Soalan 94: Dia Yang Maha Tinggi
berfirman:
﴿وَشَجَرَةً
تَخْرُجُ مِنْ طُورِ سَيْنَاءَ تَنْبُتُ بِالدُّهْنِ وَصِبْغٍ لِلْآكِلِينَ﴾
dan pohon kayu keluar dari
Thursina (pohon zaitun), yang menghasilkan minyak, dan pemakan makanan bagi
orang-orang yang makan. [178], apakah makna ayat ini?!
Jawapannya: Yang Maha Tinggi
berfirman:
﴿وَأَنْزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً بِقَدَرٍ فَأَسْكَنَّاهُ فِي
الْأَرْضِ وَإِنَّا عَلَى ذَهَابٍ بِهِ لَقَادِرُونَ﴾
Dan
Kami turunkan air dari langit menurut suatu ukuran; lalu Kami jadikan air itu
menetap di bumi, dan sesungguhnya Kami benar-benar berkuasa menghilangkannya. [179].
Dan
air: adalah cahaya Muhammad (sawas) dan ia adalah ilmu,
﴿فَأَنْشَأْنَا
لَكُمْ بِهِ جَنَّاتٍ مِنْ نَخِيلٍ وَأَعْنَابٍ لَكُمْ فِيهَا فَوَاكِهُ كَثِيرَةٌ
وَمِنْهَا تَأْكُلُونَ﴾
Lalu
dengan air itu, Kami tumbuhkan untuk kamu kebun-kebun kurma dan anggur; di
dalam kebun-kebun itu kamu peroleh buah-buahan yang banyak dan sebahagian dari
buah-buahan itu kamu makan, [180],
taman-taman:
mereka adalah Aali Muhammad (as), dan pokok-pokok kurma, anggur dan buah-buahan
ia adalah Syiah mereka (as) Auliak mereka yang ikhlas.
﴿وَشَجَرَةً تَخْرُجُ
مِنْ طُورِ سَيْنَاءَ تَنْبُتُ بِالدُّهْنِ وَصِبْغٍ لِلْآكِلِينَ﴾
dan pohon kayu keluar dari Thur-Sina,
yang menghasilkan minyak, dan pemakan makanan bagi orang-orang yang makan. [181],
dan pokok ini: Qaim Aali Muhammad
(as), dan Al-Thur: adalah: Al-Najaf, dan telah disebut dalam riwayat mereka (as):
(Bahawa Thur-Sina dibawa oleh malaikat ke Najaf [182].)
﴿تَنْبُتُ بِالدُّهْنِ﴾:
[yang menghasilkan minyak]:
pokok biasanya menghasilkan air,
yang ringan, dan minyak adalah cecair berat padat yang tidak dihasilkan oleh pokok
biasa, tetapi pokok ini istimewa dan ia tersendiri, ia disiram dengan minyak bukannya
air, ia menyerap minyak, yang merupakan ilmu berat dan cahaya keikhlasan),
﴿يَكَادُ
زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُّورٌ عَلَى نُورٍ﴾
hampir
minyaknya bersinar walaupun ia tidak disentuh api, cahaya berlapis cahaya [183].
﴿وَصِبْغٍ لِلْآكِلِينَ﴾:
[dan pemakan makanan bagi
orang-orang yang makan]:
(yang memakan makanan yang ditawarkan
yang tiada pewarna, maka pewarna ini adalah hasil daripada memakan dari pokok
itu, di mana orang-orang yang makan dari pohon ini dan mengambil ilmu dan
mendapat manfaat daripada ilmu Imam Mahdi (as) celupan (pewarna) dengan celupan
(pewarna) Allah),
﴿صِبْغَةَ
اللّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللّهِ صِبْغَةً﴾
Celupan Allah. Dan siapakah
yang lebih baik dari pada Allah celupannya?. [184].
✡✡✡✡✡
-----------------------------
[178]
- Al-Mu’minun 23: 20.
[179]
- Al-Mu’minun 23: 18.
[180]
- Al-Mu’minun 23: 19.
[181]
- Al-Mu’minun 23: 20.
[182] - jawab Imam Al-Shadiq (as)
kepada Thawus Al-Yamani bahawa Gunung Sinai (Thur-Sina) dipindahkan (diterbangkan)
Allah, Thawus berkata: (... Maka khabarkan kepadaku tentang burung terbang yang
tidak pernah terbang sebelum atau selepasnya yang telah disebut Allah Azza wa
Jalla dalam Al-Quran mengenainya. Berkata (as): Gunung Sinai (Thur-Sina) dipindahkan
(diterbangkan) Allah Azza wa Jalla kepada Bani Israil di bawah bayangan sayapnya
itu, padanya bermacam-macam azab, sehingga menerima Taurat, dan yang telah disebut
Allah Azza wa Jalla:
( وَإِذْ نَتَقْنَا الْجَبَلَ فَوْقَهُمْ كَأَنَّهُ
ظُلَّةٌ وَظَنُّوا أَنَّهُ وَاقِعٌ بِهِمْ)
[Dan,
ketika Kami mengangkat bukit ke atas mereka seakan-akan bukit itu naungan awan
dan mereka yakin bahwa bukit itu akan jatuh menimpa mereka. .. ayat Al-Quran] Al-I7tijaj
oleh Al-Thabrasiy: Jilid 2 halaman 65.
Di
manakah tempat selepas ia diterbangkan dan dialihkan? Jawapannya ialah di
Najaf, diriwayatkan dari Al-Tsamaliy, dari Abi Ja'far (as) berkata dalam satu hadits
mengenainya bahawa: (itu adalah dalam wasiat Amir Al-Mukminin (as) yang membawa
saya keluar pada waktu zohor, apabila diperbetulkan pendirian kamu dan diterima
semangat kamu maka kebumikan aku, yang pertama adalah di Gunung Sinai (Thur-Sina),
dan mereka melakukannya) Wasail Al-Syi’ah (Aali al-Bayt): Jilid 14 halaman 377.
[183]
– Al-Nur 24:35.
[184]
- Al-Baqarah 2: 138.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan