Soalan
76: Apakah makna:
﴿ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ
يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ﴾
kemudian
kamu pasti akan ditanyai pada hari itu tentang kenikmatan. [82]?
Jawapan:
[النعيم –
kenikmatan]: mereka adalah Muhammad dan Aali Muhammad (as) seperti yang diriwayatkan
dari mereka (as) [83].
Soalan
ke atas mereka (as) pada hari kiamat untuk urusan besar mereka kepada yang
terdahulu dari Anbiak dan Mursalin, kerana Anbiak dan Mursalin, Muhammad dan Aali
Muhammad (as) cahaya-cahaya yang menerangi jalan bagi umat-umat mereka, dan dengan
mereka dikenali jalan Allah SWT, dan membezakan yang hak dengan yang batil dari
sirah perjalanan hidup mereka dan pendekatan mereka dan kebijaksanaan mereka
dan kata-kata mereka dan amalan mereka. Bahawa Muhammad dan Aali Muhammad (as) adalah
cahaya Allah [84].
Mereka
(as) seperti matahari-matahari yang menerangi jalan bagi umat Islam, tetapi
malangnya umat ini berpaling ingkar dari mereka, dan tidak mengikut sirah perjalanan
hidup mereka, manakala selebihnya dari Nabi-nabi dan Rasul, mereka seumpama
lilin yang menerangi jalan bagi umat-umat mereka, dan ini diancam oleh Allah
SWT kerana dia akan bertanya umat ini dari Muhammad dan Aali Muhammad (as).
Jalan,
yang diterangi dengan cahaya lilin tidak seperti jalan yang diterangi dengan matahari-matahari,
yang dalam keadaan bingung dan menyia-nyiakan jalannya berbanding dengan
jalan yang dinyalakan dengan datangnya matahari cemerlang ini, yang pertama
yang memberi pengajaran dan tanggungjawab kemudian boleh menghukum. Ditanya kepada
Amirul Mukminin Ali (as) mengenai orang yang mengubah nikmat Allah dengan
kekufuran? Beliau berkata (as): (Biarkan pelanggaran mereka, kerana mereka kaum
Quraisy) [85].
Pada
zaman Al-Rasul (sawas); orang-orang Quraisy adalah orang-orang yang tinggal di
sekitar Kaabah, di kampung-kampung (Umml Quraa) di Mekah, dan pada zaman Al-Qaim
(as) orang-orang Quraisy adalah orang-orang yang tinggal di sekitar makam Ali (as)
di kampung-kampung dan pada zaman ini, adalah Najaf, dan orang-orang Quraisy pada
masa ini adalah sebahagian dari ulamak agama, dan mereka adalah orang-orang
yang mendahului Al-Qaim (as) lima ratus daripada mereka yang dipenggal leher
mereka, dan berulang enam kali, seperti yang dinyatakan dalam riwayat dari Ahl-
Al-Bait (as) [86].
Diriwayatkan
bahawa Al-Qaim (as) membuka kota suci Najaf sebagaimana kota suci Mekah dibuka secara
paksa dan dengan pedang dan bunuh membunuh, dan Al-Qaim berperang di Najaf
sehingga mendapat keredhaan Allah [87], seperti yang diriwayatkan
dari mereka (as).
✡✡✡✡✡
-----------------------------------
[82]
– Al-Takatsur 102:8.
[83]
– Ia dinyatakan dalam banyak hadits, ini satu contoh daripadanya: (Dari Jamil,
dari Abi Abdillah (as) berkata: Aku berkata: Allah berfirman: [لتسئلن
يومئذ عن النعيم -
"kamu pasti akan ditanyai pada hari itu tentang kenikmatan,"]
katanya, akan ditanya umat ini mengenai nikmat Allah ke atas mereka pada Rasulullah
(sawas), dan kemudian pada Ahl Baitnya (as)) Bihar Al-Anwar: Jilid 7 halaman 272.
[84]
– Dari Abi Khalid Al-Kabiliy berkata: Aku bertanya kepada Aba Ja'far (as) mengenai
firman Allah Azza wa Jalla, [فآمنوا بالله ورسوله والنور الذي أنزلنا - "Maka berimanlah kamu kepada Allah dan Rasul-Nya dan
kepada cahaya yang telah Kami turunkan."] katanya: (Wahai Aba Khalid! Cahaya,
demi Allah adalah Al-Aimmah dari Aali Muhammad (as) sehingga hari kiamat, dan
mereka demi Allah, adalah cahaya Allah yang diturunkan, dan mereka demi Allah adalah
cahaya Allah di langit dan di bumi, demi Allah, wahai Aba Khalid! Bagi cahaya
Imam di hati mukminin yang disinari dari matahari yang menerangi siang hari,
dan mereka demi Allah memberi cahaya kepada hati orang-orang yang beriman ...) Al-Kafi:
Jilid 1 halaman 194 Hadits 1.
[85]
- Bihar Al-Anwar: Jilid 10 halaman 124.
[86]
Abdullah bin Al-Mughirah, dari Abi Abdillah (as) berkata (Apabila bangkit Al-Qaim
dari Aali Muhammad (as) dia akan membawa lima ratus orang Quraisy yang dipenggal
leher mereka, kemudian bangkit lima ratus yang lain dan akan dipenggal leher
mereka dan Kemudian 500 lagi sehingga berlaku demikian enam kali. Aku berkata: mereka
sampai ke jumlah ini? Beliau berkata: Ya, dari mereka dan pengikut mereka) Bihar
Al-Anwar: Jilid 52 halaman 338.
[87]
- Dari Abi Ja'far (as) dalam sebuah hadits yang panjang, beliau berkata: (Apabila
Al-Qaim (as) bangkit, dia akan mara ke Kufah, maka keluar darinya beberapa puluh
ribu jiwa dari bandar yang dipanggil Al-Batriyah, mereka mempunyai senjata, mereka
berkata kepadanya: Kembalilah dari mana kamu datang, kami tidak perlukan anak-anak
Fatimah, Lalu dia memenggal dengan pedangnya sehingga dia selesai yang terakhir
daripada mereka, dan kemudian memasuki Kufah, membunuh setiap munafik amat
tidak boleh dipercayai, dan akan merobohkan istana, dan juga membunuh pejuang
mereka sehingga mendapat keredhaan Allah Azza wa Jallla.) Bihar Al-Anwar: Jilid
52 halaman 338.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan