Isnin, 9 Februari 2015

Soalan 223: Mencukupkan kesabaran


Soalan 223: Mencukupkan kesabaran

بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.

Ya Allah selawat atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktirafan.
      
Salam atas seluruh keluarga Muhammad..  Salam atas kamu, wahai anak Imamku Saidi dan Maulai Ahmad Al-Hassan (as).

Saidi kekasih hati .. hilang usia lima puluh tahun ku dalam kekhilafan pada Aali Muhammad (as) bahawa Allah memuliakan aku untuk bergabung keluarganya dengan tuan. Saya telah mengadu kepada tuan pewaris perkara berat sebelumnya dan saya berharap mohon lebih, dan, Insya-Allah, saya akan memendekkannya supaya tidak membebankan tuan, dan Salam Allah atas tuan.

Saya penduduk dan menetap di Kanada bersama adik saya yang berada di bandar lain yang berdekatan. Saya tinggal di persekitaran yang kebanyakannya Sunni, dan sering mengunjungi masjid mereka sebelum Allah menghidayahkan saya dengan Ahl Al-Bait (Salam Tuhanku atas kamu). Saya menawarkan dakwah kepada abang saya tetapi jawapannya penolakan, dan ada pula perkara lain. Sekarang, sesuatu yang tidak kena itu masuk kepada lebin mendalam: Isteri saya meminta petunjuk (istikharah) yang melibatkan tuan di dalamnya, dan melihat rukya (mimpi) yang mengganggunya. Saya cuba untuk membincangkan dakwah tetapi didapati mereka tidak mendengarnya. Semua ini berlaku setahun yang lalu, dan kemudian tidak membuka perkara ini lagi; kerana ia masih belum bersedia untuk mendengar keterangan dan mereka tidak akan cuba untuk membuka tajuk ini dengan saya tidak pernah berlaku di sepanjang tempoh tahun ini. Hubungan kami dingin dan bercakap hanya apabila perlu, dan tidak ada pertengkaran di antara kami seolah-olah kami secocok dalam setiap hal agama, dan berterusan seperti kanak-kanak perempuan. Sangat sayang dan kadang-kadang ia tidak boleh tahan untuk melihat muka masing-masing apabila akan mengenepikan keadaan dingin atau perselisihan. Mengenai bertentangan telinga mereka, dan anak perempuan saya menyebelahi mereka yang tidak memperbaiki wuduk dan mengikut jejak langkah gurunya, dan banyak lagi.

Anak perempuan ibu saudara saya, ikhlas kepada saya, sentiasa bersabar dengan saya dan mengalami mimpi buruk, dan bahawa demi  Allah mimpi ngeri yang mula membuat saya seram dan membangunkan dia dengan perlahan-lahan, dan saya berharap kepada Allah menghidayahkan padanya dan adik bongsu saya. Oleh itu saya mohon tuan mendoakan mereka, agar dikasihani kerana bapak-bapak mereka belum pernah diberi peringatan, karena itu mereka lalai, dan ianya untuk belas ihsan tuan kerana tuan diutus kepada manusia seluruhnya, rahmat bagi sekalian alam, Salam Allah atas kamu. Maulai! Apa yang perlu saya lakukan?

Salam atas seluruh keluarga Muhammad. Salam atas hujah Allah dan Baqiah Allah dan rahmat Allah serta keberkatanNya.

Dihantar oleh: Al-Salamani Al-Zhari

Jawapan:
           
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Dan selawat Allah atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktirafan.

Kesabaran sebahagian dari iman seperti kepala pada jasad [29], Maka bersabarlah dengan kesabaran yang sempurna dan bebas daripada mengadu kepada selain dari Allah, dan berdoa kepada-Nya yang memberi petunjuk kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya dan memudahkan urusan kamu untuk kebaikan di dunia dan akhirat.

Dan ketahuilah kamu bertanggung jawab membimbing keluarga kamu dan ini adalah kewajipan kamu terhadap mereka, dan tidakkah kamu datang untuk menyelamatkan mereka dari neraka dunia yang perlu berhati-hati di dalamnya, kesusahannya ini tidak akan habis dan dari sebarang penyembuhan sakit, lalu bagaimana pula api nereka akhirat? Kamu tidak boleh meninggalkan satu cara pun untuk menyelamatkan mereka dari nereka di akhirat, dan membimbing mereka kepada kebenaran melainkan menjalaninua, melihat musuhmu dan musuh pemegang kebenaran dari syaitan syaitan yang direjam Iblis (laknahu Allah) seperti yang dikatakan:

﴿ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَيْمَانِهِمْ وَعَنْ شَمَائِلِهِمْ وَلا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شَاكِرِينَ﴾

kemudian aku (Iblis) akan mendatangi mereka dari muka dan dari belakang mereka, dari kanan dan dari kiri mereka. Dan Engkau tidak akan mendapati kebanyakan mereka bersyukur (taat). [30],

Tidakkah kamu mengambil pelajaran, bahawa tidak hanya mencukupi dengan jalan pendekatan untuk menyesatkan manusia sahaja, dan jika ia tidak berhasil ia akan datang dari hadapan dan  belakang mereka, dan tidak akan meninggalkan mereka, bahkan mereka datang dari jalan yang lain dan pendekatan lain dari belakang mereka, dan jika kamu tidak berhasil memberi mereka iman kamu tidak akan berhasil dari niat jahat mereka, Maka Tuhan kamu memberi peringatan, ini adalah musuh kami dan musuh kamu, dan bahawa dia akan memerangi kamu dan akan menjadikan kamu putus asa dengan menyesatkan manusia dari hidayah dan beramal dengan semua jalan dan pendekatan untuk menyesatkan mereka siang dan malam, secara rahsia dan secara terang-terang, Adakah kita menjadi pemegang kebenaran dan kita mahu membimbing manusia kepada kebenaran lebih layak dengan perkara ini dengan kita memerangi dan kita akan menjadikan putus asa dari membimbing manusia dan menyelamatkan mereka dari neraka jahanam yang kita lihat dengan jelas ketidakstabilan dalam mencegah jalan yang sesat yang berjalan di dalamnya.

Jadi, marilah kita mengambil keputusan yang tepat dan tidak berhenti serta tidak terlambat dan tidak meninggalkan jalan untuk membimbing manusia melainkan kita mengambilnya, atau terlibat untuk membimbing manusia melainkan kita mengambil darinya, dan saya bermohom kepada Allah untuk menjayakan kamu dan mendapat penyelesaian dan janganlah lupakan saya yang berdosa dan serba kurang dalam hak kamu dari doa kamu.

                
                            
Ahmad Al-Hassan



✡✡✡✡✡


________________
[29] – mereka (as) menunjukkan bagi apa yang diriwayatkan dari keluarga Muhammad (as), telah diriwayatkan oleh Al-Kulaini dengan sanad dari Imam Al-Shadiq (as) berkata: (kesabaran sebahagian dari iman adalah seperti kepala pada jasad, jika kepala pergi jasad juga akan pergi, dan jika sabar pergi iman juga akan pergi) Al-Kafi:Jilid 2:halaman 87.

[30] – Al-A3raaf 7:17.


Tiada ulasan: