Soalan 94:
بسم
الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين
الحمد لله رب العالمين
Dengan nama Allah,
Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Segala puji
tertentu bagi Allah
Al-Syed Ahmad Al-Hassan
(as) menyebut perkataan (الرب
- Al-Rabb), dan kadang-kadang perkataan (الله - Allah) atau (الإله - Al-Ilah), apakah perbezaan maknanya, iaitu pengertian Al-Rabb,
Al-Ilah, atau Allah?
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Dan Salam atas
kamu rahmat Allah serta keberkatanNya
Saya berharap
bahawa saya tidak menyusahkan pada Al-Syed Al-Washiy (as) dengan soalan
tersebut.
Dihantar oleh:
Ibrahim Raghil
Jawapan:
بسم
الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
Dengan nama Allah,
Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Segala puji
tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Dan selawat Allah atas Muhammad dan
keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktirafan.
Al-Ilah - الإله : Dia Yang Maha Sempurna, yang berpaling
kepadaNya untuk memenuhi kekurangan dan menghasil kesempurnaan, iaitu, menghadap
dan bertujuan langsung kepadaNya.
Al-Rabb - الرب: adalah Dia Yang memenuhi
kekurangan selain dariNya dan Yang menyempurnakan selain dariNya.
Ketuhanan Al-Ilah
(Al-Uluhiyah) dan Ketuhanan Al-Rabb (Al-Rububiyah) Yang Suci dari sifat tidak
cekap (berwibawa), bahkan Dia Yang Maha Suci lagi Maha Sempurna adalah Al-Uluhiyah
Mutlak dan Al-Rububiyah Mutlak.
Perbezaan jelas pada
Al-Rububiyah secara umum dan yang melindungi hinggalah kepada bapa, yang
dikatakan kepadanya: sebagai rabb (ketua- pengurus) keluarga, kerana dia dianggap
sebagai pendidik (yang mengurus) anak-anaknya dan menyempurnakan mereka, dan Al-Rububiyah
Mutlak, yang tidak melindungi melainkan Yang Maha Kaya yang tidak memerlukan
kepada yang lain, Maha Suci Dia dari sifat-sifat yang terhad.
dan Al-Uluhiyah, Bahawa
Allah SWT mencipta manusia untuk menjadi penggantiNya yang sempurna (Insan
Kamil), dan dia tidak akan menjadi demikian, melainkan apabila menunjukkan
semua sifat-sifat Al-Uluhiyah (ketuhanan Al-Ilah) dan ditajallikannya
(ditunjukkannya) (iaitu, seperti yang diriwayatkan dari Rasulullah (S): (yang dikira terbaik dari nama-nama
Allah)).
Ia adalah keterangan secara ringkas , dan maklumat terperincinya boleh
didapati dalam Tafsir Surah Tauhid yang boleh dibaca pada masa akan datang,
Insya-Allah, (sekarang sudah diterbitkan, Kitab Tauhid: Tafsir Surah Al-Tauhid - pent)
Saya adalah khadam orang-orang mukmin dan menjawab soalan-soalan saudara
tidak menyusahkan saya, tetapi saya mendapat penghormatan menjawabnya, dan dari
nikmat Allah kepada saya menjawabnya, dan banyak soalan adalah dengan niat yang
baik untuk menarik manusia dekat kepada Allah, iaitu orang-orang mukmin yang
berminat dengan agamanya dan dipanggil bertawajjuh (menghadap) kepada Allah, dan
saya datang untuk tujuan ini bagi menghadapkan manusia kepada Allah.
Dan saya berharap saudara
memaafkan atas keuzuran saya dan keteleduran saya dan jika saya gagal bersama saudara
dalam apa jua perkara.
Ahmad Al-Hassan
✡✡✡✡✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan