Ahad, 1 Jun 2014

Soalan 59: dan Soalan 60: Syirik dan Syirik Khafi

Soalan 59: Disoal kepada Al-Syed Al-Syahid Al-Sa3id Muhammad Al-Sadr (salam Allah 3alaih) bahawa mengenal syirik dengan apa sahaja keilmuan dan kejahilan, beliau berkata: (semua yang tidak berkelip mata mu padanya adalah syirik.). Kata penyoal dia tidak mengetahui ilmu lebih utama dari kejahilan, beliau berkata: Al-Syed (segala-gala yang berkaitan dalam hati kamu adalah syirik walaupun pada Muhammad Al-Sadr), Adakah apabila ia berkaitan sesuatu di dalam hati manusia adalah syirik?

Jawapan: Ini adalah benar apabila manusia mengaitkan dengan sesuatu disamakan dengan Allah dia adalah musyirik, melainkan apabila kaitannya ini adalah diarahkan berkaitan (tumpuan) kepada Allah SWT, iaitu sesungguhnya ia cinta (kasih) kepada Allah, untuk patuh kepada perintah Allah dengan mengasihi Ahl Bait Al-Nubuwah atas mereka selawat Tuhanku.


✡✡✡✡✡


Soalan 60: dalam doa malam Jumaat:
(واسكن قلبي خوفك، واقطعه عمن سواك حتى لا أرجو ولا أخاف إلا إياك)
(tinggal diam hati ku takut padaMu, dan Aku akan memotong sesiapa yang menyamakan Engkau sehingga tidak kembali dan tidak takut, melainkan kepada Engaku) [161]. Al-Syed Al-Syahid Muhammad Al-Sadr (rahimah Allah) berkata: (Takut kepada selain Allah adalah satu syirik yang tersembunyi (al-khafi)). Bolehkah seseorang itu takut haiwan berbahaya seperti kala jengking dan singa, dan adakah ketakutan ini adalah satu syirik yang tersembunyi?

Jawapannya: takut kepada selain Allah SWT tidak menghimpunkan dengan Tauhid yang pasti, adalah satu syirik yang tersembunyi seperti firmanNya:
﴿وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَهُمْ مُشْرِكُونَ﴾
Dan sebahagian besar dari mereka tidak beriman kepada Allah, melainkan dalam keadaan mempersekutukan Allah.. [Yusuf 12:106] [162].

Tetapi seorang mukmim yang bertauhid boleh takut pada kala jengking dan singa jika ia adalah cara menghindari atau dari dilihat keduanya atau dilihat sebarang ancaman haiwan untuk menghindari bahaya, bukanlah dengan takutnya itu terjadi syirik yang tersembunyi, dan ini pada hakikatnya  dia takut dengan ancaman bahaya haiwan dengan kehendak Allah dan limpah kurnia dan kuasa Allah dan berlindung denganNya; kerana secara ringkasnya dengan Allah SWT, dan sepatutnya diberi hukuman di dunia ini dan juga kehidupan selepas kematian (akhirat)..

Jika takut dalam bentuk ini adalah terpuji; kerana takut azab Allah SWT di dunia, tetapi orang yang tidak takut dan menyangka bahawa haiwan ini tidak berkuasa atasnya tidak menjejaskan kemuliaannya pada Allah dan pada keutamaanNya atau agamaNya atau ciptaanNya atau pada hambaNya adalah seorang musyrik, dan mengabi pada dirinya dan mengaguminya: (Jika seseorang ketinggalan solat malam dan terjaga pada waktu subuh dan dia menyalahkan dirinya kerana kegagalnya itu, maka diberikan balasannya yang paling besar dari Allah daripada jika beliau solat malam), ini diriwayatkan dari mereka (as).



✡✡✡✡✡

-------------------------------
[161] - Ibid,(Bihar Al-Anwar: Jilid 24, Halaman 78).
[162] – Yusuf 12:106.

Tiada ulasan: