Soalan 110: Benarkah Nabi-nabi Tidak Diwarisi Dan Mewarisi
بسم الله الرحمن الرحيم
Al-Syed Ahmad Al-Hassan
(as),
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Seorang rakan wanita
Sunni saya telah membangkitkan beberapa kekeliruan yang membingungkan , iaitu:
Ada riwayat di
sisi kita dari Al-Shadiq (as) apa yang bermaksud bahawa para nabi tidak
mewariskan bagaimana untuk mengatakan bahawa riwayat ini sebagai maudhu’ (hadith
palsu).
.
Dihantar oleh: Shaima
Hassan Ali
Jawapan:
بسم
الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
Dengan nama Allah,
Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Segala puji
tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Dan selawat Allah atas Muhammad dan
keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktirafan.
1. Nabi-nabi (as),
mereka tidak mempunyai himpunan (harta) di dunia untuk diwariskan, tetapi
mungkin berlaku sebab, dari sesuatu yang menyebabkan ada warisan dunia dalam
milik mereka, dengan itu mereka sering tidak meninggalkan kepada waris mereka
sesuatu warisan dunia ini, maka mereka tidaklah mewariskannya, iaitu: Mereka
tidak peduli untuk mengumpul sesuatu daripada warisan dunia kepada waris
mereka.
2. Apa yang Nabi-nabi
(as) wariskan, adalah Ilmu, Hikmah dan Khalifah Allah di bumiNya bagi sesiapa
yang akan menggantikan mereka iaitu aushiak (pemegang amanah) mereka. Mereka tidak
meninggalkan untuk diwarisi dari warisan dunia kepada pewaris mereka tidak kira
berapa besar jika dibandingkan dengan nilai.
3. Adakah benar
maka dalam masalah (tanah) Fadak bahawa Muhammad (S) mewaris kepada umat Islam,
dan tidak mewariskan kepada anaknya Fatimah (as)? Maka jika tidak sah diwariskan
kepada Fatimah binti Muhammad (S) dari bapanya Muhammad (S) di sisi mereka, maka
manakah ayat dari kitab Allah dan manakah riwayat (hadits) dari Rasulullah (S) yang
mengesahkan pewarisan mereka pada keseluruhan daripada Rasulullah (S)?
Bagaimana pula untuk mengesahkan pewarisan Aisyah terhadap bilik Rasulullah (S),
yang mereka berikan hak kepadanya, untuk membenarkan pengebumian bapanya dengan
mendiami di dalamnya, dan untuk mencegah pengebumian Hassan bin Fatimah (as) binti
Rasulullah (S) di dalamnya? Maka jika bilik telah diwariskan, maka manakah
untuk bahagian Fatimah (as) dan manakah untuk bahagian Hassan (as) daripada
ibunya Fatimah (as), dan bagaimana dia telah dihalang dan apakah hak Aisyah
menghalang beliau dari dikebumikan dari harta miliknya?!
4. Allah berfirman:
﴿وَوَرِثَ سُلَيْمَانُ
دَاوُدَ وَقَالَ يَا أَيُّهَا النَّاسُ عُلِّمْنَا مَنْطِقَ الطَّيْرِ وَأُوتِينَا
مِنْ كُلِّ شَيْءٍ إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْفَضْلُ الْمُبِينُ﴾
Dan Sulaiman telah mewarisi Daud, dan dia berkata: "Hai Manusia,
kami telah diberi pengertian tentang suara burung dan kami diberi segala
sesuatu. Sesungguhnya (semua) ini benar-benar suatu kurnia yang nyata". [213]
.
Dan Allah
berfirman di dalam kisah Zakharia (as):
﴿وَإِنِّي خِفْتُ
الْمَوَالِيَ مِنْ وَرَائي وَكَانَتِ امْرَأَتِي عَاقِراً فَهَبْ لِي مِنْ
لَدُنْكَ وَلِيّاً * يَرِثُنِي وَيَرِثُ مِنْ آلِ يَعْقُوبَ وَاجْعَلْهُ رَبِّ
رَضِيّاً﴾
Dan sesungguhnya aku khawatir terhadap mawaliku (wali) sepeninggalku,
sedang isteriku adalah seorang yang mandul, maka anugerahilah aku dari sisi
Engkau seorang putera, * yang akan mewarisi aku dan mewarisi sebahagian
keluarga Ya'qub; dan jadikanlah ia, ya Tuhanku, seorang yang diridhai".[214].
Apakah kehendak
Allah dengan ayat-ayat ini? Apakah yang diwarisi Sulaiman dari Daud? Dan apakah
yang diwarisi Yahya dari Zakaria (as)?
Adakah Bani Israel
mewarisi warisan Daud dan Zakaria bukan kepada Sulaiman dan Yahya (as)?! Dan Allah
berfirman:
﴿وَأُولُوا الْأَرْحَامِ
بَعْضُهُمْ أَوْلَى بِبَعْضٍ فِي كِتَابِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ
عَلِيمٌ﴾
Orang-orang yang mempunyai hubungan kerabat itu sebagiannya lebih
berhak terhadap sesamanya (daripada yang bukan kerabat) di dalam kitab Allah.
Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui segala sesuatu. [215].
Jika mereka
mengatakan: bahawa itu hanya pada Nubuawah, Ilmu dan Hikmah, serta Khalifah Allah
dibumiNya sahaja bukan pada yang lain. Jadi bagaimana jawatan Khalifah ditukar kepada
selain Al-Hassan dan Al-Hussein, kedua-duanya anak cucu Rasulullah (S) dari Fatimah?
Dan jawatan Khalifah Ilahiyah inilah diwarisi oleh Isa (as) dari Daud (as), dia
adalah anak cucunya dari Maryam (as), dan Allah berfirman:
﴿ذُرِّيَّةً بَعْضُهَا مِنْ بَعْضٍ وَاللَّهُ
سَمِيعٌ عَلِيمٌ﴾
(sebagai) satu keturunan yang sebahagiannya (turunan) dari yang lain.
Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. [216].
Bagaimana ditukar kepada
selain Ali (as)? Sedangkan mereka sedar (yakin) bahawa dia dilahirkan dari Bani
Hashim dari zuriat Ibrahim (as) selepas
diutus Muhammad (S) jika mereka beriman, firman Allah:
﴿أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ
عَلَى مَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ فَقَدْ آتَيْنَا آلَ إِبْرَاهِيمَ
الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَآتَيْنَاهُمْ مُلْكاً عَظِيماً﴾
ataukah mereka dengki kepada manusia (Muhammad) lantaran karunia yang
Allah telah berikan kepadanya? Sesungguhnya Kami telah memberikan Kitab dan
Hikmah kepada keluarga Ibrahim, dan Kami telah memberikan kepadanya kerajaan
yang besar. [217].
Bagaimana ditukar kepada
selain Ali (as), yang lebih berilmu dari mereka dan lebih hikmah (bijaksana) dari
mereka, jika di kalangan mereka ada orang-orang yang membawa sedikit
pengetahuan dan kebijaksanaan?
Apatah lagi, Allah
Yang Maha Suci menerangkan bahawa para nabi (as) mewarisi dan diwarisi, dan
bagaimanapun ditafsirkan pewarisan ini menunjukkan kebatilan (kepalsuan) untuk
menghilangkan kelayakan Ali, Al-Hassan dan Al-Hussein (as) dan kebatilan (ketidaksahan)
dalam merampas hak Fatimah (as).
Ahmad Al-Hassan
✡✡✡✡✡
______________________________
[213] – Al-Naml 27:16.
[214] – Maryam 19:5-6.
[215] – Al-Anfaal
8:75.
[216] – Aali Imran
3:34.
[217] – Al-Nisaa’ 4:54.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan