Jumaat, 20 Jun 2014

Soalan 79: Perkataan-perkataan yang baik dan amal yang saleh

Soalan 79: Apakah maksud ayat:

﴿إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ﴾
           
Kepada-Nya-lah naik perkataan-perkataan yang baik dan amal yang saleh dinaikkan-Nya.  [97]?
                 
Jawapan: Jaafar bin Muhammad Al-Shadiq (as):
(﴿الْكَلِمُ الطَّيِّبُ﴾
[perkataan yang baik]:.
Perkataan orang beriman iaitu
لا اله إلا الله، محمد رسول الله، علي ولي الله وخليفة رسول الله
tiada Tuhan melainkan Allah, dan Muhammad itu pesuruh Allah, Ali Waliullah dan Khalifah Rasulullah (sawas)
﴿وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ﴾:
[dan amal yang saleh]:
Beriktikad di dalam hati bahawa ini adalah hak dari Allah tidak ada keraguan dari Tuhan sekalian alam) [98].

Berkata Ali ibn Musa Al-Ridha (as):
﴿إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ﴾
[Kepada-Nya-lah naik perkataan-perkataan yang baik]
Perkataan
لا اله إلا الله، محمد رسول الله، علي ولي الله وخليفة رسول الله
tiada Tuhan melainkan Allah, dan Muhammad itu pesuruh Allah, Ali Waliullah dan Khalifah Rasulullah (sawas)
benar-benar Khalifah-KhalifahNya, Khalifah Allah),
﴿وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ﴾
[dan amal yang saleh dinaikkan-Nya]: pengetahuannya di dalam hatinya bahawa ini adalah benar, seperti yang kukatakan kepadanya dengan lisanku) [99].

Mungkin sangkaan yang bertujuan pada perkataan yang baik iaitu lafaz,
لا اله إلا الله، محمد رسول الله، علي ولي الله
tiada Tuhan melainkan Allah, dan Muhammad itu pesuruh Allah, Ali Waliullah
Ini adalah satu kesilapan, Untuk mengatakan (لا اله إلا الله - tidak ada Tuhan selain Allah) kemahuan Imam (AS) dengan seorang mukmin mengatakan dengan ilmunya - لا اله إلا الله-  tidak hanya dengan lidahnya sahaja, yang bekerja tetapi juga dengan beramal untuk bermakrifah kepada - لا اله إلا الله-, dan kerja-kerja untuk meninggikan Kalimah Allah, - لا اله إلا الله-, dan berjihad dengan jalan Kalimah - لا اله إلا الله-, dan apabila rezki Allah dengan Syahadah (Syahid) akan diberi kesaksian dengan darah mereka sesungguhnya adalah - لا اله إلا الله-. Kalimah (- لا اله إلا الله-) bermakna bahawa Kerajaan milik Allah, bukan milik manusia, dan Syariat milik Allah bukan milik manusia, dan hukum milik Allah bukan kepunyaan manusia, Allah SWT yang melantik raja, dan mengadakan had (batas) yang menetapkan syariah dan menggubal undang-undang, dan manusia mesti menerima bukan membangkang (menentang) KerajaanNya Yang Maha Suci, dengan menyelewengkan SyariatNya atau menggubal undang-undang yang bertentangan dengan undang-undangNya SWT.

Malangnya, inilah yang berlaku hari ini, manusia mengatakan kita melantik Pemerintah dengan undi (Pilihanraya). Seolah-olah mereka tidak pernah mendengar ayat :

﴿قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ﴾

Katakanlah: "Wahai Tuhan Yang memiliki kerajaan, Engkau berikan kerajaan kepada orang yang Engkau kehendaki [100],

iaitu, katakan kepada mereka, wahai Muhammad, bahawa Allah adalah pemilik kerajaan bukan kepada manusia, Dia Yang Maha Suci yang melantik Pemerintah, dan bukan manusia yang boleh membantah HukumNya SWT, kerana Dia maha mengetahui apa yang baik untuk dunia mereka dan akhirat mereka. Malangnya, mereka ingin meletakkan undang-undang mereka mengikut hawa nafsu mereka, apa yang sesuai dengan keinginan mereka pada hukum-hukum Allah diterima, dan apa yang tidak sesuai dengan hawa nafsu mereka ditolak, seolah-olah mereka tidak pernah mendengar ayat ini:

﴿ وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَئِكَ هُمُ الْكَافِرُون ﴾

Sesiapa yang tidak berhukum dengan apa yang telah diturunkan Allah, maka mereka adalah orang-orang kafir [101].

Alangkah besarnya penyesalan terhadap umat Islam pada zaman ini, orang-orang Yahudi pada zaman Thalut (as) lebih baik daripada ramai orang Islam hari ini, mereka ingin mendapatkan peruntukkan ke atas mereka seorang Raja bukan dengan pilihan mereka. Tetapi mereka berkata kepada nabi mereka untuk meminta Tuhan peruntukkan mereka seorang Raja

﴿إِذْ قَالُوا لِنَبِيٍّ لَهُمُ ابْعَثْ لَنَا مَلِكاً﴾

yaitu ketika mereka berkata kepada seorang Nabi mereka: "Angkatlah untuk kami seorang raja  [102).

Kalimah (لا إله إلا الله) adalah Kalimah Tauhid, dan sesiapa yang syirik selain Allah dalam Milik Allah maka dia musyrik dan tidak bertauhid, walaupun dia mengatakan - لا إله إلا الله -, dan untuk ini Imam-imam (as) mengatakan
- لا إله إلا الله قول محمد رسول الله، -
tidak ada tuhan melainkan Allah dan mengatakan Muhammad adalah utusan Allah, dan mengatakan Ali Waliy Allah; kerana Ali adalah Khalifah Allah SWT, dia adalah Raja yang dilantik oleh Allah SWT. Maka sesiapa yang berpaling darinya atau berpaling dari mana-mana Khalifah Allah SWT atau raja yang dilantik oleh Allah SWT, ia adalah seperti seseorang yang berpaling dari mengatakan (لا إله إلا الله), dan demikianlah Al-Ridha (as) berkata: Dengan syarat dan syarat-syaratnya, dan berkata (as) dan aku daripada syarat-syaratnya [103], iaitu terima dariKu Waliy milik Allah Khalifah milik Allah di bumiNya dan Kerajaan lantikan dari Allah SWT dia adalah syarat dari syarat-syarat Tauhid.

Adapun amalan soleh adalah ikhlas kepada Allah SWT di dalam amalan, dan (niat manusia lebih baik dari amalannya) [104], dan (setiap urusan menurut apa yang diniatkan) [105].

Maksud ayat
﴿إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ﴾
Kepada-Nya-lah naik perkataan-perkataan yang baik, iaitu:

Kepada Allah Yang Maha Suci, iaitu kepada Langit-langitNya da kerajaan (MalakutNya) dan melalui kalimat yang baik, dan ia adalah gambaran dan contoh untuk semua amalan dengan kata-kata yang baik dan mulia yang diredhai Allah. Tidak ditingggikan Kalimah-kalimah yang baik ini melainkan ia adalah amalan yang baik, iaitu, ia adalah amalan yang ikhlas semata-mata demi menghadap Allah, tidak meminta (rujuk) seorang hamba melainkan pada wajah Allah Yang Maha Suci, tetapi mereka tidak jadikan Kalimah-kalimah yang baik ini hakikat melainkan ia adalah semata-mata untuk wajah Allah, dan sesiapa yang mengatakan - لا إله إلا الله -, dan dia syirik dengan amalannya akan dilaknat oleh Kalimah ini,Maka (berapa ramai dari pembaca Quran tetapi Al-Quran melaknatnya) [106]; kerana ia membaca Al-Quran tetapi tidak mengmalkannya, malah menyelewengkannya..



✡✡✡✡✡


------------------------------
[97] – Al-Fathir 35:10.
[98] – Tafsir Al-Qumi: Jilid 2 Halaman 208, Bihar Al-Anwar: Jilid 66 Halaman 64.
[99] – Tafsir Al-Imam Al-‘Askari (as): ms 328, Bihar Al-Anwar: Jilid 67 Halaman 199.
[100] - Aali-Imran 3:26.
[101] – Al-Maidah 5:44.


Tiada ulasan: