabi Takfiri tergolong dalam Islam bererti menghancurkan Islam dan merosakkan reputasi Islam dan reputasi setiap Muslim, Sunni dan Syiah, dengan pembunuhan dan pemusnahan mayat yang paling keji yang dibenci jiwa manusia normal.

 

_________________

[1] Seorang pemimpin dan simbol Cuba, seorang Marxis revolusioner, dilahirkan di Argentina pada tahun. Dia dihukum mati oleh oleh pasukan penembak pada tahun 1967 di Bolivia setelah bertahun-tahun menghabiskan masa dalam perang gerila dan pembebasan revolusioner di Amerika Selatan dan Afrika.

 

✡✡ ✡✡ ✡✡

 

Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya

 

Tiada ulasan: