Soalan
62: Dalam Tafsir Al-3iyasyi dan dalam Al-Bihar dari Al-Shadiq (as):
(Berkata
Abu Zhar : Ya Rasulullah apakah yang terbaik yang telah diturunkan kepada engkau?
Baginda (sawas) bersabda: ayat Al-Kursiy, tidaklah tujuh langit dan tujuh bumi dibandingkan
dengan Al-Kursiy melainkan seperti cincin terletak di bumi yang tanpa penghuni (padang
pasir), dan kemudian Baginda (sawas) bersabda: Dan kehebatan ‘Arasy itu
dibandingkan dengannya (Kursiy) adalah seperti padang pasir itu dibandingkan
dengan cincin. [164].
Dan
dalam Al-Kafi [165] dari Al-Shadiq (as), berkata: (Zainab Al-3tharah
Al-7aulaa’datang kepada isteri-isteri Nabi (sawas) dan anak-anak perempuannya,
dan mereka menjual minyak wangi mereka..... sehingga pada sabda Rasulullah (sawas):
Ini tujuh laut buta dan gunung berudara sejuk yang menghijab cahaya seperti cincin
di padang gurun yang berharga, dan Ini tujuh laut buta dan gunung berudara sejuk
yang menghijab cahaya pada Al-Kursiy seperti cincin di padang gurun berharga
... kemudian membaca ayat ini:
﴿وَسِعَ
كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَلا يَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ
الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ﴾
KursiyNya
meliputi langit dan bumi. Dan Allah tidak merasa berat memelihara keduanya, dan
Dia Maha Tinggi lagi Maha Agung. [166],
tujuh
laut buta dan gunung berudara sejuk dan menghijab cahaya dan Al-Kursiy dibandingkan
‘Arasy itu seperti cincin di padang gurun berharga dan membaca ayat ini:
﴿الرَّحْمَنُ عَلَى
الْعَرْشِ اسْتَوَى﴾
(Al-Rahman)
Tuhan Yang Maha Pemurah. di atas 'Arasy beristiwa. [Thaha 20:5] [167],...)
[168],
Soalan:
Dari kedua-dua riwayat di atas kita faham kedua-duanya berbeza dan bercanggah [169],
dari yang pertama kita faham bahawa Kursiy lebih besar dari 'Arasy, dan yang
kedua 'Arasy lebih besar dari Kursiy, yang mana lebih besar; Kursiy atau 'Arasy,
apakah dalil bahawa 'Arasy atau Kursiy yang lebih besar?
Jawapannya:Al-'Arasy
lebih besar dari Al-Kursiy, dan Kursiy dibandingkan dengan ‘Arasy adalah
seperti cincin di padang pasir, dan 'Arasy adalah hijab pintu Zhat, maka apa yang
selainnya ke bumi-bumi yang lebih rendah, dan hijab ini adalah hijab yang melindungi
antara Muhammad (sawas) dan pintu Zhat yang disebut oleh Al-Shadiq (as) dalam
Hadits Al-Mi3raj, beliau berkata ( p) : (antara keduanya ada hijab yang melindungi)
[170], dan pintu Zhat - atau Allah – adalah Al-Rahman
Al-Rahim, yang zahir darinya Al-Rahman dan bathin Al-Rahim, pada FirmanNya:
﴿الرَّحْمَنُ
عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى﴾
Al-Rahman
di atas 'Arasy beristiwa:
Iaitu:
Pintu Zhat di atas 'Arasy beristiwa: yakni Allah melimpahkan dari pintuNya (Al-Rahman)
cahaya dan IlmuNya Yang Maha Suci, yang mahu menghadapNya ciptaan-Nya yang
terbaik Muhammad (sawas) di atas Lembayung (saradiq) 'Arasy itu, atau hijab, yang disebut
oleh Al-Shadiq (as), ini adalah 'Arasy Al-A3dzam (terbesar).
'Arasy
Al-A3dzam, yang dibandingkan tujuh langit bukanlah yang lain, dia bukanlah Al-Kursiy,
Al-Kursiy adalah langit ketujuh adalah Lembayung (Suradiq) Al-Samaa’ Al-Sabi3ah
Al-Kuliyah atau Hijab-hijab Cahayanya . Dari sini, kita faham bahawa apabila 'Arasy
Al-A3dzam dibandingkan dengan Al-Kursiy seumpama cincin di padang
pasir, dan Al-Kursiy dibandingkan
di 'Arasy Al-A3dzam seumpama cincin di padang pasir. Untuk mendapat penjelasan yang
lebih jelas, sila lihat Tafsir Al-Fatihah [171], dan Al-Mutasyabihaat.
Walau bagaimanapun ilmu ini untuk menunjukkan hakikat 'Arasy dan hakikat Al-Kursiy,yang
di antara keduanya bagi Imam Mahdi (as)
bukan semua mengetahui apa yang dikatakan, tidak semua apa yang dikatakan telah
hadir ahlinya, dan tidak semua yang telah dihadiri oleh ahlinya telah tiba masanya.
✡✡✡✡✡
------------------------
[164]
– Hadits yang diriwayatkan dalam soalan, tidak bebas dari keraguan, dan ini teks
asalnya, kata pemilik Al-Bihar: (dalam hadits dengan Abi Zhar bahawa Rasulullah
(sawas) bersabda: Wahai Aba Zhar, tidaklah tujuh langit dan tujuh bumi dibandingkan
dengan Al-Kursiy melainkan seperti cincin terletak di bumi padang gurun, dan kehebatan
Al-‘Arasy itu dibandingkan dengan Al-Kursiy adalah seperti padang pasir itu
dibandingkan dengan cincin) Bihar Al-Anwar: Jilid 55 Halaman 5 dan 17 , dipetik
dari Al-3iyasyi, dan Al-Shaduq dalam Ma3ani Al-Akhbar dan Al-Khishal, dan Al-Dar
Al-Mantsur .
[165]
- apa yang diriwayatkan dalam Al-Kafi dari hadits daripada Abi Abdillah (as) dari
Zainab Al-3tharah yang berbunyi seperti berikut: (dari Abi Abdillah (as) berkata:
Zainab Al-3tharah Al-7aulaa’datang kepada isteri-isteri Nabi (sawas), Maka
datang Nabi (sawas):Apabila diberikan kepada kita keselamatan di rumah kita, lalu
dia berkata: Rumahmu lebih baik kerehatannya, Ya Rasulullah, Rasulullah (sawas)
bersabda kepadanya: Apabila menjual berbuat baiklah dan jangan menindih (ambil
kesempatan), sesungguhnya bertakwa kepada Allah akan tersimpan (kekal) harta) Al-Kafi:
Jilid 5 Halaman 151. Hadits 5
[166]
– Al-Baqarah 2:255.
[167]
- Taha 20: 5.
[168]
- Bihar Al-Anwar: Jilid 57 Halaman 83-85 , dipetik dari Al-Tauhid Li Al-Shaduq:
Halaman 199.
[169]
- Adalah jelas bahawa sebab terdapat perbezaan antara kedua hadits dibandingkan
dengan soalan Kesilapannya dalam hadits yang pertama, kata-kata Nabi (sawas) kepada
Abi Zhar - kerana beliau telah disalin sepenuhnya dari teks asal - adalah :
(... dan Al-‘Arasy itu lebih utama Al-Kursiy..), Al-‘Arasy itu lebih besar Al-Kursiy
dalam kedua-dua hadits, dan maksudnya Al-‘Arasy Al-A3dzam, Ya, dinisbahkan
kepada Al-‘Arasy Al-A3dzam terjadilah Al-Kursiy Al-A3dzam daripadanya, seperti
yang diterangkan oleh Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) .
[170]
– Tafsir Al-Shafi - Surah Al-Najm: Jilid 5 Halaman 84, dan seterusnya.
[
171] - Dalam Perbincangan : Pencerahan nama-nama Yang Maha Suci, apa yang
selepasnya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan