Soalan 3 - Dari
Kitab Mutasyabihat - Adam dan Pohon Terlarang
Soalan 3:
A) Adalah diketahui bahawa Iblis telah diharamkan
dari syurga kerana keengganannya sujud kepada Adam (as). Jadi bagaimana dia dapat
masuk ke Syurga, dan berbisik kepada Adam, dan membuat Adam makan dari pohon
yang dilarang ? Kata-kata iblis kepada Adam menunjukkan bahawa dia ada bersama
dengan Adam di syurga, kerana dia menunjukkan pokok dengan menggunakan ganti
nama "ini," Suara hati pembicara yang menunjukkan berkata-kata secara
langsung kepada pembicara yang ada (hadir).?!
B ) Apakah pokok
yang Adam (as) makan?
C) Adakah aurat
Adam dan Hawa itu kelihatan tanpa pakaian dan setelah apabila mereka memakan
(buah) dari pohon itu yang menjadikan mereka sedar aurat mereka lalu mereka
menutupinya dengan daun Syurga? Dan apakah daun yang mereka gunakan untuk
menutupinya?
Untuk menjawab
soalan-soalan ini beberapa pengenalan diperlukan iaitu:
"Dia
diletakkan di Pintu Syurga dibawa malaikat. "
[38]
Dan kenaikan tanah
Adam ini memerlukan tanah beliau disinar oleh cahaya Tuhan dan yang akan
menyenangkannya. Oleh itu, apabila Allah meniupkan roh pada Adam buat kali
pertama tubuhnya merasa senang, menikmati Syurga Kebendaan Jasmani, dan tidak
ada kegelapan di syurga ini yang memerlukan pelepasan kekotoran dari tubuh Adam
(as).
Allah mencipta manusia dari tanah di bumiNya di Langit Jasmani di Al-Sama’ Al-Dunya (Langit Dunia).
Langit Dunia terdiri dari Langit Jasmani (Alam Syahadah) dan Langit Pertama.
Di Langit Pertama terdapat Syurga Kerajaan Dunia (Al-Jannah Al-Mulkiyah)
di Langit Kedua terdapat Syurga Kerajaan Langit (Al-Jannah AL-Malakutiyah), atau Syurga-syurga Kerajaan Langit
Manusia yang hidup di Bumi shurah (imej) jasadnya adalah tajalliat (tajalli-tajali) atau perwujudan-perwujudan atau manifestasi-manifestasi yang berhubungan di pangkal (sumber) nafsnya (diri rohaninya) di Malakut (langit 1,2 3 -7) mengikut martabat. Turus (seperti tiang cahaya) Tajalliat ini tak terhingga banyaknya (∞ infiniti) ia terpisah terlalu nipis. (perkiraan infiniti telah diterangkan di dalam pengangkat Istana Balqis)
Tajalliat A: Manusia biasa pangkal (sumber) nafsnya di Langit Pertama.
Tajalliat B: Tajalliat Adam sebelum Turun ke bumi, Turus Tajalliatnya di angkat sedikit sehingga jika ada makhluk di bumi wujud tidak dapat melihatnya. Hakikatnya Adam tetap berada di bumi.
Tajalliat C: Turus Tajalliat Anbiak, Aushiak, Auliak dsb. Turus Tajalliatnya menjulang ke Malakutiyah dan mungkin di Langit Ke 7 – mengikut Martabat.
Bagi roh Adam (as), ia telah menikmati Syurga Kerajaan Langit (Al-Jannah AL-Malakutiyah), [39] atau Syurga-syurga Kerajaan Langit, kerana ia banyak:
﴿جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ﴾
{Syurga-syurga, yang mengalir sungai-sungai di bawah} [40]
Dan Syurga Jasmani
dan Kerajaan Syurga adalah dua yang disebut dalam Surah Al- Rahman :
﴿وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ
... ذَوَاتَا أَفْنَانٍ﴾
{Tetapi orang yang takut Kedudukan Tuhannya hendaklah disediakan
baginya dua syurga... yang berjenis-jenis (pohon dan buah-buahan)} [41]
dan ia juga,
﴿وَمِن دُونِهِمَا جَنَّتَانِ ...
مُدْهَامَّتَانِ﴾
{Dan selain dari dua Syurga itu, dua Syurga lagi ... kedua-dua hijau
gelap (subur tanamannya)} [42]
.
Dan kenaikan ini
merupakan kenaikan tajalli (perwujudan) kezahiran dan bukan kenaikan kasar (tempat
- lokasi). [43]
Oleh itu Adam
bukanlah tidak wujud di bumi jasmani (jisim-jisim) yang kita hidup di dalamnya,
sebaliknya dia wujud di dalamnya , dan jika dia tidak wujud di dalamnya [bumi
fizikal], dia telah mati.
Oleh itu , Adam
(as) hidup di dunia ini dengan badan yang menyenangkan (Jisim Lathif – jisim halus)
pada mulanya, tetapi dia kemudian kembali ke bumi yang padat setelah sebelumnye
dia dinaikkan apabila dia mengingkari Tuhannya SWT.
B) Pokok yang Adam
(as) makan darinya adalah gandum, epal, kurma, buah tin, dsb.dan ia adalah
Pohon Pengetahuan Aali Muhammad (as). [44]
Oleh itu, ini
buah-buahan di alam-alam yang lebih tinggi yang melambangkan (ilmu) Pengetahuan.
Dan pokok yang mulia ini yang disebutkan dalam al-Quran yang membawa
Pengetahuan tertentu untuk Muhammad (S) dan (Aali) keluarga Muhammad (as).
C) Allah swt berfirman,
﴿وَلِبَاسُ التَّقْوَى ذَلِكَ خَيْر﴾
{dan pakaian yang berupa taqwa itulah yang sebaik-baiknya}[45]
.
Pakaian yang telah
tertanggal dari Adam dan Hawa adalah Pakaian Taqwa. Jadi, dalam alam-alam yang
lebih tinggi yang mereka gunakan untuk kehidupan di dalamnya, aurat dilindungi dengan
taqwa. Ini adalah kerana ketakwaan menjadi pakaian yang meliputi tubuh manusia
di alam-alamnya).
Oleh itu, apabila
Adam (as) dan Hawa (as) menderhaka dengan memakan dari pokok yang
diberkati - Pohon Pengetahuan Aali Muhammad (as) yang menjadi sumpahan
bagi sesiapa yang makan darinya tanpa izin Allah SWT - mereka kehilangan
pakaian takwa dan aurat kedua mereka menjadi jelas.
Bagi daun syurga
yang melindungi diri mereka, adalah agama mereka, di mana daun hijau di dalam alam-alam
yang lebih tinggi mewakili agama. Dan daun-daun yang Adam (as) dan Hawa (as)
gunakan sebagai penutup adalah dengan beristighfar dan meminta ampun kepada
Allah dengan hak Ahl Al Kisa’ (as). (Ahli di bawah Jubah Rasulullah iaitu ahli
Bait) itu, yang nama-namanya telah dibaca oleh Adam (as) seperti yang ditulis
di tiang Arasy.[46]
A) Syurga
yang telah diharamkan pada Iblis (laknahu Allah) adalah Syurga Kerajaan
Langit (Al Jannah Al Malakutiyah) dan juga Syurga Kerajaan Dunia (Al-Jannah Al-Mulkiyah
(Al-Duniwiyah)), namun Adam (as) wujud di seluruh Alam-alam Kerajaan Duniawi (Al-
‘Awalam Al-Mulkiyah). Oleh itu, bisikan Iblis (laknahu Allah) adalah ke arah
Adam ketika hadir di alam-alam duniawi yang di bawah Syurga Kerajaan Langit
Dunia ini. .[47]
Dengan menunjuk ke
arah pokok itu seolah-olah ia Iblis (laknahu Allah) ada, ia adalah buah-buahan
bagi pohon-pohon yang ada di bumi ini tetapi hanya penampilan dan tajalli bagi Pengetahuan Aali (Keluarga) Muhammad (as)
sahaja. Ia adalah seperti epal, gandum
dan buah tin, dan lain-lain adalah berkat Ilmu Aali Muhammad (as). Seperti yang
dinyatakan dalam wirid pada doa, "Dengan mereka kamu diberi rezeki." dalam
riwayat dari mereka (as) .[48]
✡✡✡✡✡
-----------------------------------------------
[38]. Kisah-kisah
para Nabi oleh Sayed Nimatullah halaman Al- Jazairy 55.
[39]. Ini tidak
menghairankan keran badan Ali bin Abi Talib (as) hampir dengan orang ramai dan
di dunia jasmani ini, manakala rohnya di Kerajaan Syurga dan ini adalah jelas
dari ucapannya sebelum syahidnya (as): "Sesungguhnya, aku hampir dengan
kamu dalam badanku selama beberapa hari , dan selepas kematianku, kamu akan ada
badan yang mati, kaku tidak bergerak, dan diam tidak berkata-kata. "
Nahjul Balaghah :. Jilid. 2, muka surat 34.
[40]. Al-Quran
Al-Baqarah 2:25
[42]. Al-Quran 55:
46,48
[43].. Al-Quran
55: 62,64
[44].. Kenaikan
jasmani (fizikal) merupakan pergerakan benda dari tempat selepas kewujudannya
di dalamnya. Dan manifestasi adalah kemunculan kebenaran sementara cerminan
kebenaran itu tidak berubah dalam cerminannya dan ia tetap sama dan ia muncul
sebagai asalnya. Ini seterusnya akan dijelaskan kemudian pada Jawapan 4. Imam
Al-Hassan Al-Askari (as) berkata dalam tafsirannya terhadap {Dan janganlah kamu
hampiri pokok ini}, "Ia adalah Pohon Ilmu dan ia adalah dikhususkan kepada
Muhammad dan keturunannya dan tiada kepada yang lain. Dengan perintah Allah,
tiada siapa yang boleh mengambil daripadanya kecuali mereka (as). Sesungguhnya,
dari [pokok] inilah apa yang Nabi saw, Ali, Fatima, Al-Hassan dan Al Hussein
(as) makan (selepas mereka beri makan orang-orang miskin, anak-anak yatim, dan
para banduan) sehingga mereka tidak lagi merasakan kelaparan, dahaga, lemah
atau keletihan. Dan ia adalah sejenis pokok yang berbeza dari semua pokok-pokok
lain di syurga. Setiap pokok di syurga telah mengeluarkan sejenis buah-buahan,
manakala pokok ini dan kumpulannya yang menghasilkan anggur, zaitun, kurma, dan
semua jenis buah-buahan ... " BiharAl -Anwar : Vol. 11, halaman 189.
[45]. Al Quran, Al
A’raf 7:26.
[46]. Mufaddal bin
Omar berkata, Abu Abdullah (as) berkata, "... Oleh itu, apabila Allah swt
menjadikan Adam dan isterinya tinggal di Syurga, Allah swt berkata kepada
mereka , {dan makan dengan sesuka hati dari makanan di mana-mana kamu mahu dan
jangan dekati pokok ini }, bermakna pokok gandum, {nanti kamu akan menjadi
orang yang zalim}. Jadi mereka [Adam dan Hawa] melihat pangkat Muhammad, Ali,
Fatima, Al-Hassan, Al-Hussein dan para Imam selepas mereka (as) dan mereka
dapati ia adalah pangkat yang paling mulia di syurga, lalu mereka berkata ,
“Wahai Tuhan, pangkat siapa ini?” maka Allah swt berfirman, "Angkat
kepala kamu ke arah tiang Arasy, 'maka mereka mengangkat kepala mereka dan
mendapati nama-nama Muhammad, Ali, Fatima, Al-Hassan, Al-Hussein dan para Imam
(as) tertulis di tiang Arasy dengan cahaya Allah swt ... Jadi apabila Allah swt
menerima taubat mereka , Jibril (as) datang kepada mereka dan dia berkata
kepada mereka, '”Kamu berdua telah menganiaya diri kamu sendiri dengan
menginginkan pangkat mereka yang lebih disukai melebihi kamu, maka hukumannya
adalah kamu turun [ke bawah] dari mendekatkan diri kepada Allah swt ke
bumi-Nya. Jadi mintalah kepada Tuhan kamu, dengan hak nama-nama tersebut
[dengan nama-nama] yang kamu telah lihat di tiang Arasy, supaya diterima taubat
kamu.” Jadi mereka berdua (as) berkata, “Ya Allah, kami bermohon kepadaMu
dengan hak mereka yang kamu kasihi, [iaitu] Muhammad, Ali, Fatimah, Al-Hassan,
Al-Hussein dan para Imam (as), terimalah taubat kami kepadaMU dan berilah kami
rahmatMu.” Lalu Allah swt menerima taubat mereka . Sesungguhnya Dia adalah Maha
Penerima Taubat, lagi Maha Penyayang ... "
Maani Al- Akhbar ,
oleh Sheikh Al- Sadooq : halaman 108 , Hadith 1.
[47]. Di sini,
Sayyed Ahmad Al-Hasan (as) membezakan dengan jelas antara alam duniawi dan alam
Syurga (Langit), atau Kerajaan-kerajaan Syurga . Oleh itu Iblis, yang dihalang
dari pintu Syurga (Langit), berbisik kepada Adam (as) di alam dunia, bukan di
dalam Syurga (Langit) yang paling rendah, atau disebut Langit Pertama.
[48]. Sebahagian
dari Doa Imam Al-Baqir (as) adalah yang diriwayatkan oleh Al- Kulainy dalam
buku Al- Kafi : Vol. 2, muka surat 244 dan Abu Abdullah (as) berkata,
"Allah telah mencipta kita dalam bentuk yang terbaik dan Dia menjadikan
kita mata-Nya pada hamba-hambaNya, lidah FirmanNya pada makhluk ciptaan-Nya,
tangan Pengasih dan Penyayang -Nya pada hamba-hambaNya, Wajah -Nya yang
dengannya Dia dipandang, pintu-Nya yang memberi petunjuk kepada-Nya,
perbendaharan-Nya di langit dan bumi-Nya. Ia adalah melalui kami [Ahlul Bayt]
bahawa pokok-pokok berbuah, buah-buahan yang masak ranum, dan sungai-sungai
mengalir. Melalui kamilah hujan turun dari langit dan rumput-rumput tumbuh. Allah
disembah melalui penyembahan kami. Dan jika ia bukan kerana kami, Allah tidak
akan disembah "Al- Kafi :. Vol. 1, halaman 144.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan