﴿الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ﴾:
{Segala
puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam}:
Kita
mesti mengambil perhatian bahawa apa yang ada dalam Surah Al-Fatihah (Pembuka)
selepas Basmalah bukanlah sesuatu yang baru, sebaliknya, ia adalah pecahan daripada
yang ada. Sama seperti apa yang ada dalam al-Quran selain daripada Surah
al-Fatihah tidak sesuatu yang baru, tetapi sebaliknya, ia adalah penjelasan
surah Al-Fatihah .
Dan
dari sini, sesungguhnya seluruh Al-Qur'an ada dalam Surah Al-Fatihah, bahkan,
di dalam Basmalah [4].
Basmalah
adalah pujian kepada Pemberi kesempurnaan, yang mencari bantuan tentang
perhambaan, dan mencari perlindungan yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang
(Ar- Rahman, Al-Rahim) daripada hamba itu, manakala permulaan jalan kembali dan
bertaubat kepada Yang Hidup Abadi, meminta daripadaNya, yang Maha Suci,
petunjuk-Nya ke jalan yang lurus yang menghubungkan kepada-Nya, yang Maha Suci.
Allah
SWT berfirman:
﴿لَقَدْ آتَيْنَاكَ سَبْعاً مِّنَ الْمَثَانِي وَالْقُرْآنَ
الْعَظِيمَ﴾
Dan
sesungguhnya Kami telah berikan kepadamu tujuh ayat yang dibaca berulang-ulang
dan Al Quran yang agung.]} [[1] Al-Quran Surah Al-Hijr 15:87].
Dan
Allah SWT berfirman:
اللَّـهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ
الْحَدِيثِ كِتَابًا مُّتَشَابِهًا مَّثَانِيَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ
الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِينُ جُلُودُهُمْ وَقُلُوبُهُمْ إِلَىٰ
ذِكْرِ اللَّـهِ ۚذَٰلِكَ هُدَى اللَّـهِ يَهْدِي بِهِ مَن يَشَاءُ ۚ وَمَن
يُضْلِلِ اللَّـهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ
{Allah
telah menurunkan perkataan yang paling baik (yaitu) Al Quran yang serupa (mutu
ayat-ayatnya) lagi berulang-ulang, gemetar karenanya kulit orang-orang yang
takut kepada Tuhannya, kemudian menjadi tenang kulit dan hati mereka di waktu
mengingat Allah. Itulah petunjuk Allah, dengan kitab itu Dia menunjuki siapa
yang dikehendaki-Nya. Dan barangsiapa yang disesatkan Allah, niscaya tak ada
baginya seorang pemimpinpun. } [[2] Al-Quran Surah Az-Zumar 39: 23].
Adapun
Al-Fatihah, maka ia bermula dengan {Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian
alam} yang bermaksud: memuji kepada (Yang) Sempurna Mutlak, Yang Memimpin
makhluk dalam alam Kerajaan (bumi) dan langit-langit (Malakut), dan akal. Dan perihal
"Tuhan sekalian alam", yang bermaksud : [Dia] Yang Memimpin makhluk
dan menyempurnakan mereka dengan pangkat kedudukan yang sesuai untuk hamba itu,
untuk menunjukkan kelemahan dan keperluannya untuk kesempurnaan. Dan dari aspek
dia berterima kasih - bersyukur [kepada Allah] dan penerimaan nikmat yang telah
datang sebelumnya dari rahmat dan kesempurnaan yang telah mengalir kepadanya,
yang pasti begitu banyak, demi kesemua itu dia menampakkan kepada kewujudan
setelah tiada. Dan demi kesemua itu dia telah dipelihara dan berkembang dan
badannya telah disempurnakan, dan kemungkinan diri dan jiwanya [dan juga telah
disempurnakan] jika dia adalah dari kalangan orang-orang yang Allah telah
berbuat baik, dan demi kesemuanya itu dia telah diberi petunjuk ke arah jalan
yang lurus, dan telah dielakkan dari jatuh ke dalam jurang Neraka (Hawiyah
Al-Jahim). Oleh itu, [maka seakan-akan] mengucapkan syukur dan memuji Allah
swt, dengan menambah "Tuhan sekalian alam", adalah menjamin pengakuan
dan kesyukuran dan merayu atau meminta daripada kelemahan hamba yang tidak
lengkap, ketika sedang dalam perjalanan kesempurnaannya kepada Tuhan Yang Maha
Sempurna, yang menyempurnakan sekalian alam.
Oleh
itu, mengucapkan syukur dan pujian adalah kunci kepada khazanah kesempurnaan,
dan dengannya telah terbuka Bab Pujian (Surah Al-Fatihah), Ibu Kitab.
✡ ✡ ✡ ✡ ✡
______________________________
[4 ]
Amir Al Mukminin (Ali) (as) berkata: "Sesungguhnya segala ilmu alam
semesta adalah dalam Al-Quran, dan segala ilmu al-Quran adalah dalam ayat Tujuh
(iaitu surah Al-Fatihah), dan pengetahuan Ayat Tujuh adalah dalam Basmalah, dan
pengetahuan Basmalah ada pada titik (Ba), dan akulah titik itu " Hadis
Empat puluh Sheikh Ibrahim Al Khoei . P. 231
{﴿الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ﴾ Ar-Rahman,
Al-Rahim }:
Menyatakan
nama Ar-Rahman dengan "Penghidupan Dunia atau rezeki", dan Al-Rahim
dengan "Yang akhirat dan penyiapan Agama" adalah tidak tepat,
juga mengatakan bahawa sifat Ar-Rahman itu adalah umum dan termasuk orang yang
beriman dan orang-orang kafir [sama], dan sifat Al-Rahim adalah khusus untuk
orang orang yang hanya berdasarkan penentuan yang lalu [yang mana, nama
Ar-Rahman dengan "Penghidupan Dunia atau rezeki", dan Al-Rahim dengan
"yang akhirat dan penyiapan agama "] memandangkan rahmat kehidupan /
rezeki di dunia ini diberikan [sama] ke atas orang yang beriman dan orang-orang
kafir, manakala rahmat agama dan akhirat adalah khusus untuk orang yang beriman
[sahaja] dan tidak termasuk orang-orang kafir, kecuali dari aspek menyeru ke
arah iman.
Dan
yang sebenarnya adalah: bahawa Ar-Rahman Al-Rahim dua nama yang mulia yang
menunjukkan kepada keluasan rahmat Ilahi dan [fitrah] yang menyeluruh dan
kebesaran yang melimpah ruah itu. Dan Ar-Rahman telah dinyatakan dengan
menjelaskan keluasan rahmat dan [alam semula jadi] yang menyeluruh, dan
Ar-Rahim [telah ditetapkan] dengan menjelaskan [rahmat] yang melimpah ruah.
Dan
bukti ketiadaan penentuan adalah [pada] ayat-ayat dan riwayat bagi mereka yang
melihatnya dengan teliti, bahkan ia adalah mungkin sekali untuk mengatakan:
bahawa yang lebih berhak daripada perkara duniawi daripada kehidupan / rezeki
dan lain-lain daripada itu adalah Ar-Rahman, memandangkan petunjuk itu, apabila
keluasan yang merangkumi orang yang beriman dan orang-orang kafir [sama].
Walaupun ia meninggalkan dengan Al-Rahim sebahagian besar di dunia ini, kerana
jika tidak kerana limpahan Rahmat dan Kekuasaan-Nya, ia [rahmatNya] tidak akan termasuk mereka
yang tidak mengenali-Nya dan orang-orang yang tidak meminta kepada-Nya dari
orang-orang kafir. Hanya kerana ia adalah mustahil untuk mengatakan: bahawa
yang lebih berhak di Hari Akhirat dan Agama dan Hukum, adalah Al-Rahim.
Dan
diriwayatkan dalam Hadith dari mereka (as) apa yang menunjukkannya, kerana dari
mereka (as): "Ar-Rahman (Tuhan Yang Maha Pemurah) Yang berbelas kasihan
dengan melanjutkan kehidupan / rezeki kepada kita, Al-Rahim (Yang Maha
Penyayang) dalam hal Agama kita dan dunia kita dan akhirat kita "[1], dan
diriwayatkan: "Rahman Dunia dan akhirat dan Rahim mereka." [2], dan
Allah lebih mengetahui dan [Dia] adalah Yang Maha Bijaksana.
✡ ✡ ✡ ✡ ✡
"Ar-Rahman,
Al- Rahim" dalam Surah Al-Fatihah :
Dan
kerana Ar-Rahman Al-Rahim dalam Surah Al-Fatihah dari kalimah Allah swt, yang
Maha Suci, pada keduanya [memberikan berita gembira kepada] orang-orang yang
beriman yang mengenaiNya, Yang Maha Suci, dan keduanya menyeru untuk tawajjuh
(menghadap)-Nya, dan berdoa kepadaNya dan dan merayu dengan kedua-dua NamaNya
ini.
Firman
Allah SWT:
يُبَشِّرُهُمْ رَبُّهُمْ بِرَحْمَةٍ
مِنْهُ وَرِضْوَانٍ وَجَنَّاتٍ لَهُمْ فِيهَا نَعِيمٌ مُقِيم
{Tuhan mereka
menggembirakan mereka dengan memberikan rahmat dari pada-Nya, keridhaan dan
syurga bagi mereka di dalamnya nikmat yang kekal.} [[1] Al-Quran Surah At-Taubah 9:21].
Dan
karena mereka berada di atas lidah hamba, sehingga mereka bersyukur dan juga
memuji, lebih tepat lagi, merayu atau memohon. Namun, kali ini adalah dengan
menyebut SifatNya yang Maha Suci, di mana hamba itu sentiasa mengenaliNya, dia
telah mengenaliNya sebagai Cahaya hidayahNya melalui kegelapan bumi, dan dia
telah mengenaliNya sebagai Tuhan, Teman yang tidak pernah lupa sesiapa yang
mengingat-Nya, dan ingat mereka yang lupa kepada-Nya.
Ini
tetap menjadi nama Rahman Yang Maha Suci
Ar-Rahman
tetap menjadi nama yang khusus bagi, Yang Maha Suci, dan itu adalah kerana ia
menunjukkan keluasan rahmat dan kesempurnaan mutlak dari segala kewujudan
(ciptaan). Bagi Al-Rahim, sesungguhnya, ia adalah nama yang meliputi ke atas
yang lain dari Allah [dan juga], untuk menunjukkan kekuatan dan limpahan dari
rahmat, dan mungkin sekali makhluk yang dicipta digambarkan dengan limpahan
dalam rahmat, jika dia tidak dibandingkan dengan makhluk selain daripadanya.
Ini mungkin boleh dikatakan: bahawa pengkhususan Ar-Rahman dan keluasan
Ar-Rahim adalah disebabkan cara ia digunakan, wallahu a’lam (dan Allah lebih
mengetahui).
Dan
Ar-Rahman Al-Rahim adalah berulang, kerana Al-Fatihah adalah penjelasan
daripada Bismillah, sebagaimana Al-Qur'an adalah penjelasan Al-Fatihah .
✡ ✡ ✡ ✡ ✡
______________________________
[1] Al Tawhid Sheikh Sadouq : P. 232.
[2] Al Kafi : V. 2, P. 557. Masbah Al
Matahajid : P. 66 & 336 & 393 & 504 & 571
Tiada ulasan:
Catat Ulasan