Himpunan Pos Di Laman Facebook Rasmi
Ahmed Alhasan احمد الحسن / 5 Mac 2014:
بسم الله الرحمن الرحيم
والحمد لله رب العالمين
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Saya mohon kepada Allah agar anda berada dalam
keadaan baik dan sihat.
Setelah saya menerangkan bahawa teori evolusi
terbukti secara ilmiah, kita terus membincangkan kejahilan mereka yang
menolaknya, menjelaskan apakah tanggapan mereka mempunyai nilai ilmiah yang
paling rendah, atau apakah hidung-hidung mereka menjadi masalah ilmiah yang
mereka tidak mampu memahaminya selain dapat membincangkan atau memberi respons
kepadanya. Al-Syed Muhammad Al-Shirazi dan kisahnya dengan Darwin:
Al-Syed Muhammad Al-Shirazi menjawab teori
Darwin di dalam sebuah buku yang berjudul "Antara Islam Dan Darwin".
Beliau menyebutkan dirinya di awal buku tersebut sebagai "Yang Mulia, Marajik
Agama tertinggi, Al-Imam Al-Shirazi, 'semoga dipanjangkan umur beliau'. Tidak
ada salahnya bagi kita untuk meneliti penghujahan beliau ke atas sains,
sejarah, geologi dan teori evolusi untuk menentukan samada ia mempunyai nilai ilmiah,
atau "beliau telah mendengar secara salah, lalu menjawab secara salah".
Di dalam bukunya, Al-Shirazi membayangkan jawaban Darwin, dan menjawab bagi
pihaknya. Kemudian beliau akan menjawab “hujah Darwin” tersebut dengan nama
yang dipilih untuk dirinya dalam "dialog" ini di bawah nama
"Muslim":
Di dalam bukunya, Al-Shirazi menulis[1]:
Darwin [Al-Shirazi membayangkan apa yang akan
diucapkan oleh Darwin]: Eksperimen itu adalah pemeriksaan dan bukti-bukti yang
lain.
Pemeriksaan:
Jika seseorang itu memeriksa
lapisan-lapisan bumi, dia akan mendapati fosil-fosil tumbuhan, haiwan dan
manusia. Fosil setiap lapisan ini adalah saling berbeza antara setiap lapisan.
Selain itu, semakin hampir fosil tersebut kepada lapisan luaran bumi, maka ia
menjadi semakin ideal, sementara jika ia semakin jauh dari lapisan luaran bumi,
maka ia menjadi semakin kurang ideal.
Muslim [Al-Shirazi merespon kepada kononnya
jawapan Darwin]: Bagaimana ini dapat dikaitkan dengan evolusi, mengetahui
asal usul kehidupan dan membuktikan manusia dijadikan daripada monyet?
Darwin [Al-Shirazi membayangkan apa yang
akan diucapkan oleh Darwin]: Sekarang saya katakan, kaitannya adalah:
1. Lapisan bawah bumi mengandungi fosil
cengkerang, span, batu karang, udang, ikan, organisme sel tunggal bercengkerang
dan tumbuhan alfalfa.
2. Lapisan kedua mengandungi pokok pain,
pokok palma, reptilia, burung, ikan dan marsupial.
3. Lapisan ketiga mengandungi ular, ikan
paus, mawas dan pohon moden.
4. Lapisan keempat mengandungi mammoth,
kuadraped berbulu, manusia dan semua pokok moden
.............
Muslim [Al-Shirazi]:
Pertama sekali, bagaimana anda membuktikan
semua lapisan fosil ini wujud? Dan bagaimana anda membuktikan dakwaan anda
bahawa semua lapisan fosil ini berevolusi dari lapisan sebelumnya?
......................
Kelima: Jika kita mengandaikan manusia tidak
wujud di semua lapisan bawahan, adakah perubahan fosil secara berturut ini
membuktikan evolusi sebagai benar? Bagaimana jika seseorang memberitahu anda
bahawa Tuhan mencipta hidupan span di lapisan bawah ini dan seterusnya,
bagaimana anda memberi respon?
Seterusnya, adakah kewujudan kereta kecil di
tingkat bawah sebuah bangunan, kereta yang lebih besar di tingkat kedua, kereta
yang lebih besar ditingkat ketiga dan seterusnya, kerana mereka mempunyai saiz
yang pelbagai, membuktikan kereta ini berevolusi dengan sendirinya dan setiap
satu darinya tidak dibina secara berasingan?
Sebagai tambahan, katakan ada satu tanah runtuh
di bandaraya New York, dan 1000 tahun kemudian, seseorang menemui bangunan
tersebut bersama aras-aras dan kereta-kereta. Adakah mereka boleh mengatakan
seperti yang anda katakan? Bagaimana respon anda jika mereka berkata
sedemikian? Apa bezanya antara anda dan apa yang mereka katakan?[2]
Respon: Dengan begitu sahaja, dengan sedikit
gerakan pena, serta penghujahan yang sangat ringkas, beliau ingin memusnahkan
ilmu sejarah geologi dan segala kemajuannya, serta kemampuannya untuk
menentukan umur lapisan-lapisan bumi, dan seterusnya umur fosil yang berada di
dalamnya. Al-Shirazi berkata:
[[…bagaimana anda dapat membuktikan dakwaan
anda bahawa semua lapisan fosil ini wujud?]]
Kemudian, di dalam dialognya, beliau mendakwa
sains, Darwin (atau dengan sesiapa sahaja beliau berbicara) tidak dapat
menjawab soalan-soalan ini!!
Berkenaan dengan contoh binaan tersebut,
nampaknya Syed Al-Shirazi membayangkan ahli geologi mengklasifikasikan lapisan
bumi berdasarkan susunan yang mana berada di atas atau bawah, tanpa apa-apa
standard saintifik atau peraturan untuk mengurangkan risiko kesilapan secara
signifikan. Jadi beliau membayangkan para geologis ini akan mengabaikan
peristiwa alami seperti tanah runtuh, gempa bumi, letusan gunung berapi, atau
pergerakan plat tektonik bumi tanpa sebarang perhatian kepada semua ini semasa
mereka menetapkan standard saintifik untuk klasifikasi.
Sepatutnya beliau pertama sekali patut
mengenali kaedah geologikal untuk mengklasifikasikan dan menentukan umur
lapisan bumi, mekanisme konventional dan kaedah pemeriksaan, samada kaedah ini
tepat atau tidak secara saintifik, agar beliau tidak mempersembahkan hujah yang
sangat naif dan dangkal, namun dalam masa yang sama beliau menyebutkan dirinya sebagai
seorang Imam dan seorang Ayatollah!
Umumnya, sesiapa yang mencari kebenaran hanya
perlu mengkaji untuk mendapati kaedah saintifik berikut digunakan untuk
mengklasifikasikan umur lapisan-lapisan bumi:
1. Kaedah Pentarikhan Relatif:
Kaedah ini bergantung kepada beberapa faktor
termasuk: Untuk sebarang giliran lapisan batu yang tidak dirosakkan oleh bukaan
atau lipatan, lapisan bawah adalah lebih tua dari lapisan atasnya, dan
seterusnya. Oleh itu, menentukan lapisan yang lebih tua bukanlah secara rambang
seperti yang dibayangkan oleh Al-Shirazi, ia adalah klasifikasi yang tertakluk
kepada standard saintifik. Asasnya, kaedah ini menentukan umur lapisan batu
secara relatif dengan lapisan batu yang lain, tanpa mengetahui umur sebenar
bagi setiap lapisan.
2. Kaedah Pentarikhan Mutlak:
Kaedah ini mengguna pakai elemen radioaktif
isotop. Apabila meningkat tua, nukleus sebuah atom itu akan mereput dan
membentuk isotop radioaktif.
Pereputan ini berlaku pada kadar tetap bagi
setiap elemen. Oleh itu, tempoh masa bagi lapisan batu yang mengandungi isotop
radioaktif dapat dikira dengan membandingkannya dengan isotop asal yang
diketahui. Kaedah ini telah masyhur selama berdekad lamanya, dan diketahui lama
sebelum Al-Shirazi menulis bukunya. Sekarang ia digunakan untuk menentukan umur
lapisan batu dengan ketepatan tinggi. Beberapa isotop digunakan untuk
menentukan umur batu, fosil dan bahan organik, seperti Carbon (C) dan Argon
(Ar) ......dll.
Inilah bagaimana Al-Shirazi memberi respon
kepada Darwin dan para Saintis Evolusi:
"Dan bagaimana anda membuktikan dakwaan
bahawa fosil di setiap lapisan ini telah berevolusi dari lapisan
sebelumnya?"
Jawaban bagi soalan ini sangat mudah. Kita ada
lapisan bumi, setiap satu di atas lapisan yang lain, yang telah diperiksa menggunakan
kaedah saintifik berketepatan tinggi tanpa sebagai ruang untuk kesalahan. Kita
telah mendapati lapisan bawah adalah yang paling tua, dan lapisan atas adalah
lapisan yang paling baru, perbezaan umur antara lapisan sesetengahnya mencapai
ratusan juta tahun.
Lapisan yang lebih tua mengandungi organisme
yang primitif, dan semakin kita bergerak ke atas, organisme menjadi semakin
maju, berevolusi dan kompleks.
Oleh itu, tidak dapat dikatakan bahawa
keseluruhan proses penciptaan terjadi dalam satu peringkat, kerana sesetengah
organisme ini datang selepas ratusan juta tahun dari organisme yang lain.
Malah, kompleksiti dan kepelbagaian pada jasad makhluk datang setelah jasad
yang ringkas selama ratusan juta tahun.
Analisis, klasifikasi dan perbandingan
organisme kemudiannya dilaksanakan dengan kaedah saintifik yang ketat, seperti
Perbandingan Anatomi, dengan alatan analitikal yang paling canggih. Berdasarkan
bukti saintifik dan penyelidikan, didapati fosil-fosil ini adalah generasi
organisme yang telah berevolusi dari organisme yang lain.
Sesiapa yang menolak keputusan ujian dan
keputusan saintifik ini akan mengatakan organisme ini dicipta secara terus,
setiap kumpulan pada tempoh waktunya. Bagaimanapun, mereka harus menerangkan
mengapa Tuhan menciptakan mereka dalam kumpulan dan menampakkan seperti setiap
satu darinya berevolusi dari yang lain. Adakah ia kerana Tuhan mahu menipu
manusia?! Yang Maha Suci Tuhan jauh Dia dari pertuduhan ini. Oleh itu, isunya
mudah: Organisme ini telah berevolusi dari sesama mereka.
Hari ini, kita dapat menguji perkara ini di
dalam makmal, memanipulasi gen dan mencipta organisme dari spesis baru.
Al-Shirazi juga berkata:
Kesembilan: Andaian bahawa sel pertama adalah
sel hidup tidak cukup untuk memberikan kehidupan kepada jutaan atas jutaan
organisme. Adakah kewujudan sekeping besi menjelaskan kewujudan jutaan tan
besi? Semestinya tidak![3]
Respon: Saya tidak pasti samada Al-Shirazi
memahami konsep pembiakan. Adakah beliau tahu di dalam makmal, satu sel
bakteria tunggal boleh menggandakan diri untuk membentuk jutaan sel bakteria?!
Saya percaya ini sudah memadai untuk membuktikan penggandaan kehidupan adalah
satu perkara yang semulajadi dan biasa, setelah material dan persekitaran yang sesuai
tersedia. Saya percaya bahawa tidak dapat dinafikan, bumi menyediakan keadaan
yang mencukupi untuk hidupan berkembang, dan ini adalah sesuatu yang dapat
diuji dengan mudah di dalam makmal.
Variasi hidupan adalah sangat semulajadi dan
tidak dapat dielakkan, selagi kita ingat bahawa wujud asas untuk kehidupan
fizikal – iaitu pelan genetik – dan wujud mutasi yang sentiasa terjadi dalam
pelan ini yang menghasilkan variasi. Jika variasi, pembiakan dan alam
semulajadi yang memilih hidupan yang paling kuat untuk terus hidup itu wujud,
dan organisme hidup mewariskan gen mereka kepada generasi seterusnya melalui
reproduksi, evolusi pasti akan terjadi.
Al-Shirazi juga berkata:
Kedua: Jika alam semulajadi memilih yang
terkuat, mengapa tumbuhan dan haiwan primitif masih wujud? Mengapa alam
semulajadi tidak menukarkan mereka kepada bentuk terbaik?
Ketiga: Mengapa anda melihat[4]
haiwan yang kurang kuat menyerang yang kuat dan membunuh mereka yang lebih
kuat? Sebagai contoh, singa membunuh manusia, haiwan berbisa seperti kala
jengking dan ular menyengat dan menggigit manusia (iaitu haiwan yang lebih
kuat) dan membunuh mereka, kuman (mikrob) membunuh manusia yang lebih kuat.
Keempat: Mengapa benda yang lebih kuat
berubah menjadi kurang kuat? Seperti mana manusia menjadi lemah lalu mati, dan
kemudiannya menjadi tanah, perkara yang sama terjadi kepada tumbuhan dan
haiwan.
Kelima: Mengapa wujud fosil haiwan yang telah
pupus, yang tergolong dalam haiwan dari kalangan kelas atasan, dari sudut saiz
badan dan kesempurnaan bentuk?
Keenam: Apakah sebenarnya bentuk "alam
semulajadi yang memilih?" Jika ia mempunyai akal, pemahaman dan
perasaan, maka apakah ia? Jika ia tidak mempunyai akal atau pemahaman,
maka bagaimana ia memilih? Jika seseorang mengatakan "kepingan besi
itu telah memilih batu bata menjadi pasangannya", bukankah ia kedengaran
mengarut dan tidak masuk akal?
Bagaimana alam semulajadi boleh disebutkan
dengan sifat "pemilihan ini" yang lebih baik dari pemilihan semua
saintis, bijak pandai, para filsuf, ahli ilmu, pemahaman dan pengalaman?![5]
Respon: Kenyataan Muhammad Al-Shirazi bahawa
mawas dan tumbuhan tidak berevolusi adalah batil. Ini adalah perkara sejarah
yang dapat dibuktikan dengan mudah berdasarkan perbandingan fosil, serta
merujuk kepada fakta berkaitan arkeologi dan fosil. Sebagai contoh, telah
terbukti bahawa tumbuhan berbunga tidak wujud di masa silam, jadi tumbuhan
telah berevolusi. Mawas juga telah berubah dan berevolusi, mawas yang kita
lihat hari ini adalah berbeza sama sekali dengan mawas pertama. Mawas Besar
tidak wujud di masa silam, malah 70 juta tahun yang lepas, tidak wujud mawas
sama sekali. Yang wujud hanyalah mamalia kecil, yang mana makhluk masa kini,
termasuk mawas, berevolusi darinya, setelah dinasor menjadi pupus.
Berkenaan dengan kenyataan Al-Shirazi
berkaitan haiwan yang lebih rendah kedudukannya membunuh individu dari kalangan
atasan dengan mengatakan:
“Sebagai contoh, singa memburu manusia, haiwan
berbisa seperti kala jengking dan ular mengigit atau mematuk manusia lalu
membunuh mereka, dan kuman (mikrob) membunuh manusia yang lebih kuat. Andaian
beliau bahawa contoh ini adalah penafian kepada pemilihan semulajadi
membuktikan beliau tidak mempunyai pemahaman dalam perkara ini. Singa, kala
jengking, ular, bakteria dan virus semuanya mewakili kaedah alam semulajadi
yang mempengaruhi sesuatu spesis yang sedang menjalani pemilihan – dalam contoh
beliau, adalah manusia.
Kaedah ini memilih individu yang terkuat, atau
mereka yang dapat mengelakkan dan mengalahkan halangan-halangan kehidupan untuk
terus hidup dan mewariskan gen mereka kepada generasi seterusnya. Sebagai
tambahan, ahli dari spesis yang sama kadang kala memainkan peranan sama dengan
lebih agresif berbanding ahli spesis yang lain, kerana mereka bersaing untuk ruang
yang terhad di dalam persekitaran yang dikongsi bersama,
Saya akan persembahkan sebuah contoh
berdasarkan standard Al-Shirazi untuk membantu mereka yang terpedaya dengan
beliau untuk memahami apa yang saya katakan:
Andaikan kita berada 2 juta tahun yang lepas
di mana sebuah spesis manusia bernama Homo Erectus wujud. Spesis ini mempunyai
otak yang kecil (lebih besar dari chimpanzi namun lebih kecil dari Homo
Sapiens, atau manusia moden). Adalah dipercayai spesis manusia moden, Homo
Sapiens, berevolusi dari Homo Erectus dan menjadi spesis yang berasingan dua
ratus ribu tahun yang lepas. Sekarang mari kita bayangkan bahawa kita sekarang
sedang memerhatikan sekumpulan Homo Erectus yang terdiri daripada 10 betina
remaja dan 10 jantan remaja, yang dikelilingi oleh pemangsa yang merbahaya
seperti singa, haiwan berbisa seperti kala jengking dan ular dan bakteria
merbahaya. Ahli kumpulan yang terdiri dari 10 orang remaja ini berbeza antara
satu sama lain, sesetengahnya tinggi, dan ada juga yang rendah.
Ada yang mempunyai kaki yang lurus, dan ada
juga yang mempunyai kaki yang bengkok sedikit, sifat-sifat ini semuanya
diwarisi serta akan memperlahankan kelajuan mereka. Sesetengahnya mempunyai
badan yang kuat, ada juga yang lemah. Sesetengahnya mempunyai ketahanan yang
tinggi terhadap bakteria, dan sesetengah yang lain mempunyai ketahanan yang
rendah terhadap bakteria. Ada yang mempunyai otak yang lebih besar dari yang
lain, dan ada juga yang berotak kecil. Maka apabila mereka diserang oleh
pemangsa, Homo Erectus yang terkuat, yang paling laju dan paling cerdik dari
kalangan mereka selalunya akan terus hidup, sementara yang paling lemah, paling
lambat dan kurang cerdik akan mati.
Sebagai contoh, mereka yang cerdik akan
menjumpai satu cara untuk menghalang ular dari mematuk lebih kerap berbanding
mereka yang kurang cerdik, dan dengan ini, Homo Erectus yang lebih cerdik
(mereka yang mempunyai otak yang lebih besar dan bagus) akan terus hidup,
menjadi dewasa, membiak dan mewariskan gen nya kepada generasi baru. Dengan
cara ini, generasi selepas generasi, berdasarkan variasi, pemilihan dan
reproduksi, sifat-sifat seperti saiz otak dan kelurusan kaki akan tertegak
lebih kuat, sama juga dengan ketahanan terhadap bakteria serta sifat yang lain.
Sama juga, manusia, rusa, ular dan bakteria semuanya akan menjadi sebahagian
dari alatan alam semulajadi kepada singa.
Oleh itu, jika kita bayangkan dua ekor singa,
salah seekor dari mereka adalah kuat dan laju, sementara seekor lagi lebih
lemah dan lambat, lebih lambat dari kelajuan purata seekor rusa dan antelop
yang tinggal di persekitaran tersebut, singa itu berkemungkinan besar akan
mati, atau menjadi terlalu lemah sehingga tidak dapat bersaing dengan jantan
yang lain, untuk membiak, melahirkan dan mewariskan gen kepada generasi
seterusnya. Sementara, singa yang kuat dan laju berkemungkinan besar dapat
mengawan, membiak dan mewariskan gennya. Inilah caranya alam semulajadi memilih
mereka yang paling mampu terus hidup dan bertahan di dalamnya.
Kita ambil pula contoh rusa, di mana singa
akan menjadi alatan alam untuk memilih rusa yang laju, yang paling mampu
mengelak dan melepaskan diri dari pemangsa. Dengan cara ini, gen yang paling
mampu bertahan dengan alam semulajadi akan terus diwariskan, sementara gen yang
tidak mampu bertahan akan dihapuskan. Jadi inilah pemilihan semulajadi dan
keberterusan hidup bagi yang paling kuat, dan ianya bukanlah seperti yang
difahami oleh Al-Shirazi – bahawa ahli spesis yang kurang maju tidak dapat
mengapa-apakan spesis yang lebih maju. Beliau mempersembahkan hujah beliau
berdasarkan kepada salah faham ini.
Baki penghujahan Al-Shirazi adalah berdasarkan
salah faham beliau tentang pemilihan semula jadi. Jika beliau tahu bahawa
pemilihan semulajadi itu adalah keberterusan hidup bagi yang terkuat untuk
hidup dan membiak di dalam persekitaran semulajadi organisme tersebut, maka
beliau tidak akan mempersembahkan penghujahan yang sangat ringkas seperti ini.
Sebagai contoh, pemilihan semulajadi bagi
haiwan tinggi yang tinggal di persekitaran yang mana makanan ada pada
ketinggian tertentu bermakna hanya haiwan yang cukup tinggi untuk mendapatkan
makanan akan mewariskan sifat ketinggian kepada keturunan mereka. Ia juga
bermakna, haiwan yang rendah akan samada mati, atau mereka tidak dapat mencari
makanan yang mencukupi untuk membiak dan mewariskan gen mereka kepada generasi
seterusnya.
Sebagai tambahan, sebuah persekitaran yang
dapat memberikan makanan yang banyak kepada haiwan tertentu akan membenarkan ia
bertambah saiz setiap kali ada mutasi yang memberikan gen untuk pertambahan
saiz.
Oleh itu, pemilihan semulajadi yang terkuat
bermaksud keadaan di dalam alam semulajadi tersebut yang membenarkan
keberterusan hidup bagi sesetengah individu dari sesuatu spesis yang mempunyai
gen yang terpilih, dalam masa yang sama keadaan alam itu juga tidak membenarkan
keberterusan bagi makhluk yang lain. Ini kerana kondisi ini sesuai untuk
individu yang terselamat, bukan untuk mereka yang mati – iaitu spesis yang
tidak mewariskan gen mereka kepada generasi seterusnya kerana mereka tidak
membiak.
Al-Shirazi juga menulis dialog rekaan berikut
Darwin: Bukti kedua adalah evolusi,
yang terjadi dalam banyak spesis haiwan. Jadi kita melihat jika seorang manusia
dilahirkan dalam cuaca dingin, dia akan menjadi putih. Perkara yang sama juga
terjadi pada haiwan. Maka satu spesis mempunyai keadaan, bentuk dan sifat
tertentu dalam setiap persekitaran. Sama juga pada tumbuhan. Oleh itu, jika
ianya mungkin, maka tiada beza antara evolusi melintang, yang mana warna, saiz
dan sifat sesuatu haiwan berubah kerana perbezaan cuaca dan keadaan lain, dan
evolusi menegak, yang mana satu sel berubah menjadi tumbuhan, tumbuhan menjadi
binatang dan binatang menjadi manusia.
Muslim [Al-Shirazi]: Kesimpulan anda agak
aneh, ada dua cara untuk melihat perkara ini di sini:
1. Individu haiwan, tumbuhan atau manusia
hanya berbeza sedikit sahaja mengikut persekitaran serta cuaca mereka. Selain
itu, semua individu ini masih tergolong dalam spesis yang sama, seperti
manusia, ada yang hitam, merah atau kuning.
Atau boleh juga kita lihat pada spesis
beruang, semua beruang polar mempunyai sifat tertentu, sementara beruang lain
di kawasan yang lebih panas mempunyai sifat yang lain.
Atau kita lihat spesis pohon gandum, gandum
Iraq mempunyai sifatnya dan gandum Australia ada sifatnya.
2. Bahawa satu spesis itu berbeza secara
drastik berdasarkan perbezaan persekitaran, sebagai contoh, satu makhluk
menjadi mawas dalam satu persekitaran, atau menjadi manusia / tumbuhan di
persekitaran yang lain, walaupun semua mereka mempunyai asal usul tunggal.
Maka berdasarkan pemerhatian kami, dan kami
yakini semua orang yang lain juga tahu, pemerhatian yang benar adalah
pemerhatian yang pertama. Berkenaan dengan pemerhatian kedua, apakah bukti
dari anda?
Ia seperti mengatakan:
Seperti tanah liat yang boleh digunakan untuk
membuat bata, tembikar dan bahan binaan, ia juga boleh digunakan untuk membuat
besi, batu permata dan air.
Adakah mungkin ada analogi seperti ini?
Darwin: Saya sedang berfikir!
Muslim [Al-Shirazi]: Maka pembuktian kedua
anda telah dinafikan. Apa bukti kamu yang ketiga?[6]
Respon: Darwin telah difitnah dalam dialog
imaginasi Al-Shirazi. Darwin tidak pernah membahagikan evolusi secara menegak
atau melintang, beliau juga tidak pernah mengatakan sebuah sel boleh berubah
menjadi tumbuhan, tumbuhan menjadi binatang, atau seekor binatang menjadi
manusia. Beliau juga tidak memperjuangkan transmutasi, sama seperti para ahli
biologi dan punctuationis.
Berkenaan dengan kata-kata Al-Shirazi:
Dari apa yang kami perhatikan, dan apa yang
semua orang tahu ia benar, adalah pemerhatian pertama.
Ini bermakna Al-Shirazi telah mengakui
kebenaran evolusi tanpa menyedarinya. Beliau telah mengakui evolusi dalam had
sebuah keluarga spesis, seperti keluarga Ursidae, sementara beliau menolaknya
apabila ia mencapai tahap pemisahan taxonomi yang berbeza. Oleh itu, beliaulah
yang harus mempersembahkan bukti bahawa evolusi terhenti pada had sebuah
keluarga spesis. Mengapa ia dianggap mustahil untuk mencapai taxonomi yang
berbeza, sebuah tahap yang pasti dicapai dengan berlalunya masa, memandangkan
ia adalah perkara normal, hasil dari evolusi terkumpul dalam suatu tempoh masa?
Kita mempunyai mutasi genetik yang pasti
membawa kepada kepelbagaian. Kombinasi mutasi genetik, pemilihan semulajadi dan
pembiakan akan membawa kepada kemunculan sifat yang baru dan khusus dalam
sesebuah organisme, seperti saiz, bentuk, jenis rambut, kuku dan lain-lain.
Perbezaan sifat ini menjadi jelas setelah beberapa waktu kerana perubahan ini
terkumpul sedikit demi sedikit.
Al-Shirazi dan orang-orang seperti beliau
menerima semua perkara ini namun menghadkannya dalam konteks satu keluarga
spesis sahaja. Ini bermakna mereka menerima fakta bahawa pengumpulan sifat
perbezaan ini terjadi selama lebih ratusan ribu tahun, atau mungkin lebih dari
beberapa juta tahun. Namun Al-Shirazi tidak menerima bahawa perbezaan ini akan
membawa kepada perubahan spesis yang lain, walaupun pembezaan ini tidak dapat dielakkan
akibat daripada pengumpulan variasi dalam tempoh waktu tertentu – puluhan juta
tahun sebagai contoh. Tempoh waktu ini cukup panjang untuk membuktikan
terjadinya perpisahan spesis dengan pembuktian yang kukuh, cukup untuk
menghasilkan klasifikasi biologikal keluarga spesis yang baru.
Beliau menerima bahawa adanya modifikasi
secara berterusan dan pengstrukturan semula organisme bergantung kepada
persekitarannya. Pengstrukturan dan modifikasi ini bertanggungjawab ke atas
variasi antara beruang kutub dan beruang matahari, dengan mengambil kira
perbezaan besar antara keduanya dari segi bentuk, saiz, berat, warna, jenis
makanan dan metabolisme. Bagaimanapun, Al-Shirazi menolak penghujahan bahawa
pengstrukturan dan modifikasi ini mencapai tahap variasi sehingga meletakkan
hidupan tersebut ke dalam keluarga spesis yang baru. Jadi Al-Shirazi perlu
memberikan bukti untuk penolakan beliau memandangkan pengklasifikasian adalah
hasil yang tidak dapat dielakkan akibat dari hasil terkumpul pengstrukturan dan
modifikasi. Ia adalah proses yang bergantung kepada mutasi genetik, di
mana secara teorinya adalah tidak mustahil untuk sebuah mutasi genetik
membentuk spesis, genus dan keluarga baru apabila diberikan masa yang
mencukupi.
Telah terbukti di dalam makmal bahawa gen
dapat diubah strukturnya. Ini dapat dilakukan dengan cara yang tidak terkawal
seperti pendedahan terhadap radioaktif atau dalam cara yang terkawal, seperti
yang dilakukan secara meluas hari ini.
Malah, kita telah mencapai tahap di mana pelan
genetik bakteria yang lengkap dapat dibina dengan menggunakan bahan kimia yang
bukan hidup. Dengan cara ini, secara teorinya adalah tidak mustahil untuk
menghasilkan manusia di dalam makmal dengan menggunakan ovum dan sperma
Chimpanzi, atau hanya menggunakan nukleus sel seekor Chimpanzi dan ovum seorang
wanita yang dibuang nukleusnya. Apa yang perlu kita lakukan adalah mengubah
kromosom chimpanzi agar mempunyai nombor yang sama dengan kromosom manusia,
yang mana ianya tidak mustahil secara teorinya.
Kita telah mencapai tahap yang lebih jauh dari
ini. Sama halnya seperti pelan genetik bakteria yang sempurna telah dihasilkan
di dalam makmal dengan menggunakan bahan kimia bukan hidup, dan kemudiannya ia
diimplankan kepada cytoplasma bakteria dan kromosom itu mampu untuk terus hidup
dan mereplikasi dirinya.[7]
Sebuah pelan kromosom manusia yang sempurna
juga boleh dihasilkan dengan menggunakan bahan kimia bukan hidup, kerana
perbezaan antara kromosom bakteria dan manusia adalah sama seperti perbezaan
antara bangunan kecil dan besar, kerana keduanya mempunyai bahan binaan yang
sama. Perhatian patut diambil bahawa klasifikasi biologi antara manusia,
chimpanzi, gorila dan orangutan telah meletakkan semua mereka dalam satu
keluarga yang sama iaitu keluarga Mawas Besar (Pent: the great apes), seperti
halnya semua beruang diletakkan dalam satu keluarga Ursidae.
Perbezaan antara manusia dan chimpanzi adalah
sama seperti perbezaan antara beruang matahari dan beruang kutub. Malah,
perbezaan antara chimpanzi dan manusia adalah kurang dari apa yang ditemui
antara beruang matahari dan beruang kutub. Oleh itu, Al-Shirazi menerima
evolusi itu wujud, namun menilainya hanya terhad kepada dalam keluarga sesuatu
spesis sahaja, tanpa menyedari bahawa berdasarkan apa yang dikatakannya, beliau
telah mengakui chimpanzi, bonobos dan manusia telah berevolusi dari asal usul
yang sama, kerana semua mereka adalah adalah satu keluarga yang sama.
Berkenaan dengan kenyataan beliau:
Ia seperti mengatakan: Seperti mana tanah
liat yang boleh digunakan untuk membuat bata, tembikar dan bahan binaan, ia
juga boleh digunakan untuk membuat besi, batu permata dan air.
Ini tidak mempunyai apa-apa makna kerana
pembuatan bata dari tanah liat tidak mengubah atom pada peringkat partikel
nuklear. Maka kita tidak boleh membandingkan perkara ini dengan perubahan tanah
liat kepada elemen lain seperti besi, sebagai contoh, kerana transformasi
sebuah elemen kepada elemen yang lain memerlukan pengstrukturan partikel
nuklear. Kita mempunyai dua peringkat yang berbeza sama sekali di sini, maka
perbandingan ini tidak mempunyai apa-apa makna.
Tiada makna juga bagi Al-Shirazi untuk
membandingkan contoh ringkas ini dengan apa yang terjadi dalam evolusi, kerana
variasi dalam evolusi terjadi pada peringkat molekul tunggal, iaitu
pengstrukturan kromosom yang mempunyai komposisi molekul yang sama dalam semua
organisme. Satu-satunya perkara yang berbeza antara kromosom dalam setiap
organisme adalah susunannya. Hakikatnya, adalah lebih baik bagi beliau jika
tidak membuat sebarang perbandingan. Dan dengan ini saya mengakhiri respon
saya, namun tidak ada masalah untuk menjelaskan perkara ini dengan lebih
mendalam.
Nampaknya Al-Shirazi tidak memahami apa yang
beliau katakan kerana apabila kita berbicara tentang evolusi hidupan, maka kita
sedang berbicara tentang pengstrukturan kromosom – iaitu bahan binaan untuk
hidupan. Dan apabila membandingkan kromosom kepada elemen, analogi bagi
pengstrukturan kromosom adalah pengstrukturan nuklei atomik – bahan binaan bagi
elemen.
Elemen bahan kimia boleh dibentuk dan
distruktur. Alangkah baiknya jika beliau bertanyakan kepada mana-mana ahli
astrofizik atau ahli fizik, beliau akan mengetahui bahawa besi dihasilkan dari
elemen lain dalam alam semesta di sekeliling kita, dan dihasilkan dalam jumlah
yang besar. Besi dan banyak elemen yang lain dihasilkan dari pelakuran nuklear,
sebuah proses yang terjadi pada bintang-bintang di sekeliling kita.
Pelakuran nuklear menyebabkan pengstrukturan
dan pembentukan elemen. Jadi apabila perbincangan kita adalah berkenaan
peringkat subatomik, dan ia berkenaan transformasi nuklei atomik, maka tiada
beza antara besi, oksigen, karbon, helium dan hidrogen, kerana semua mereka
dibina dari bahan binaan yang sama.
Oleh itu, sebuah elemen boleh diubah dan distruktur
semula untuk menghasilkan material lain dari bahan binaan utama yang sama
dengan elemen tersebut. Inilah yang terjadi di dalam bintang apabila mereka
membakar hidrogen dan helium. Nuklei elemen yang lebih berat, yang mengandungi
lebih banyak proton dan neutron dihasilkan dari gabungan nuklei elemen yang
ringan. Dengan cara ini, karbon, oksigen dan elemen selebihnya dihasilkan
sehingga menjadi besi, sebuah elemen yang paling stabil. Kemudian, apabila
letupan bintang supernova yang besar terjadi, proses pelakuran nuklear
memproses lebih stabil dari besi, iaitu kepada elemen yang lebih berat seperti
Uranium.
Maka kita boleh membuat besi dari elemen lain
jika kita dapat mengawal partikel nuklear atomik (proton dan neutron). Apa yang
kita perlukan adalah sejumlah tenaga yang besar untuk membawa partikel-partikel
sedekat yang mungkin supaya tenaga nuklear dapat mula bekerja dan terjadinya
pelakuran nuklear. Jumlah tenaga sebesar ini wujud dalam bintang-bintang di
alam kita. Atas sebab ini, pengeluaran satu elemen dari elemen yang lain
sentiasa terjadi dalam alam semesta di sekeliling kita.
Bagaimanapun, adalah lebih mudah untuk
menghasilkan nuklei yang lebih ringan dari nuklei yang lebih berat, kerana ia
tidak memerlukan jumlah tenaga yang besar. Kita hanya perlu mencetuskan
pembelahan nukleus yang tidak stabil, seperti nukleus Uranium – 235.
Inilah yang terjadi dalam reaktor nuklear,
namun dalam keadaan yang terkawal. Sebagai contoh, ia boleh dikawal dengan
menambah bahan seperti aloi kadmium untuk menyerap lebihan neutron agar
pembelahan nuklear bergerak pada kadar yang boleh diterima, berbanding kadar
yang mendadak dan tidak terkawal yang boleh menukarkan ia kepada bom atom.
___________________
[1] Muhammad Al-Shirazi. Antara Islam dan Darwin. Edisi pertama 1392 AH / 1972 M. Ada pada:
http://www.alshirazi.com/compilations/nirai/darwin/fehres.htm
[2] Muhammad Al-Shirazi. Antara Islam dan
Darwin Bab: Pemeriksaan. Edisi pertama 1392 AH / 1972 M. Ada pada:
http://www.alshirazi.com/compilations/nirai/darwin/part1/2.htm
[3] Muhammad al-Shirazi. Antara Islam dan
Darwin Bab: Pemeriksaan. Edisi pertama 1392 AH / 1972 M. Ada pada:
http://www.alshirazi.com/compilations/nirai/darwin/part1/2.htm.
[4] Dalam versi elektronik: (Anda tidak
melihat), dan ini membuat teks bertentangan, jadi itu mungkin kesalahan percetakan
atau kecurigaan.
[5] Sumber (Al-Shirazi, Antara Islam dan
Darwin): Pemilihan Pembaikan
[6] Ibid.
[7] Profesor Craig Venter mengeluarkan sel
hidup pertama di makmal.
Richard Alleyne (20 Mei 2010). Saintis Craig
Venter mencipta kehidupan buat pertama kalinya di makmal mencetuskan perdebatan
mengenai 'mempermainkan Tuhan'. Telegraf. Terdapat di:
✡✡ ✡✡ ✡✡
Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan