impunan Pos Di Laman Facebook Rasmi
Ahmed Alhasan احمد الحسن / 6 Mac 2014:
بسم الله الرحمن الرحيم
والحمد لله رب العالمين
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Saya mohon kepada Allah agar anda berada dalam
keadaan baik dan sihat.
Khalid Al-Alwani menulis:
Tajuk soalan. Setelah
memberi salam dan hormat semoga saya menjadi tebusan kepada Al-Syed Ahmad
Al-Hassan, kerana perkara dalam buku tuan Wahmu l-Ilhad (Delusi Ateisme). Saya rujuk
ke halaman 279 mengenai Altruisme yang kita bicarakan. Oleh kerana saya
menentang idea-idea takfiri, dan mereka yang membunuh semua orang yang bertentangan
dengan aqidah mereka, dan kerana mereka mengkafirkan saya dan menumpahkan darah
saya, saya beriman dengan kekhalifahan Ali Ibn Abi Talib, as kerana cemburu.
Saya dapati bahawa mereka adalah takfiri Salafi yang berperang di Chechnya,
Serbia, Afghanistan, Mali, Iraq, dan Syria, yang memiliki altruisme yang
sebenarnya, kerana mereka meninggalkan segala-galanya, termasuk wang, anak-anak
dan isteri, dan mereka pergi untuk menyokong agama yang mereka yakini betul. Kita
melihat mereka meletupkan diri tanpa terkesan dan melawan, seolah-olah mereka
melihat Syurga di mata mereka dan berlumba-lumba mendapatkannya. Persoalannya,
adakah kaedah perbincangan di sisi tuan yang dihormati untuk mengenal pasti atau jalan keluar yang boleh kita ubah
fikiran mereka dan membuat mereka terguncang di bawah panji Bai’ah kepada Allah.
sehingga Islam dapat memberi manfaat kepada mereka, memberi kesan kepada
pendirian mereka dan memberi mereka serta melebihkan kepada selain di atas diri
mereka sendiri ??? Saya menulis lebih banyak daripada soalan di sini, tetapi
saya tidak mendapat jawapan, dan mungkin kerana banyaknya komen dan kekurangan
masa untuk tuan membacanya bersama-sama. Salam mesra, Khalid Al-Alwani.
Jawapan /
بسم الله الرحمن الرحيم
والحمد لله رب العالمين
Tidak ada hubungan antara pengorbanan dan Altruisme
[pent. amalan untuk mengutamakan orang-orang lain berbanding diri
sendiri] yang benar-benar neutral, kerana organisme (hidupan) dapat
mengorbankan nyawanya untuk kepentingan tertentu yang mendorong gen untuknya
dengan membina kelenjar yang mengeluarkan hormon tertentu, misalnya, pada lebah
pekerja ketika dia mengorbankan dirinya, ia adalah motivasi genetik, kerana sebagai
perkara terpenting bagi kumpulan gen individu adalah pengiraan untung dan rugi
semasa evolusi dan pemilihan semula jadi. Gen yang memelihara kelangsungan
hidup kumpulan gen tertentu di persekitarannya sehingga melewati saringan
pemilihan semula jadi dari generasi demi generasi yang disahkan dan ditubuhkan
dalam kumpulan genetik individu itu. Walaupun fungsi gen ini adalah untuk
mendorong tubuh untuk membunuh diri atau binasa dalam situasi tertentu, dan
saya menjelaskan perkara ini dalam buku "Wahmu l-Ilhad". Maka kehilangan
tubuh seekor lebah yang membawa satu set gen individu sebagai pertukaran untuk
mendapatkan ribuan badan untuk lebah lain yang membawa gen yang sama ini
merupakan keuntungan besar dari gen tersebut, tidak diragukan lagi.
Hal yang sama berlaku untuk keluarga atau ibu
khususnya ketika dia berkorban untuk yang masih muda, sehingga ibu dan lebah
didorong oleh minat genetik untuk berkorban, jadi pengorbanan ibu itu sendiri
bukanlah altruisme yang sebenarnya melainkan pengorbanan yang diputuskan oleh
kepentingan gen individu untuk diturunkan kepada generasi kemudian. Biasanya
dia datang di hadapannya walaupun ia adalah kebinasaan dan akhir hayatnya
kerana di dalamnya masih ada badan atau badan lain yang membawa gen tersebut. Kerana
di dalamnya kelangsungan gen individu ditetapkan dalam kumpulan gen umum
organisma.
Ini adalah teks dari buku "Wahmu l-Ilhad".
yang menjelaskan masalah ini, dan
sesiapa yang mahu lebih terperinci boleh merujuk buku ini:
(Sekiranya kita melihat sekeliling, kita akan
dapati dalam sebahagian haiwan kadang-kadang mempunyai tingkah laku altruistik,
jadi kita dapat mengenal pastinya, misalnya, tingkah laku ibu dan ayah terhadap
anak-anak mereka dan tingkah laku lebah pekerja terhadap ratu dan pekerja lain
dan sarangnya secara keseluruhan, tetapi adakah ini cara tingkah laku
altruistik sebenar, atau adakah pada zahirnya itu adalah cara tingkah laku
altruistik, pada hal yang sebenarnya ia adalah perilaku genetik keakuan, Kerana
ia berdasarkan kepada genetik keakuan (ananiyah) dan tabi’at pilih kasih semula
jadi dan mengutamakan kelangsungan hidup jasad-jasad yang mengandung gen-gen
ini yang menyebabkan tingkah laku altruistik ini, iaitu anak-anak merayu kepada
ibu bapa supaya memberi mereka makanan dan pengorbanan pekerja untuk melindungi
sarang, ratu dan saudara perempuannya, Gen-gen ini adalah sifat kejayaan untuk
perjalanan, kegigihan dan kelangsungan hidup, Pada hakikatnya dari segi biologi,
bahawa bapa dan ibu menguruskan anak-anak kerana terdapat gen dalam susunan
genetik mereka yang mendorong mereka ke arah ini (melalui pengaruhnya terhadap
pembinaan sistem saraf, otak, kelenjar dan hormon, misalnya) Dan salah satu
sebab kejayaan struktur umum genetik mereka dalam penyebaran dan kelangsungan
hidup adalah adanya gen yang mendorong mereka ke tingkah laku altruistik ini.
Mengenai bagaimana kombinasi genetik ibu bapa
memberi manfaat kepada anak-anak dalam kekekalan dan kelangsungan hidup, ini
dapat dijelaskan hanya kerana anak-anak membawa gen orang tua dalam kadar
tertentu, misalnya anak manusia membawa separuh daripada gen ayahnya dan
separuh gen ibunya.
Oleh itu, ibu bapa yang genetiknya mengandungi
gen untuk kanak-kanak dengan gen altruisme dan penyediaan kecukupan mereka
untuk dapat mencapai usia baligh dan pembiakan akan dicapai - ibu bapa ini -
pengekalan gen mereka pada generasi akan datang dan kelangsungan hidup mereka,
jadi jenis ini altruisme (keutamaan ibu bapa untuk kanak-kanak) mempunyai asal
usul genetik yang mementingkan diri sendiri - yang bermaksud anak perempuannya
adalah gen yang dianggap keakuan - bukan altruisme yang benar. Adapun ibu bapa
yang tidak menjaga anak mereka dengan baik atau untuk pemindahan ibu bapa yang
susunan genetik tidak mengandungi gen yang menyebabkan mereka tidak
mementingkan diri sendiri untuk menyediakan anak-anak dengan mencukupi
(contohnya menyediakan tempat tinggal, makanan dan perlindungan), mereka tidak
akan dapat - ibu bapa ini - untuk menyebarkan gen mereka kepada generasi
berikutnya, kerana secara ringkas, mereka tidak akan berjaya membesarkan
anak-anak yang mencapai usia baligh dan pembiakan dan meneruskan susunan
genetik mereka ke generasi berikutnya, dan dengan ini ibu bapa ini dihukum,
atau untuk mengatakan bahawa genetik ini atau plan genetik dihukum dan gen
(peribadi) mereka tidak diteruskan dalam kehidupan ini dan keluar dari
perlumbaan.
Isu keprihatinan ibu bapa terhadap anak-anak
mereka sepenuhnya dibenarkan secara genetik, dan jika gen menemukan strategi
lain yang berjaya selain daripada perhatian langsung kepada ibu bapa dengan
anak-anak mereka, mungkin untuk mengikutinya seperti yang ada pada burung
cuckoo, burung ini bertelur di sarang korbannya sehingga mereka membesarkan
anak-anaknya dan ia tidak menjaga anak-anaknya dan tidak memberikan kasih
sayang kepada mereka. Dan hubungannya dengan mereka berakhir sebaik dia
memberikan kecukupan ketika dia menempatkan mereka di sarang mangsa, yang akan
melibatkan mereka dengan membesarkannya bagi pihaknya, dan ini adalah bukti
yang jelas bahawa pengawal perkara dalam batas badan adalah genetiknya.
Perkara yang sama berlaku untuk lebah pekerja,
kerana tahap kekeluargaan mereka terhadap saudara perempuan mereka sangat
tinggi dan lebih tinggi daripada ibu mereka. Kerana semua saudara perempuan membawa
salinan gen ayah yang serupa, dan itulah sebabnya mengapa ada alasan logik untuk
perlumbaan mereka membebaskan diri dengan berlumba-lumba menyerang musuh -
walaupun pekerja rumah tangga yang menggigit hingga mati - Gen altruistik ini
berjaya dihasilkan semula, diabadikan dan bertahan; Kerana secara ringkas, dia
adalah yang paling mampu memelihara sel secara keseluruhan, jadi kematian
pekerja itu jelas menunjukkan keuntungan yang lebih besar bagi gennya daripada
kelangsungan hidupnya. Kerana dengan berlumba-lumba sampai mati, bukannya
saudara perempuannya dan untuk membela ibunya (ratu lebah), dia akan menyumbang
kepada kelangsungan hidup dan kelanjutan banyak salinan gennya yang ada di
dalam tubuh semua saudaranya yang bekerja dan menyumbang kepada kelangsungan
gen-gennya dalam telur dan sperma di dalam badan ibunya (lebah ratu), dan yang
pasti bahawa gabungan genetik seperti itu lebih mampu pada kelangsungan hidup
dan kelanjutan dari mereka yang tidak mendahului perlumbaan untuk mengorbankan
diri, alam akan memilih pendahuluan pengorbanan, atau dikatakan bahawa ia
semestinya dapat bertahan dan meneruskan serta menentang keadaan semula jadi di
sekitarnya.
Secara umum, egoisme (keakuan) genetik dapat
menjelaskan kualiti altruistik seseorang terhadap makhluk lain ketika
pengorbanan membawa manfaat yang lebih besar kepada gennya dan bahkan tanpa
mengira hubungan antara mereka.
Mengenai hal manusia itu, saya membincangkan
dalam buku “Delusi Ateisme” (Wahmu l-Ilhad) mengenai moralnya, dan bahawa ada
sesuatu yang baru dalam persamaan manusia, iaitu altruisme yang sebenar dan
neutral, dan siapa sahaja yang ingin menjelaskan secara terperinci boleh
meninjau buku "Wahmu l-Ilhad". Untuk keyakinan tertentu, sama ada
agama, liberalisme, Marxis, patriotik, humanistik, atau bahkan psikologi, semua
aspek ini dan lain-lain dapat memberikan contoh pengorbanan yang memberikan
diri atau nyawa mereka atau bahkan hilang perkara terpenting yang dijaga oleh
makhluk hidup, iaitu pemindahan genetik individu ke generasi yang akan datang.
Dan saya rasa mudah untuk mengenal pasti model yang hampir tidak dapat
disalahkan oleh sesiapa jua, kerana ramai orang di seluruh dunia mempercayai
model yang mereka anggap altruisme, walaupun mereka tidak ada kaitan dengan
agama di tempat pertama, seperti Chie Guevara[1]. Tanpa menghiraukan
contoh individu, altruisme sejati adalah kualiti yang dapat dijelaskan oleh
jiwa manusia mana-mana masalah yang nyata dan realistik, dan apa yang berlaku
dalam banyak kes adalah bahawa ciri psikologi ini apabila tidak menemukan
kedudukannya yang tepat yang ditentukan untuknya, yang membawa kepada kebaikan akhirat
dan dunia, menyebabkan orang itu kehilangan akhirat dan dunia yang mendesak,
dan dapat mendorongnya untuk melakukan bunuh diri dengan alasan yang tumpul atau
remeh. Ia mendorongnya untuk meletupkan dirinya di sekelompok orang di jalan
seperti amalan yang dilakukan oleh Salafi. Peranan terpenting untuk ciri
psikologi ini yang boleh dimiliki oleh mana-mana manusia - sebagai akibat
memasukkan jiwa boneka ke dalam dirinya - dimana ia mengurangkan kepentingan manusia
terhadap tubuh dan kelangsungan hidupnya sebagai pertukaran peranan genetik
yang berfungsi untuk memaksimumkan kepentingan jasad yang membawa gen dan
berfungsi untuk mencegah pengorbanannya kecuali demi tujuan genetik yang lebih
tinggi, iaitu untuk memelihara kumpulan genetik individu secara amnya, seperti
dalam contoh lebah pekerja dan ibu bapa.
Sekiranya perkara di atas menjadi jelas bagi
anda, anda akan mendapati bahawa tidak ada keutamaan (keistimewaan) bagi
pengebom bunuh diri kumpulan Salafi (Wahhabi) untuk meminta agar ucapan khas
ditujukan kepada mereka untuk membimbing mereka dan memberitahu mereka tentang
kebenaran, kerana pembunuh yang kita lihat ini menyembelih lelaki, kanak-kanak
dan wanita dengan pisau dan dengan kekejaman hati dan kebejatan yang tidak
dapat ditandingi, mereka tentunya tidak tahu belas kasihan atau berakhlak. Jauh
dari petunjuk dan mengenal kebenaran serta agama Ilahi.
Masih ada masalah yang terdahulu ditujukan
kepadanya, yang merupakan penjelasan mengenai kerosakan agama Salafi dan
penyelewengannya dari Islam untuk memberi amaran kepada manusia dan memberitahu
mereka tentang kebenaran, kerana aqidah Salafi Wahhabi menjisimkan Allah dengan
kenyataan Dia memiliki dua belah tangan, dan setiap tangan mempunyai lima jari
pada hakikatnya dan dua mata pada hakikatnya... dan lain-lain, dari kejahilan
agama Salafi, adalah mustahak untuk menjelaskan aqidah mereka dan menjelaskan
asas perselisihan (khilaf) antara agama Salafi dan agama Islam atau bahkan menjatuhkan aqidah Sunni dan Syiah yang ada
sekarang. Perbezaannya bukanlah pada sebutan kalimah "tangan" atau bukannya
pada teks (nash), tetapi perselisihan (khilaf) mengenai pemahaman yang salah
mengenai teks (nash) Salafi Wahhabi yang palsu dan mustahil pada hak Tuhan Yang
Maha Suci, yang memimpin aqidah penjisiman berhala yang tidak ada perbezaan
antara ianya dengan penyembahan Hubal pada zaman Jahiliyyah. Muslimin, Sunni
dan Syiah, menyembah Tuhan yang bebas dari sifat mempunyai dua tangan, jari,
atau dua mata pada hakikatnya. Dan jika disebutkan dalam nash-nash, ia tidak membebankan pada
hakikatnya di sisi Sunnah dan Syiah kerana mustahil dengan hak-Nya SWT, bersifat
seperti lupa, yang disebut pada nash-nashnya,
﴿فَالْيَوْمَ
نَنسَاهُمْ كَمَا نَسُوا لِقَاءَ يَوْمِهِمْ هَـٰذَا﴾
Maka pada hari ini, Kami melupakan mereka
sebagaimana mereka melupakan pertemuan mereka dengan hari ini, [Al-A'raf: 51]. Begitulah para Wahabi membawa nash ini secara zahir
dan mengatakan bahawa Allah bersifat lupa sebagaimana mereka membawa nash-nash
wajah, tangan dan mata pada zahir dan mereka
mengatakan bahawa Tuhan mereka mempunyai dua tangan, dan bahawa setiap tangan
mempunyai lima jari, dua mata dan wajah, semuanya atas yang sebenarnya?!
Kaum Salafi melampaui lebih jauh hanya (melulu)
menyifatkan Tuhan mereka bersifat mempunyai dua tangan dan dua mata pada hakikatnya.
Mereka mengatur sifat-sifat Tuhan mereka yang mereka sembah, hingga menjadikannya
seperti bentuk manusia secara khusus, kerana dia mempunyai wajah dan hanya
mempunyai dua mata (bukan satu atau tiga) walaupun nash Al-Qur'an mengatakan:
﴿وَلِتُصْنَعَ
عَلَى عَيْنِي﴾
dan supaya kamu diasuh di bawah
pengawasan-Ku (mataKu), [Taha:39] Dan Dia berkata:
﴿وَاصْبِرْ
لِحُكْمِ رَبِّكَ فَإِنَّكَ بِأَعْيُنِنَا﴾
"Dan bersabarlah dalam menunggu
ketetapan Tuhanmu, maka sesungguhnya kamu berada dalam penglihatan Kami, (mata Kami)
[Al-Thur: 48]. Dan Tuhan mereka mempunyai dua tangan bukan satu dan bukan tiga walaupun
Allah SWT mengatakan:
﴿وَالسَّمَاءَ
بَنَيْنَاهَا بِأَيْدٍ وَإِنَّا لَمُوسِعُونَ﴾
Dan langit itu Kami bangunkannya dengan tangan dan sesungguhnya Kami benar-benar berkuasa. [Al-Zhariat:47]
Mereka jelas sekali menyembah berhala
yang bersifat dengan tubuh manusia, yang
mempunyai dua tangan dan lima jari di setiap tangan, iaitu, seperti manusia, dia
tidak menambah atau mengurangkan jumlah jari manusia, dan ia mempunyai dua mata
dan wajah, dan mereka mengatakan bahawa ia berada di langit ... dll. Dan untuk
menyampaikan aqidah mereka secara tepat, mereka hanya tidak memastikan tempat
mata Tuhan mereka, sama ada di wajah atau di tempat lain. Bagi jari, mereka
menyatakan bahawa ia berada di tangan dan lima jumlah jari setiap tangan
manusia sahaja, mereka tidak pasti akan panjangnya.
Ini adalah kata-kata salah seorang ulama’
besar Salafi Wahhabi, iaitu Ibn Jibrin, dalam jawaban yang dilampirkan pada
ulasannya mengenai buku "Li Ma3a Al-I3tiqad", di mana dia mengatakan:
Soalan: Si Penanya ini mengatakan: Adakah
benar untuk mengatakan bahawa dua mata ada pada wajah Allah - Taala - dan
bahawa jari berada di tangan, dan seterusnya, atau adakah ini perbandingan?
Jawapan: Tidak ada yang bergantung pada hal
itu, tetapi mengenai jari-jari, hadits tersebut disebutkan di mana ada seorang
Yahudi yang datang kepada Nabi (S), menunjuk dengan tangannya, menunjuk dengan
jari, dan berkata:
Kami mendapati di dalam kitab-kitab kami
bahawa Tuhan bertempat di langit di atasnya dan di bumi di atasnya dan
gunung-gunung di atas air dan laut di atasnya dan makhluk-makhluk di atasnya
dan semua ini menuding jarinya, dan bahawa Nabi (S) baca sesudahnya ayat itu:
(وَمَا
قَدَرُوا اللَّـهَ حَقَّ قَدْرِهِ وَالْأَرْضُ جَمِيعًا قَبْضَتُهُ يَوْمَ
الْقِيَامَةِ)
(Dan mereka tidak mengagungkan Allah dengan
pengagungan yang semestinya padahal bumi seluruhnya dalam genggaman-Nya pada
hari kiamat.)
Dan baginda
ketawa, untuk menyokong apa yang dikatakan oleh ulama itu. (Maka apabila dibacanya
menunjukkan bahawa jari ada di tangan, tetapi bagaimanapun mereka tidak harus
seperti jari makhluk-makhluk yang diciptakan di hujung jari mereka, panjangnya,
begini dan begitu, melainkan padanya terbukti ada tangan dan terbukti jari padanya).
Saya percaya bahawa perkara-perkara ini mesti
dijelaskan kepada manusia supaya mereka tahu bahawa agama Salafi Takfiri yang
menumpahkan darah manusia dan hari ini menyebarkan pembunuhan orang yang tidak
bersalah tidak ada kaitan dengan agama Islam pada tahap asas aqidah dengan
Tuhan Islam, adalah tidak adil bagi Islam untuk menanggung kejahatan agama
Salafi, dan itulah sebabnya menjadi kewajiban kita untuk mengesampingkan Islam
daripada mengaitkan kekejaman syaitan yang disebut padanya sebagai agama Salafi
Wahhabi. Maka telah menunjukkan bahawa pada tahap aqidah agama Salafi Wahhabi
terpisah dari Islam dari langkah pertama lagi, sehingga Tuhan Salafi Wahabi
bukan Tuhan Islam atau kita boleh mengatakan bukan Tuhan Sunni dan Syiah seperti
yang diterangkan, dan pada tahap akhlak, agama Salafi Wahhabi adalah kilang
pengeluar pembunuh, samseng dan penghisap darah yang tidak menahan diri untuk
menyembelih anak-anak dan wanita dan memakan hati orang-orang yang mereka sembelih,
seperti yang mereka lakukan di Syria, mengikuti sirah ibu mereka Hindun terkenal
yang melampau batas, yang menjilat hati Hamzah dalam pertempuran Uhud yang
terkenal itu, tetapi saya percaya bahawa membongkar agama Salafi dan menyatakan
Islam berlepas diri darinya adalah kewajiban setiap orang yang mengaku Islam pada
hari ini, sama ada dia Sunni atau Syiah; Kerana membiarkan agama Salafi Wahhabi
Takfiri tergolong dalam Islam bererti menghancurkan Islam dan merosakkan
reputasi Islam dan reputasi setiap Muslim, Sunni dan Syiah, dengan pembunuhan
dan pemusnahan mayat yang paling keji yang dibenci jiwa manusia normal.
_________________
[1] Seorang pemimpin dan simbol Cuba, seorang
Marxis revolusioner, dilahirkan di Argentina pada tahun. Dia dihukum mati oleh oleh
pasukan penembak pada tahun 1967 di Bolivia setelah bertahun-tahun menghabiskan
masa dalam perang gerila dan pembebasan revolusioner di Amerika Selatan dan
Afrika.
✡✡ ✡✡ ✡✡
Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan