Kedua:
Pencerahan Tentang Ibadat Dan Meminta Pertolongan.
Ibadat:
Ibadah
itu adalah menyembah (mengabdi - beribadat kepada) Allah swt, semata-mata dan
tanpa sebarang keraguan, ia adalah: ketaatan kepada Allah dan penyerahan kepada
PerintahNya dan larangan-laranganNya, dan untuk ini ujian pertama untuk akal
yang pertama, atau Muhammad (sawas), dalam Alam Aqal adalah mudah dan bebas
daripada sebarang perincian, dan ia adalah [arahan] berjalanlah supaya dia
berjalan, dan kemarilah lalu dia pun datang.
Abu
Abdullah Al Sadiq (as) berkata: “Ketahuilah akal dan tenteranya akan mendapat
hidayah, dan ketahuilah jahil dan tenteranya akan mendapat hidayah.“ Berkata
Sama'ah aku berkata: 'Semoga aku menjadi tebusanmu! Kami tidak tahu melainkan
apa yang tuan beritahu kepada kami ' Jadi Abu Abdullah (as) berkata:
“Sesungguhnya Allah, Tabarak wa Ta’ala, yang mencipta Akal (al-‘Aql),
dan dialah awal kejadian, Dia dicipta dari roh-roh [al-ruhaniyin) di sebelah
kanan Arasy dari cahayaNya, maka Dia berfirman kepadanya :
"Berjalanlah." lalu ia berjalan, kemudian Dia berkata kepadanya:
"Kemarilah " lalu dia pun datang. Maka Allah, Tabarak wa Ta’ala,
berfirman kepadanya: "Aku telah menciptakan kamu makhluk yang agung (‘adziman),
dan kamu dihormati seluruh ciptaanKu." Dia (as) berkata: “Kemudian Dia
menciptakan Jahil (al-Jahl) dari Laut masin kegelapan” maka Dia
berfirman kepadanya: "Berjalanlah." lalu ia berjalan jauh, kemudian
Dia berfirman kepadanya: "Kemarilah." tetapi ia tidak datang. Maka
Allah Azza wa Jall, berfirman: "Kamu terlalu takbur dengan itu kamu
dilaknat." Kemudian dijadikan tujuh puluh lima tentera untuk Akal ...
sehingga akhir hadits. [1]. .
Dan ibadah itu
adalah ketaatan. Ia ia telah menjadi satu perkara yang mudah, kepada sesiapa yang
taat kepada Allah, menyembah Allah, dan sesiapa yang tidak taat kepada Allah
tidak menyembah Allah swt, walaupun jika didapati zahir darinya menunjukkan
ketaatan kepada Allah, seperti berjalannya si Jahil [hadits di atas]; jadi jika
sesiapa hadkan pada tampak luaran, mereka akan berfikir bahawa berjalannya si
Jahil adalah taat pada perintah Allah. Tetapi, jika kita merenung sedikit lagi
kita akan mengetahui bahawa ia adalah ketaatan kepada hawa nafsunya. Itu adalah
ibadah iblis yang lalu, keangkuhannya dan keingkarannya. Dan jika kita kembali
ke Bumi ini kita akan dapati bahawa yang pertama dicipta dari manusia adalah
Bapa kita Adam (as), dan
perintah pertama dari Allah kepada malaikat dan kepada yang termasuk bersama
mereka, adalah sujud kepada Adam, dan ia adalah sujud kepada (cahaya) Nur
Muhammad (sawas), dan Ali (as), di sulbinya. Dan sujud ini adalah untuk Allah
swt, Sesungguhnya Adam adalah kiblat bagi malaikat, mereka menghadap padanya ke
arah Allah, dan mereka mengiktiraf kelebihan beliau (as) atas mereka, dan
dengan itu, ini menjadi Sunnah Allah di bumiNya, ia adalah Sunnah Allah dan
kamu sekali-kali tidak akan dapati peubahan pada sunnah Allah. Dia mengutus
______________________________
[
1] 3lal Al Shara’i3: V. 1, P. 114. Al Kafi : V. 1, P. 21.
KhalifahNya
dan HujjajNya (as), dan Dia perintahkan hamba-hambaNya untuk taat kepada
mereka, kerana mentaati mereka adalah mentaati Allah dan mengingkari mereka
adalah mengingkari Allah.
Bagi
Syariat; sesungguhnya ia dilipat di bawah sayap mereka, dan mereka adalah
penyampai maklumat itu. Oleh itu, beramal dengan Syariat dan menerimanya tidak
mempunyai nilai kepadanya jika tidak turut mentaati mereka (para Hujjaj), dan
mengikuti mereka dan menyerah kepada mereka. Dan bagaimana ia boleh mempunyai
nilai untuk itu, sementara keputusan (Hukum) Allah swt, di kalangan penduduk
langit dan penduduk bumi adalah satu, dan Dia telah mengusir Iblis (la) dan
melaknatnya kerana dia enggan sujud kepada Adam, dan sombong atasnya, walaupun
dia tidak menolak untuk menyembah Allah swt, selain daripada perkara (sujud)
ini, tetapi dia rajin dan kuat beramal, sebagaimana yang telah diriwayatkan
[1].
Dan
dari sini, dengan mengenal Hujjah Allah dan KhalifahNya di Bumi, dan kemudian
mentaatinya, dan menyerahkan kepadanya, dan mengikutinya adalah mentaati Allah
swt dan menyembahNya. Dan orang-orang yang tidak taat kepada Hujjah Allah, dan
KhalifahNya di BumiNya, tidak menyembah Allah swt, walaupun mereka beramal
dengan Syariat, bersolat, berpuasa, dan mengerjakan haji. Dan ia telah
diriwayatkan daripada beliau (as) yang bermaksud: “Sesiapa yang mati dan tidak
mengenal Imam di zamannya, telah mati sebagai kematian Jahiliyah. [2], dan Yang
Maha Kuasa berfirman: {( إِنَّمَا أَنتَ مُنذِرٌ وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ) Sesungguhnya kamu hanyalah seorang pemberi peringatan; dan
bagi tiap-tiap kaum ada orang yang memberi petunjuk. } [3].
Dan
bimbingan ke jalan yang lurus tidak pernah berlaku dan tidak akan berlaku tanpa
mengetahui panduan dan menyerah padanya dan mengikutinya . Dan dari sini,
sesungguhnya sesiapa yang tidak tunduk kepada Khalifah Allah di bumiNya, juga
tidak berpaling
______________________________
[
1] Amir Al Mukminin (as) berkata: “Kamu perlu mengambil pengajaran daripada apa
yang Allah lakukan kepada Iblis; apabila amalannya yang banyak dan usaha yang
gigih telah dihapuskan, di kira sia-sia satu ketika dulu, walaupun Iblis telah
menyembah Allah selama enam ribu tahun - sama ada oleh pembalasan di dunia ini atau
dunia akan datang tidak diketahui. Siapa kini yang boleh kekal selamat dari
Allah sesudah Iblis dengan melakukan maksiat yang sama? Tiada langsung. Allah
yang Maha Suci, tidak akan membiarkan seorang manusia masuk Syurga jika dia
melakukan perkara yang sama yang mana Allah telah keluar dari malaikat .
PerintahNya bagi penduduk langit dan bumi adalah sama (satu). Tidak ada
persahabatan antara Allah dan mana-mana individu daripada ciptaan-Nya untuk
memberi kebenaran untuk satu perkara yang tidak diingini yang Dia telah
memegang menyalahi undang-undang untuk seluruh alam. Amaran terhadap Iblis.
Oleh itu, kamu perlu takut kalau-kalau penyakit Iblis menjangkiti kamu, atau
menyesatkan kamu melalui seruannya, atau berarak melanda kamu dengan pasukan
berkuda dan pejalan kaki, kerana, demi hidup-ku, dia telah meletakkan anak
panah di busurnya untuk kamu, telah menariknya dengan kukuh, dan telah
mengarahkan kepada kamu dari kedudukan yang hampir, dan Dia (Iblis) berkata:
{Ya Tuhanku, oleh sebab Engkau telah memutuskan bahwa aku sesat, pasti aku akan
menjadikan mereka memandang baik (perbuatan maksiat) di muka bumi, dan pasti
aku akan menyesatkan mereka semuanya, } (Qur'an Al-Hijr, 15:39 ) ' Nahjul
Balagha : . V. 2, P. 138
[2 ] Al Amama wa Al Tabsara : . P. 10. Al Kafi
: V. 1, P. 376 dan apa yang selepas itu.
[3] Al-Quran Surah Ar-Ra`d 13:7
menghadapnya
dengan mentaati-nya (as) ke (jalan) Allah swt, maka apabila dia berkata: (إياك نعبد) Engkaulah yang kami sembah, itu adalah percakapan nafsunya,
dan (percakapan) Iblis (la), dan Jahil (al-Jahl) (la). Dan apabila badannya
menghadap ke arah kiblat, pada hal hakikat dan dirinya sendiri menghadap ke
arah bertentangan dengan kiblat; kerana sebenarnya dia menghadap ke arah benda
dan ketiadaan (al-‘adam), dan enggan taat kepada Allah dan sombong kepada Waliy
Allah (Penguasa Allah), walaupun dia pada zahirnya menunjukkan ketaatan kepada
Allah swt, dan juga Khalifah Allah, atau Imam Al Mahdi (as), dalam zaman ini
adalah pintu Allah, dan dari dia datang limpahan rezeki Ilahi dan Kewujudan,
dan jika berpaling dari dia adalah berpaling dari Allah swt, dan menafikan dan
menidakkan keutamaan hamba ini dari semua penduduk bumi, oleh keikhlasan dan
bakti beliau kepada Allah, dia layak menyampaikan Limpahan Ilahi ke Bumi dan
penghuninya, dan tanpa dia Bumi dan penduduknya akan tenggelam, seperti yang
diriwayatkan dari mereka (as) [1]. Dan ketaatan kepada Imam Al Mahdi (as)
memegang peranan dalam perkara tertentu, dari perkara-perkara persediaan untuk
penampilan (kemunculan), sama ada melalui penyediaan diri, atau masyarakat,
atau keadaan yang sesuai bagi membolehkan beliau untuk memerintah dan melaksanakan
Syariat Allah di bumiNya, dan menyebarkan keadilan dan belas kasihan di
kalangan hamba-hambaNya.
Al-Ista’anah (الاستعانة) - Meminta Pertolongan.
Meminta
Pertolongan, apabila hamba itu tidak meminta kepada yang lain selain daripada
Allah swt, di dalam semua perkara duniawi dan perkara-perkara hari akhirat,
dalam amalan dan ibadahnya, dalam tidur dan jaganya, dalam sakit dan sihatnya.
Namun,
bagaimana perkara ini boleh dicapai jika kita mendapatkan bantuan daripada
pekerja, petani, jurutera, doktor, ulama’ agama, para malaikat , dan dari
roh-roh orang soleh dari Nabi-nabi, Aushia’, Syuhada’, dan auliya’?
Sesungguhnya
keikhlasan dalam meminta pertolongan kepada Allah semata-mata ini tidak berlaku
kecuali jika hamba itu tahu bahawa segala-galanya datang wujud dariNya, dan Dia
Yang Maha Suci adalah Hakikat kewujudan, dan bahawa segala urusan adalah di
tanganNya, kerana tidak ada daya atau kekuatan, dan tiada yang wujud, dan tiada
pengaruh, tiada sebab, dan tidak berkuat kuasa, melainkan Allah, yang Maha Esa,
Maha Penakluk .
Dan saya tidak
bermaksud makrifat hamba itu pengetahuan cetek semata yang tidak menentu, yang
muncul dalam tindakannya dan ucapannya. Kerana jika hamba itu tahu bahawa
penyembuh sebenar adalah Allah swt, dan bahawa tidak ada ubat, mahupun doktor,
melainkan oleh Allah, dan juga bahawa ia tidak memberi kesan ke atasnya,
kecuali jika dikehendaki Allah,
______________________________
[1
] Al Kafi : V. 1, P. 534. Ghaybah Al Tousi : P. 139.
maka
hendaklah dia pergi berjumpa doktor dan menggunakan ubat, sesungguhnya meminta
pertolongan kepada mereka untuk membantu dalam situasi ini adalah meminta
pertolongan kepada Allah, sesungguhnya hamba ini tidak melihat kecuali kepada
Allah. Seperti yang telah diriwayatkan dari mereka (as); “Aku tidak melihat
sesuatu melainkan aku melihat Allah sebelum dan selepas, dan bersamanya.” [1].
Walaupun
orang-orang seperti hamba ini, sering kecewa dengan ubat dan doktor, dan
mencari bantuan melalui doa, atau dengan membaca Surah dari Al-Quran, dan ia
telah diriwayatkan yang bermaksud : “Sesungguhnya, Al-Fatihah adalah penawar
untuk segala penyakit kecuali kematian.”' [2].
Kita
mesti memberi perhatian dengan meminta pertolongan melalui Nabi-nabi, dan
Aushia’, dan para Malaikat untuk memenuhi keperluan mereka di sisi Allah swt,
tidak bercanggah dengan keikhlasan kepadaNya, yang Maha Suci. Sebaliknya,
syafaat mereka untuk hamba-hamba adalah satu penghormatan [bahawa] Allah telah
memuliakan mereka dengannya, dan menjadikan mereka pintu untuk menurunkan
limpahan karuniaNya, dan sebab-sebab limpahan rahmat-Nya. Yang Maha Kuasa
berfirman: {( بَلْ عِبَادٌ مُّكْرَمُونَ * لَا يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَهُم
بِأَمْرِهِ يَعْمَلُونَ) adalah
hamba-hamba yang dimuliakan,* mereka itu tidak mendahului-Nya dengan perkataan
dan mereka mengerjakan perintah-perintah-Nya.} [3].
Dan
syafaat mereka semasa hidup mereka adalah yang pasti diterima, Yang Maha Kuasa
berfirman: {( وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ
فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ
تَوَّاباً رَحِيماً) Dan jikalau
mereka ketika menganiaya dirinya datang kepadamu, lalu memohon ampun kepada
Allah, dan Rasulpun memohonkan ampun untuk mereka, tentulah mereka mendapati
Allah Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang. } [4].
Dan
syafaat mereka itu pada hari kiamat disahkan oleh Ayat dan riwayat, dan semua
orang Islam bersetuju bahawa Rasul Allah (sawas)
adalah pemberi syafaat pada hari kiamat. Bagi mereka (as) syafaat selepas kematian
mereka, sama ada untuk hidup di dunia ini, orang yang telah mati di Barzakh ,
ia juga disahkan dalam Al-Quran, Yang Maha Kuasa berfirman:
اللَّهُ لا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لا
تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلا نَوْمٌ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ
مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ
أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُم
{Allah, tidak ada
Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia Yang Hidup kekal lagi terus menerus
mengurus (makhluk-Nya); tidak mengantuk dan tidak tidur. Kepunyaan-Nya apa yang
di langit dan di bumi. Tiada yang dapat memberi syafa'at di sisi Allah tanpa
izin-Nya? Allah ______________________________
[1] Al 3qa'id Al Islamaya
3la Dou ' Madressa Ahl Albayt ( pbut ): P. 137. Sharah Al Asma ' Al Hasany : V.
1, P. 189.
[1] Bihar Al Anwar : V. 89, P. 261.
[3] Al-Quran Surah Al-'Anbyā' : 26 & 27
[4] Al-Quran Surah An- Nisa ' 4:64
mengetahui
apa-apa yang di hadapan mereka dan di belakang mereka, } [1].
Dalam
ayat itu, menyebut syafaat yang datang selepas menyebut Bumi dan Langit yang
bermaksud: Dunia dan akhirat. Untuk Bumi adalah menunjukkan kehidupan dunia
kebendaan, dan Langit adalah menunjukkan kehidupan akhirat, maka ayat yang
mengesahkan syafaat dengan izin Allah kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya dari
nabi atau seorang washi atau wali bagi
hambaNya yang mukmin di dunia dan akhirat, bahkan mengikut bagaimana ayat ini
diturunkan, sebagaimana yang telah diriwayatkan dalam bacaan Imam (as) daripada
ayat Al Kursi:
لَّهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأَرْضِ وَمَا
بَيْنَهُما وَمَا تَحْتَ الثَّرَى عَاِلمُ الغَيْبِ وَالشَهَادَةِ الرَّحْمَنِ
الرَّحِيْم مَن ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ
{Kepunyaan-Nya-lah
semua yang ada di langit, semua yang di bumi, semua yang di antara keduanya dan
semua yang di bawah tanah. Yang mengetahui yang ghaib dan yang nyata, Yang Maha
Perkasa lagi Maha Penyayang. Tiada yang dapat memberi syafa'at di sisi Allah
tanpa izin-Nya?...} [2]
Syafaat
itu disahkan di Barzakh (dan apa yang di antara keduanya) dan bahkan dan dalam
dunia yang lebih rendah (Tujuh Lapis Bumi)? 'yang bermaksud: Untuk jin
mukminin' (dan apa yang di bawah tanah) dan Allah lebih Mengetahui.
Juga
syafaat yang disahkan dalam Ayat ini adalah mutlak, tanpa halangan masa dan
tanpa masa, mahupun keadaan tanpa syarat, dan bahkan orang-orang yang telah
menafikan Syafaat telah keliru dengan perkara itu, apabila mereka berfikir
bahawa kematian adalah ketiadaan.
Dan yang benar
adalah bahawa [kematian] adalah peralihan diri manusia dari satu kediaman ke satu
kediaman, dan kebenaran adalah bahawa kematian adalah siap pada deria dan
perasaan, {(فَكَشَفْنَا عَنْكَ غِطَاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ
حَدِيدٌ) "maka Kami singkapkan daripadamu tutup (yang menutupi)
matamu, maka penglihatanmu pada hari itu amat tajam." } [3] , sebaliknya,
Al-Quran menafikan
______________________________
[1]
Al-Quran Surah Al-Baqarah 2:255
[2] Dari Ali bin Ibrahim, daripada bapanya,
daripada Al Hussein anak kepada Khalid, bahawa Abu Al Hassan Al Rida (as)
membaca : Allah, tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia Yang
Hidup kekal lagi terus menerus mengurus (makhluk-Nya); tidak mengantuk dan
tidak tidur. Kepunyaan-Nya apa yang di langit dan di bumi, dan apa yang di
antara keduanya, dan semua yang di bawah tanah. Yang mengetahui yang ghaib dan
yang nyata, Yang Maha Perkasa lagi Maha Penyayang. Tiada yang dapat memberi
syafa'at di sisi Allah tanpa izin-Nya ' Tafsir Al Qami : V. 1, P. 38. Tafsir Al
Bayan Mujama3 : V. 2, P. 161. Tafsir Al Nour Thaqeleen : V. 1, P. 261.
[3] Al-Quran Surah Qaaf 50: 22
fahaman
kematian yang sakit (rusak) ini. Yang Maha Kuasa berfirman: {( وَلا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ
أَمْوَاتاً بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ)
Janganlah kamu mengira bahwa orang-orang yang gugur di jalan Allah itu mati;
bahkan mereka itu hidup disisi Tuhannya dengan mendapat rezeki.} [1].
Oleh
itu, jika Rasul Allah (sawas)
masih hidup di sisi Allah swt, dan Al-Quran mengesahkan syafaat umum mutlak , yang tidak
terhad, kecuali dengan izin Allah swt, maka apakah sebab untuk menafikan
syafaat Nabi (saw) dengan izin Allah - dan dia masih hidup
di sisi Allah - bagi
Allah sesiapa dikehendakiNya dari hidup atau yang telah mati? Sesungguhnya,
hanya ada satu syafaat yang al-Quran nafikan, dan ia adalah syafaat di [masa]
kematian. Yang Maha Kuasa berfirman: {( وَاتَّقُوا يَوْماً لا تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً وَلا
يُقْبَلُ مِنْهَا شَفَاعَةٌ وَلا يُؤْخَذُ مِنْهَا عَدْلٌ وَلا هُمْ يُنْصَرُونَ) Dan takutkan pada hari seseorang tidak dapat membela orang
lain, walau sedikitpun; dan (begitu pula) tidak diterima syafa'at dan tebusan
dari padanya, dan tidaklah mereka akan ditolong.} [2].
Dan
Ayat yang memberi amaran manusia dan menyeru supaya takut hari yang akan datang
kepadanya di mana tidak ada syafaat baginya di dalamnya, dan hari itu yang akan
datang sama ada hari kematian, atau hari kiamat, dan oleh kerana syafaat
disahkan pada hari kiamat, apa yang tinggal adalah hari kematian sahaja. Dan
ini adalah apa yang telah diriwayatkan dari para Imam Ahlul Bayt (as), bahawa
Syafaat yang dinafikan adalah pada [masa] kematian sahaja, merujuk kepada
Tafsir Al Safi dan lain-lain daripada itu bagi Ayat ini untuk melihat
riwayatnya [3].
Dan
pada mulanya beberapa penterjemah mentafsirkan syafaat dalam Ayat ini sebagai
syafaat yang salah, yang orang-orang musyrik tuntut dari patung-patung mereka
dan pemimpin mereka musuh-musuh Allah, (semoga Allah melaknat mereka). Dan
tafsiran ini tidak tepat, kerana sesungguhnya Ayat menafikan syafaat pada masa
tertentu, sebaliknya, Ayat menafikan syafaat kepada sesiapa saja mempunyai
keupayaan untuk memberi syafaat untuk mereka pada hari ini. Dan ia adalah hari
kematian, bagi penderitaan kematian (sakarat al-maut), dan sakit yang amat
sangat [yang berlaku] apabila roh keluar dari badan, tidak ada yang boleh lari
darinya, kecuali orang-orang yang mengiringi badan-badan mereka, manakala jiwa
mereka ditempatkan di langit yang lebih tinggi. Jika manusia membolehkan rohnya
untuk memasuki (mencintai) ke dalam dunia kebendaan ini dengan keterlibatan
yang teruk atau berat, dan bekerja untuknya oleh banyak perkara yang berkaitan
dengannya, untuk melepaskannya (meninggal) perlu memotong semua yang dia
lampirkan (melekat) [pada nya], pemergian rohnya dari tubuhnya menjadi seperti
mengambil duri dalam bulu. Dan jika kita merenung ke atas keadaan ini dengan
teliti, kita akan belajar bahawa seseorang itu bahkan tidak boleh membayangkan
syafaat di dalamnya, sesungguhnya ia memerlukan melanggar Teras Sistem Sejagat
dan Hukum Ilahi yang kita tidak pernah lihat dilanggar sepanjang perjalanan
sejarah kemanusiaan di atas muka bumi ini, kecuali dalam kes-kes yang sangat
jarang berlaku untuk membuktikan kewujudan Allah, seperti tidak terbakarnya
Ibrahim (as) di dalam api. Walaupun peristiwa ini dengan sendirinya jika [kita
melihat] jauh ke dalam, kita tidak akan mendapati di dalamnya ada pelanggaran
Teras Undang-undang Sejagat, kerana mungkin api Ibrahim adalah api yang
membakar, dan badan Ibrahim mampu dibakar, bagaimanapun, dia telah terasing
daripadanya dengan pengasingan, dan telah dipisahkan daripadanya oleh pemisah,
dan Allah lebih mengetahui.
✡✡✡✡✡
______________________________
[1]
Al-Quran Surah Ali ` Imran 3:169
[2] Al-Quran Surah Al -Baqarah 2:48
[3 ] Tafsir Al Safi : V. 1, ms. 127. Sharah
al -Asma 'al- Hasani : p . 234.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan