Soalan 59: Apakah
tafsiran ayat:
﴿إِنَّا أَنْذَرْنَاكُمْ
عَذَاباً قَرِيباً يَوْمَ يَنْظُرُ الْمَرْءُ مَا قَدَّمَتْ يَدَاهُ وَيَقُولُ
الْكَافِرُ يَا لَيْتَنِي كُنْتُ تُرَاباً﴾
{Sesungguhnya Kami telah memperingatkan kepadamu (hai orang kafir) siksa
yang dekat, pada hari manusia melihat apa yang telah diperbuat oleh kedua
tangannya; dan orang kafir berkata: "Alangkah baiknya sekiranya aku dahulu
adalah tanah". } [22]?
Penyoal: Ibrahim Raghil
Jawapan:
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
Dengan nama Allah,
Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Segala puji
tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Dan selawat Allah atas Muhammad dan
keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi dan salam pengiktirafan.
Tangan manusia putih
berseri dengan keadilan dan menjadi hitam dengan kezaliman di Malakut
Al-Samawaat (Kerajaan Lelangit), dan ini telah ditunjukkan oleh Allah SWT pada
Musa (as) dalam kehidupan di dunia ini
﴿وَنَزَعَ يَدَهُ فَإِذَا هِيَ بَيْضَاءُ
لِلنَّاظِرِينَ﴾
{Dan ia menarik
tangannya (dari dalam bajunya), maka tiba-tiba tangan itu jadi putih (bersinar)
bagi orang-orang yang melihatnya. } [23].
﴿وَاضْمُمْ يَدَكَ إِلَى جَنَاحِكَ تَخْرُجْ
بَيْضَاءَ مِنْ غَيْرِ سُوءٍ آيَةً أُخْرَى﴾
{dan kepitkanlah tanganmu ke ketiakmu, nescaya
ia ke luar menjadi putih cemerlang tanpa cacat, sebagai mukjizat yang lain
(pula),} [24].
﴿وَأَدْخِلْ يَدَكَ فِي
جَيْبِكَ تَخْرُجْ بَيْضَاءَ مِنْ غَيْرِ سُوءٍ فِي تِسْعِ آيَاتٍ إِلَى
فِرْعَوْنَ وَقَوْمِهِ إِنَّهُمْ كَانُوا قَوْماً فَاسِقِينَ﴾
{Dan masukkanlah tanganmu ke leher bajumu, niscaya ia akan ke luar
putih (bersinar) bukan karena penyakit. (Kedua mukjizat ini) termasuk sembilan
buah mukjizat (yang akan dikemukakan) kepada Fir'aun dan kaumnya. Sesungguhnya
mereka adalah kaum yang fasik".} [25].
﴿اسْلُكْ يَدَكَ فِي
جَيْبِكَ تَخْرُجْ بَيْضَاءَ مِنْ غَيْرِ سُوءٍ وَاضْمُمْ إِلَيْكَ جَنَاحَكَ مِنَ
الرَّهْبِ فَذَانِكَ بُرْهَانَانِ مِنْ رَبِّكَ إِلَى فِرْعَوْنَ وَمَلَأِهِ
إِنَّهُمْ كَانُوا قَوْماً فَاسِقِينَ﴾
{Masukkanlah tanganmu ke leher bajumu, nescaya ia keluar putih tidak
bercacat bukan karena penyakit, dan dekapkanlah kedua tanganmu (ke dada)mu bila
ketakutan, maka yang demikian itu adalah dua mukjizat dari Tuhanmu (yang akan
kamu hadapkan) kepada Fir'aun dan pembesar-pembesarnya. Sesungguhnya mereka
adalah orang-orang yang fasik".} (([26]).
Lengan (ketiak) dan
leher bajumu yang bersebelahan dengan dada, ia adalah kedudukan berhubung dengan roh manusia dengan
jasadnya, iaitu: seperti apa yang keluar pada rohnya dari keadilan, kesucian dan kebersihan bagi
manusia di tangannya untuk menunjukkan kepada mereka halnya.
Hari-hari Allah
amat dekat di sisi Allah dan di sisi Auliak Allah, dan kelihatan jauh di sisi
orang-orang kafir)
﴿إِنَّهُمْ يَرَوْنَهُ بَعِيداً * وَنَرَاهُ
قَرِيباً﴾
{Sesungguhnya mereka memandang siksaaan itu jauh (mustahil). * Sedangkan
Kami memandangnya dekat (mungkin terjadi). }[27] ([28]).
Ia adalah pada hari
bangkitnya Al-Qaim, pada hari Al-Raj3ah dan pada hari Kiamat Besar [29],
dan begitulah manusia dilihat dan orang yang melihat pada tangan setiap orang pada
keadilan atau kezaliman apabila diperlihatkan hakikat kebenaran kepada mereka [30),
dan melihat apa yang mereka tidak melihatnya, kemudian menyesal orang-orang yang
batil dan berbuat zalim itu, mereka berkata: Alangkah baiknya sekiranya kami datang
dengan ber-Wilayah-kan Wali Allah dan HujjahNya atas penciptaanNya) ...
﴿…
يَا لَيْتَنِي كُنْتُ تُرَاباً﴾
{.....Alangkah baiknya sekiranya aku dahulu adalah tanah} [31]).
Dan Ali Ibn Abi
Talib (as) adalah pemilik Al-Wilayah Al-Kubra, dan dia adalah Abu Turab [32].
✡✡✡✡✡
______________________________
[22] – Al-Nabaa’ 78
40.
[23] – Al-A3raaf 7:108,
dan Al-Syu3araa’ 26:33.
[24] – Thaha 20:22.
[25] – Al-Naml 27:12.
[26] – Al-Qashash 28:32.
[27] – Al-Ma3arij 70:6-7.
[28] - dan doa dari
mereka (as): (... Ya Allah, demi Rahsia Nabi-Mu Muhammad (S) dengan melihat-Nya,
dan sesiapa yang mengikutinya atas dakwahnya, dan kirimkanlah kami rahmat
selepasnya, Ya Allah dedahkan kesedihan umat ini dengan kehadirannya, dan percepatkanlah
kami kezuhurannya, sesungguhnya mereka melihatnya jauh dan kami melihatnya
dekat, cepatlah datang. Cepatlah Ya Maulai, Wahai Shohib Al-Zaman-Nya, dengan rahmat-Mu,
Wahai Yang Maha Penyayang di antara para penyayang...) Bihar
Al-Anwar: Juz 35 halaman 96, dan dan sebahagian besar kitab-kitab
doa. (Pengulas).
[29] - Dari Abi
Ja'far (as) berkata: (hari-hari Allah ada tiga Hari bangkitnya Al-Qaim, Hari Al-Kurrah
bola dan Hari Kiamat) Bihar Al-Anwar: Juz 15 halaman 50. (Pengulas).
[30] - Oleh itu lihatlah
bahawa Allah SWT pada Hari Kiamat Besar menzahirkan orang-orang kafir dan
orang-orang munafik pada hakikatnya hitam gelap maka jadilah muka-muka mereka
gelap pekat walaupun di dunia berwarna putih halus, dan menzahirkan orang-orang
yang beriman dengan Al-Wilayah dengan muka putih cerah, walaupun mereka berada
di dunia dengan muka berdebu menderita, dan lemah menerima tindasan dari penzalim,
maka dalam Alam Malakut semuanya ditunjukkan
pada hakikat dan dalamannya (batinnya).
Ja'far bin Muhammad (as) berkata: (dikumpulkan pada hari kiamat Syiah Ali melihat air muka wajah mereka keputih-putihan, dan dikumpulkan musuh-musuh
Ali pada hari kiamat dan wajah
mereka kehitaman kerana berbuat salah) kemudian membaca:
(يَوْمَ تَبْيَضُّ وُجُوهٌ
وَتَسْوَدُّ وُجُوهٌ)
(pada hari yang di
waktu itu ada muka yang putih berseri, dan ada pula muka yang hitam muram. ). Bihar
Al-Anwar: Juz 7 halaman 194.
Dan Abu Ja'far (as)
berkata: (Rasulullah (S) bersabda - dan di sisi baginda ada sekumpulan para
sahabat dan Ali ibn Abi Talib (as) - baginda bersabda: Allah SWT apabila
membangkitkan manusia pada hari kiamat, akan keluar orang-orang dari kubur
mereka dengan wajah-wajah mereka yang putih seperti putihnya salji, pakaian mereka
putih seperti susu, dan tali Kasut mereka daripada emas, - demi Allah – dari sinar cahaya,
maka didatangkan kepada mereka tinta dari cahaya berjalan dengan pakaian emas yang
sukar didapati bertatah fairuz dan Yaqut,
Unta-unta mereka
diberati dengan rantai emas, maka ditunggang sehingga berhenti di Syurga-syurga,
dan manusia yang bertanggungjawab membuat mereka sedih dan tertekan
mereka akan memberi makan dan minum. Maka berkata Amir Al-Mukminin Ali bin Abi
Talib (as) bertanya: Siapakah mereka, wahai Rasul Allah? baginda bersabda: mereka
adalah pengikut kamu (Syi’ah kamu) dan kamu imam mereka, Itulah Furman Allah:
(يَوْمَ نَحْشُرُ
الْمُتَّقِينَ إِلَى الرَّحْمَنِ وَفْداً)
((Ingatlah)
hari (ketika) Kami mengumpulkan orang-orang yang takwa kepada Tuhan Yang Maha
Pemurah sebagai perutusan yang terhormat,) Bihar
Al-Anwar: Juz 7 halaman 194. (pengulas).
[31] - Al-Nabaa’ 78:40.
[32] – Dari 3abaya
bin Rab3iy berkata: Aku berkata kepada Abdullah bin Abbas: Bukankah Kunya
(julukan) Rasul Allah (S) kepada Ali (as) Aba Turab (Bapa Tanah)? Beliau
berkata: Kerana dia adalah Shohib Al-Ardh (Pemilik Bumi) dan Hujjah Allah atas
keluarganya selepas baginda dan mempunyai kelangsungan hidup dan dia tenang dan
aku telah mendengar Rasul Allah (S) bersabda: bahawa jika hari kiamat, dan orang
kafir melihat apa yang disediakan oleh Allah TWT kepada Syiah Ali berupa ganjaran,
sanjungan dan kemuliaan, dia akan berkata: Alangkah baiknya sekiranya aku
dahulu adalah tanah - Maksudnya menjadi sebahagian dari Syiah Ali - dan itu
adalah Firman Allah AWJ:
: (وَيَقُولُ الْكَافِرُ يَا
لَيْتَنِي كُنتُ تُرَاباً)
(dan orang
kafir berkata: "Alangkah baiknya sekiranya aku dahulu adalah tanah) 3ilal
Al-Syarai3 oleh AL-Syeikh Al-Shaduq: Juz 1 halaman 156.
Dan Abu Abdullah
(AS), dia berkata:
﴿يَوْمَ يَنْظُرُ الْمَرْءُ
مَا قَدَّمَتْ يَدَاهُ وَيَقُولُ الْكَافِرُ يَا لَيْتَنِي كُنْتُ تُرَاباً﴾
(pada hari manusia melihat apa yang telah diperbuat oleh kedua
tangannya; dan orang kafir berkata: "Alangkah baiknya sekiranya aku dahulu
adalah tanah) bermaksud ketinggian dan keutamaan Aba Turab) Bihar Al-Anwar: Juz 7 halaman
194. (Pengulas).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan