بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan
menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Segala
puji tertentu bagi Allah Tuhan sekalian alam, Raja segala Kerajaan, yang
menetapkan perjalanan bintang-bintang, dan memanfaatkan angin dan yang
menyingsingkan pagi, dan menetapkan agama, Tuhan sekalian alam.
Segala
puji bagi Allah, yang takut padaNya gemuruh dari langit dan penghuninya, dan
bergoncang bumiNya dan bergegar bangunannya, dan bergelora lautNya dan yang
berenang di kedalamannya.
Ya
Allah selawatkanlah (sanjung pujilah) atas Muhammad, dan keluarga
Muhammad, yang bintang-bintang beredar berterusan dalam kemelut hangat yang
mengaman selamat sesiapa yang menaikinya, dan hanyut lemas tengggelamlah
sesiapa yang meninggalkannya. Akan musnah sesiapa yang mendahuluinya, dan yang
tertinggal di belakang mereka akan sesat, dan yang mematuhi mereka bertahan.
✡✡✡✡✡
Soalan
69: Apa yang di maksudkan dengan wirid doa Al-Samaat:
(وبمجدك الذي ظهر على طور سيناء فكلمت به عبدك
ورسولك موسى بن عمران (ع)، وبطلعتك في ساعير، وظهورك في جبل فاران بربوات المقدسين
وجنود الملائكة الصافين وخشوع الملائكة المسبحين)
[dan
dengan kemuliaan Mu, yang muncul di Gunung Sinai yang berkata-kata kepada
hambaMu dan RasulMu Musa bin Imran (as), dan dengan kemunculanMu di Sa3ir, dan
kezuhuranMu di Gunung Faran atau dengan beribu-ribu tentera malaikat yang suci
dan bersih dan tunduk hormat malaikat yang bertasbih]?
Jawapan:
(Sa3ir) adalah bumi ibadah dan Tauhid dan ia adalah Tanah Suci, iaitu Bait
Al-Maqdis dan di sekitarnya. Dan (Faran) tempat perlindungan istighfar dan
taubat dan ia adalah Mekah dan di sekitarnya. Nabi yang telah diutus di dalam
Sa3ir adalah Isa (as), yang diutus di Faran adalah Muhammad (sawas).
Kemuliaan
yang muncul di Gunung Sinai (Thur Sinaa’) dan telah berkata-kata dengan Allah
SWT Musa (as) adalah Ali (as), Ia adalah pintu limpahan dalam penciptaan, maka
Ali (as) berkata-kata pada Musa (as) dan Ali (as) adalah tongkat Musa (as), dan
pada hakikatnya tongkat Musa bukanlah tongkat kayu, bahkan tongkat Musa pada
hakikatnya daripada rautan di tepi laut dan ia adalah kata-kata Allah)
﴿كَلَّا إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهْدِينِ﴾
["Sekali-kali
tidak akan tersusul; sesungguhnya Tuhanku besertaku, kelak Dia akan memberi
petunjuk kepadaku".] [37]),
Ia
adalah keyakinan yang teguh di hati Musa (as), dan Kalimat Allah dan keyakinan:
Ali bin Abi Talib (as).
(وبطلعتك في ساعير)
[dan
dengan kemunculanMu di Sa3ir]:
Iaitu
kemunculan Allah di Sa3ir, dan Allah SWT muncul di Sa3ir pada Isa bin Mariam,
dan kemunculan iaitu kemunculan dan kezuhuran separa (al-juz’ei - sebahagian)
bukan sempurna (al-muktamil), Maka Isa (as) adalah Allah dalam penciptaan, akan
tetapi ia bentuk tidak lengkap. Itu adalah utusan kemunculan Allah SWT,
dan dengan ini adalah Isa menyediakan untuk diutus Muhammad (sawas); kerana
kemunculan menjelang kezuhuran.
(وظهورك في جبل فاران)
[dan
kezuhuranMu di Gunung Faran]:
Iaitu
Zuhur Allah SWT, dan dengan kezuhuran ini jua dibangkitkan Muhammad (sawas),
maka Rasul Al-A’dzam Muhammad (sawas) adalah Allah di dalam penciptaan, dan
itulah yang dikemukakan Imam (as) dalam doa diutus Muhammad (sawas) dengan
Zuhur Allah SWT. Maka Imam (as) mahu mengatakan dalam doanya bahawa Muhammad
(sawas) adalah Allah di dalam penciptaan, dan bahawa diutuskannya adalah
kezuhuran Allah. Maka sesiapa yang mengenal Muhammad (sawas) akan mengenal
Allah, dan sesiapa yang melihat Muhammad adalah melihat Allah, dan memandang
Muhammad adalah memandang Allah.
Hakikat-hakikat
ini pada hari ini mula muncul dan menunjukkan keutamaan kepada Imam al-Mahdi (as),
Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿وَالشّمْسِ وَضُحَاهَا * وَالْقَمَرِ إِذَا تَلاهَا *
وَالنَّهَارِ إِذَا جَلَّاهَا﴾
Demi
matahari dan cahayanya di pagi hari, * dan bulan apabila mengiringinya, * dan
siang apabila menampakkannya, [38],
dan
Matahari: Rasulullah Muhammad (sawas), dan Bulan: Ali bin Abi Talib (as), dan
dia yang dibaca (bacaan) dari Rasulullah, dan Al-Nahar - hari: ia adalah
Al-Qaim (as) [39], kerana dia adalah orang yang zahir,
ditajalli dan diberi keutamaan oleh Rasulullah (sawas) yang hakiki, dan
maqamnya yang agung (al-‘adzim).
Walaupun
ia pada hakikatnya wujud dalam Alam Jasmani ini bahawa matahari adalah tajalli
(menampakkan) hari dan kezuhurannya, tetapi Allah berfirman dalam surah ini:
﴿وَالنَّهَارِ إِذَا جَلَّاهَا﴾
dan
siang hari apabila menampakkannya
(iaitu
matahari), maka Imam Mahdi (as) memang benar sesungguhnya dia zuhur dan tajalli
dari Rasulullah (sawas), tetapi dia pada akhir zaman adalah yang muncul (zahir)
dan tajalli Rasul Allah (sawas) kepada manusia.
✡✡✡✡✡
----------------------
[37]
– Al-Syu3araa’ 26: 62.
[38]
– Sun 91:1-3.
[39]
– Dari Al-Harits Al-A3war Hussein bin Ali (as): (Wahai anak Rasulullah Semoga
aku jadi tebusan Tuan, Khabarkan padaku tentang kata-kata Allah dalam Kitab
Al-Mubin-Nya: (Demi matahari dan cahayanya di pagi hari)
beliau berkata: Celakalah kamu wahai Harith Muhammad itu Rasulullah, aku
berkata: (dan bulan apabila mengiringinya) katanya, Amir
Al-Mukminin Ali bin Abi Talib (as), diikuti Muhammad (sawas), katanya : aku
berkata: (dan siang hari apabila menampakkannya) beliau berkata
Itu Al-Qaim (as) dari Aali Muhammad (sawas) memenuhi bumi dengan keadilan dan
kesaksamaan) Bihar Al-Anwar: Jilid. 24, halaman 79.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan