Ahad, 8 Februari 2015

Soalan 220: Antara Ya’kub dan Yusuf (as)

Soalan 220: Antara Ya’kub dan Yusuf (as)
بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.

Dan selawat Allah atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktirafan.

Salam atas kamu, wahai anak Nabi Al-Mustafa..  Salam atas kamu, wahai anak Ali Al-Murtadha .. Salam atas kamu, wahai anak Al-Shadiqah Al-Zahraa’ .. Salam atas kamu, wahai anak Al-Aimmah yang ma'sum, Khalifah-khalifah Allah di bumiNya dan hujajNya atas penciptaan. lampu-lampu  bagi yang gelap dan bendera-bendera taqwa, yang mendahului kamu akan sesat dan yang tertinggal akan tenggelam dan yabg menyertai kamu akan selamat.

Salam atas kamu, wahai Kahf (gua) Allah yang tidak dapat ditembusi.. Salam atas kamu wahai yang berada di jalan Allah yang lurus.. Sesiapa yang dikehendaki Allah dimulakan dengan kamu dari yang hanya menerima kamu.. Tiada Tuhan selain Allah, Dia semata-mata tanpa sekutu.

Tuan, kami seru Al-Jawad, Al-Wasi3 (dengan Yang Pemurah dan Maha Luas Pemberian-Nya) menerima khidmat kami bersama mu dan mengampunkan kami dan berbelas kasihan atas kami dengan kemuliaan mu dan mengasihi dengan kami sifat kasihmu,  Ya Allah berilah pertolongan kepada Tuan dan Maula kami dan jadikan kami ansar-ansar dan pembantunya dan pemangkin kepadanya dengan haknya. Amin, Amin, Amin, dan segala puji hanya bagi Allah sahaja dan semata-mata.

1. Dia (AWJ) berfirman dalam Surah Yusuf:

﴿وَلَمَّا دَخَلُواْ مِنْ حَيْثُ أَمَرَهُمْ أَبُوهُم مَّا كَانَ يُغْنِي عَنْهُم مِّنَ اللّهِ مِن شَيْءٍ إِلاَّ حَاجَةً فِي نَفْسِ يَعْقُوبَ قَضَاهَا وَإِنَّهُ لَذُو عِلْمٍ لِّمَا عَلَّمْنَاهُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لاَ يَعْلَمُونَ﴾

Dan tatkala mereka masuk menurut yang diperintahkan ayah mereka, maka (cara yang mereka lakukan itu) tiadalah melepaskan mereka sedikitpun dari takdir Allah, akan tetapi itu hanya suatu keinginan pada diri Ya'qub yang telah ditetapkannya. Dan sesungguhnya dia mempunyai pengetahuan, karena Kami telah mengajarkan kepadanya. Akan tetapi kebanyakan manusia tiada mengetahui. [21].

Ya Saidi Ya Maulai, tolong jelaskan kepada kami apakah keinginan pada diri Ya'qub (as)?

2. Kami telah mendengar dari seorang Syeikh Maghribi mengenai kisah dua barisan Tentera Amirul Mukminin (as) pada suatu hari, Maka Amirul Mukminin (as) memberi mereka khabar gembira iaitu akan panjang umur sehingga menyaksikan kemunculan Al-Qaim (as). Maka seorang saudara di Maghribi ini berazam menyampaikan pada Syeikh-syeikh Kabilah di sini di Maghribi dengan dakwah yang diberkati. Kami berazam akan menyertainya, Insya-Allah, Mudah-mudahan Syeikh yang mulia ini dapat bersama kita dan, insyaAllah, ia menjadi petanda baik dalam dakwah Allah di negara ini.
.
Bolehkah kami bebas mengemukakan kisah lelaki yang mulia ini dan Bolehkah kami Ya Maulai memberi isyarat telah menemui tempatnya dan kami memohon maaf kepada mu Ya Maulai untuk kami panjangkan kepada tuan permintaan ini.

3. Adakah diturunkan Surah Al-Taubah mempunyai Basmalah (Bismillah) atau tidak? Jika jawapannya tidak, apakah sebab ia diturunkan tanpa Basmalah?

4. Melihat diri kita sendiri kurang dan cuai dalam ibadah dan dalam menyokong dakwah tuan dan mempertahankan tuan, Kami mohon Ya Saidi Ya Maulai, maafkan kekurangan kami dan doakan pengukuhan dan kejayaan kami sebagai pembawa risalah tuan.

5. Kami mohon padamu mendoakan kami Ya Saidi Ya Maulai, di hadapan mu kesaksian matlamat kami ini zuhud di dunia ini.

Khadam dan suruhan mu : Yunus bin Isa bin Muhammad Yusuf

Dihantar oleh: Yusuf bin Isa - Maghribi

Jawapan:
           
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Dan selawat Allah atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktirafan.
                            

Jawapan 1: Jawapannya ada diterangkan dalam Al-Idhaat Jilid 3 Q 2:

﴿وَقَالَ يَا بَنِيَّ لا تَدْخُلُوا مِنْ بَابٍ وَاحِدٍ وَادْخُلُوا مِنْ أَبْوَابٍ مُتَفَرِّقَةٍ وَمَا أُغْنِي عَنْكُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ شَيْءٍ إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَعَلَيْهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُتَوَكِّلُونَ﴾

Dan Ya'qub berkata: "Hai anak-anakku janganlah kamu (bersama-sama) masuk dari satu pintu gerbang, dan masuklah dari pintu-pintu gerbang yang berlain-lain; namun demikian aku tiada dapat melepaskan kamu barang sedikitpun dari pada (takdir) Allah. Keputusan menetapkan (sesuatu) hanyalah hak Allah; kepada-Nya-lah aku bertawakkal dan hendaklah kepada-Nya saja orang-orang yang bertawakkal berserah diri". [22).

Bahawa Yakub (as) mengetahui dari Allah yang Bunyamin juga akan hilang seperti kehilangan Yusuf (as); dan ini supaya mereka berjanji untuk membawa kembali Bunyamin melainkan:
﴿إِلَّا أَنْ يُحَاطَ بِكُم﴾
kecuali jika kamu dikepung musuh [23],
dan dia tahu bahawa dia akan dikepung oleh mereka, bahkan dalam ayat ini :

janganlah kamu (bersama-sama) masuk dari satu pintu gerbang, dan masuklah dari pintu-pintu gerbang yang berlain-lain; namun demikian aku tiada dapat melepaskan kamu barang sedikitpun dari pada (takdir) Allah. Keputusan menetapkan (sesuatu) hanyalah hak Allah; kepada-Nya-lah aku bertawakkal dan hendaklah kepada-Nya saja orang-orang yang bertawakkal berserah diri

dikehendaki mereka berpecah supaya Bunyamin terlepas dan kembali kepadanya; kerana dia tahu saudara-saudaranya dan bilangan mereka menarik perhatian. Walau bagaimanapun, Yakub tahu itu tidak akan banyak memberi manfaat kepada mereka ini; kerana kehendak Allah adalah supaya Yakub tidak mengajar anak-anaknya:

﴿إِلَّا حَاجَةً فِي نَفْسِ يَعْقُوبَ قَضَاهَا﴾

akan tetapi itu hanya suatu keinginan pada diri Ya'qub yang telah ditetapkannya

Akan tetapi apakah manfaat amaran Yakub !!!? Sebelum ditakdir  dan ditentukan Allah SWT:

﴿مَا كَانَ يُغْنِي عَنْهُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا حَاجَةً فِي نَفْسِ يَعْقُوبَ قَضَاهَا﴾                 

tiadalah melepaskan mereka sedikitpun dari takdir Allah, akan tetapi itu hanya suatu keinginan pada diri Ya'qub yang telah ditetapkannya. [24],

dan Yakub (pas) mengetahui perkara ini:

﴿وَمَا أُغْنِي عَنْكُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ شَيْ ء﴾

aku tiada dapat melepaskan kamu barang sedikitpun dari pada (takdir) Allah

tetapi dikehendaki mereka tidak mengabaikan kerja dengan kemungkinan perbuatan untuk menjaga Bunyamin dan maka dengan kehendak Allah ia berlaku:
                                                            
﴿إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَعَلَيْهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُتَوَكِّلُونَ﴾.

Bahawa Keputusan menetapkan (sesuatu) hanyalah hak Allah; kepada-Nya-lah aku bertawakkal dan hendaklah kepada-Nya saja orang-orang yang bertawakkal berserah diri

Selepas semua ini, Yakub dengan ilmu dan makrifah dari Allah SWT telah beramal atas ketentuan ilmu dan makrifahnya:

﴿وَإِنَّهُ لَذُو عِلْمٍ لِمَا عَلَّمْنَاهُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ﴾

Dan sesungguhnya dia mempunyai pengetahuan, karena Kami telah mengajarkan kepadanya. Akan tetapi kebanyakan manusia tiada mengetahui. [25].

Tetapi di atas ilmu Yakub adalah ilmu Yusuf (as) Mengetahui hasilnya adalah bahawa:

﴿آوَى إِلَيْهِ أَخَاهُ﴾

Dia (Yusuf) membawa saudaranya (Bunyamin) ke tempatnya

tidak ada manfaat langkah Yakub (as) untuk mengembalikan Bunyamin:

﴿كَذَلِكَ كِدْنَا لِيُوسُفَ مَا كَانَ لِيَأْخُذَ أَخَاهُ فِي دِينِ الْمَلِكِ إِلَّا أَنْ يَشَاءَ اللَّهُ نَرْفَعُ دَرَجَاتٍ مَنْ نَشَاءُ وَفَوْقَ كُلِّ ذِي عِلْمٍ عَلِيمٌ﴾

Demikianlah Kami atur untuk (mencapai maksud) Yusuf. Tiadalah patut Yusuf menghukum saudaranya menurut undang-undang raja, kecuali Allah menghendaki-Nya. Kami tinggikan derajat orang yang Kami kehendaki; dan di atas tiap-tiap orang yang berpengetahuan itu ada lagi Yang Maha Mengetahui [26].

Jawapan soalan 2: Saya mohon kepada Allah agar menjayakan anda semua yang baik. Ketahuilah bahawa di tangan Allah SWT terlaksana segala perintahNya, dan supaya fikirannya ikhlas dan diikhlaskan kerana Allah dan berjaya mendapat redha-Nya dengan kebaikan.

Jawapan soalan 3: Basmalah surah Al-Taubah adalah:
بسم الله الواحد القهار
(Dengan nama Allah, Yang Maha Esa lagi Maha Perkasa).

Jawapan soalan 4 dan 5: Saya mohon kepada Allah menjayakan anda pada semua yang baik dan menjauhkan anda dari segala kejahatan dan diberikan sebaik-baik redhaMya dan syurga dan menjauhkan anda sejahat-jahat dari murkaNya dan neraka, dan menyelamatkan anda dengan menjadikan anda sebagai ansar kepada agamaNya dan yang menjadikan anda dari mereka yang meneguhkan KalimahNya yang kekal dan memenuhi bumi dengan kesaksamaan dan keadilan sebagaimana ia telah dipenuhi kezaliman dan penindasan, dan bermohon kepada Allah SWT untuk menjadikan anda syuhadak atas ciptaanNya dan sehingga anda menjadi penolong bagi saya yang berdosa serba kurang dengan segala yang baik dalam berjuang di jalan Nya SWT untuk menolong agamanya, serta anda tidak lupa dalam doa anda pada saya dan mohon diampunkan kekurangan saya dengan hak anda, wahai yang disucikan dan yang diberkati dan dikenali di langit.


Ahmad Al-Hassan
 [



✡✡✡✡✡

________________________
[21] Yusuf 12:68.
[22] Yusuf 12:67.
[23] Yusuf 12:68.
[24] Yusuf 12:68.
[25] Yusuf 12:68.
[26] Yusuf 12:76.

Tiada ulasan: