20 02 2015
KHUTBAH PERTAMA
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ
الرَّحِيمِ * الْحَمْدُ لِلَّـهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ * وَالْحَمْدُ لِلَّـهِ الَّذِي أَرْسَلَ
رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ
وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُون ،
وصلى
الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
أشهد ان لا إله إلا الله و حده لا شريك له، و
أشهد أن محمدا عبده ورسله ، و أشهد ان عليا و الأئمة من ولده حجج الله ، و أشهد أن
المهدي و المهديين من ولده حجج الله،
يَا
أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّـهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ
إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ،
Wahai orang-orang
yang beriman, bertakwalah kepada Allah sebenar-benar takwa kepada-Nya; dan
janganlah sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan beragama Islam.
Wahai ansar Allah,
Wahai ansar Imam Mahdi
Wahai ansar Imam
Mahdi Pertama sekelian
Apakah hikmah Akidah
dan Tauhid, serta Syariah atau Al-Fiqh?
Imam Mahdi (as)
bergerak dengan sirah datuknya Rasulullah (S) dan sirah para nabi dan Rasul-rasul
(as) dan tidaklah dia bergerak dengan sirah perjalanan lain seperti
sirah ulamak yang tidak beramal. Jika dikembalikan kepada sirah perjalanan Rasulullah
(S) dan sirah para nabi dan Rasul-rasul (as), didapati bahawa mereka mulakan
risalah mereka khususnya pada Akidah dan Tauhid, dan kemudian beralih
kepada Syariah atau Al-Fiqh. Akidah dan Tauhid seperti ini dibandingkan
Syariah dan Al-Fiqh, seumpama asas, tapak (lantai) dan dinding-dinding ke
siling, siling tidak akan dibina hanya selepas pembinaan asas tapak dan
dinding-dinding.
Sekarang, jika
kita merujuk kepada kerasulan Musa (as) kita dapati seruan pada awal risalah
adalah pada Akidah dan Tauhid sehingga dakwahnya (as) memakan masa empat
puluh tahun di Mesir menyeru kepada Akidah. Walaupun selepas Mesir setelah
menyeberangi laut, dia menghabiskan masa yang lama menyeru kepada Tauhid
dan memperbetulkan Akidah Bani Israel, dan seruan syariah hanya dibuat
setelah lama apabila beliau mendapat ketentuan TuhanNya di gurun padang pasir
(Al-Tih), dan ayat-ayat Al-Quran menjelaskan bahawa apabila dia kembali
dari ketentuan TuhanNya itu dengan membawa papan (Al-Lauh) undang-undang
(Syariah). Apakah amalan (seruan) yang didatangkan sebelum Syariah? Melainkan,
ia adalah seruan Tauhid dan Akidah yang benar,
Allah ber firman
اعود
بالله من الشيطان الرجيم
﴿وَلَمَّا رَجَعَ مُوسَى
إِلَى قَوْمِهِ غَضْبَانَ أَسِفاً قَالَ بِئْسَمَا خَلَفْتُمُونِي مِنْ بَعْدِي
أَعَجِلْتُمْ أَمْرَ رَبِّكُمْ وَأَلْقَى الْأَلْوَاحَ وَأَخَذَ بِرَأْسِ أَخِيهِ
يَجُرُّهُ إِلَيْهِ قَالَ ابْنَ أُمَّ إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِي وَكَادُوا
يَقْتُلُونَنِي فَلا تُشْمِتْ بِيَ الْأَعْـدَاءَ وَلا تَجْعَلْنِي مَعَ الْقَوْمِ
الظَّالِمِينَ﴾
Dan tatkala Musa telah kembali kepada kaumnya dengan marah dan sedih
hati berkatalah dia: "Alangkah buruknya perbuatan yang kamu kerjakan
sesudah kepergianku! Apakah kamu hendak mendahului janji Tuhanmu? Dan Musapun
melemparkan lauh-lauh itu dan memegang (rambut) kepala saudaranya (Harun)
sambil menariknya ke arahnya, Harun berkata: "Hai anak ibuku, sesungguhnya
kaum ini telah menganggapku lemah dan hampir-hampir mereka membunuhku, sebab
itu janganlah kamu menjadikan musuh-musuh gembira melihatku, dan janganlah kamu
masukkan aku ke dalam golongan orang-orang yang zalim" [258].
Muhammad (sawas)
menyeru selama tiga belas tahun di Mekah kebanyakannya adalah dalam pembaikan
Akidah dan Tauhid dan baginda tidak menjelaskan perluasan mengenai
pembaikan Syariah melainkan selepas tiga belas tahun berdakwah. Imam
Mahdi (as) tidak keluar dari Sunnah Rasulullah dan Sunnah Anbiak dan Mursalin, bahkan
ia adalah Sunnah Allah sebelum dan selepasnya dan kita tidak akan dapati
Sunnah Allah itu berubah.
Wahai ansar Allah,sekelian
Ambillah perhatian,
wahai saudaraku yang mulia
dan renungkanlah dengan tepat bahawa Syariah dalam setiap agama mengikut
kadar Tauhid dalam agama itu. Syariat Islam lebih lengkap daripada Syariat
sebelumnya; Kerana Tauhid di dalam Al-Quran dan di antara Rasulullah dan
Imam-imam sebelum Imam Mahdi (alaihimu s-shalatu wa s-salam) lebih
lengkap daripada Tauhid yang telah dibawa oleh para Anbiak dan Mursalin
sebelumnya. Jika kita tahu, wahai saudaraku yang mulia dari Ahl al-Bayt
(as), bahawa semua yang dibawa oleh Nabi-nabi dan Rasul-rasul mengenai
Tauhid adalah dua bahagian, dan tidak disebarkan di kalangan manusia melainkan
dua bahagian sahaja, dan bahawa Imam Mahdi (as) akan membawa dua puluh
lima bahagian dari Tauhid dan Makrifat dengan Jalan Samawi dan apa yang ada
di dalamnya, kebenaran yang diredhai oleh Allah, dan akan disebarkan di
kalangan manusia dua puluh tujuh huruf-huruf yang merupakan Tauhid Al-Ilahi
selengkapnya yang dengannya Allah mengutus Muhammad (S), tetapi tidak
disebarkan pada masanya melainkan dua bahagian yang dikenali dengan
Al-Syariah yang dibawa oleh Imam al-Mahdi (as) yang lebih luas daripada yang
wujud di tangan kita sekarang; kerana Al-Syariah Al-Islamiyah kini hanya
dua bahagian sahaja. Bahkan Imam Mahdi (as) akan menyebarkan dua puluh tujuh
bahagian Syariah sebelum menyebarkan dua puluh tujuh bahagian Tauhid, dan
dia yang melaksanakan Syariah ini?
Yang pasti, jawapannya akan ada;, dan itulah sebabnya
banyak alasan dijelaskan dan diterangkan bahawa manusia tidak terpikul dua
puluh tujuh bahagian Syariah melainkan dengan bertauhid kepada Allah dengan
dua puluh tujuh bahagian yang dilaksanakan oleh Imam Mahdi (as) yang
diseru dan disebarkan di kalangan manusia,
اللّهُمّ
أَهْلَ الْكِبْرِيَاءِ وَالْعَظَمَةِ، وَأَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ، وَأَهْلَ
الْعَفْوِ وَالرّحْمَةِ، وَأَهْلَ التّقْوَى وَالْمَغْفِرَةِ،: وَلِمُحَمّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِه
ذُخْراً وَ شَرِفاً كَرامَةً وَمَزِيداً * أَنْ تُصَلّيَ عَلَى مُحَمّدٍ وَآلِ
مُحَمّدٍ كَأَفْضَلِ ما صَلَّيْتَ عَلَى عَبْدٍ مِنْ عِبَادِكْ وَ صَلِّ عَلَى مَلَائِكَتِكَ
وَ رَسُلِكَ
وَ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ اَلاَحْيَاءِ
مِنْهُمْ وَالاَمْواتِ* اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَسْأَلُكَ مِنْ خِيْرٍ مَا سَألَكَ عِبَادُكَ
المُرْسَلُونَ * وَ أَعُوذَ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا عَاذٍ بِهِ عِبَادِكَ المُرْسَلُونَ).
اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
KHUTBAH
KEDUA
بِسْمِ اللهِ الرَّحَمٰنِ الرَّحِيْمِ. اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِيْ لآَ اِلٰهَ اِلاَّ هُوَ الْوَاحِدُ
الصَّمَدُ الَّذِيْ لَمْ يَتَّخِذْ صَاحِبَةً وَّلاَ وَلَدًا* وَّ اَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَ رَسُوْلُهُ
الْمُجْتَبٰي وَ اَنَّ عَلِيًّا اَمِيْرُ الْمُؤْمِنِيْنَ وَ سَيِّدُ
الْوَصِيِّيْنَ وَ اَنَّ ذُرِّيَّتَهُ الْمَعْصُوْمِيْنَ اَئِمَّتُنَا * اُوْصِيْكُمْ عِبَادَ اللهِ
بِتَقْوَي اللهِ *
وصلى
الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
Wahai hamba Allah,
saya menasihati saudara semua supaya bertakwa kepada Allah serta saya berpesan kepada saudara semua untuk taat kepada -Nya.
Saya menyeru saudara semua (dan diri saya) supaya melakukan perbuatan-perbuatan
baik sebelum hari yang tidak dapat dielakkan datang, sebelum kematian
meragut kita; tidak mungkin untuk kita melarikan diri dari kematian itu.
Wahai ansar Allah,sekelian
Allah ber firman
اعود
بالله من الشيطان الرجيم
﴿وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ
وَالْأِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ﴾
Dan aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka
mengabdi kepada-Ku. [78],
Imam Ahmad
Al-Hassan (as) telah ditanya perkara ini, yang diterangkan dalam riwayat
dari Ahl Al-Bait (as) iaitu orang-orang yang mengenal yang ada makrifah,
apakah yang makrifat ini, dan bagaimana memenuhinya?
Jawapannya (as)
secara ringkas: Makrifat adalah mengenal Allah SWT, dan memenuhi
makrifat ini melalui pengabdian (Ubudiyah). Dengan pengabdian merujuk
kepada Al-Rububiyah (Ketuhanan Al-Rabb), dan dengan Al-Rububiyah akan
mengenal Al-Rububiyah.
Bagaimana kita
boleh mengenal api melainkan dengan kita menjadi api. Hamba tidak akan
mengenal Ubudiyah Al-Rububiyah (pengabdian Ketuhanan) melainkan dengan
(bersama) Ketuhanan, iaitu dengan (bersama) wajah Allah SWT, maka Al-Rububiyah
tidak akan dikenal melainkan dengan pengabdian (Ubudiyah)., Sesungguhnya
hasil dari pengabdian (Ubudiyah) ini adalah makrifat Al-Rububiyah.
Ya Allah
kurniakanlah aku makrifah padaMu, kerana jika aku tidak dapat makrifah
padaMu aku tidak kenal UtusanMu, Ya Allah kurniakanlah aku makrifah
(perkenalkan) kepada UtusanMu, kerana jika aku tidak dapat makrifah pada
UtusanMu aku tidak kenal HujjahMu, Ya Allah kurniakanlah aku makrifah
kepada HujjahMu kerana jika aku tidak dapat makrifah pada HujjahMu, aku
tidak dapat makrifah (mengenal) agamaku
اِنَّ اللهَ وَ مَلٰئِكَتَهُ يُصَلُّوْنَ عَلَي
النَّبِيِّ يَآَيُّهَا الَّذِيْنَ اٰمَنُوْا صَلُّوْا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوْا
تَسْلِيْمًا،* اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلٰي مُحَمَّدٍ سَيِّدِ
الْمُرْسَلِيْنَ *وَ عَلٰي عَلِيٍّ اَمِيْرِ الْمُؤْمِنِيْنَ وَ عَلٰي فَاطِمَتَ
الزَّهْرَآءِ بِنْتِ مُحَمَّدٍ* وَّ
عَلَي الْحَسَنِ الْمَقْتُوْلِ بِسَمِّ الْجَفَا *وَ الْحُسَيْنِ الشَّهِيْدِ بِكَرْبَلاَ * وَ عَلِيِّ
بْنِ الْحُسَيْنِ ذِي الْمِحَنِ وَ الْعَنَآءِ *وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ *وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ *وَّ مُوْسَي بْنِ جَعْفَرِ *وَ عَلِيِّ بْنِ مُوْسٰي *وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ *وَ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ *وَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ *وَ الْحُجَّةِ الْقَآئِمِ بِالْحَقِّ الْمُنْتَظَرِ الْمَهْدِيِّ ، الَّذِيْ بِبَقَآئِهِ بَقَيْتِ الدُّنْيَا وَ بِيُمْنِهِ رُزِقَ
الْوَرٰي،* وَ عَلٰي اَحْمَدٍ الْحَسَنِ اليَمانِي* وَصِيَّ وَ
الرَّسُولَ الإمامَ الْمَهْدِيُّ *مَكَّنَ اللهُ لَهُ فِيْ الأرْضِ،* اللّهُمَّ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا
حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ ، رَبَّنَا آتِنَا
مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً وَهَيِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا،* رَبَّنَا لَا تَجْعَلْنَا فِتْنَةً لِّلَّذِينَ كَفَرُوا وَاغْفِرْ
لَنَا رَبَّنَا ۖ إِنَّكَ
أَنتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
اللّهُمَّ أَعِزَّ الاسلامَ والمسلمين اللهم
انْصُرِ الإسلامَ وَالمسلمين ، اللّهُمَّ انْصُرْ اِخْوانَناَ مِنْ أنصارُ الإمامَ
الْمَهْدِيُّ المُسْتَضْعَفِينَ وَالمَظْلُومِينَ، اللّهُمَّ انْصُرْ اِخْوانَناَ
مِنْ أنصارُ الإمامَ الْمَهْدِيُّ في ماليزيا وسنغافورة وفي تايلاند وفي مصر وفي سوريا في ايران وفي العراق في كُلِّ مَكانَ وَفي كُلِّ زَمانَ ، اللّهُمَّ انْصُرْهُمْ على
عَدُوِّكَ وَعَدُوِّهِمْ ، وَأَهْلِكِ الكفرةَ والكافرين والشركَ والمشركين
والنفاقَ والمنافقين والظُلْمَ والظالمين وَدَمِّرْ أَعْداءَكَ أَعْدَاءَ الدِين
مِنَ العلماء غير العاملين والمستعمِرِين والمستكبرين ، يا رب العالمين
اِنَّ اللهَ يَأْمُرُكُمْ بِالْعَدْلِ وَ الْاِحْسَانِ وَ اِيْتَآءِ ذِي الْقُرْبٰي وَ يَنْهٰي عَنِ الْفَحْشَآءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكُرُوْنَ.
اعود بالله من الشيطان الرجيم
بسم الله الرحمن الرحيم
((إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ{1} فَصَلِّ
لِرَبِّكَ وَانْحَرْ{2} إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ {3})) صدق الله العلي
العظيم
Tiada ulasan:
Catat Ulasan