Isnin, 5 Januari 2015

Sebahagian dari Tafsiran Surah Al-Fatihah - (رب العالمين) Tuhan semesta alam

(رب العالمين) Tuhan semesta alam



Alam ada tiga, dan ia adalah:
a. – Alam Al-Malak
b. – Alam Malakut
c. – Al-‘Alam al-‘Aqli




A. – Alam Al-Malak (Alam Kerajaan): atau alam Jasmani yang kita hidup, dan yang terdiri dari benda - yang mirip dengan ketiadaan, dan yang tidak mempunyai nasib dalam Kewujudan, kecuali keupayaan untuk wujud - dan dari rupa bentuk ia zahir. Dan benda yang terbit dengan rupa bentuk, dan segala benda dari jisim daripada perasaan, dan rasa, dan bau, dan pergerakan, dan pertumbuhan dan kematian, jadi ia adalah rupa bentuk jasmani dan mithali dan bukan untuk benda . Sebagai contoh: jari pada tubuh manusia merasakan haba dan kesejukan, dan kelembutan dan kekerasan, dan apabila manusia ini mati - dalam kebanyakan kes - tubuhnya berubah menjadi tanah, dengan itu jari ini menjadi segenggam tanah.

Dan kebenaran perkara ini ialah: bahawa rupa bentuk jari manusia 'telah diangkat dari benda, dan telah didedahkan kepada rupa bentuk baru, iaitu imej segenggam tanah, dan ia adalah jisim baru tanpa deria. Oleh itu, ia menjelaskan kepada kita bahawa deria dalam jisim tubuh milik (mempunyai) rupa bentuk dan benda benda. Dan oleh itu, jika segenggam tanah bertukar menjadi buah oren, ia akan mempunyai bau yang enak dan rasa lazat, walaupun benda di jari, tanah, dan oren adalah sama. Walau bagaimanapun, pertukaran rupa bentuk adalah sebab kepada perubahan bau, dan kelazatan, dan rasa, bahkan adalah haram (dilarang) untuk makan tanah dan jari manusia, sementara adalah halal (dibenarkan) makan oren.

Maka dari Al Sadiq (as), beliau berkata : “Tahukan kamu Hai Fulan bahawa taraf hati dalam jasad adalah bertaraf Imam pada manusia yang wajib ditaati oleh mereka, tidakkah anda lihat bahawa semua pancaindera tubuh adalah penyediaan hati, dan menjadi penterjemah untuknya, melakukan perkara-perkara untuknya, telinga, mata, hidung, mulut, tangan, kaki, dan bahagian-bahagian tertertentu, kerana sesungguhnya jika hati bertujuan untuk melihat, orang itu membuka matanya, dan jika ia bertujuan untuk mendengar, dia sediakan dengan memasang telinganya dan pendengarannya tersedia supaya dia mendengar, dan jika hatinya bertujuan untuk mencium bau, dia menyedut melalui hidung dan membawa bau ke hati, dan jika ia bertujuan untuk melafazkan, lidahnya bercakap, dan jika ia bertujuan untuk menyerang, tangannya bergerak, dan jika ia bertujuan untuk bergerak, kaki akan melangkah, dan jika ia bertujuan untuk menjadi berahi, auratnya akan bergerak . Oleh itu semua ini [diperintahkan] dengan digerakan oleh (hati) hatinya, dan begitulah juga pada Imam yang kamu mesti patuhi arahan darinya.” [1].

Dan dari sini kita tahu bahawa Syari’at tidak melihat kepada benda, dan bukan kepada rupa bentuk, sebaliknya, ia adalah cukup untuk melihat ke arah rupa bentuk yang sempurna daripada Malakut (Kerajaaan Langit), yang merupakan asal-usul rupa bentuk Jasmani. Dan untuk itu diriwayatkan dari Maksumin (as) yang bermaksud: “Sesungguhnya Allah tidak memandang ke arah alam dunia ini kerana Dia menciptanya ,“ “dan sesungguhnya Allah tidak melihat rupa bentuk kamu, tetapi melihat kepada hati kamu.” [2].

Juga dengan apa yang saya telah bentangkan, dari kekeliruan antara pemakan dengan yang dimakan adalah sia-sia [3], sedangkan, apa yang ada yang sama antara jari, dan tanah, dan oren dalam contoh ialah: Benda sahaja, dan Benda: adalah ketiadaan yang [berpotensi] untuk wujud, dan tidak ada yang lain. Oleh itu,untuk menjelaskan bahawa ia tidak wujud, bermakna ini adalah sifat biasa sebenar di antara jari, dan tanah, dan oren .


B. – Alam Malakut (Kerajaan Langit) dan ia adalah sebuah alam yang sempurna, yang bebas dari kebendaan, ia adalah sama dengan apa yang dilihat sewaktu mimpi, dan ia adalah lebih mulia daripada alam dunia Jasmani ini, tetapi dikawal dan ada tindakan di dalamnya. Dan bagi setiap jisim (badan) di Kerajaan dunia terdapat imej (bentuk rupa) untuknya di Alam Malakut, dan ia adalah hakikat imej manusia dalam Alam Malakut, ia adalah dirinya, atau diri yang diimplan dalam hati (Al-Janan) [4], dan ia adalah perancang untuk badan di dunia kebendaan ini, dan diri ini, atau diri yang diimplan dalam hati (Al Janan) adalah: bayangan akal.


C. Al-‘Alam al-‘Aqli (Alam Akal): dan ia adalah alam ketiga, lebih mulia daripada alam Malakut tersebut. Dan Ia adalah alam menyeluruh, dan yang wujud di dalamnya adalah saling berkaitan di antara satu sama lain, dan tidak ada percanggahan di antara mereka, seperti dalam alam Malakut dan alam Malak (alam  dunia Jasmani).

Dan matlamat utama manusia adalah untuk mencapai alam ini, dan tujuan mencapai [alam ini] adalah untuk mengenal (makrifat) Allah swt, menurut apa yang telah saya bentangkan, Adalah tidak mengenal KebenaranNya dan HakikatNya, Yang Maha Suci, dan tidak juga mengenal Zat-Nya, atau Nama-namaNya dan sifat-sifatNya yang merupakan teras (‘ain) Zat-Nya, tetapi sebaliknya adalah mengenal bayang-bayang Nama-nama TerbaikNya (Al-Asmaa Ul-Husna), dan ia adalah Hujjaj (as). Dan saya menekankan sesungguh mereka adalah bayang-bayang Nama-nama TerbaikNya, tiada Nama-nama TerbaikNya yang merupakan teras Zat-Nya .

Adapun apa yang telah diriwayatkan dalam beberapa hadits yang memanggil mereka "Asmaa Ul-Husna", oleh kerana rupa bentuk memberitahu tentang asal-usul, maka apabila anda melihat rupa bentuk seseorang anda katakan: ini adalah demikian dan demikian, padahal apa yang dilihatnya adalah rupa bentuknya [sahaja], dan bukan hakikat dirinya [bermakna ia hanya gambar dia dan bukan dirinya sendiri ].
Dan Dia yang Maha Suci, telah memilih daripada ciptaan-Nya orang-orang yang Dia bukakan untuk mereka pintu rahmat-Nya, dan menyingkap untuk mereka penutup hingga mereka melihat Rasul Mulia (sawas), mewakili Zat, atau Kota Kesempurnaan, dan pintunya adalah Ali dan Fatimah (as), atau mengatakan kepada bayang-bayang: Allah, Ar-Rahman, Al-Rahim, dan wajahNya yang Maha Suci dalam Penciptaan (al-Mumkinaat). Dan manusia, pada keseluruhan alam ini, memuji Allah Tuhan sekalian alam , dan puji-syukur kepadaNya, kerana sesungguhnya Dialah dengan KemuliaanNya memberi tanpa dibalas. Bagi Dia, yang Maha Suci, adalah pentadbir dalam alam (dunia) Jasmani ini, kerana dari segumpal tanah keluar tumbuh-tumbuhan, maka terpancar mani dan induk telur, kemudian menjadi janin, kemudian anak, kemudian tubuh kanak-kanak yang terus membesar dan menjadi lengkap sedikit demi sedikit.

Dan manusia dalam semua peringkat ini miskin dan memerlukan Tuhan yang Kaya. Siapakah yang memberi kepadanya persekitaran yang sesuai, dan makanan yang mencukupi untuk pertumbuhannya melengkap, dan menolak darinya percanggahan yang mermbahayakan.

Dan mungkin seseorang berkata: apakah penggunaan menjadi lengkap dalam dunia kebendaan, dan hasilnya adalah bahawa badan manusia, yang penuh kesempurnaan dalam (alam) dunia Jasmani ini, kembali menjadi segumpal tanah, dan ia jumud (tidak bernyawa), dan ia adalah wujud Jasmani yang paling rendah?

Saya katakan: sesungguhnya jika badan manusia hingga menjadi lengkap, dengan cara yang benar, dan telah dibina secara Halal, dan disucikan dengan amalan soleh untuk Allah yang Maha Suci, maka dia tidak akan kembali kepada segumpal tanah, bahkan akan kekal sebagai badan manusia (Jisim Insan), dan diriwayatkan bahawa bumi tidak makan (hancur luluhkan) “Jisim (jasad) para Nabi, Aushiak, Syuhada’, dan siapa yang memelihara dalam melakukan Mandi pada hari Jumaat selama empat puluh minggu.” [5], dan banyak [kali] manusia yang mengalami kebenaran ini, apabila kubur-kubur beberapa syuhada digali semula, dan mereka mendapati bahawa [jasad mereka ] adalah sama [masih utuh] dan tidak berubah, juga ia telah dilaporkan bahawa badan Har anak Yazid Al Riyahi (semoga Allah merahmati kepadanya) digali semula, dan didapati ia tidak berubah [walaupun selepas] berlalu seratus tahun syahidnya dengan Hussein bin Ali (as) [6].

Oleh yang demikian, pereputan mayat kebanyakan orang dan kembali kepada segumpal tanah adalah hasil dari mereka membinanya apabila tebing runtuh dan tidak menyucikannya dengan amal soleh.

Dalam Alam Malakut, manusia memerlukan Pendidik yang melimpahkan kesempurnaan Akhlak yang dia akan diangkat ke Alam Aqal, dan memerlukan Tuhan yang olehNya sahaja menolak dia dari keinginan palsu diri, dan bisikan-bisikan syaitan dari kalangan jin dan manusia yang menyekatnya menuju ke jalan Allah swt.
Bagi kumpulan kecil yang sampai ke Alam Aqal, mereka memerlukan Tuhan Yang melimpahkan kepada mereka dan menyempurnakan mereka, masing-masing dengan mengambil kira darjatnya: {( وَقُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْماً) dan berkata "Tuhanku, tingkatkanlah ilmu."} [7], sebagaimana Dia menetapkan pendirian mereka di alam ini. Dan dengan itu, semua yang wujud di seluruh alam berhajatkan Tuhan yang Maha Suci, dan berharap keutamaanNya, dan menunggu Pendidiknya untuk menjadi lengkap dan [untuk] kekal.
______________________________
[ 1] Al 3lal Shara'i3 : V. 1, P. 109. Bihar Al Anwar : V. 58, P. 249. Al Fasul Al Muhima f Asoul Al A'imma : V. 3, P. 247.
[2 ] Amali Al Tousi : P. 536. Bihar Al Anwar : V. 67, P. 248.
[3 ] Ringkasan kekeliruan ini ialah: bahawa manusia dengan kematiannya hancur luluh menjadi tanah dan akar pokok-pokok dan tumbuh-tumbuhan menyerapnya, dan sejak itu dia menjadi buah-buahan, supaya manusia lain akan memakannya, dan apa yang dia makan kemudian menjadi sebahagian daripada tubuhnya. Di sini datang soalan: bahagian badan yang manakah yang telah dimakan ini dikembalikan? Jika ia dianggap sebagai yang pertama, maka tubuh kedua menjadi tidak lengkap selepas matinya , dan jika ia dianggap sebagai sebahagian daripada yang kedua, yang pertama menjadi tidak lengkap. Dan ia tidak semestinya yang dimakan itu adalah manusia, tetapi sebaliknya, walaupun ia adalah beruk maka ucapan sebelumnya terpakai kepadanya juga, dan sebagainya. Dan kekeliruan ini membawa beberapa orang untuk menafikan tubuh jasmani dikembalikan.
[4] Al Jinan: dengan pembukaan, ia adalah hati. (Rujuk: Al Sahah : . V. 5, P. 2,093 Jinin ).
[5] Tafsir Al Qurtubi : V. 17 , P. 4. Munhaj al Rashad Lamin Arad Al Sadad : P. 565.
[6] Shajara Toubi : V. 2, P. 285.
[7] Al-Quran Surah Taha 20 : 114


Tiada ulasan: