Soalan
/ 45 : Apakah maksud ayat-ayat awal dalam Surah Al-Baqarah:
﴿ألم * ذلك الكتاب لا
ريب فيه هدى للمتقين * الذين يؤمنون بالغيب﴾
Alif laam miim * Kitab (Al Quran) ini tidak
ada keraguan padanya; petunjuk bagi mereka yang bertakwa,* (yaitu) mereka yang
beriman kepada yang ghaib
Jawapan:
بسم الله الرحمن الرحيم
﴿آلم
* ذَلِكَ الْكِتَابُ لا رَيْبَ فِيهِ هُدىً لِلْمُتَّقِينَ * الَّذِينَ
يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ
يُنْفِقُونَ * وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ
مِنْ قَبْلِكَ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ * أُولَئِكَ عَلَى هُدىً مِنْ
رَبِّهِمْ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ﴾
Dengan
menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Alif laam miim *
Kitab (Al Quran) ini tidak ada keraguan padanya; petunjuk bagi mereka yang
bertakwa,* (yaitu) mereka yang beriman kepada yang ghaib, yang mendirikan shalat,
dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami anugerahkan kepada mereka.* dan
yang beriman kepada apa yang diturunkan kepadamu dan kepada apa yang diturunkan
sebelum kamu, serta mereka yakin akan adanya (kehidupan) akhirat. * Mereka
itulah yang tetap mendapat petunjuk dari Tuhan mereka, dan merekalah
orang-orang yang beruntung. [87].
Nama
Allah: Adalah Kota Kesempurnaan (Madinah Al-Kamalat) yang terbit dan ditajjalikan
dari hakikat kebenaran pengenalan ZatNya Yang Maha Suci yang tidak akan
mengetahuinya melainkan Dia Yang Maha Tinggi lagi Maha Suci. Seperti Al-Rahman
dan Al-Rahim dan kedua-duanya bersatu dalam makna sebagai contoh mewakili pintu
Kota ini, dan bayangan Kota ini dalam Alam Mumkinaat) (Alam Kemungkinan) yang terbit
(bersinar) pada ZatNya dan ditajallikan pada Muhammad (sawas), Dia Yang Maha Tinggi
berfirman:
﴿وَإِنَّكَ لَعَلَى
خُلُقٍ عَظِيمٍ﴾
Dan
sesungguhnya kamu benar-benar berbudi pekerti yang agung. [Al-Qalam 68:4] [88]
kerana
dia berakhlak dengan akhlak Allah, jika tidak, tidak perlulah untuk disifatkan sebegitu
agung melainkan jika ia mewujudkan dan kelihatan dengan akhlak (yang
dikehendaki) Allah yang Maha Suci, dan dia adalah Muhammad (sawas) Kota Ilmu.
Ada
pun pintu Kotanya adalah Ali (as) dan Ia bercampur dengan daging dalam daging
dan darah di dalam darah Fatimah (as) sendiri, dan begitulah dengan Ali (as) tajalli
Al-Rehman, dan Fatimah (as) tajalli Al-Rahim, kedua-duanya bersatu sebagai
kesatuan Seperti Al-Rahman dan Al-Rahim dan sepakat kedua-duanya sebagai tidak
terpisahnya Al-Rahman dan Al-Rahim.
﴿أ
ل م﴾ Alif Lam
Mim: (Amirul Mukminin (as) berkata: Aku: ح (Ha) Al-Hawwamim,
Aku: sebahagian dari Alif Lam
Mim Aku: terjemahan ص (Shad)...
Aku: ن
والقلم (Nun dan Kalam) [89].
Huruf-huruf ini adalah nama-nama Ahl al-Bayt (as), dan (م - Mim)
adalah Mohammed, dan (ل - Lam) Ali, dan (أ - Alif)
Fatimah dan dikira bilangan huruf dan jumlahnya empat belas pada bilangan mereka
(as). Mengulangi Al-Mim (17) kali, dan Lam (13) kali, dan Alif (13)
kali.
Dan
huruf-huruf ini membentuk Al-Quran, mereka (3alaihi al-salam) adalah Al-Quran [90].
Dan dari huruf-huruf ini membentuk Al-Ism Al-A3dzam (Nama Yang Agung) seperti
yang diriwayatkan dari mereka (3alaihi al-salam) [91], ia
adalah Al-Ism Al-A3dzam (Nama Yang Agung) seperti yang diriwayatkan dari mereka
(as) juga [92], iaitu tajalli Al-Ism Al-A3dzam, dan tidak
boleh diketahui (dikenal) Al-Ism Al-A3dzam, atau dikatakan Al-Ism Al-A3dzam dalam
Alam Penciptaan (alam kemungkinan-kemungkinan).
Penulisan
yang terdiri daripada mencampurkan empat belas huruf bercahaya dengan empat belas
huruf kegelapan yang selebihnya, dan juga kewujudan makhluk yang (Al-Mumkin)
terdiri daripada yang bercampur cahayanya dengan kegelapan, atau dikatakan: tajalli
cahayanya dengan kegelapan.
Mereka
(as) juga mewakili tajalli cahaya Allah SWT dengan kegelapan, dan saya
maksudkan dengan kegelapan yang tiada sebelum diwujudkan, FirmanNya SWT:
﴿اللَّهُ نُورُ
السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ
الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ
مِنْ شَجَرَةٍ مُبَارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لا شَرْقِيَّةٍ وَلا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ
زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُورٌ عَلَى نُور ٍ﴾
Allah
cahaya langit dan bumi. Perumpamaan cahaya Allah, adalah seperti sebuah lubang
yang tak tembus, yang di dalamnya ada pelita besar. Pelita itu di dalam kaca
(dan) kaca itu seakan-akan bintang (yang bercahaya) seperti mutiara, yang
dinyalakan dengan minyak dari pohon yang berkahnya, (yaitu) pohon zaitun yang
tumbuh tidak di sebelah timur (sesuatu) dan tidak pula di sebelah barat(nya),
yang minyaknya (saja) hampir-hampir menerangi, walaupun tidak disentuh api.
Cahaya di atas cahaya (berlapis-lapis), [Al-Nur 24:35] [93].
Mereka
(as), perumpamaan cahaya Allah [94].
:﴿ذَلِكَ الْكِتَاب﴾ Inilah
Kitab
(Zhalika: adalah Ism Isyarat (kata ganti petunjuk) untuk yang jauh, di sini ia
merujuk pada huruf-huruf: (ا ل م) yang
berdekatan, Ukuran yang ada di sini bukan pada tempat, tetapi pada urusan, jadi
nama-nama yang barkah ini, iaitu Kitab Allah adalah juga urusan tinggi bertaraf
tinggi dan maqam yang tidak terjejas, bersabda (sawas) yang bermaksud: (Wahai
Ali, tiada yang mengenal Allah melainkan aku dan engkau, dan tiada yang
mengenal ku, melainkan Allah dan engkau, dan tiada yang mengenal engkau melainkan
Allah dan aku ) [95].
Al-Kitab: Adalah
Kitab Allah, kitab yang di dalamnya mengandungi ilmu dan ia adalah Muhammad (sawas)
atau Mim, ia adalah Ali atau Lam, dan juga adalah Fatimah atau Alif.
Dan
Muhammad (sawas) adalah Kitab yang paling lengkap dan Kalimah sempurna dan yang
paling utama yang dikenali sebagai Kitab Allah padanya, maka semua kewujudan
dilibatkan dalam helaian kewujudannya yang diberkati dan dituliskan di dalamnya,
iaitu kalimah-kalimah yang ditulis di dalam catatan.
Dia
adalah selawat (sanjungan) Allah atasnya di alam penciptaan Al-Alif dan Al-Ba’,
pada permulaan dan pengakhiran, yang zahir dan yang batin. Iaitu Ali dan Fatimah,
tetapi selawat Allah pada KitabNya tanpa hijab,dan selawat Allah atas kedua mereka
dihijab dengan baginda (sawas) dari Al-Zhat. Baginda adalah Kota dan kedua mereka
adalah pintu yang mendokong penciptaan, dan keluar dari keduanya, dari keduanya
dilimpahi ke atas penciptaan.
Adapun
pintu lain bagi Kota dan Kitab yang berhadapan dengan Al-Zhat Al-Ilahiyah
adalah Al-Rahman, ia adalah Pintu Besar Al-Rahmah membuka (membentang) alam
penciptaan, atau sebagaimana yang dinamakanNya Al-3alam Al-Imkaan (alam
kemungkinan-kemungkinan), dan dengan diberkatiNya penciptaan manusia, malaikat
dan jin-jin, dan dengannya diberi pengetahuan, diberi rezeki dan dengannya
ditadbir urusan-urusan, jika diurus tanpanya untuk mempergiat
penghasilan-penghasilan dan seumpamanya, Dan setelah apa yang kekal zahir atas bumi
seseorang dari penciptaan ini yang hanya mengingat dirinya yang sangat lalai mengingati
Tuhannya, FirmanNya Yang Maha Tinggi:
﴿الرَّحْمَنُ *عَلَّمَ الْقُرْآنَ * خَلَقَ الْأِنْسَانَ *
عَلَّمَهُ الْبَيَانَ﴾
(Al-Rahman)
Yang Maha Pemurah, * Yang telah mengajarkan al Quran. * Dia menciptakan
manusia. * Mengajarnya pandai berbicara.
[Al-Rahman 55:4] [96].
Dan
FirmanNya Yang Maha Tinggi
﴿وَهُمْ يَكْفُرُونَ بِالرَّحْمَنِ قُلْ هُوَ رَبِّي لا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ مَتَابِ﴾
padahal
mereka kafir kepada Tuhan Yang Maha Pemurah. Katakanlah: "Dialah Tuhanku
tidak ada Tuhan selain Dia; hanya kepada-Nya aku bertawakkal dan hanya
kepada-Nya aku bertaubat". [Al-Ra3d 13:30] [97].
Maka
Tuhan Muhammad (sawas) dan pemberi kesempurnaan adalah Al-Rahman, Al-Rahman adalah
pintu Zhat yang melimpahi dariNya kesempurnaan atas Muhammad (sawas).
FirmanNya
Yang Maha Tinggi:
﴿ادْعُوا اللَّهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمَنَ
أَيّاً مَا تَدْعُوا فَلَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى﴾
Katakanlah:
"Serulah Allah atau serulah Ar-Rahman. Dengan nama yang mana saja kamu
seru, Dia mempunyai Al-Asmaa Al-Husna (nama-nama yang terbaik) [Al-Israa’ 17:110] [98].
Khusus
bagi menyebut dua nama-nama ini; kerana limpahan keduanya, yang pertama – Allah
– menghimpun kesempurnaan zhat, dan kedua pintu Zhat.
Dan
setelah zuhur Zhat (diri manusia) dalam alam penciptaan, ia adalah Ali (as), Tidak
hairanlah beliau (as) mengatakan: (Aku penentu semesta, dan pengatur
bintang-bintang di langit-langit, dan di antara keduannya dengan izin Allah
Taala, dan atas KudratNya keupayaan dan Dan dinamakan sempena namaNya dan menari-menari
dan menentukan jam-jamnya, dan mengelilingi matahari, dan memancarkan
cahayanya, dan menjadikan laut bergelora dengan kuasa Allah dan akulah orangnya,
berkata Ibn Qudamah: Ya Amir Al-Mukminin kalaulah tuan tidak melengkapkan Kalimah
yang dikatakan untuk kami, لا اله إلا أنت Tiada
Tuhan Melainkan Engkau, berkata Amir Al-Mukminin (as): Wahai Ibn Qudamah tidak hairan
akan memusnahkan kamu dengan apa yang kamu dengar, kami para murabbi bukan
Tuhan-tuhan, kami menikahi wanita dan kami pembawa kandungan dalam rahim-rahim sebagai
bapa-bapa, Kami mempelajari apa yang telah dijadikan dan apa yang ada di langit-langit
dan apa yang ada dan bumi-bumi, dengan Ilmu Tuhan kami, maka kami para pentadbir,
kami dikhususkan untuknya, dan kami diberi pengetahuan.) [99].
Dengan
Ali mentadbir alam penciptaan (alam kemungkinan-kemungkinan), ia adalah tajalli
daripada nama Al-Rahman, ia adalah pintu yang keluar daripadanya apa yang ada pada
Kota - Muhammad (sawas) – kepada yang sama dengannya.
Dan
kekal bahawa Kitab itu akan dipanggil Al-Quran Al-Karim, Muhammad (sawas) dan
Ali (as) adalah jurucakap Al-Quran [100].dan Al-Quran
Al-Karim bukan sahaja satu lagi rupa bentuk (imej) Muhammad (sawas).
﴿لا رَيْبَ فِيه﴾
Al-Raib:
Tiada keraguan padanya: Bermakna kebimbangan diri dan rasa takut dan
tidak mententeramkannya, dan dia adalah dari keraguan yang lazim sehinggakan dia
sama-sama meraguinya sekali sekala, terutama keraguan dalam bentuk akidah, ia perlu
menahan diri dan tidak perlu bimbang dan ditenteramkan akibat dari ketakutannya.
Maksudnya
adalah: Dengan ia mencari kebenaran dan tidak meragui dengan Al-Kitab, iaitu
pada Muhammad, Ali dan Fatimah, Imam-imam dan Al-Quran. Dan sama pada Al-Kitab itu
sendiri yang tiada keraguan di dalamnya, Muhammad sama (sawas) jiwa yang
menenangkan dan meyakinkan, dan begitulah juga dengan Ali dan Fatimah dan Imam-imam
(as).
Kedua-dua
yang terlibat adalah betul, makna yang terakhir ini yang termasuk makna yang
pertama. Ia menerangkan sifat ini [101] tugas Al-Kitab ini sangat
diperlukan; untuk memberikan panduan kepada orang lain.
﴿هُدىً لِلْمُتَّقِينَ﴾
[petunjuk
bagi mereka yang bertakwa]: Oleh kerana Al-Kitab ini adalah (Muhammad
(sawas) serta imam-imam) yang memberi ketenangan dan keyakinan kepada Allah dan
Risalah yang diamanahkan melaksanakannya, dan memimpin kepada kebenaran, ia
adalah untuk panduan dan yang selainnya serta menjadi petunjuk dan ilmu yang
dengannya menunjukkan cara (jalan) itu, tetapi siapakah pihak ketiga ini?
Adakah
kerana (sawas) cahaya yang haq, yang yakin dan yang bertakwa menjadi panduan untuk
semua? Adakah kerana dia tahu untuk membetulkan semua yang menjadi panduan
kepada semua orang mukmin, fasik dan munafik...? Sudah tentu tidak, kerana yang
biasa dengann hidayah kepada kebenaran ada dua perkara:
Yang
pertama ialah ilmu petunjuk jalan (pemimpin) dan cahaya pembimbing yang
menyuluhnya, dan ini adalah Al-Mahdi (yang meminpin), Al-Hadi (penunjuk jalan) Nabi
atau Imam.
Yang
kedua adalah hakikat bahawa sifat manusia adalah berpandukan kepada cahaya yang
menyuluhnya ini, maka orang yang mencemarkan fitrah yang difitrahkan oleh Allah
kepadanya. Bagaimana mereka mendapat petunjuk? Walaupun mengikuti cahaya ini,
mereka mendekatinya tidak memberi manfaat kepada mereka pendekatan ini kerana
mereka tidak melihat, kamu akan dihukum kerana menjauhkan diri. Akan dihukum
mereka dari sini, dan dengan Kitab ini atau Rasul atau Imam panduan kepada
pemilik yang yakin, kerana yakin pakaian taqwa.
Persoalannya
di sini ialah: orang yang bertakwa pada zaman Rasulullah diutus bersama baginda?
Takwa tidak akan datang melainkan selepas iman, bahkan ia adalah pada darajat
yakin yang tinggi. Mengapa tidak dikatakan: (Huda Li Al-Muttaqin atau Li
Al-Muqinin) petunjuk bagi orang yang beriman atau orang yang yakin? Kemudian
Muhammad (sawas) dan Al-Quran petunjuk untuk semua manusia, dan dakwah Islam
secara umum, dan tidak dimaksudkan secara khusus? Kemudian bukankah boleh menjadi
pakaian takwa yang beragama Hanif, Yahudi atau Nasrani sebelum menyerah (Islam)
dengan sifat-sifatnya?
Jawapannya
untuk itu: orang yang bertakwa adalah sebahagian dari orang-orang Hanif, Yahudi
dan Nasrani pada zaman Rasulullah (sawas), ketiga-tiga agama adalah sebahagian
ahli-ahli agama yang mempunyai ciri-ciri
di mana mereka mendirikan sembahyang (solat) dan memberi sedekah kepada orang
miskin (fukaraa’), FirmanNya Yang Maha Tinggi:
﴿فَإِنَّمَا يَسَّرْنَاهُ بِلِسَانِكَ
لِتُبَشِّرَ بِهِ الْمُتَّقِينَ﴾
Maka
sesungguhnya telah Kami mudahkan (Al Quran) itu dengan bahasamu, agar kamu
dapat memberi khabar gembira dengannya kepada orang-orang yang bertakwa, [Maryam
19:97] [102].
Kemudian
ayat-ayat itu menunjukkan hal keimanan mereka dengan apa yang diturunkan sebelum
Al-Rasul, iaitu mereka adalah penganut agama-agama samawi. Kemudian ketakwaan
pada zaman Imam Mahdi (as) mereka adalah sebahagian daripada orang-orang Islam,
dan begitulah pada Aimmah (as) kepada Imam Mahdi (as). Oleh itu, dalam zaman
kita ini, sebagai contoh, iman dan bahkan juga yakin dengan Nubuwah Ahl Bait
tidak cukup untuk melayakkan manusia untuk mengikuti Imam al-Mahdi (as) dan
bersamanya di barisan pertama atau yang kedua, yakni, 313 atau (10 000) sepuluh
ribu, bahkan yang bekerja dan beramal dengan Syariat Islam, bahkan juga keikhlasan
untuk bekerja dan beramal untuk menghadap Allah yang menjadi peribadi Muslim
yang beriman dan bertakwa, dan menjadikan Imam Mahdi sebagai pembimbingnya dan
saudaranya, ayat-ayat itu menunjukkan kelompok utama dari mukminin dengan ilmu
hidayah dan Al-Kitab zaman mereka, dan bukan semua mukminin bersama Rasul.
﴿الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ
بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ *
وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ
وَبِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ﴾
mereka
yang beriman kepada yang ghaib, yang mendirikan shalat, dan menafkahkan
sebahagian rezeki yang Kami anugerahkan kepada mereka.* dan yang beriman kepada
apa yang diturunkan kepadamu dan kepada apa yang diturunkan sebelum kamu, serta
pada hari akhirat mereka yakin. [103].
Iman
adalah membenarkan, tetapi apa yang dimaksudkan dengan ghaib di
sini?
Mungkin
huraian jawapannya akan menjadi satu senarai yang panjang, tidak akan dikira
keghaiban yang sudah pasti, dengan ringkasnya saya mengatakan: sifat Alam
Malakut (Kerajaan Langit) dan Alam Aqal kedua-duannya adalah alam ghaib yang
lebih kecil, dan sifat Alam Al-Lahut- atau Al-Zhat dan Hakikat atau Al-Kunhu
(realiti) - kedua-duannya adalah alam ghaib yang lebih besar.
Alam
ghaib yang lebih kecil mungkin diperlihatkan kepada sebahagian Auliak Allah SWT,
seperti yang diperlihatkan kepada Ibrahim (as), (agar Kami perlihatkan
kepadanya kerajaan langit dan bumi), bahkan diperlihatkan bagi mereka yang
berada di jalan Allah SWT, walaupun akibatnya seperti yang diselewengkan Al-Samiri:
﴿بَصُرْتُ بِمَا لَمْ
يَبْصُرُوا بِهِ﴾
"Aku
mengetahui sesuatu yang mereka tidak mengetahuinya, [Thaha 20:96] [104],
Dan
juga seperti Bal3am bin Ba3uraa’:
﴿آتَيْنَاهُ آيَاتِنَا
فَانْسَلَخَ مِنْهَا﴾
orang
yang telah Kami berikan kepadanya ayat-ayat Kami, kemudian dia melepaskan diri
dari pada ayat-ayat itu, [Al-A3raf 7:175] [104],
Dan
diriwayatkan bahawa dia telah melihat apa yang berada di bawah Al-‘Arasy [106].
Adapun
alam ghaib yang lebih besar, dibahagikan kepada: yang ghaib Al-‘Adzim atau Al-‘Aliy
(yang Agung atau yang Tinggi) dan yang ghaib Al-A’dzam atau Al-A’laa (Yang
Teragung atau Yang Tertinggi), dan keduanya seperti tasbih solat pada rukuk dan
sujud.
Dan
(alam) ghaib Al-‘Adzim tidak diperlihatkan sesuatu darinya, kecuali kepada nabi
yang mulia, dan bagi orang yang diberi ucapan ia
adalah pada ciptaan yang besar [107], Sesungguhnya dia telah
melihat sebahagian tanda-tanda (kekuasaan) Tuhannya yang paling besar. [108].
Melalui [109] hadits
dari Imam Shadiq (as) dalam memperlihatkan hijab (tabir) terbesar kepada Al-Rasul
secara khusus. Ia adalah hijab yang tidak diperlihatkan kepada Amir Al-Mukminin
(as), dia telah mengatakan sesuatu yang bermaksud : (jika diangkat kepadaku penutup
(hijab) tidak akan bertambah pada ku keyakinan ) [110].
Adapun
alam ghaib Al-A’laa atau Al-A’dzam (Yang Tertinggi atau Yang Teragung), ia
adalah hijab-hijab untuk semua, dan yang menghijab Al-Zhat Al-Asmaa’ Al-Husna (Zhat
Nama-nama Terbaik).
Dengan
itu maka Iman di dalam mana pun alam-alam ini: Kerajaan Langit (Malakut), dan Aqal
dan Al-Zhat dan Al-Hakikat, beriman kepada yang ghaib, dan darajat iman ini dijelaskan
dengan contoh ringkas ini: Katakanlah kebakaran berlaku hanya lima kilometer
dari tempat saudara berada, saudara dapati perkhabaran dalam salah satu
daripada kaedah berikut:
1
- Disampaikan kepada saudara orang jujur lagi terpercaya khabar (berita) kebakaran
tersebut.
2
- Saudara pergi dan melihat kebakaran dengan mata saudara sendiri.
3
- Saudara pergi dan melihat kebakaran dan menghulurkan tangan saudara ke dalam
api dan membakar (mencederakan) tangan saudara.
4
- Saudara masuk ke dalam api dan terbakar sehingga saudara sendiri menjadi api.
Mungkin
seseorang dengan segera mengatakan: Dari perakuan lima puluh orang yang
terpercaya dan tidak akan berbohong pada dirinya sendiri dengan kecerdasan ilmu
(akal)nya melihat api dengan matanya sendiri, dan yang dengan dirinya sendiri oleh
kecerdasan ilmu (akal) melihat api dengan matanya sendiri dan membakar tangannya.
Tanggapan
ini; pertama kerana ilmu boleh ditolak walau pun jika saudara menyaksikan (melihat)
lima puluh yang terpercaya apabila sesungguhnya tidak ada kebakaran, dan yang
kedua boleh ditolak jika saudara mengesyaki bahawa kebakaran ini adalah sihir
dali ahli sihir yang hebat seperti ahli sihir Firaun, yang menjadikan orang
banyak itu takut dan mata yang kena sihir. Ketiga ini tetap tidak membatalkan
kewujudan kesan api di tangan saudara, dan hati menjadi tenang.
Yang
Maha Tinggi berfirman:
: ﴿أَوَلَمْ تُؤْمِنْ قَالَ بَلَى وَلَكِنْ
لِيَطْمَئِنَّ قَلْبِي﴾
"Belum
berimankah kamu?" (Ibrahim) menjawab: "Bahkan (aku telah mengimaninya),
akan tetapi supaya tenang hatiku. [Al-Baqarah 2:260] [111].
Ibrahim
(as) meminta (mencari) darajat iman seperti ini, dan Oleh itu, kemudiannya Yang
Maha Tinggi berfirman:
﴿وَكَذَلِكَ
نُرِي إِبْرَاهِيمَ مَلَكُوتَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلِيَكُونَ مِنَ
الْمُوقِنِينَ﴾
Dan
demikianlah Kami perlihatkan kepada Ibrahim Kerajaan (Malakut) di langit dan
bumi dan agar dia termasuk orang yang yakin. [Al-An3am 6:75] [112].
Keempat,
yang menyatakan bahawa dia terbakar di dalam api sehingga dia menjadi api, ini
tidak pernah tercapai (ditahkik) kecuali Muhammad (sawas) al-Insan. Baginda
sahaja yang disingkap (diperlihatkan) hijab, maka jadilah dia dekat (sejarak)
dua hujung busur panah atau lebih dekat (lagi), dan baginda menjadi (shalawat
Allah 3alaihi wa 3ala Aalihi) hijab (tabir) Al-Zhat, dan yang kasyaf padanya Al-Ghaib
Al-‘Adzim (yang ghaib agung), atau dalam erti kata lain Al-Zhat atau dikatakan:
Al-Kamalaat Al-Ilahiyah (Kesempurnaan Ketuhanan) yang disebut kepadanya dengan
Kalimah Allah.
Dalam
hadits Hisham bin Al-Hakim, daripada Abi Al-Hasan Musa (as), beliau berkata: Aku
bertanya kepadanya bahawa apakah kelebihan melakukan takbir pada iftitah (pembukaan)
dengan tujuh takbir? Dan mengapa membaca ketika rukuk
سبحان ربي العظيم وبحمده؟
[Maha
Suci Tuhanku Yang Maha Agung dan pujuan bagiNya?]
Dan
membaca ketika sujud
سبحان ربي الأعلى وبحمده؟
[Maha
Suci Tuhanku Yang Maha Tertinggi dan pujuan bagiNya?]
Beliau
berkata : (Wahai Hisham, bahawa Allah Tabaraka wa Taala menciptakan tujuh
langit dan tujuh lapis bumi dan tujuh hijab, apabila telah diperjalankan (dan
Mikraj) Nabi (sawas) maka jadilah dia dekat (sejarak) dua hujung busur panah
atau lebih dekat (lagi), diangkat hijab baginda dari hijabNya maka Rasulullah (sawas)
bertakbir, dan dijadikan kalimaat yang diucapkannya seperti yang kita baca
dalam iftitah, dan baginda telah mengangkat takbir kedua, dan baginda tidak
berhenti sehingga sampai tujuh hijab dan bertakbir tujuh takbir. Setelah baginda
berzikir (menyebut) dan baginda menggeletar melihat kebesaran Allah, Baginda
terus bertekuk rukuk dan membaca:
[سبحان ربي العظيم
وبحمده],
dan
apabila dia berdiri kembali (i3tidal) dari rukuk masih terus melihatNya dalam
kedudukan yang lebih tinggi dari kedudukan itu, lalu sujudlah baginda atas
wajahNya sambil membaca: Wahai Tuhanku
[سبحان ربي الأعلى وبحمده]
Maka
setelah tujuh kali merasa tenang padanya dari rasa takut, oleh itu ia mengambil
sebagai sunnah. [113]..
:﴿وَيُقِيمُونَ
الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ﴾
dan
mendirikan shalat, dan menginfakkan sebahagian rezeki yang Kami anugerahkan
kepada mereka.:
mendirikan
shalat iaitu bertawajjuh kepada Allah, dan rendah hati (khusyu3) dan hadir di
hati. Dan menginfakkan di sini termasuk Zakat yang diwajibkan, dan sedekah yang
mustahab (sunat). Mungkin telah dinyatakan kedua-duanya ini adalah ibadah yang
ditinggalkan yang sama pada keduanya keutamaannya, Bagi Agama Hanif berhaji dan
mengucapkan Talbiah hampir sama Talbiah umat Islam hari ini [114],
bahkan hampir-hampir dengannya, Tetapi Haji itu Kosong isinya kerana ia adalah
daripada Wilayah Auliak Allah dan hujjah pada ciptaanNya, dan orang-orang
Yahudi dan Masehi (Nasrani) berpuasa, dan Allah lebih mengetahui.
Sifat-sifat
bagi orang-orang yang bertakwa ini kesemuanya diperkirakan, pada zaman Al-Rasul
dan bagi orang Hanif yang bertakwa dalam
solahnya, bagi orang Yahudi yang bertakwa dalam solahnya. bagi orang Kristian
yang bertakwa dalam solahnya dan mungkin dengan tujuan seseorang mengatakan:
agama-agama Ini di zaman Al-Rasul telah diselewengkan aqidahnya dan terutamanya
bagi syariahnya dan cara-cara beribadah, mereka tidak melaksanakan sebagaimana
yang datang daripada Al-Rasul mereka, yang diperintahkan, kepada Ibrahim, Musa
dan Isa (as)?
Aku
katakan: Orang-orang yang bertakwa yang wujud dalam setiap agama di zaman Al-Rasul
(sawas), meskipun tidak menyeleweng, mereka mungkin menjauhi penyelewengan ini
seperti yang diriwayatkan daripada Al-Rasul (sawas) dengan kebenaran datuk baginda
Abdul Muttalib [115], Mereka tidak kurang pula orang-orang yang
berpegang dengan yang berhati-hati dengan tidak memuja patung-patung Quraisy
yang mereka ada-adakan, Tidak menafikan al-Bahirah, al-Haam dan Al-Saibah, dan
tidak mengamalkan Al-Nasi' (mengahwini bekas isteri bapa), dan tidak beriktiqad
bahawa Isa sebagai Tuhan, tidak mengharamkan apa yang telah dihalalkan Allah,
dan tidak menggantikan apa yang telah diharamkan Allah.
Dan
mereka adalah para sahabat Muhammad (sawas) yang dipuji di dalam Al-Quran dalam
akhir Surah Al-Fath [116], dan sebahagian daripada mereka yang
beriman apabila melihat Rasulullah (sawas), dan sebahagian daripada mereka yang
beriman apabila mereka mendengar ayat-ayat Al-Quran dan mengalir air mata
mereka kerana mereka tahu ia adalah kebenaran dari Tuhan mereka. Mereka ada perhubungan
dengan Tuhan mereka sebelum diutus Muhammad (sawas) tanpa meminta mukjizat atau
satu ayat, tetapi meminta kepada Tuhan mereka untuk mengenali urusan Muhammad (sawas)
maka mereka mengenalinya),
﴿الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ
الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِهِ هُمْ بِهِ يُؤْمِنُونَ * وَإِذَا يُتْلَى عَلَيْهِمْ
قَالُوا آمَنَّا بِهِ إِنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّنَا إِنَّا كُنَّا مِنْ قَبْلِهِ
مُسْلِمِينَ﴾
Orang-orang
yang telah Kami datangkan kepada mereka Al Kitab sebelumnya (Al Quran), mereka
beriman (pula) dengannya. * Dan apabila dibacakan (Al Quran itu) kepada mereka,
mereka berkata: "Kami beriman kepadanya; sesungguhnya; ia (Al Quran) itu
adalah suatu kebenaran dari Tuhan kami, sesungguhnya kami sebelumnya adalah
orang-orang yang menyerah (Islam). [Al-Qashash 28:52]
[117], mereka adalah orang-orang
yang mendapat petunjuk dari Tuhan mereka dan Tuhan mereka menambahkan Huda (petunjuk)
dengan Muhammad (sawas) dan Al-Quran.
Hari
ini musibah itu kembali kepada umat Islam seperti mana hari diutus Rasulullah (sawas),
banyak penyelewengan dalam iktiqad telah lama terjadi dalam firqah orang-orang Islam.
Penyelewengan dalam hukum-hakam [118] Sesungguhnya saya katakan
tanpa teragak-agak, bahawa ia telah memberi kesan kepada semua firqah umat
Islam, tanpa pengecualian, bahkan juga saya perkatakan bahawa ia di sisi setiap
ahli ilmu membebaskan diri dari dan memecahkan sekatan bertaqlid secara membuta
tuli, dan berpendirian ego-keakuan dan keinginan dan mengambil ilmu dari
ahlinya; iaitu dari Nabi dan keluarganya (as), tidak melebihi (mendahuui) al-Quran
dan Al-Hadits, yang diriwayatkan mereka (as), Dengan pertolongan dari Tuhannya
dan dikurniakan kuasa percakapan - yang pada hakikatnya di bawah bayangan akal [119]
dan manusia memanggilnya akal - untuk memahami makna yang dimaksudkan oleh Yang
Maha Suci dan kemahuan mereka (as), Dan memberi amaran dari al-mutasyabih - dan
kebanyakannya - semuanya adalah amaran; supaya berlindung dari gelombang
keghairahan, Keegoan (keakuan) dan Syaitan.
﴿وَالَّذِينَ
يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَبِالْآخِرَةِ
هُمْ يُوقِنُونَ﴾
dan
mereka yang beriman kepada Kitab (Al Quran) yang telah diturunkan kepadamu dan apa
yang telah diturunkan sebelummu, dan dengan akhirat mereka yakin. [120]
dan ini adalah sifat-sifat, iaitu: (beriman kepada apa yang diturunkan
sebelummu) mengesahkan bahawa orang-orang yang bertakwa yang nasib bagi mereka adalah
Muhammad (sawas) sebagai ilmu dan panduan - mereka orang-orang yang
berkelayakan dengan beriman dengannya - bukan sahaja yang beriman dengan nubuwah
sebelumnya dari agama Hanif, Yahudi dan Kristian ini, yang menyifatkan mereka
kerana mereka beriman kepada apa yang diturunkan kepada Al-Rasul; kerana untuk menghurai
mengenai hal-hal mereka kerana mereka menyaksikan Al-Kitab itu untuk memberi petunjuk
kepada mereka, maka mereka mula memahami Islam dan iman dari Al-Rasul, mereka mendapat
petunjuk dari Tuhan dan ditambahkan dengan pimpinan Muhammad (sawas).
Ia telah
membenarkan ayat-ayat awal, Jika tidak ayat-ayat hidup seperti Al-Quran, yang
merangkumi semua zaman sehingga bangkitnya Al-Saah [121],
maka pada zaman ini, sebagai contoh, beriman kepada Al-Mahdi (as) dengan Isa,
Ilyas dengan Al-Khidhir adalah Iman dengan apa yang telah diturunkan kepada
Al-Rasul, dan apa yang telah diturunkan sebelumnya, kerana Al-Mahdi (as)
bersama dengan apa yang diturunkan kepada Al-Rasul. Isa, Ilyas dan Al-Khidhir bersama
dengan apa yang diturunkan sebelumnya. Maka mereka (as) adalah ghaib di dalam
ayat sebelumnya dan apa yang telah diturunkan di dalam ayat ini.
﴿وَبِالْآخِرَةِ هُمْ
يُوقِنُونَ﴾:
Dan
dengan akhirat mereka yakin: (keyakinan sering datang dari penyaksian, Mereka
telah melihat sesuatu dengan pandangan akhirat walaupun mereka masih berada di
dunia, selepas didedahkan kepada mereka tabir - sudah tentu tabir yang dimaksudkan
Amir Al-Mukminin (as), yang tidak didedahkan melainkan hanya Rasulullah (sawas)
– Berikutan dengan mujahadah diri mereka dan ketaatan kepada Pencipta mereka, Yang
Maha Tinggi berfirman:
﴿وَكَذَلِكَ نُرِي إِبْرَاهِيمَ مَلَكُوتَ
السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِينَ﴾
Dan
demikianlah Kami perlihatkan kepada Ibrahim tanda-tanda keagungan (Kerajaan) di
langit dan bumi dan agar dia termasuk orang yang yakin. [Al-An3am 6:75] [122].
Telah
berkata Imam yang bertakwa dan yang yakin: (Dan tidak lekang Allah yang kemuliaanNya
melipatgandakan pahala, dalam semua tempoh dan masa, terutamanya semasa
peralihan pemerintahan yang (tempoh di antara kedatangan dua nabi) ada hamba
yang Allah - besarkan adalah nikmat-nikmatNya - membisikan (melalui ilham) ke
dalam fikiran dan akal mereka, dan menyinari mata hati dan telinga mereka
dengan cahaya kesedaran.yang mengingati hari-hari Allah dan yang takut dengan
maqamNya, adalah sebagai bukti pada anak-anak keledai (jenis syaithan
yang menampakkan diri kepada manusia untuk menakut-nakuti dengan mewarnai diri
yang menyesatkan manusia - pent), yang bertujuan memuji jalannya dan
memberi kabar gembira kepadanya yang masih hidup, sesiapa mengambil jalan kiri atau
kanan adalah tercela padanya dan diperingatkan dengan azab, dan juga adalah sinar
kegelapan dan membimbing kepada syak wasangka. dan mengingati dan
mengalu-alukan serta mengambil dunia sebagai ganti, maka ia tidak beramal
sebagai pedagang dan tidak berjual beli yang tidak memalingkan dia dengannya dari
hari-hari dalam hidup, dan melaungkan tegahan-tegahan semua yang diharamkan Allah
ke dalam telinga orang yang lalai, dan menyeru berbuat keadilan dan menyeru kepadanya,
dan mencegah daripada berbuat kejahatan dan mencegah darinya, seolah-olah kelihatan
pada keaiban penghuni barzakh yang tinggal lama di dalamnya, dan hakikat kiamat
pada mereka memusuhinya, maka dibukakan penutupnya bagi penduduk dunia sehingga
mereka tidak melihat apa yang dilihat orang dan tidak mendengar apa yang didengar
orang... ) [123].
Ditunjukkan
di sini bahawa sifat-sifat ini khusus untuk para mukmin, dengan risalah samawi
secara amnya, dan risalah Muhammad ( p) khususnya. Mereka tidak melihat sejarah
Islam, kecuali sebahagian kecil daripada mereka, dan Kebanyakan mereka adalah sahabat
Imam Mahdi yang terdiri daripada 313 orang, dan kemudian barisan kedua, yang
mengikuti mereka sepuluh ribu orang; ansar Imam (as).
﴿أُولَئِكَ عَلَى هُدىً
مِنْ رَبِّهِمْ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ﴾
[Mereka
itulah yang tetap mendapat petunjuk dari Tuhan mereka, dan merekalah
orang-orang yang beruntung.]
dan
panduan ini adalah sebelum perkara iman dengan risalah yang baru, kerana mereka
mendapat petunjuk dari Tuhan mereka, kerana mereka taat kepadaNya. Kerana mereka
pemilik rahsia dengan Tuhan mereka, dan bagi mereka perkara-perkara bersama
Pencipta mereka, dan kerana itu juga mereka tidak perlu mukjizat terlebih
dahulu, tetapi hanya cukup dengan melihat Al-Rasul atau mendengar sesuatu dari
Al-Quran kepada iman, kerana mereka mendapat petunjuk dari Tuhan mereka, merekalah
orang yang mengenal bahawa Muhammad (sawas) yang benar dan rasul, Dialah Allah yang mengutus Muhammad
(sawas), dan sebagai contoh kepada para sahabat
Muhammad (sawas) adalah Salman Al-Farisi adalah berasal
dari seorang
Kristian,
والحمد لله وحده.
dan
pujian bagi Allah semata-mata.
✡✡✡✡✡
------------------------
[87]
– Al-Baqarah: 1-5.
[88]
– Al-Qalam: 4.
[89]
– Al-Syiah wa Al-Raj3ah : halaman 150, Khutbah Al-Bayan.
[90]
- Ia telah terkandung di dadanya, Al-Zahraa’ (as) kitab Allah dan ayat-ayatNya,
Dan kini mereka menjadi bekas simpanan ilmuNya di langitNya dan di bumiNya, dari
Abi Abdillah Al-Shadiq (as): (Allah mencipta kita dengan sebaik-baik bentuk
rupa kita dan menjadikan mata pada hambaNya, dan lidah pertuturan pada
penciptaannya, dan tangannya yang seimbang untuk hambaNya yang amat pengasih
dan rahmah, dan wajah yang didatangkan dariNya, dan pintunya yang dipertunjukan
dariNya, dan khazanahNya di langit dan di bumiNya, kami menghasilkan
pokok-pokok dan berkembangnya buah-buahan, yang mengalirkan sungai dan
menurunkan hujan lebat dari langit dan menumbuhkan rumput-rumput di bumi, dan dengan
perhambaan Abd Allah (hamba Allah), walaupun kita bukan Abd Allah (hamba Allah)(yang
sebenar)) Al-Kafi: Jilid 1 halaman 144 bab 5.
[91]
- dari Abi Abdillah (as), beliau berkata: ( "
الم "
adalah huruf dari huruf suku kata nama Allah Yang Teragung dalam Al-Quran yang
ditulis Rasulullah (sawas) atau Imam, jika berdoa dengannya akan dikabulkan ) Ma3ani
Al-Akhbar: halaman 23.
[92]
- telah diriwayatkan dari mereka (as) bahawa mereka mempunyai nama Yang
Teragung kesemuanya, diizinkan Allah dengannya untuk seseorang dari ciptaanNya apa
yang dikhususi Allah sendiri, dari Abi Ja'far (as) berkata: (bahawa nama
Allah Yang Teragung kepada tujuh puluh tiga huruf-huruf, tetapi ia adalah
apabila disifatkan termasuk satu huruf dari sebutannya maka Allah
menenggelamkannya ke dalam bumi, di antaranya membawa istana Balqis dengan
tangannya dan kemudian kembali semula ke bumi (tempat)nya itu dengan lebih
cepat daripada sekelip mata, dan kami mempunyai nama Yang Teragung tujuh puluh
dua huruf-huruf, satu huruf di sisi Allah Taala diambil kira dengannya dalam ilmu
ghaib di sisiNya, ولا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم dan
tiada daya dan upaya melainkan dengan Allah SWT ) Al-Kafi: Jilid 1 halaman 339 bab
1.
[93]
– Al-Nur: 35.
[94]
– Dari Abi Khalid Al-Kabili berkata : Saya bertanya kepada Aba Ja'far (as) mengenai
firman Allah SWT, "dan mereka beriman kepada Allah dan Rasul-Nya dan
cahaya yang diturunkan kepada kami," katanya : (Wahai Aba Khalid cahaya demi
Allah, adalah para imam daripada keluarga Muhammad (sawas) sehingga hari kiamat,
dan mereka demi Allah, cahaya Allah yang diturunkan, dan mereka dan demi Allah adalah
cahaya, Allah di langit dan di bumi, dan demi Allah, wahai Aba Khalid, bagi Nur
Al-Imam dalam hati orang-orang Mukmin cahaya-cahaya (Anwar) dari matahari yang
menerangi pada siang hari, dan mereka demi Allah cahaya yang menyinari hati orang-orang
Mukmin, dan Allah Azza wa Jalla menghijab cahaya mereka dari sesiapa yang
dikehendakiNya maka tesesatlah hati mereka, demi Allah, wahai Aba Khalid tidak mengasihi
hamba dan tidak juga berpaling kepada kami sehingga Allah membersihkan hatinya,
dan Allah tidak membersihkan hati hamba sehingga menyerah kepada kami dan
menjadi selamat kepada kami, Jika Allah menjadi selamat kepada kami
diselamatkanNya dari hisab yang teruk dan selamatkan kita dari kengerian hari kiamat
yang besar) Al-Kafi: Jilid 1 halaman 194 bab 1. Ketika cahayaNya Yang Maha Suci
menyinari diriNya adalah mereka (as), seperti cahayaNya; bersinar keranaNya
hampir-hampir menerangi dengan Allah tidaklah dengan sendirinya (minyak hampir
bercahaya ).
[95]
– Mukhtashar Bashair Al-Darajat: halaman 125.
[96]
– Al-Rahman: 1-4.
[97]
– Al- Ra3du: 30.
[98]
– Al-Israa’ : 110.
[99]
– Al-Khuthbah Al-Tathannajiyah, Ilzam Al-Nashib: halaman 214.
[100]
– Berkata Amir Al-Mukminin (as) sebelum Peristiwa Tahkim pada Perang Shiffin: (Aku
Quran yang bercakap) Yanabai3 Al-Mawaddah 1: 214 bab 20. Dia (as) juga Berkata: (Al-Quran itu senyap, dan Aku
Quran yang bercakap) Al-Kasyaf: Jilid 1 halaman 9-10.
[101]
- iaitu, hakikat bahawa Al-Kitab itu tiada keraguan di dalamnya.
[102]
- Maryam: 97.
[103]
– Al-Baqarah : 3-4.
[104]
- Thaha: 96.
[105]
– Al-A3raf: 175.
[106]
– Dari Abi Al-Hassan
Al-Ridha (as): (Bahawa telah diberikan kepada Bal3am bin Ba3uraa’ nama Yang
Teragung dan dia telah berdoa dengannya dimustajab doanya, dia cenderung kepada
Firaun, ketika ia pergi kepada Firaun untuk mencari Musa (as) dan para
sahabatnya, Firaun berkata kepada Bal3am : Berdoalah kepada Allah atas Musa dan
sahabatnya, supaya menjauhkan dia dari kami,” maka dia menunggang keldainya untuk pergi mencari Musa (as), tetapi
keldainya mendiamkan dirinya (tidak mahu bergerak), lalu dia mula memukulnya,
maka Allah Azza wa Jalla menjadikan keldainya bercakap, maka dia berkata:
Celakalah kamu, mengapa kamu memukulku, adakah kamu mahu aku pergi bersama mu
untuk berdoa ke atas nabi Allah Musa (as), dan orang-orang yang beriman? Tetapi
dia terus memukul sehingga (keldainya) terbunuh, dan dan dilucutkan Nama (Yang Teragung)
itu dari lidahnya... ", dan Dia SWT berfirman
فَانسَلَخَ
مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطَانُ فَكَانَ مِنَ الْغَاوِينَ * وَلَوْ شِئْنَا
لَرَفَعْنَاهُ بِهَا وَلَـكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الأَرْضِ وَاتَّبَعَ هَوَاهُ
فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِن تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ
يَلْهَث
kemudian dia
melepaskan diri dari pada ayat-ayat itu, lalu dia diikuti oleh syaitan (sampai
dia tergoda), maka jadilah dia termasuk orang-orang yang sesat... Dan kalau
Kami menghendaki, sesungguhnya Kami tinggikan (derajat)nya dengan ayat-ayat
itu, tetapi dia cenderung kepada dunia dan menurutkan hawa nafsunya yang
rendah, maka perumpamaannya seperti anjing jika kamu menghalaunya dijulurkannya
lidahnya dan jika kamu membiarkannya dia menjulurkan lidahnya (juga). Ia
seperti Allah telah memukulnya...) Tafsir Al-Qumi : Jilid 1 halaman 248.
[107]
– Isyarat firman Allah: (وَإِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِيمٍ)[Dan sesungguhnya kamu benar-benar berbudi pekerti yang agung.]
Al-Qalam 68: 4.
[108
] - rujukan kepada ayat: (لَقَدْ رَأَى مِنْ آيَاتِ رَبِّهِ الْكُبْرَى) [Sesungguhnya dia telah melihat sebahagian tanda-tanda
(kekuasaan) Tuhannya yang paling besar.] Al-Najm 53:18.
[109]
- di bawah soalan No (28 ) Bahagian ini.
[110]
– Al-Manaqib oleh Ibn Syahr Asyub: Jilid 1 halaman 317.
[111]
– Al-Baqarah 2: 260.
[112]
- Al-An3am 6: 75.
[113]
– 3ilal Al-Syarai3: Jilid 2 halaman 332.
[114]
- Zhikr Al-Syed (as) selepas talbiyaat dalam Kitab (إضاءات من دعوات المرسلين) sila lihat Bahagian III,.
[115]
– Dari Ali bin Abi Talib (as), dari Al-Nabi (sawas), bersabda di dalam
wasiatnya kepadanya (Ya Ali lima Sunan (sunnah) Abdul Muthallib di zaman jahiliyah
dilaksanakan semula oleh Allah dalam Islam: wanita yang dikahwini bapa-bapa diharamkan
kepada anak-anaknya, diturunkan Allah Azza wa Jalla: (ولا تنكحوا ما نكح آباؤكم من النساء) [Dan janganlah kamu kawini wanita-wanita yang telah dikawini
oleh ayahmu], dan mendapati harta, dan diadakan Harat (Kanz) pada Al-Khumus dan
diturunkan Allah Azza wa Jalla ayat: (واعلموا أنما غنمتم من شيء فأن لله خمسه) [Ketahuilah, sesungguhnya apa saja yang dapat kamu peroleh
sebagai rampasan perang, maka sesungguhnya seperlima untuk Allah], dan menggali
Zamzam dipanggil Pemberi minuman Haji diturunkan Allah Azza wa Jalla ayat: (أجعلتم سقاية الحاج
وعمارة المسجد الحرام كمن آمن بالله واليوم الآخر) [Apakah (orang-orang) yang memberi minuman orang-orang yang
mengerjakan haji dan mengurus Masjid Al-Haram kamu samakan dengan orang-orang
yang beriman kepada Allah dan hari kemudian], Sunnah menyembelih seratus ekor unta
diteruskan Allah Azza wa Jalla dalam Islam, Tidak ditentukan bilangan tawaf di
sisi Quraisy maka sunnah Abdul Muthallib untuk mereka tujuh pusingan tawaf ini diteruskan
Allah Azza wa Jalla dalam Islam. Wahai Ali Abdul Muthallib yang tidak bersumpah
dengan anak panah, mahupun menyembah berhala, dan tidak juga memakan
persembahan pada peringatan (karut-tahyul), dan berkata : Aku pada agama bapaku
Ibrahim (as) ) Al-Khishal: Jilid 1 halaman 150.
[116
] – Allah berfirman: (Muhammad itu adalah utusan Allah dan orang-orang yang
bersama dengan dia adalah keras terhadap orang-orang kafir, tetapi berkasih
sayang sesama mereka. Kamu lihat mereka ruku' dan sujud mencari karunia Allah
dan keridhaan-Nya, tanda-tanda mereka tampak pada muka mereka dari bekas sujud.
Demikianlah sifat-sifat mereka dalam Taurat dan sifat-sifat mereka dalam Injil,
yaitu seperti tanaman yang mengeluarkan tunasnya maka tunas itu menjadikan
tanaman itu kuat lalu menjadi besarlah dia dan tegak lurus di atas pokoknya;
tanaman itu menyenangkan hati penanam-penanamnya karena Allah hendak
menjengkelkan hati orang-orang kafir (dengan kekuatan orang-orang mukmin).
Allah menjanjikan kepada orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal yang
saleh di antara mereka ampunan dan pahala yang besar.) [Al-Fat7 48:29].
[117]
– Al-Qashash: 52-53.
[118]
- Fashal Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) sebahagian perkataan dalam perkara ini
dalam Kitab (Al-3ijl - Anak Lembu) sebahagiannya, sila lihat.
[119]
- sebagai iktibar bahawa Akal sempurna hanyalah pada Al-Ma’shum sahaja, dan pada
yang lain hanyalah bayangan penciptaan, dan dengan itu mereka berhajat kepada
Hujjaj Al-Ma’shumin untuk bimbingan dan keselamatan, dan ini adalah apa yang diriwayatkan
dalam banyak riwayat.
[120]
– Al-Baqarah: 4.
[121]
- Dari Abdul Rahim Al-Qashir berkata : Pada suatu hari aku berada di sisi Abi
Ja'far (as) berkata: Wahai Abdul Rahim, aku berkata: Ya Tuan, beliau berkata, Allah
berfirman (إنما
أنت منذر ولكل قوم هاد) [Sesungguhnya kamu hanyalah seorang pemberi peringatan; dan
bagi tiap-tiap kaum ada orang yang memberi petunjuk.] ketika Rasulullah (sawas)
bersabda: aku adalah pemberi peringatan dan Ali pemberi petunjuk (al-Hadi),
dari siapakah pemberi petunjuk hari ini? Beliau berkata: Lama aku membisu dan
kemudian aku angkat kepalaku, aku berkata, Semoga aku menjadi tebusan tuan,
pada kamu para pewaris seorang demi seorang sehingga berakhir dari tuan, Semoga
aku menjadi tebusan tuan - tuan adalah pemberi petunjuk (al-Hadi), beliau
berkata: Benar kamu wahai Abdul Rahim, Bahawa Al-Quran hidup tidak mati, dan ayat-ayatnya
hidup tidak mati, kalau ayat apabila diturunkan pada sesuatu kaum yang mati dan
ayat yang mati maka matilah Al-Quran ) Bihar Al-Anwar: Jilid 35 halaman 403.
[122]
- Al-Baqarah: 75.
[123]
- Nahj Al-Balaghah: Jilid 2 halaman 212.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan