Ahad, 15 Jun 2014

Soalan 97: Ibadah Yahya (as) kerana takutkan api neraka

Soalan 97: Ibadah Yahya (as) kerana takutkan api neraka, seperti yang diriwayatkan dari mereka (as) Bagaimana sepatutnya beribadah yang merdeka (bebas)?

Jawapannya: Ibadah orang yang merdeka (bebas) tidak bermakna bahawa mereka tidak takut dengan api neraka Allah dan murka Allah, tidak juga meminta syurga Allah dan ganjaran Allah. Sesiapa yang beribadah kepada Allah dengan kasih sayang, rindu, syukur atau dengan puji-pujian, bagaimana tidak takut kepada Allah SWT, dia adalah seorang hamba dan pada hakikatnya mengabdi kepadaNya yang dicemari dengan kegelapan dan ketiadaan,keakuan (ego – Al-Ana) yang tidak memisahkannya dia, dan dosa yang meliputinya, dosa-dosa masa lalu kamu dan akan datang, bagaimana tidak takut kepada Allah, yang bersalah yang serba kurang?

﴿وَلَوْلا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ مَا زَكَى مِنْكُمْ مِنْ أَحَدٍ أَبَداً﴾

Sekiranya tidaklah karena kurnia Allah dan rahmat-Nya kepada kamu sekalian, niscaya tidak seorangpun dari kamu bersih (dari perbuatan-perbuatan keji dan mungkar itu) selama-lamanya, [188].
Jika hamba ini tidak bersalah dan berdosa dan seorang hamba yang ma'sum sebenarnya tidak mampu untuk mengurangkan takut dan gemetar kepada Allah, maka bagaimana pesalah mengharapkan syurga-syurga!!

Adapun anugerah Allah, syurga dan ganjarannya, maka bagaimana mengharapkan kasihNya orang yang mengasihi Allah mengasihi anugerahnya, dan mengasihi semua nikmatNya, manfaat kepadanya dari Allah, kerana dia menikmatinya, bahkan kerana ia adalah salah satu di antara anugerah kasihNya SWT, dan telah disebut di dalam hadith Qudsi yang bermaksud: (Wahai anak Imran, serulah aku karena tali sandalmu terlepas, dan memberi makan tungganganmu , dan garam tepungmu) [189].

✡✡✡✡✡

-----------------------------
[188] – Al-Nur: 21.

[189] – Bihar Al-Anwar: Jilid 90 halaman 303, tafsir Al-Razi: Jilid 1 halaman 234..

Tiada ulasan: