Ahad, 22 Jun 2014

Soalan 73 :Makrifat Allah melalui pengabdian (Ubudiyah).

Makrifat Allah melalui pengabdian (Ubudiyah).
Soalan 73 :
      ﴿وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْأِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ﴾     

Dan aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdi kepada-Ku. [78], yang diterangkan dalam riwayat dari Ahl Al-Bait (as) iaitu orang-orang yang mengenal [79], apakah yang diterangkan dengan makrifat ini, dan bagaimana memenuhinya?

Jawapannya: Makrifat adalah mengenal Allah SWT, dan memenuhi makrifat ini melalui pengabdian (Ubudiyah). Dengan pengabdian merujuk kepada Al-Rububiyah, dan dengan Al-Rububiyah akan mengenal Al-Rububiyah.

Bagaimana kita mengenal api melainkan dengan kita menjadi api. Hamba tidak akan mengenal dengan Ubudiyah Al-Rububiyah (pengabdian Ketuhanan) melainkan dengan (bersama) Ketuhanan, iaitu dengan (bersama) wajah Allah SWT, maka Al-Rububiyah tidak akan dikenal melainkan dengan pengabdian (Ubudiyah)., Sesungguhnya hasil dari pengabdian (Ubudiyah) ini adalah makrifat Al-Rububiyah.
 


✡✡✡✡✡


-----------------------------------
[78] – Al-Zhariaat 51:56.
[79] - Dari-Al-Shadiq (as) berkata: (Hussein Bin Ali, (alaihima al-salam) keluar kepada para sahabatnya dan berkata: Wahai manusia, Allah mengingatkan tidak dicipta hamba-hamba melainkan untuk mengenalNya. Apabila hamba-hamba mengenalNya dan maka hamba-hambaNya akan ibadat kepadaNya yang menciptakanaya, Berkata seorang lelaki kepadanya: Wahai anak Rasulullah, semi ayah saya dan ibuku, apakah dia makrifat kepada Allah? Beliau berkata: Makrifat ahli (pemilik) setiap zaman Imam-imam mereka yang wajib mereka mematuhinya) 3ilal Al-Syrai3: Jilid 1: halaman 9.

Tiada ulasan: