((Kiamat Kecil Dan
Pembahagian Manusia))
Oleh Sheikh Rahim Al-Ansari
pada fb rasminya
بسم
الله الرحمن الرحيم
Kiamat Kecil Dan Pembahagian Manusia
Hari ini
(sekarang) adalah hari Kiamat Kecil dan Kiamat dibahagikan kepada
tiga bahagian. Kematian Manusia dan keluarnya dari tempat tinggal ini, iaitu
penempatan di dunia ini seperti yang diriwayatkan dari Al-Thahirin: Sesiapa
yang mati maka terjadilah kiamat padanya, Kiamat Kedua adalah Keluarnya Al-Qaim
(as) dan Kiamat Ketiga adalah Hari Kiamat
Kini kita berada
dalam Kiamat Kecil, dan telah zuhur Qaim Aali Muhammad (as). Hari-hari ini adalah
hari direndahkan (satu golongan) dan ditinggikan (golongan yang lain),
Manusia
dibahagikan kepada beberapa bahagian:
1. Kaum (golongan)
yang turun dan menuruni dari lereng-lereng gunung ke jurang lembah.
2. Kaum (golongan)
yang menaiki dari lembah jurang ke lereng-lereng gunung
3. Kaum (golongan)
yang mabuk keliru bagi kebanyakan umat Islam dan Kristian - dalam
keadaan ragu-ragu antara (turun atau naik); tidak masuk kepada golongan ini
(pertama) dan tidak pula kepada golongan itu (kedua). –
Pembahagian ini
dan pembahagian-pembahagian ke dalam kategori ini telah berlaku dengan zuhurnya
Washiy dan Utusan Imam Mahdi Imam Ahmad Al-Hassan Al-Yamani (as)
Golongan pertama mereka adalah ulamak yang menyangka mereka
adalah orang-orang yang sampai kepada Allah dan mengenal Imam Mahdi (as),
tetapi hancur berkecai sangkaan mereka mengenai apa yang dijelaskan Ahl Al-Bait
yang maksum dan yang disucikan (as) ini, iaitu terkeluar dari urusan ini sesiapa
yang berfikir bahawa ia adalah ahlinya dan seumpamanya, masuk menjadi hamba
Matahari dan Bulan
Golongan kedua adalah mereka yang menyesuaikan diri kepada
Allah bagi mengenal kebenaran, kerana mereka tidak menjadikan diri mereka menjual
agama dan makrifah, tetapi melihat Allah dalam hati mereka dan mendapat
pancaran cahayaNya dan kasih auliakNya (as). Maka mereka mendekati lebih dekat
kepada Allah seperti yang dinyatakan di dalam hadith Qudsi: Sesiapa yang
menghampiriKu sejengkal Aku akan mendekatinya sehasta dan yang datang kepada Ku
berlari Aku akan datang padanya dengan berjalan kaki.
Golongan ketiga mereka adalah orang biasa yang liar yang memanggil
di belakang dengan berbagai jeritan, seperti diriwayatkan dari Shadiq Al-‘Itrah
(as): Kami adalah ulamak dan syi’ah kami adalah para pelajar dan selebihnya adalah
orang biasa yang liar yang memanggil di belakang dengan berbagai jeritan
Dan diutarakan
kepada saudara kata-kata penghulu ahli Tauhid dan Pintu Kota Ilmu Al-Rasul (Selawat
Allah ke atas mereka semua) bagi saudara menentukan tempat manusia di dalam kotak
mana patut meletakkan dirinya. Ia adalah khutbah beliau (as)
[Dia menyifatkan pada
zamannya yang tidak adil, dan membahagikan manusia ke dalam lima jenis, kemudian
yang zuhud di dunia (tidak mementingkan dunia)]
[Maksudnya zaman
yang tidak adil]
Wahai manusia, aku
telah menghadapi Tempoh masa ketidak-patuhan, dan zaman kekufuran, yang banyak
menyediakan yang menyakitkan hati, dan yang semakin zalim lagi ganas, tidak berguna
apa yang kami tahu, kami tidak ditanya apakah kejahilan kami, kami tidak takut
kesusahan (Al-Qari3ah) sehingga ia terbiasa dengan kami.
[Jenis Jenis Kejahatan]
Manusia ada
empat jenis:
I - Mereka yang tidak menghalang kerosakan di muka
bumi, melainkan menghina dirinya sendiri, dan kelemahan semata-mata.
Halaman 88
II - Kekurangan
Harta.
Termasuk ancaman
bahaya pada pedangnya, dan menghebah (menunjuk-nunjuk) sarungnya, Meriuhkan kudanya dan orang-orangnya (lelaki) sebagai
syarat bagi dirinya, dan memusnahkan agamanya untuk dihancurkan atau mengambil kesempatan, atau dengan memimpin
pasukan berkuda, atau menduduki mimbar. Dan sungguh amat jeleklah nilai perniagaan
dunia yang dilihat pada diri kamu sendiri! Sebahagian mereka mengejar dunia
dengan amalan akhirat, dan yang mengejar akhirat dengan amalan dunia,
III Bahawa orang
itu serba kurang, langkahnya mendekati, jubahnya singkat,
amanah adalah perhiasan dirinya, dan mengambil Allah sebagai perantara dan tempat
berlindung dari dosa..
Dan di antara
mereka tidak berupaya menuntut kerajaan atas kekurangan dirinya, disebabkan
oleh pengabdian diri, dikurangkan masalah demi masalah, lalu ditunjukkan atas
nama dan yang menghiasi pakaian orang yang zuhud, tidak secara berperingkat-peringkat
dan tidak secara tertahan-tahan.
IV [Berharap Kepada
Allah]
Tinggal orang-orang
yang mengalir air mata mereka berzikir kepada tempat mengadu, dan mengalir air
mata yang takutkan perhimpunan (mahsyar), kerana di antara mereka ada perhimpunan
yang tiada tempat tinggal, dan yang takutkan ditindas (azab), dan menyakitkan muncung
(mulut),
Dan ucapkan selamat
tinggal dengan Ikhlas, dan berpantang yang menyakitkan, godaan mereka adalah taqiyah
(pura-pura), dan menyempurnakan kehinaan mereka, lalu mereka berada di laut garam,
mulut-mulut mereka tersembunyi, dan hati mereka bernana, telah mengajar sehingga
letih, dan menawan sehingga dihina dan berperang sehingga dibenci.
V [Tidak
Mementingkan Dunia]
Biarkan dunia
lebih kecil di mata kamu dari buih yang menggoda, menggunting meracik, dan
mempelajari dari orang-orang yang terdahulu daripada kamu sebelum kamu mengajar
orang-orang selepas kamu.
Segala puji bagi
Allah, yang memberikan nikmat yang paling agung, ia adalah makrifah (mengenal) Khalifah
Allah di bumiNya, yang menjadikan kita tahu dan kepada kamu dari para pencari (pelajar)
kesan tinggalan Syed Al-Syuhada’ (Penghulu Syuhada’) Abi Abdillah Al-Hussein
(as).
1 Shafar 1435
Hijriyah
Tiada ulasan:
Catat Ulasan