Soalan
59: Disoal kepada Al-Syed Al-Syahid Al-Sa3id Muhammad Al-Sadr (salam Allah
3alaih) bahawa mengenal syirik dengan apa sahaja keilmuan dan kejahilan, beliau
berkata: (semua yang tidak berkelip mata mu padanya adalah syirik.). Kata
penyoal dia tidak mengetahui ilmu lebih utama dari kejahilan, beliau berkata: Al-Syed
(segala-gala yang berkaitan dalam hati kamu adalah syirik walaupun pada Muhammad
Al-Sadr), Adakah apabila ia berkaitan sesuatu di dalam hati manusia adalah syirik?
Jawapan:
Ini adalah benar apabila manusia mengaitkan dengan sesuatu disamakan dengan
Allah dia adalah musyirik, melainkan apabila kaitannya ini adalah diarahkan berkaitan
(tumpuan) kepada Allah SWT, iaitu sesungguhnya ia cinta (kasih) kepada Allah, untuk
patuh kepada perintah Allah dengan mengasihi Ahl Bait Al-Nubuwah atas mereka
selawat Tuhanku.
✡✡✡✡✡
Soalan
60: dalam doa malam Jumaat:
(واسكن
قلبي خوفك، واقطعه عمن سواك حتى لا أرجو ولا أخاف إلا إياك)
(tinggal
diam hati ku takut padaMu, dan Aku akan memotong sesiapa yang menyamakan Engkau
sehingga tidak kembali dan tidak takut, melainkan kepada Engaku) [161].
Al-Syed Al-Syahid Muhammad Al-Sadr (rahimah Allah) berkata: (Takut kepada
selain Allah adalah satu syirik yang tersembunyi (al-khafi)). Bolehkah
seseorang itu takut haiwan berbahaya seperti kala jengking dan singa, dan adakah
ketakutan ini adalah satu syirik yang tersembunyi?
Jawapannya:
takut kepada selain Allah SWT tidak menghimpunkan dengan Tauhid yang pasti, adalah
satu syirik yang tersembunyi seperti firmanNya:
﴿وَمَا
يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَهُمْ مُشْرِكُونَ﴾
Dan
sebahagian besar dari mereka tidak beriman kepada Allah, melainkan dalam
keadaan mempersekutukan Allah.. [Yusuf 12:106] [162].
Tetapi
seorang mukmim yang bertauhid boleh takut pada kala jengking dan singa jika ia adalah
cara menghindari atau dari dilihat keduanya atau dilihat sebarang ancaman
haiwan untuk menghindari bahaya, bukanlah dengan takutnya itu terjadi syirik yang
tersembunyi, dan ini pada hakikatnya dia
takut dengan ancaman bahaya haiwan dengan kehendak Allah dan limpah kurnia dan
kuasa Allah dan berlindung denganNya; kerana secara ringkasnya dengan Allah
SWT, dan sepatutnya diberi hukuman di dunia ini dan juga kehidupan selepas
kematian (akhirat)..
Jika
takut dalam bentuk ini adalah terpuji; kerana takut azab Allah SWT di dunia,
tetapi orang yang tidak takut dan menyangka bahawa haiwan ini tidak berkuasa
atasnya tidak menjejaskan kemuliaannya pada Allah dan pada keutamaanNya atau
agamaNya atau ciptaanNya atau pada hambaNya adalah seorang musyrik, dan mengabi
pada dirinya dan mengaguminya: (Jika seseorang ketinggalan solat malam dan
terjaga pada waktu subuh dan dia menyalahkan dirinya kerana kegagalnya itu,
maka diberikan balasannya yang paling besar dari Allah daripada jika beliau
solat malam), ini diriwayatkan dari mereka (as).
✡✡✡✡✡
-------------------------------
[161]
- Ibid,(Bihar Al-Anwar: Jilid 24, Halaman 78).
[162]
– Yusuf 12:106.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan