Khamis, 8 Januari 2015

Kedua: Pencerahan Tentang Ibadat Dan Meminta Pertolongan

Kedua: Pencerahan Tentang Ibadat Dan Meminta Pertolongan.


Ibadat:

Ibadah itu adalah menyembah (mengabdi - beribadat kepada) Allah swt, semata-mata dan tanpa sebarang keraguan, ia adalah: ketaatan kepada Allah dan penyerahan kepada PerintahNya dan larangan-laranganNya, dan untuk ini ujian pertama untuk akal yang pertama, atau Muhammad (sawas), dalam Alam Aqal adalah mudah dan bebas daripada sebarang perincian, dan ia adalah [arahan] berjalanlah supaya dia berjalan, dan kemarilah lalu dia pun datang.

Abu Abdullah Al Sadiq (as) berkata: “Ketahuilah akal dan tenteranya akan mendapat hidayah, dan ketahuilah jahil dan tenteranya akan mendapat hidayah.“ Berkata Sama'ah aku berkata: 'Semoga aku menjadi tebusanmu! Kami tidak tahu melainkan apa yang tuan beritahu kepada kami ' Jadi Abu Abdullah (as) berkata: “Sesungguhnya Allah, Tabarak wa Ta’ala, yang mencipta Akal (al-‘Aql), dan dialah awal kejadian, Dia dicipta dari roh-roh [al-ruhaniyin) di sebelah kanan Arasy dari cahayaNya, maka Dia berfirman kepadanya : "Berjalanlah." lalu ia berjalan, kemudian Dia berkata kepadanya: "Kemarilah " lalu dia pun datang. Maka Allah, Tabarak wa Ta’ala, berfirman kepadanya: "Aku telah menciptakan kamu makhluk yang agung (‘adziman), dan kamu dihormati seluruh ciptaanKu." Dia (as) berkata: “Kemudian Dia menciptakan Jahil (al-Jahl) dari Laut masin kegelapan” maka Dia berfirman kepadanya: "Berjalanlah." lalu ia berjalan jauh, kemudian Dia berfirman kepadanya: "Kemarilah." tetapi ia tidak datang. Maka Allah Azza wa Jall, berfirman: "Kamu terlalu takbur dengan itu kamu dilaknat." Kemudian dijadikan tujuh puluh lima tentera untuk Akal ... sehingga akhir hadits. [1]. .

Dan ibadah itu adalah ketaatan. Ia ia telah menjadi satu perkara yang mudah, kepada sesiapa yang taat kepada Allah, menyembah Allah, dan sesiapa yang tidak taat kepada Allah tidak menyembah Allah swt, walaupun jika didapati zahir darinya menunjukkan ketaatan kepada Allah, seperti berjalannya si Jahil [hadits di atas]; jadi jika sesiapa hadkan pada tampak luaran, mereka akan berfikir bahawa berjalannya si Jahil adalah taat pada perintah Allah. Tetapi, jika kita merenung sedikit lagi kita akan mengetahui bahawa ia adalah ketaatan kepada hawa nafsunya. Itu adalah ibadah iblis yang lalu, keangkuhannya dan keingkarannya. Dan jika kita kembali ke Bumi ini kita akan dapati bahawa yang pertama dicipta dari manusia adalah Bapa kita Adam (as​​), dan perintah pertama dari Allah kepada malaikat dan kepada yang termasuk bersama mereka, adalah sujud kepada Adam, dan ia adalah sujud kepada (cahaya) Nur Muhammad (sawas), dan Ali (as), di sulbinya. Dan sujud ini adalah untuk Allah swt, Sesungguhnya Adam adalah kiblat bagi malaikat, mereka menghadap padanya ke arah Allah, dan mereka mengiktiraf kelebihan beliau (as) atas mereka, dan dengan itu, ini menjadi Sunnah Allah di bumiNya, ia adalah Sunnah Allah dan kamu sekali-kali tidak akan dapati peubahan pada sunnah Allah. Dia mengutus

______________________________
[ 1] 3lal Al Shara’i3: V. 1, P. 114. Al Kafi : V. 1, P. 21.




KhalifahNya dan HujjajNya (as), dan Dia perintahkan hamba-hambaNya untuk taat kepada mereka, kerana mentaati mereka adalah mentaati Allah dan mengingkari mereka adalah mengingkari Allah.
Bagi Syariat; sesungguhnya ia dilipat di bawah sayap mereka, dan mereka adalah penyampai maklumat itu. Oleh itu, beramal dengan Syariat dan menerimanya tidak mempunyai nilai kepadanya jika tidak turut mentaati mereka (para Hujjaj), dan mengikuti mereka dan menyerah kepada mereka. Dan bagaimana ia boleh mempunyai nilai untuk itu, sementara keputusan (Hukum) Allah swt, di kalangan penduduk langit dan penduduk bumi adalah satu, dan Dia telah mengusir Iblis (la) dan melaknatnya kerana dia enggan sujud kepada Adam, dan sombong atasnya, walaupun dia tidak menolak untuk menyembah Allah swt, selain daripada perkara (sujud) ini, tetapi dia rajin dan kuat beramal, sebagaimana yang telah diriwayatkan [1].

Dan dari sini, dengan mengenal Hujjah Allah dan KhalifahNya di Bumi, dan kemudian mentaatinya, dan menyerahkan kepadanya, dan mengikutinya adalah mentaati Allah swt dan menyembahNya. Dan orang-orang yang tidak taat kepada Hujjah Allah, dan KhalifahNya di BumiNya, tidak menyembah Allah swt, walaupun mereka beramal dengan Syariat, bersolat, berpuasa, dan mengerjakan haji. Dan ia telah diriwayatkan daripada beliau (as) yang bermaksud: “Sesiapa yang mati dan tidak mengenal Imam di zamannya, telah mati sebagai kematian Jahiliyah. [2], dan Yang Maha Kuasa berfirman: {( إِنَّمَا أَنتَ مُنذِرٌ وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ) Sesungguhnya kamu hanyalah seorang pemberi peringatan; dan bagi tiap-tiap kaum ada orang yang memberi petunjuk. } [3].

Dan bimbingan ke jalan yang lurus tidak pernah berlaku dan tidak akan berlaku tanpa mengetahui panduan dan menyerah padanya dan mengikutinya . Dan dari sini, sesungguhnya sesiapa yang tidak tunduk kepada Khalifah Allah di bumiNya, juga tidak berpaling

______________________________
[ 1] Amir Al Mukminin (as) berkata: “Kamu perlu mengambil pengajaran daripada apa yang Allah lakukan kepada Iblis; apabila amalannya yang banyak dan usaha yang gigih telah dihapuskan, di kira sia-sia satu ketika dulu, walaupun Iblis telah menyembah Allah selama enam ribu tahun - sama ada oleh pembalasan di dunia ini atau dunia akan datang tidak diketahui. Siapa kini yang boleh kekal selamat dari Allah sesudah Iblis dengan melakukan maksiat yang sama? Tiada langsung. Allah yang Maha Suci, tidak akan membiarkan seorang manusia masuk Syurga jika dia melakukan perkara yang sama yang mana Allah telah keluar dari malaikat . PerintahNya bagi penduduk langit dan bumi adalah sama (satu). Tidak ada persahabatan antara Allah dan mana-mana individu daripada ciptaan-Nya untuk memberi kebenaran untuk satu perkara yang tidak diingini yang Dia telah memegang menyalahi undang-undang untuk seluruh alam. Amaran terhadap Iblis. Oleh itu, kamu perlu takut kalau-kalau penyakit Iblis menjangkiti kamu, atau menyesatkan kamu melalui seruannya, atau berarak melanda kamu dengan pasukan berkuda dan pejalan kaki, kerana, demi hidup-ku, dia telah meletakkan anak panah di busurnya untuk kamu, telah menariknya dengan kukuh, dan telah mengarahkan kepada kamu dari kedudukan yang hampir, dan Dia (Iblis) berkata: {Ya Tuhanku, oleh sebab Engkau telah memutuskan bahwa aku sesat, pasti aku akan menjadikan mereka memandang baik (perbuatan maksiat) di muka bumi, dan pasti aku akan menyesatkan mereka semuanya, } (Qur'an Al-Hijr, 15:39 ) ' Nahjul Balagha : . V. 2, P. 138
[2 ] Al Amama wa Al Tabsara : . P. 10. Al Kafi : V. 1, P. 376 dan apa yang selepas itu.
[3] Al-Quran Surah Ar-Ra`d 13:7




menghadapnya dengan mentaati-nya (as​​) ke (jalan) Allah swt, maka apabila dia berkata: (إياك نعبد) Engkaulah yang kami sembah, itu adalah percakapan nafsunya, dan (percakapan) Iblis (la), dan Jahil (al-Jahl) (la). Dan apabila badannya menghadap ke arah kiblat, pada hal hakikat dan dirinya sendiri menghadap ke arah bertentangan dengan kiblat; kerana sebenarnya dia menghadap ke arah benda dan ketiadaan (al-‘adam), dan enggan taat kepada Allah dan sombong kepada Waliy Allah (Penguasa Allah), walaupun dia pada zahirnya menunjukkan ketaatan kepada Allah swt, dan juga Khalifah Allah, atau Imam Al Mahdi (as), dalam zaman ini adalah pintu Allah, dan dari dia datang limpahan rezeki Ilahi dan Kewujudan, dan jika berpaling dari dia adalah berpaling dari Allah swt, dan menafikan dan menidakkan keutamaan hamba ini dari semua penduduk bumi, oleh keikhlasan dan bakti beliau kepada Allah, dia layak menyampaikan Limpahan Ilahi ke Bumi dan penghuninya, dan tanpa dia Bumi dan penduduknya akan tenggelam, seperti yang diriwayatkan dari mereka (as) [1]. Dan ketaatan kepada Imam Al Mahdi (as) memegang peranan dalam perkara tertentu, dari perkara-perkara persediaan untuk penampilan (kemunculan), sama ada melalui penyediaan diri, atau masyarakat, atau keadaan yang sesuai bagi membolehkan beliau untuk memerintah dan melaksanakan Syariat Allah di bumiNya, dan menyebarkan keadilan dan belas kasihan di kalangan hamba-hambaNya.



Al-Ista’anah (الاستعانة) - Meminta Pertolongan.


Meminta Pertolongan, apabila hamba itu tidak meminta kepada yang lain selain daripada Allah swt, di dalam semua perkara duniawi dan perkara-perkara hari akhirat, dalam amalan dan ibadahnya, dalam tidur dan jaganya, dalam sakit dan sihatnya.
Namun, bagaimana perkara ini boleh dicapai jika kita mendapatkan bantuan daripada pekerja, petani, jurutera, doktor, ulama’ agama, para malaikat , dan dari roh-roh orang soleh dari Nabi-nabi, Aushia’, Syuhada’, dan auliya’?

Sesungguhnya keikhlasan dalam meminta pertolongan kepada Allah semata-mata ini tidak berlaku kecuali jika hamba itu tahu bahawa segala-galanya datang wujud dariNya, dan Dia Yang Maha Suci adalah Hakikat kewujudan, dan bahawa segala urusan adalah di tanganNya, kerana tidak ada daya atau kekuatan, dan tiada yang wujud, dan tiada pengaruh, tiada sebab, dan tidak berkuat kuasa, melainkan Allah, yang Maha Esa, Maha Penakluk .

Dan saya tidak bermaksud makrifat hamba itu pengetahuan cetek semata yang tidak menentu, yang muncul dalam tindakannya dan ucapannya. Kerana jika hamba itu tahu bahawa penyembuh sebenar adalah Allah swt, dan bahawa tidak ada ubat, mahupun doktor, melainkan oleh Allah, dan juga bahawa ia tidak memberi kesan ke atasnya, kecuali jika dikehendaki Allah,

______________________________
[1 ] Al Kafi : V. 1, P. 534. Ghaybah Al Tousi : P. 139.





maka hendaklah dia pergi berjumpa doktor dan menggunakan ubat, sesungguhnya meminta pertolongan kepada mereka untuk membantu dalam situasi ini adalah meminta pertolongan kepada Allah, sesungguhnya hamba ini tidak melihat kecuali kepada Allah. Seperti yang telah diriwayatkan dari mereka (as); “Aku tidak melihat sesuatu melainkan aku melihat Allah sebelum dan selepas, dan bersamanya.” [1].

Walaupun orang-orang seperti hamba ini, sering kecewa dengan ubat dan doktor, dan mencari bantuan melalui doa, atau dengan membaca Surah dari Al-Quran, dan ia telah diriwayatkan yang bermaksud : “Sesungguhnya, Al-Fatihah adalah penawar untuk segala penyakit kecuali kematian.”' [2].

Kita mesti memberi perhatian dengan meminta pertolongan melalui Nabi-nabi, dan Aushia’, dan para Malaikat untuk memenuhi keperluan mereka di sisi Allah swt, tidak bercanggah dengan keikhlasan kepadaNya, yang Maha Suci. Sebaliknya, syafaat mereka untuk hamba-hamba adalah satu penghormatan [bahawa] Allah telah memuliakan mereka dengannya, dan menjadikan mereka pintu untuk menurunkan limpahan karuniaNya, dan sebab-sebab limpahan rahmat-Nya. Yang Maha Kuasa berfirman: {( بَلْ عِبَادٌ مُّكْرَمُونَ *  لَا يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَهُم بِأَمْرِهِ يَعْمَلُونَ) adalah hamba-hamba yang dimuliakan,* mereka itu tidak mendahului-Nya dengan perkataan dan mereka mengerjakan perintah-perintah-Nya.} [3].

Dan syafaat mereka semasa hidup mereka adalah yang pasti diterima, Yang Maha Kuasa berfirman: {( وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحِيماً) Dan jikalau mereka ketika menganiaya dirinya datang kepadamu, lalu memohon ampun kepada Allah, dan Rasulpun memohonkan ampun untuk mereka, tentulah mereka mendapati Allah Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang. } [4].

Dan syafaat mereka itu pada hari kiamat disahkan oleh Ayat dan riwayat, dan semua orang Islam bersetuju bahawa Rasul Allah (sawas) adalah pemberi syafaat pada hari kiamat. Bagi mereka (as) syafaat selepas kematian mereka, sama ada untuk hidup di dunia ini, orang yang telah mati di Barzakh , ia juga disahkan dalam Al-Quran, Yang Maha Kuasa berfirman:

اللَّهُ لا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلا نَوْمٌ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُم

{Allah, tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia Yang Hidup kekal lagi terus menerus mengurus (makhluk-Nya); tidak mengantuk dan tidak tidur. Kepunyaan-Nya apa yang di langit dan di bumi. Tiada yang dapat memberi syafa'at di sisi Allah tanpa izin-Nya? Allah ______________________________
 [1] Al 3qa'id Al Islamaya 3la Dou ' Madressa Ahl Albayt ( pbut ): P. 137. Sharah Al Asma ' Al Hasany : V. 1, P. 189.
[1] Bihar Al Anwar : V. 89, P. 261.
[3] Al-Quran Surah Al-'Anbyā' : 26 & 27
[4] Al-Quran Surah An- Nisa ' 4:64





mengetahui apa-apa yang di hadapan mereka dan di belakang mereka, } [1].
Dalam ayat itu, menyebut syafaat yang datang selepas menyebut Bumi dan Langit yang bermaksud: Dunia dan akhirat. Untuk Bumi adalah menunjukkan kehidupan dunia kebendaan, dan Langit adalah menunjukkan kehidupan akhirat, maka ayat yang mengesahkan syafaat dengan izin Allah kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya dari nabi atau seorang washi atau wali  bagi hambaNya yang mukmin di dunia dan akhirat, bahkan mengikut bagaimana ayat ini diturunkan, sebagaimana yang telah diriwayatkan dalam bacaan Imam (as) daripada ayat Al Kursi:

لَّهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُما وَمَا تَحْتَ الثَّرَى عَاِلمُ الغَيْبِ وَالشَهَادَةِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْم مَن ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ

{Kepunyaan-Nya-lah semua yang ada di langit, semua yang di bumi, semua yang di antara keduanya dan semua yang di bawah tanah. Yang mengetahui yang ghaib dan yang nyata, Yang Maha Perkasa lagi Maha Penyayang. Tiada yang dapat memberi syafa'at di sisi Allah tanpa izin-Nya?...} [2]

Syafaat itu disahkan di Barzakh (dan apa yang di antara keduanya) dan bahkan dan dalam dunia yang lebih rendah (Tujuh Lapis Bumi)? 'yang bermaksud: Untuk jin mukminin' (dan apa yang di bawah tanah) dan Allah lebih Mengetahui.

Juga syafaat yang disahkan dalam Ayat ini adalah mutlak, tanpa halangan masa dan tanpa masa, mahupun keadaan tanpa syarat, dan bahkan orang-orang yang telah menafikan Syafaat telah keliru dengan perkara itu, apabila mereka berfikir bahawa kematian adalah ketiadaan.

Dan yang benar adalah bahawa [kematian] adalah peralihan diri manusia dari satu kediaman ke satu kediaman, dan kebenaran adalah bahawa kematian adalah siap pada deria dan perasaan, {(فَكَشَفْنَا عَنْكَ غِطَاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ) "maka Kami singkapkan daripadamu tutup (yang menutupi) matamu, maka penglihatanmu pada hari itu amat tajam." } [3] , sebaliknya, Al-Quran menafikan


______________________________
[1] Al-Quran Surah Al-Baqarah 2:255
[2] Dari Ali bin Ibrahim, daripada bapanya, daripada Al Hussein anak kepada Khalid, bahawa Abu Al Hassan Al Rida (as) membaca : Allah, tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia Yang Hidup kekal lagi terus menerus mengurus (makhluk-Nya); tidak mengantuk dan tidak tidur. Kepunyaan-Nya apa yang di langit dan di bumi, dan apa yang di antara keduanya, dan semua yang di bawah tanah. Yang mengetahui yang ghaib dan yang nyata, Yang Maha Perkasa lagi Maha Penyayang. Tiada yang dapat memberi syafa'at di sisi Allah tanpa izin-Nya ' Tafsir Al Qami : V. 1, P. 38. Tafsir Al Bayan Mujama3 : V. 2, P. 161. Tafsir Al Nour Thaqeleen : V. 1, P. 261.
[3] Al-Quran Surah Qaaf 50: 22





fahaman kematian yang sakit (rusak) ini. Yang Maha Kuasa berfirman: {( وَلا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتاً بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ) Janganlah kamu mengira bahwa orang-orang yang gugur di jalan Allah itu mati; bahkan mereka itu hidup disisi Tuhannya dengan mendapat rezeki.} [1].

Oleh itu, jika Rasul Allah (sawas) masih hidup di sisi Allah swt, dan Al-Quran mengesahkan syafaat umum mutlak , yang tidak terhad, kecuali dengan izin Allah swt, maka apakah sebab untuk menafikan syafaat Nabi (saw) dengan izin Allah - dan dia masih hidup di sisi Allah - bagi Allah sesiapa dikehendakiNya dari hidup atau yang telah mati? Sesungguhnya, hanya ada satu syafaat yang al-Quran nafikan, dan ia adalah syafaat di [masa] kematian. Yang Maha Kuasa berfirman: {( وَاتَّقُوا يَوْماً لا تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً وَلا يُقْبَلُ مِنْهَا شَفَاعَةٌ وَلا يُؤْخَذُ مِنْهَا عَدْلٌ وَلا هُمْ يُنْصَرُونَ) Dan takutkan pada hari seseorang tidak dapat membela orang lain, walau sedikitpun; dan (begitu pula) tidak diterima syafa'at dan tebusan dari padanya, dan tidaklah mereka akan ditolong.} [2].

Dan Ayat yang memberi amaran manusia dan menyeru supaya takut hari yang akan datang kepadanya di mana tidak ada syafaat baginya di dalamnya, dan hari itu yang akan datang sama ada hari kematian, atau hari kiamat, dan oleh kerana syafaat disahkan pada hari kiamat, apa yang tinggal adalah hari kematian sahaja. Dan ini adalah apa yang telah diriwayatkan dari para Imam Ahlul Bayt (as), bahawa Syafaat yang dinafikan adalah pada [masa] kematian sahaja, merujuk kepada Tafsir Al Safi dan lain-lain daripada itu bagi Ayat ini untuk melihat riwayatnya [3].

Dan pada mulanya beberapa penterjemah mentafsirkan syafaat dalam Ayat ini sebagai syafaat yang salah, yang orang-orang musyrik tuntut dari patung-patung mereka dan pemimpin mereka musuh-musuh Allah, (semoga Allah melaknat mereka). Dan tafsiran ini tidak tepat, kerana sesungguhnya Ayat menafikan syafaat pada masa tertentu, sebaliknya, Ayat menafikan syafaat kepada sesiapa saja mempunyai keupayaan untuk memberi syafaat untuk mereka pada hari ini. Dan ia adalah hari kematian, bagi penderitaan kematian (sakarat al-maut), dan sakit yang amat sangat [yang berlaku] apabila roh keluar dari badan, tidak ada yang boleh lari darinya, kecuali orang-orang yang mengiringi badan-badan mereka, manakala jiwa mereka ditempatkan di langit yang lebih tinggi. Jika manusia membolehkan rohnya untuk memasuki (mencintai) ke dalam dunia kebendaan ini dengan keterlibatan yang teruk atau berat, dan bekerja untuknya oleh banyak perkara yang berkaitan dengannya, untuk melepaskannya (meninggal) perlu memotong semua yang dia lampirkan (melekat) [pada nya], pemergian rohnya dari tubuhnya menjadi seperti mengambil duri dalam bulu. Dan jika kita merenung ke atas keadaan ini dengan teliti, kita akan belajar bahawa seseorang itu bahkan tidak boleh membayangkan syafaat di dalamnya, sesungguhnya ia memerlukan melanggar Teras Sistem Sejagat dan Hukum Ilahi yang kita tidak pernah lihat dilanggar sepanjang perjalanan sejarah kemanusiaan di atas muka bumi ini, kecuali dalam kes-kes yang sangat jarang berlaku untuk membuktikan kewujudan Allah, seperti tidak terbakarnya Ibrahim (as) di dalam api. Walaupun peristiwa ini dengan sendirinya jika [kita melihat] jauh ke dalam, kita tidak akan mendapati di dalamnya ada pelanggaran Teras Undang-undang Sejagat, kerana mungkin api Ibrahim adalah api yang membakar, dan badan Ibrahim mampu dibakar, bagaimanapun, dia telah terasing daripadanya dengan pengasingan, dan telah dipisahkan daripadanya oleh pemisah, dan Allah lebih mengetahui.



✡✡✡✡✡

______________________________
[1] Al-Quran Surah Ali ` Imran 3:169
[2] Al-Quran Surah Al -Baqarah 2:48
[3 ] Tafsir Al Safi : V. 1, ms. 127. Sharah al -Asma 'al- Hasani : p . 234.


Tiada ulasan: