Khamis, 8 Januari 2015

الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ dan الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ


﴿الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ﴾:

{Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam}:


Kita mesti mengambil perhatian bahawa apa yang ada dalam Surah Al-Fatihah (Pembuka) selepas Basmalah bukanlah sesuatu yang baru, sebaliknya, ia adalah pecahan daripada yang ada. Sama seperti apa yang ada dalam al-Quran selain daripada Surah al-Fatihah tidak sesuatu yang baru, tetapi sebaliknya, ia adalah penjelasan surah Al-Fatihah .

Dan dari sini, sesungguhnya seluruh Al-Qur'an ada dalam Surah Al-Fatihah, bahkan, di dalam Basmalah [4].

Basmalah adalah pujian kepada Pemberi kesempurnaan, yang mencari bantuan tentang perhambaan, dan mencari perlindungan yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang (Ar- Rahman, Al-Rahim) daripada hamba itu, manakala permulaan jalan kembali dan bertaubat kepada Yang Hidup Abadi, meminta daripadaNya, yang Maha Suci, petunjuk-Nya ke jalan yang lurus yang menghubungkan kepada-Nya, yang Maha Suci.
Allah SWT berfirman:

﴿لَقَدْ آتَيْنَاكَ سَبْعاً مِّنَ الْمَثَانِي وَالْقُرْآنَ الْعَظِيمَ﴾

Dan sesungguhnya Kami telah berikan kepadamu tujuh ayat yang dibaca berulang-ulang dan Al Quran yang agung.]} [[1] Al-Quran Surah Al-Hijr 15:87].
Dan Allah SWT berfirman:

اللَّـهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ كِتَابًا مُّتَشَابِهًا مَّثَانِيَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِينُ جُلُودُهُمْ وَقُلُوبُهُمْ إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّـهِ ۚذَٰلِكَ هُدَى اللَّـهِ يَهْدِي بِهِ مَن يَشَاءُ ۚ وَمَن يُضْلِلِ اللَّـهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ

{Allah telah menurunkan perkataan yang paling baik (yaitu) Al Quran yang serupa (mutu ayat-ayatnya) lagi berulang-ulang, gemetar karenanya kulit orang-orang yang takut kepada Tuhannya, kemudian menjadi tenang kulit dan hati mereka di waktu mengingat Allah. Itulah petunjuk Allah, dengan kitab itu Dia menunjuki siapa yang dikehendaki-Nya. Dan barangsiapa yang disesatkan Allah, niscaya tak ada baginya seorang pemimpinpun. } [[2] Al-Quran Surah Az-Zumar 39: 23].

Adapun Al-Fatihah, maka ia bermula dengan {Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam} yang bermaksud: memuji kepada (Yang) Sempurna Mutlak, Yang Memimpin makhluk dalam alam Kerajaan (bumi) dan langit-langit (Malakut), dan akal. Dan perihal "Tuhan sekalian alam", yang bermaksud : [Dia] Yang Memimpin makhluk dan menyempurnakan mereka dengan pangkat kedudukan yang sesuai untuk hamba itu, untuk menunjukkan kelemahan dan keperluannya untuk kesempurnaan. Dan dari aspek dia berterima kasih - bersyukur [kepada Allah] dan penerimaan nikmat yang telah datang sebelumnya dari rahmat dan kesempurnaan yang telah mengalir kepadanya, yang pasti begitu banyak, demi kesemua itu dia menampakkan kepada kewujudan setelah tiada. Dan demi kesemua itu dia telah dipelihara dan berkembang dan badannya telah disempurnakan, dan kemungkinan diri dan jiwanya [dan juga telah disempurnakan] jika dia adalah dari kalangan orang-orang yang Allah telah berbuat baik, dan demi kesemuanya itu dia telah diberi petunjuk ke arah jalan yang lurus, dan telah dielakkan dari jatuh ke dalam jurang Neraka (Hawiyah Al-Jahim). Oleh itu, [maka seakan-akan] mengucapkan syukur dan memuji Allah swt, dengan menambah "Tuhan sekalian alam", adalah menjamin pengakuan dan kesyukuran dan merayu atau meminta daripada kelemahan hamba yang tidak lengkap, ketika sedang dalam perjalanan kesempurnaannya kepada Tuhan Yang Maha Sempurna, yang menyempurnakan sekalian alam.

Oleh itu, mengucapkan syukur dan pujian adalah kunci kepada khazanah kesempurnaan, dan dengannya telah terbuka Bab Pujian (Surah Al-Fatihah), Ibu Kitab.



______________________________
 [4 ] Amir Al Mukminin (Ali) (as) berkata: "Sesungguhnya segala ilmu alam semesta adalah dalam Al-Quran, dan segala ilmu al-Quran adalah dalam ayat Tujuh (iaitu surah Al-Fatihah), dan pengetahuan Ayat Tujuh adalah dalam Basmalah, dan pengetahuan Basmalah ada pada titik (Ba), dan akulah titik itu " Hadis Empat puluh Sheikh Ibrahim Al Khoei . P. 231





{﴿الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ﴾ Ar-Rahman, Al-Rahim }:


Menyatakan nama Ar-Rahman dengan "Penghidupan Dunia atau rezeki", dan Al-Rahim dengan "Yang akhirat dan penyiapan Agama" adalah tidak tepat, juga mengatakan bahawa sifat Ar-Rahman itu adalah umum dan termasuk orang yang beriman dan orang-orang kafir [sama], dan sifat Al-Rahim adalah khusus untuk orang orang yang hanya berdasarkan penentuan yang lalu [yang mana, nama Ar-Rahman dengan "Penghidupan Dunia atau rezeki", dan Al-Rahim dengan "yang akhirat dan penyiapan agama "] memandangkan rahmat kehidupan / rezeki di dunia ini diberikan [sama] ke atas orang yang beriman dan orang-orang kafir, manakala rahmat agama dan akhirat adalah khusus untuk orang yang beriman [sahaja] dan tidak termasuk orang-orang kafir, kecuali dari aspek menyeru ke arah iman.

Dan yang sebenarnya adalah: bahawa Ar-Rahman Al-Rahim dua nama yang mulia yang menunjukkan kepada keluasan rahmat Ilahi dan [fitrah] yang menyeluruh dan kebesaran yang melimpah ruah itu. Dan Ar-Rahman telah dinyatakan dengan menjelaskan keluasan rahmat dan [alam semula jadi] yang menyeluruh, dan Ar-Rahim [telah ditetapkan] dengan menjelaskan [rahmat] yang melimpah ruah.

Dan bukti ketiadaan penentuan adalah [pada] ayat-ayat dan riwayat bagi mereka yang melihatnya dengan teliti, bahkan ia adalah mungkin sekali untuk mengatakan: bahawa yang lebih berhak daripada perkara duniawi daripada kehidupan / rezeki dan lain-lain daripada itu adalah Ar-Rahman, memandangkan petunjuk itu, apabila keluasan yang merangkumi orang yang beriman dan orang-orang kafir [sama]. Walaupun ia meninggalkan dengan Al-Rahim sebahagian besar di dunia ini, kerana jika tidak kerana limpahan Rahmat dan Kekuasaan-Nya,  ia [rahmatNya] tidak akan termasuk mereka yang tidak mengenali-Nya dan orang-orang yang tidak meminta kepada-Nya dari orang-orang kafir. Hanya kerana ia adalah mustahil untuk mengatakan: bahawa yang lebih berhak di Hari Akhirat dan Agama dan Hukum, adalah Al-Rahim.

Dan diriwayatkan dalam Hadith dari mereka (as) apa yang menunjukkannya, kerana dari mereka (as): "Ar-Rahman (Tuhan Yang Maha Pemurah) Yang berbelas kasihan dengan melanjutkan kehidupan / rezeki kepada kita, Al-Rahim (Yang Maha Penyayang) dalam hal Agama kita dan dunia kita dan akhirat kita "[1], dan diriwayatkan: "Rahman Dunia dan akhirat dan Rahim mereka." [2], dan Allah lebih mengetahui dan [Dia] adalah Yang Maha Bijaksana.







"Ar-Rahman, Al- Rahim" ​​dalam Surah Al-Fatihah :


Dan kerana Ar-Rahman Al-Rahim dalam Surah Al-Fatihah dari kalimah Allah swt, yang Maha Suci, pada keduanya [memberikan berita gembira kepada] orang-orang yang beriman yang mengenaiNya, Yang Maha Suci, dan keduanya menyeru untuk tawajjuh (menghadap)-Nya, dan berdoa kepadaNya dan dan merayu dengan kedua-dua NamaNya ini.

Firman Allah SWT:

يُبَشِّرُهُمْ رَبُّهُمْ بِرَحْمَةٍ مِنْهُ وَرِضْوَانٍ وَجَنَّاتٍ لَهُمْ فِيهَا نَعِيمٌ مُقِيم

{Tuhan mereka menggembirakan mereka dengan memberikan rahmat dari pada-Nya, keridhaan dan syurga bagi mereka di dalamnya nikmat yang kekal.} [[1] Al-Quran Surah At-Taubah 9:21].

Dan karena mereka berada di atas lidah hamba, sehingga mereka bersyukur dan juga memuji, lebih tepat lagi, merayu atau memohon. Namun, kali ini adalah dengan menyebut SifatNya yang Maha Suci, di mana hamba itu sentiasa mengenaliNya, dia telah mengenaliNya sebagai Cahaya hidayahNya melalui kegelapan bumi, dan dia telah mengenaliNya sebagai Tuhan, Teman yang tidak pernah lupa sesiapa yang mengingat-Nya, dan ingat mereka yang lupa kepada-Nya.


Ini tetap menjadi nama Rahman Yang Maha Suci

Ar-Rahman tetap menjadi nama yang khusus bagi, Yang Maha Suci, dan itu adalah kerana ia menunjukkan keluasan rahmat dan kesempurnaan mutlak dari segala kewujudan (ciptaan). Bagi Al-Rahim, sesungguhnya, ia adalah nama yang meliputi ke atas yang lain dari Allah [dan juga], untuk menunjukkan kekuatan dan limpahan dari rahmat, dan mungkin sekali makhluk yang dicipta digambarkan dengan limpahan dalam rahmat, jika dia tidak dibandingkan dengan makhluk selain daripadanya. Ini mungkin boleh dikatakan: bahawa pengkhususan Ar-Rahman dan keluasan Ar-Rahim adalah disebabkan cara ia digunakan, wallahu a’lam (dan Allah lebih mengetahui).
Dan Ar-Rahman Al-Rahim adalah berulang, kerana Al-Fatihah adalah penjelasan daripada Bismillah, sebagaimana Al-Qur'an adalah penjelasan Al-Fatihah .





______________________________
[1] Al Tawhid Sheikh Sadouq : P. 232.
[2] Al Kafi : V. 2, P. 557. Masbah Al Matahajid : P. 66 & 336 & 393 & 504 & 571


Tiada ulasan: