Hakekat Alam
Al-Zarr Dan Keterangan Daripada Al-Quran, Sunnah Dan Akal
Apakah Alam
Al-Zarr
Istilah ini kerap
digunakan, terutama oleh para penceramah dan para pentafsir Al-Quran, untuk
menentukan dan menunjukkan kesahihan pendapar mereka bahawa manusia hidup di alam-alam
menunggu atau terdapat peringkat halaman kewujudannya dalam alam-alam ini (Alam
Al-Zarr) yang mengira masalah pebincangan antara meremehkan atau menerima
dengan diselaraskan pada penulis awal atau antara mengkritik pendapatnya atas
kekeliruannya atau mengenepikan pendapat yang dibinanya iru..
Kalimah Alam
Al-Zarr tidak disebut dalam kata-kata para Imam (as) dengan nama ini, tetapi
yang disebut dalam hadits -hadits mereka perkataan Al-Zarr sahaja, Dan
mungkin tidak dijelaskan sebagai hakikat, tetapi hanya diajukan sebagai kiasan
seperti yang akan dibuktikan nanti, Insya-Allah,.
Penamaan Alam
Al-Zarr datang dari para pentafsir dan para penceramah melalui hadits -hadits
Ahli Al-Bait dan ia juga dikenali sebagai Alam Al-Alast atau Alam Al-Roh
untuk menentukan kewujudan roh-roh sebelum jasad-jasad dan dimulai dengan banyaknya
peringkat-peringkat dalam pemeringkatan Roh dari segi kemasukan ilmu dan iman, dan
juga mengambil perjanjian, dan penolakanknya dan perkara-perkara lain.
Ini bermakna secara
ringkasnya Alam Al-Zarr adalah (Alam kehidupan manusia yang telah dilaluinya
ketika dia masih roh tanpa jasad untuk mengekang manfaat dan kepentingan yang
tidak disedari apa yang ada dalam fikiran dangkalnya).
Tetapi kalimahnya
di sini dari segi menamakan dengan nama Alam Al-Zarr. Adakah ianya benar-benar penciptaan,
atau ia disamakan dengan kiasan.
Faktor-faktor yang
membantu untuk menolak ilmu ini dan manusia tidak beriman dengannya sehalus
zarrah. Bagaimana mencari Tuhan dengan akal dan bagaimana mengakui Allah pada
Al-Rububiyah dan memelihara Perjanjian atau mengucapkannya, semua ini
bergantung kepada pengetahuan manusia dalam apa jua bentuk atau hakikatnya, yang
jelas bahawa manusia di Alam Al-Zarr tidaklah dalam ukuran Al-Zarrah (atom) kerana
ia perlukan semua perkara-perkara ini tetapi kiasannya bagi mereka untuk sebahagian besar daripada mereka di
Al-Zarr dan tidaklah seperti yang dibayangkan atau mendakwa ianya dengan ukuran
Al-Zarrah, ini tidak
boleh diterima, kerana dunia di mana mereka tinggal jauh dari kebendaan iaitu
ia adalah alam rohani di mana tiada kebendaan dan Al-Zarrah (atom) yang bertaraf
kebendaan kerana ia hanyalah kiasan, dan bukan pada hakikat seperti Al-Zarr
kerana adalah ditolak tafsiran Alam Al-Zarr yang berdasar pandangan kebendaan.
Dan bagi
pertanyaan bagaimana Allah meletakkan fikiran pada mereka? Bagaimana mengumpul mereka
sedangkan mereka ramai? Kemudian persoalan bagaimana untuk bercakap dalam keadaan
mereka dan kewujudan fikiran mereka?
Semua ini salah
kerana mereka hidup dalam Alam Roh, dan sebagai Roh yang hanya Allah mengetahuinya
kita tidak boleh pergi sejauh itu hingga ke pangkal perkara, dan selama perkara
ini sesuatu yang mungkin dan tidak mustahil, maka kita percaya padanya dan
tidak menolaknya, dan ini adalah apa yang kita tidak tahu tetapi ia tidak
bertentangan dengan iman kita iaitu kita percaya dengan Roh, tetapi kita tidak
tahu susunannya dan asal-usulnya, Maka dalil-dalil yang lebih kuat adalah dalil
Al-Quran dan akan dicari sebagai permulaan untuk peringkat pembuktian.
Dalil Al-Quran:
Terdapat banyak
ayat-ayat yang menunjukkan Alam Al-Zarr dan ia disebut dalam Al-Quran:
Pertama: Ayat yang menjadi dalil Alam ini dengan
petunjuk yang jelas dan semua orang telah mengesahkan dan menunjukkan Alam ini.
Ia adalah Ayat Al-Mitsaq (Ayat Persetiaan), iaitu:
﴿وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِن بَنِي آدَمَ مِن
ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ أَلَسْتُ
بِرَبِّكُمْ قَالُوا بَلَىٰ شَهِدْنَا أَن تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَـٰذَا غَافِلِينَ﴾
{Dan (ingatlah), ketika Tuhanmu mengeluarkan
keturunan anak-anak Adam dari sulbi mereka dan Allah mengambil kesaksian
terhadap jiwa mereka (seraya berfirman): "Bukankah Aku ini Tuhanmu?"
Mereka menjawab: "Betul (Engkau Tuhan kami), kami menjadi saksi".
Agar di hari kiamat kamu tidak mengatakan: "Sesungguhnya kami adalah
orang-orang yang lengah terhadap perkara ini."} [Al-A3raaf 7:172]
Bahawa ayat ini
adalah salah satu daripada ayat-ayat yang jelas petunjuknya dan akan kami jelaskan
perenggan tertentu yang banyak kalimah di dalamnya, dan kalau kita lihat pada
zahirnya kita akan dapati kewujudan roh-roh sebelum penciptaan jasad-jasad yang
mengambil Persetiaan Ilahi dari manusia seluruhnya.
Ayat kedua: FirmanNya
SWT:
﴿وَعَلَّمَ
آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلَائِكَةِ فَقَالَ
أَنبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هَـٰؤُلَاءِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ﴾
{Dan Dia mengajarkan kepada Adam nama-nama (benda-benda) seluruhnya,
kemudian mengemukakannya kepada para Malaikat lalu berfirman: "Khabarkanlah
kepada-Ku nama-nama semuanya ini jika kamu semamangnya yang benar!" } [Al-Baqarah
2:31]
Dalam ayat ini
menunjukkan bahawa Allah menciptakan roh-roh sebelum jasad-jasad dan bagi semua
roh namanya ditentukan padanya, kerana perbicaraan ini berlaku dengan para
malaikat dan Adam berada di Syurga, bukannya di bumi, dan kita tahu bahawa
penciptaan manusia pertama di bumi adalah Adam yang dinyatakan Al-Quran bahawa
belum pernah terjadi sebelumnya disebut pada penciptaan,pada FirmanNya SWT:
أَنْبِئُونِي
بِأَسْمَاءِ هَؤُلَاءِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ
{Khabarkanlah kepada-Ku nama-nama semuanya ini
jika kamu semamangnya yang benar!}.
Jika saudara katakan
ia adalah nama semua kewujudan dan tidak tidak kepada roh-roh, kami berkata bahawa pengkhususan ini adalah batil
(salah), kerana penggunaan Isim Isyarah (kata nama petunjuk) هؤلاء mereka ini yang digunakan untuk akal-akal, yang menunjukkan bahawa adalah akal
manusia sebelum penciptaan jasad, Dia SWT berfirman:
﴿وَلَقَدْ خَلَقْنَاكُمْ ثُمَّ
صَوَّرْنَاكُمْ ثُمَّ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا
إِلَّا إِبْلِيسَ لَمْ يَكُن مِّنَ السَّاجِدِينَ﴾
{Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu, lalu Kami bentuk tubuhmu,
kemudian Kami katakan kepada para malaikat: "Bersujudlah kamu kepada
Adam", maka merekapun bersujud kecuali iblis. Dia tidak termasuk mereka
yang bersujud.} [Al-A3raaf 7:11] .
Allah Jalla
Jalalah menunjukkan bahawa penciptaan manusia secara berperingkat-peringkat
antara peringkat ini ada peringkat Alam Al-Zarr kerana digunakan kata ganti
jamak di dalam ayat,
خَلَقْنَاكُمْ
ثُمَّ صَوَّرْنَاكُمْ ثُمَّ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ
{Kami telah
menciptakan kamu, lalu Kami bentuk tubuhmu, kemudian Kami katakan kepada para
malaikat }
bermakna bahawa
kami telah menciptakan kamu semua dalam Alam Al-Zarr di mana kamu roh-roh, kemudian
Kami berfirman kepada para malaikat sujudlah kepada Adam dengan perkataan (kemudian)
mengikut tertib, ia bermaksud bahawa martabat penciptaan mendahului martabat pembentukan manakala penciptaan dan pembentukan
mendahului sujud kepada Adam.
Ayat ketiga: FirmanNya
SWT
﴿…فَمَا كَانُوا لِيُؤْمِنُوا بِمَا كَذَّبُوا بِهِ مِن قَبْلُ كَذَٰلِكَ نَطْبَعُ عَلَىٰ قُلُوبِ الْمُعْتَدِينَ﴾
tetapi mereka tidak hendak beriman karena mereka dahulu telah (biasa)
mendustakannya. Demikianlah Kami mengunci mati hati orang-orang yang melampaui
batas.} [Yunus 10:74]
Di mana seperti
yang dinyatakan dalam tafsir Al- Qummiy dari Abi Amir bin Miskan dari Abi Abdillah
(as) pada firmanNya SWT: {Dan (ingatlah), ketika Tuhanmu mengeluarkan
keturunan anak-anak Adam dari sulbi mereka dan Allah mengambil kesaksian...}
dan ayat (Maksud saya ini kemudian meneguhkan Makrifah dan mereka lupa
kedudukan dan akan diingatkanNya kalau tidak, tidak akan mengetahui mengenai
Penciptanya dan Yang memberi rezki padanya. Sebahagian daripada mereka mengakui
dengan lidahnya dalam Alam Al-Zarr tetapi tidak beriman di dalam hatinya, Allah
berfirman: {...tetapi mereka tidak hendak beriman karena mereka dahulu telah
(biasa) mendustakannya.})
Dan Imam Al-Shadiq
(as) mengesahkan bahawa yang mendustakan ketika berada di Alam Al-Zarr
.
Ayat Keempat: Dia SWT
berfirman:
هَذَا نَذِيرٌ مِنَ النُّذُرِ الْأُولَى
{Ini (Muhammad) adalah seorang pemberi
peringatan di antara pemberi-pemberi peringatan yang awal. } [Al-Najm 53:56]
Diriwayat dari
Al-Qummi berkata kepada kami Ali Bin Al-Hussein dari Ahmad bin Abi Abdillah
dari Muhammad bin Ali dari Ali bin Asbath bin Ali bin Muammar dari ayahnya
berkata, saya bertanya kepada Aba Abdillah (as) mengenai FirmanNya SWT:
هَذَا
نَذِيرٌ مِنَ النُّذُرِ الْأُولَى
{ Ini (Muhammad)
adalah seorang pemberi peringatan di antara pemberi-pemberi peringatan yang awal.}
berkata: (Bahawa Allah
TWT Sejak penciptaan Zarr (roh) di Al-Zarr Awwal mereka membina barisan dan
Allah mengutus Muhammad maka berimanlah sebahagian kaum dan sebahagian kaum menafikan,
Maka Allah berfirman::
هَذَا نَذِيرٌ مِنَ النُّذُرِ الْأُولَى
{ Ini (Muhammad)
adalah seorang pemberi peringatan di antara pemberi-pemberi peringatan yang awal.}
Ia bermakna
Mohammad (S) telah menyeru mereka kepada
Allah AWJ di Al-Zarr awal (pertama)).
Pada ayat kedua
Surah Al-Taghabun
هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ
فَمِنْكُمْ كَافِرٌ وَمِنْكُمْ مُؤْمِنٌ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ
{Dialah yang menciptakan kamu maka di antara kamu ada yang kafir dan di
antaramu ada yang mukmin. Dan Allah Maha Melihat apa yang kamu kerjakan.} [64:2]
seperti yang diriwayatkan
dari Imam Al-Shadiq (as) telah ditanya mengenai ayat ini, beliau berkata: (Mengenali
Allah dengan mereka beriman dengan Wilayah kami dan mereka kufur dengan mereka
meninggalkan Al-Mitsaq yang yang mereka ambil dalam sulbi Adam dan mereka
adalah Zarr dan Allah Maha Melihat apa yang kamu lakukan)
Al-Sunnah Yang
Mulia:
Apa yang datang dari
jalan Al-Sunnah Yang Mulia (hadits-hadits) tidak mungkin dibawa di sini, kerana
sebilangan besar riwayat disebut secara umum dan khusus. Kami menyebut sebilangan
kecil darinya yang terdapat di dalamnya yang mana akan menjadi dalil sebagai
yang seterusnya akan menjadi kesimpulan untuk saya kerana terdapat banyak riwayat
disebut secara umum dan khusus.
Apa Kata Syiah
Mengenainya:
Dari Zaraarah
berkata: Aku bertanya kepada Aba Abdillah (as) tentang ayat:
وَإِذْ
أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِي آَدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ
عَلَى أَنْفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُوا بَلَى شَهِدْنَا أَنْ تَقُولُوا
يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَذَا غَافِلِينَ
{Dan (ingatlah), ketika Tuhanmu
mengeluarkan keturunan anak-anak Adam dari sulbi mereka dan Allah mengambil
kesaksian terhadap jiwa mereka (seraya berfirman): "Bukankah Aku ini
Tuhanmu?" Mereka menjawab: "Betul (Engkau Tuhan kami), kami menjadi
saksi". Agar di hari kiamat kamu tidak mengatakan: "Sesungguhnya kami
adalah orang-orang yang lengah terhadap perkar ini."}
Beliau berkata: (Allah
mengeluarkan dari belakang (sulbi) Adam zuriatnya sehingga hari kiamat. Mereka keluar
dan mereka dalam bentuk Al-Zarr (benih zarah) maka mereka mengenal diriNya dan pendapat
mereka tentang diriNya dan kalaulah seseorang tidak menenali Tuhannya
seperti FirmanNya SWT
وَلَئِنْ
سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ قُلِ
الْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ
{Dan
sesungguhnya jika kamu tanyakan kepada mereka: "Siapakah yang menciptakan
langit dan bumi?" Tentu mereka akan menjawab: "Allah".
Katakanlah: "Segala puji bagi Allah"; tetapi kebanyakan mereka tidak
mengetahui.}) [Luqman 31:25]
Perbualan Ibn
Al-Kuwa dengan Amir AL-Mukminin Ali (as)
Diriwayatkan dari Al-Asbagh
bin Nabatah,dari Ali (as) berkata: (Telah datang kepadaku Ibn Al-Kuwa bertanya:
Wahai Amirul Mukminin, beritahu saya tentang adakah sesiapa dari anak-anak Adam
sebelum Musa yang berkata-kata dengan Allah TWT. Ali (as) berkata: Allah telah
berkata-kata dengan semua penciptaanNya, Ada mereka yang patuh (setia) dan ada mereka
yang derhaka dan mengembalikan jawapan (Maka berat bagi Ibn Al-Kuwa) tidak memahaminya,
lalu dia berkata kepada beliau: Bagaimana itu, ya! Amir Al-Mukminin? Maka
beliau berkata kepadanya, Tidakkah kamu membaca kitab Allah, ketika Dia
berfirman kepada nabiNya:
وإذ
أخذ ربك من بني آدم من ظهورهم ذريتهم وأشهدهم على أنفسهم ألست بربكم قالوا بلى
{Dan
(ingatlah), ketika Tuhanmu mengeluarkan keturunan anak-anak Adam dari sulbi
mereka dan Allah mengambil kesaksian terhadap jiwa mereka (seraya berfirman):
"Bukankah Aku ini Tuhanmu?" Mereka menjawab: "Betul (Engkau
Tuhan kami),}?
mereka telah
mendengar kata-kataNya, dan mengembalikan jawapan kepadaNya seperti yang kamu
dengar firman Allah- Wahai Ibn Al-Kuwa –
قالوا
بلى
{Mereka
menjawab: "Betul’ }
Maka Dia berkata
kepada mereka:
إني
أنا الله لا إله إلا أنا، وأنا الرحمن
Sesungguhnya Aku
tidak ada Tuhan melainkan Aku, Akulah AI-Rahman,
Maka mereka
berikrar kepadaNya dengan ketaatan dan Ketuhanan (Al-Rububiyah), dan mengiktiraf
(mengenalkan) para rasul dan nabi-nabi dan Aushiak dan memerintahkan penciptaan
mentaati mereka, supaya berikrar dengannya
pada Al-Mitsaq (Persetiaan), maka malaikat pun berkata, ketika mereka berikrar:
Kami menjadi saksi". Agar di hari kiamat kamu tidak mengatakan:
"Sesungguhnya kami adalah orang-orang yang lengah terhadap perkara ini.)
Riwayat Ahli
Sunnah
:
Ada banyak yang dikatakan
mengeneinya, tetapi kami menghadkannya pada beberapa riwayat, untuk tidak memperpanjang
perbahasan.
Diriwayatkan oleh
Abdullah bin Ahmad dalam Zawaid Al-Musnad dan Al-Baihaqi dan kumpulan dari Abu
ibn Ka'ab,
أنه
قال في ( آية الميثاق): (جمعهم الله فجعلهم أرواحا في صورهم ثم استنطقهم فتكلموا
ثم أخذ عليهم العهد والميثاق على أنفسهم: ألست بربكم ؟ قالوا بلى: قال فأني أشهد
عليكم السموات السبع وأشهد عليكم أباكم آدم أن تقولوا يوم القيامة أنا لم نعلم
بهذا أعلموا أنه لا اله غيري ولا رب غيري ولا تشركوا بي شيئا أني سأرسل إليكم رسلي
يذكرونكم عهدي وميثاقي وأنزل عليكم كتبي قالوا: بلى شهدنا بأنك ربنا وإلهنا لا رب
لنا غيرك (لا اله غيرك) فأقروا ورفع عليهم آدم ينظر إليهم فرأى الغني والفقير وحسن
الصورة ودون ذلك فقال يا رب لولا سويت بين عبادك قال: إني أحببت أن اشكر
katanya mengenai Ayat
Al-Mitsaq (Persetiaan): (Allah mengumpul mereka dijadikan dalam bentuk
roh-roh dan kemudian mereka disoal dan mereka berbicara, kemudian dibawa kepada
mereka Perjanjian dan Persetiaan atas diri mereka:
Bukankah Aku
ini Tuhanmu?" Mereka menjawab: "Betul (Engkau Tuhan kami
Aku menyaksikan
kamu (dari) Langit-langit Ketujuh, dan Aku menyaksikan kepada kamu bapa kamu Adam,
Agar di hari kiamat kamu tidak mengatakan: bahawa kamu tidak mengetahui perkara
ini
Ketahuilah bahawa
tiada Tuhan (Ilah) selain Aku, tiada Tuhan (Rabb) selain Aku dan janganlah
kamu syirikkan sesuatu denganKu, Aku akan mengutus kepada kamu Rasul-rasulKu
yang akan mengingatkan kepada kamu Perjanjian dan Persetiaan (‘Ahd dan
Mitsaq), dan Aku turunkan kepada kamu KitabKu.
Mereka berkata,
'Ya (bahkan), kami bersaksi bahawa Engkau, Tuhan (Rabb) kami, Allah (Ilah)
kami, Tiada Tuhan (Rabb) bagi kami selain Engkau (Tiada Tuhan(Ilah) selain Engkau) Maka mereka berikrar dan dibangkitkan
atas mereka Adam yang melihat kepada mereka shurah (bentuk rupa - imej) yang
kaya, yang miskin dan yang baik dan yang sebaliknya, dia berkata, Wahai Tuhan, Engkaulah
yang sempurnakan pada hamba-hambaMu, maka dijawab: Sesungguhnya Aku suka (orang
yang) bersyukur)
Diriwayatkan oleh
Muslim bin Yasar Al-Juhani bahawa 'Umar bin al-Khattab bertanya mengenai ayat
ini, katanya, Aku mendengar Rasulullah (S) telah ditanya mengenainya, baginda
bersabda: (Sesungguhnya Allah SWT menciptakan Adam dan kemudian meneliti penzahirannya
dan dikeluarkan darinya zuriat, kemudian dikatakan telah diciptakan neraka dan dan
beramal ahli neraka amalannya . Lalu berkata lelaki itu, 'Wahai Rasulullah antara
amal mereka? baginda (S) bersabda bahawa jika Allah menciptakan hamba-hamba untuk
dimasukkan ke syurga amalannya adalah amalan ahli syurga sehingga apabila dia
mati pada amalan ahli syurga maka dimasukkan ke syurga dan jika penciptaan hamba-hamba
untuk dimasukkan ke neraka amalannya adalah amalan ahli neraka sehingga apabila
dia mati pada amalan ahli neraka maka dimasukkan ke neraka).
Dalil Akal
:
Bahawa Alam Roh adalah
alam yang lebih luas tidak terhingga, telah mencapai bijak pandai Yunani dan
orang-orang Arab dan terhenti di pinggir alam tersebut, tanpa melepasi alamnya.
ia adalah kerana alam tersebut tidak dilihat dengan mata dan tidak dapat
ditunjukkan dengan keterangan, tetapi dapat ditunjukkan dengan kesannya, iaitu,
kalaulah tidak kerana kesannya yang berpunca daripada hati manusia dan
persoalan hidup dan mati apabila mereka percaya kepadanya dan mengenalnya sejak
masa itu, sehingga datangnya Islam.
Beliau juga menunjukkan
kesannya dan nisbah kekurangan bagi orang yang berakal bahawa mereka tidak
mengetahui tentang roh, kecuali sedikit, dan tidak tahu mengenainya dan apa sebenarnya
roh kerana ada keperluan yang berkaitan dengan mengenal roh dan hubungannya
dengan mengenal Tuhan, kemudian apabila melihat alam seumpama itu, semuanya
sama dengan kenyataan kerana ia cenderung untuk menjadi lebih unggul daripada kedudukan
kepada kenyataan dan sudah tentu kita akan menghadapi pelbagai kemuskilan. Sebagai
contoh, jika kita mahu bercakap tentang asal-usul penciptaan dan bagaimana Allah
mencipta penciptaan, Adakah menciptakannya dengan (Kun Fa Yakun – Jadilah maka
terjadi!) Atau melalui perantaraan, dan sebabnya tidak lengkap, kata-kata ini
bertujuan untuk mencapai kebenaran bagi semua pengesahan yang berkaitan dengan
masalah ini kerana Allah mahu menjadikan kehidupan manusia dari (janin) dalam
perut ibunya dan diberikan Roh-Nya oleh malaikat, tetapi kita akan menghadapi
soalan di sini yang perlu dipenuhi:
Apakah roh ini
telah dicipta atau diwujudkan mengikut keperluan janin, kerana ia mencapai had
yang telah matang di dalam jalan tabiei dan pada tempoh empat bulan?
Dan bercakap
tentang ini bahawa sains moden adalah jauh dari merealisasikan perkara itu
kerana kebijaksanaan ilahi dan misteri-misteri ilahi dan lemahnya akal untuk
mengenali metafizik. Menyedari sepenuhnya atau hampir sepenuhnya,
kemudian kita akui dan kembali menyerahkan kepada Sunnah yang mulia sebagai
sumber kebijaksanaan khazanah ilahi dan rahsia ilahi dan banyak riwayat
menekankan bahawa penciptaan kehidupan sebelum jasad dan ianya berada di alam
yang kedua yang kita tidak mengetahuinya. Bahawa dengan berdalilkan Al-Quran
pada kewujudan kehidupan sebelum kehidupan ini, dan hadits Al-Rasul yang mulia
(S) yang diriwayat secara umum dan khusus adalah (bahawa Allah
menciptakan roh ribuan tahun sebelum jasad....)
Yang menunjukkan
bahawa roh ada sebelum diwujudkan jasad dan kebijaksanaan yang sesuai dengan
perjalanan yang diambil dari para Nabi dan Al-Quran sepenuhnya dibina dari awal
hingga akhir alam
سنة
الله ولن تجد لسنة الله تبديلا
{dan kamu
sekali-kali tiada akan mendapati peubahan pada sunnah Allah.}
atau riwayat
daripada Nabi (S): (Tuhan tidak menjadikan sesuatu tanpa sebab-sebab)
Penciptaan roh
sebelum jasad adalah sangat dekat dengan kebiasaan yang perakui di mana kita
perlu beri perhatian pada fitrah manusia ini dan fitrah ini sangat secocok dengan
alam roh lebih daripada dalam alam jasad, dimana fitrah pada hakikat (pada
makna) dan fitrah pada jasad kebendaan, yang meninggalkan helaan nafas rohani
atau keunggulan yang sesuai dengan manusia dengan anggapan kehidupan dalam alam
rohani kedua halus lembut, yang jarang berlaku di alam ini.
Persoalan Tentang
Pemilihan Di Alam Zarr – Imam Ahmad Al-Hassan (as)
Soalan 17: Apakah
sebab di sebalik memilih para nabi, rasul, dan Imam (as) dari di kalangan
manusia lain dan membezakan mereka dengan kemaksuman?
Jawapan:
Apabila Allah
mengumpulkan anak-anak Adam dengan kuasaNya dan berfirman kepada mereka
{ [...الست
بربكم...]... Bukankah Aku Tuhan kamu?...}, [110]
mereka terbahagi-bahagi,
menjadi beberapa golongan mengikut jawapan mereka:
Golongan pertama adalah
mereka yang telah melihat cahaya dari sebalik hijab, lalu mereka
menjawab, "Ya," sebelum pertanyaan tadi sampai
ke pendengaran mereka. Dan golongan ini terbahagi menjadi beberapa
kelompok sesuai dengan bilangan hijab, yang dari sebaliknya mereka melihat
cahaya.
Dan mereka adalah
orang-orang yang menembusi hijab-hijab cahaya dan mencapai Sumber Kebesaran
[ma’din al-‘azhamah. [111]
Amirul Mukminin (as)
berkata,
"Ilahi,
limpahilah daku dengan kesempurnaan pengabdian kepadaMu, dan terangilah mata
hati kami dengan cahaya penglihatannya kepadaMu, sehingga mata hati kami
menembusi hijab-hijab cahaya, dan mencapai sumber Kebesaran [ma’din
al-‘Azhamah], dan roh-roh kami melekat pada KemuliaanMu yang Suci. " [112]
Golongan kedua adalah
mereka yang melihat cahaya ini setelah ia menembusi hijab-hijab, lalu mereka
menjawab, “Ya,” setelah pertanyaan itu sampai ke pendengaran mereka. Mereka
juga terbahagi menjadi beberapa kelompok mengikut kepantasan mendengar dan
menjawab, dan kedua-dua ini adalah golongan yang merdeka
Kemudian
golongan hamba; mereka berkata, “Ya,” setelah mendengar ucapan “Ya” dari
orang lain.
Kemudian datang
golongan munafik, mereka berkata, "Ya," tetapi
mereka meragui apa yang mereka dengar. [113]
Kemudian datang
golongan kafir, mereka adalah orang-orang yang tidak mengatakan
"Ya." [114]
Para Nabi, Rasul,
dan Imam-imam (as) adalah golongan pertama, dan mereka telah melihat cahaya ini
dari sebalik hijab-hijab kerana mereka tidak menoleh ke kanan atau kiri, bahkan
jiwa mereka melekat pada alam paling atas [bilmala’ al-a3la], dan penglihatan
mereka terbatas pada sisi limpahan Ilahi, dan mereka tidak pernah melupakan
Allah SWT, dan mereka (as) juga ada derajatnya. Sebahagian daripada mereka
memusatkan seluruh wujud mereka untuk melihat pada sisi limpahan Ilahi, dan
sebahagian mereka pula kurang daripada itu. Setiap mereka (as) menerima sesuai
dengan apa yang mereka berikan, dan melihat tanda-tanda dari Tuhannya sesuai
dengan sebanyak mana usaha mereka memandang kepadaNya.
﴿وَأَنْ
لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى * وَأَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرَى * ثُمَّ
يُجْزَاهُ الْجَزَاءَ الْأَوْفَى* وَأَنَّ إِلَى رَبِّكَ الْمُنْتَهَى﴾
{Dan tidak ada bagi
manusia melainkan apa yang diusahakannya * Dan usahanya akan
dilihat * Kemudian dia akan dibalas dengan balasan yang amat
sempurna * Dan hanya kepada Tuhanmu kesudahan.} [115] ,
Jadi, di alam
tersebut, semua anak Adam mempunyai kebebasan untuk memilih, dan setiap mereka
memiliki fitrah Allah yang difitrahkan manusia ke atasnya.
Dan setiap orang, yang dengan kehendaknya sendiri membataskan penglihatannya pada cahaya tersebut, lalu menjadi golongan yang didekatkan [al-muqarabin], atau membataskannya pada kegelapan lalu mereka menjadi penghuni neraka. Para Nabi, Rasul, dan Imam (as) adalah orang-orang yang memilih Allah SWT, dan membataskan penglihatan mereka pada cahaya tersebut, oleh itu Allah SWT memilih mereka.
Dan setiap orang, yang dengan kehendaknya sendiri membataskan penglihatannya pada cahaya tersebut, lalu menjadi golongan yang didekatkan [al-muqarabin], atau membataskannya pada kegelapan lalu mereka menjadi penghuni neraka. Para Nabi, Rasul, dan Imam (as) adalah orang-orang yang memilih Allah SWT, dan membataskan penglihatan mereka pada cahaya tersebut, oleh itu Allah SWT memilih mereka.
Adapun Al-‘Ishmah
[العصمة]
(kemaksuman): ada banyak derajatnya dan bukan hanya satu seperti yang
dibayangkan oleh sesetengah orang, dan setiap nabi, rasul, dan Imam (as)
berbeza dalam derajat kemaksuman berdasarkan pilihannya. [116]
Oleh itu Al-‘Ishmah [العصمة]
(kemaksuman) adalah orang yang berpegang teguh pada Allah dan menahan diri
daripada apa yang dilarang oleh Allah SWT.
Dalam Kitab Ma’ani
Al-Akhbar, Hisham berkata,
"Aku berkata
kepada Abu Abdullah AS, ‘Apa maksud kata-katamu bahawa Imam mesti maksum?’ Dia
AS berkata, ‘Maksum adalah orang yang menahan diri kerana Allah dari segala
yang dilarang Allah. Dia swt berkata,
﴿وَمَنْ يَعْتَصِمْ
بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِيَ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ﴾
Sesiapa yang
berpegang teguh kepada Allah, maka sesungguhnya dia telah beroleh petunjuk ke
jalan yang lurus.} [117] . " [118]
Aba Abdillah Al -Shadiq
(as) berkata,
"Orang yang
maksum adalah mereka yang berpegang teguh pada tali Allah; dan tali Allah
adalah Quran, dan Quran menunjukkan kepada Imam, seperti firman Yang Maha
Tinggi,
﴿إِنَّ هَذَا
الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ﴾
{Sesungguhnya, Quran ini adalah petunjuk kepada jalan yang paling
lurus.} [119]. "[112]
✡✡✡✡✡
-----------------------------
[110].Al-A3raaf
7:172
[111]. Daud
Al-Raqqi meriwayatkan Abu Abdullah AS berkata, “Ketika Allah (SWT) ingin
menciptakan makhluk, Dia mencipta dan menghimpunkan mereka di antara tanganNya,
kemudian menyoal mereka, ‘Siapa Tuhan kalian?’ Maka yang pertama menjawab
adalah Rasulullah (S), dan Amirul Mukminin (as), dan para Imam (as), lalu
mereka berkata, ‘Engkau, Tuhan kami.’ Maka Dia SWT menjadikan mereka pembawa
ilmu dan agama, kemudian Dia SWT berkata kepada para malaikat, ‘Mereka adalah
pembawa agamaKu dan ilmuKu dan amanatKu dalam penciptaanKu, dan mereka adalah
orang-orang yang telah diamanahkan [al-mas’ulun].’ Kemudian Dia SWT berkata
kepada anak-anak Adam, ‘Akuilah Allah dalam Ketuhanan [ar-rububiyah], dan
ketaatan dan kesetiaan [al-wilayah] kepada mereka.’ Lalu mereka berkata, ‘Ya,
Tuhan kami, kami mengaku.’ Maka Allah SWT berkata kepada para malaikat,
‘Bersaksilah,’ lalu para malaikat berkata, ‘Kami bersaksi, agar mereka nanti
tidak berkata, ‘Bahawa kami tidak mengetahui perkara ini,’ atau mereka berkata,
‘Sesungguhnya nenek moyang kami telah mensyirikkan Allah sejak dahulu dan kami
ini hanyalah keturunan mereka. Lalu, apakah Engkau akan menghukum kami kerana
mengikut kebatilan yang telah mereka dilakukan dahulu?’” Dia (as) berkata,
“Wahai Daud, para nabi telah ditentukan dalam Perjanjian [al-mitsaq].” Bihar
Al-Anwar, Jilid 5 halaman 244..
[112] petikan dari
Al-Munaajaat Al-Syu3baniyah, lihat: Iqbal Al-A3maal: halaman 687.
[113] Ibn Miskan, dari
Abi Abdillah (as) pada firmanNya SWT:
(وإذ
أخذ ربك من بني آدم من ظهورهم ذريتهم وأشهدهم على أنفسهم ألست بربكم قالوا بلى
شهدنا)
(Dan (ingatlah), ketika Tuhanmu mengeluarkan
keturunan anak-anak Adam dari sulbi mereka dan Allah mengambil kesaksian
terhadap jiwa mereka (seraya berfirman): "Bukankah Aku ini Tuhanmu?"
Mereka menjawab: "Betul (Engkau Tuhan kami), kami menjadi saksi".}
[Al-A3raaf 7:172]
Aku berkata ini ujian?
Beliau berkata: Ya, dan untuk meneguhkan Makrifah dan mereka lupa kedudukan dan
akan diingatkanNya kalau tidak, tidak akan mengetahui mengenai Penciptanya dan Yang
memberi rezki padanya, Sebahagian daripada mereka mengakui dengan lidahnya
dalam Alam Al-Zarr tetapi tidak beriman di dalam hatinya, Allah berfirman: {...tetapi
mereka tidak hendak beriman karena mereka dahulu telah (biasa) mendustakannya.})
Bihar Al-Anwar Jilid 5:halaman 237.
[114] dari Abi
Ja'far dari bapanya (as): (Rasulullah (S) bersabda kepada Ali (as): Kamu yang didahulukan
Allah dengan kamu pada permulaan penciptaan di mana roh-roh mereka berdiri, Dia
berfirman kepada mereka: Bukankah Aku ini Tuhanmu?" Mereka
menjawab: "Ya (bahkan), FirmanNya
lagi, Muhammad itu pesuruh Allah? Mereka menjawab: "Ya (bahkan), FirmanNya lagi: Ali Amir Al-Mukminin, semua
penciptaan menolak, mereka takbur dan berlagak sombong dari Wilayah kamu, melainkan
sangat sedikit, dan mereka yang sedikit itu adalah golongan kanan (Ashab
Al-Yamin)) Bihar Al-Anwar Jilid 2:halaman 24.
[115] - An-Najm
53: 39-42..
[116] Dan
dengan ini, mereka saling mengatasi, satu di atas yang lain, seperti firman
Yang Maha Tinggi, {Utusan-utusan ini , Kami lebihkan sebahagian daripada
mereka atas yang lain. Di antara mereka, ada yang berkata-kata dengan Allah ,
dan Dia meninggikan sebahagian mereka beberapa darjat kelebihan. Dan Kami
berikan Nabi Isa Ibni Mariam bukti-bukti yang jelas dan kami menyokong beliau
dengan Roh Kudus.} Al-Baqarah 2:253 .
[117]. Aali Imran
3:101.
[118]. Maani Al-
Akhbar oleh Sheikh Al- Sadooq , halaman 132.
[119]. Al-Israa’
17:09.
[120]. Maani Al-
Akhbar oleh Sheikh Al- Sadooq , halaman 132.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan