[Alam Yang Dilupakan]
(Alam Al-Zarr)
بسم الله الرحمن الرحيم
ولاحول ولاقوة الا بالله العلي العظيم
ولاحول ولاقوة الا بالله العلي العظيم
وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين
وسلم تسليماً كثيراً.
Dengan nama Allah,
Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Tiada dan Upaya
melainkan dengan Allah,
Tuhan sekalian
alam. Dan selawat Allah atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan
Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktirafan.
Ahmad Al-Hassan
(as) berkata mengenai Alam Al-Zarr:
((...Hakikat Alam
Al-Zarr bahawa ia adalah sebuah Alam Diri-diri (Alam Al-Anfs) di Langit Dunia ini
dan
Dan diturunkan
darinya ke bumi benih (nuthf) anak-anak Adam.
Apabila nuthfah
(benih mani) berkembang setelah mengambil jalannya ke bekasnya dan mempunyai rupa
bentuk (shurah) jasmaniyah untuk memasukkan dirinya dan masuk diri itu dalam rupa
bentuk (shurah) jasmaniyah dan berhubung dengan nuthfah (benih mani) itu turun
darinya.
Apabila seseorang
itu mati, akan keluar darinya nuthfah (benih mani) itu dari mulutnya atau dari mana-mana
tempat lain bersama keluar dirinya daripada jisim badannya.
Benih mani (nuthfah)
ini kekal berhubung dengan diri manusia, dan diri berhubung dengan benih mani (nuthfah)
itu sementara nuthfah (benih mani) itu berhubung dengan diri.
Keduanya dari alam
yang satu iaitu Alam Al-Zarr atau Alam Diri-diri.
Apabila nuthfah (benih
mani) itu turun ke bumi diri akan mengikutnya
Apabila diri meninggalkan
jisim badannya ia akan mengikut nuthfah (benih mani)nya..))
✡✡✡✡✡
Nuthfah (Benih Mani) Itu Berhubung Dengan Diri Tidak
Berubah
Tetapi ia boleh
dibentuk dalam Alam Jasmani ini dengan lebih banyak rupa bentuk (shurah),
Tidakkah kita melihat bahawa rupa bentuk (shurah) jasmani kita bertukar dan berubah mengikut
masa, dan rupa bentuk (shurah) kita semasa kita anak kecil belum sempurna seperti
rupa bentuk (shurah) kita ketika muda remaja
﴿أَفَعَيِينَا بِالْخَلْقِ
الْأَوَّلِ بَلْ هُمْ فِي لَبْسٍ مِّنْ خَلْقٍ جَدِيدٍ﴾
Maka apakah Kami telah lemah dengan penciptaan yang pertama? Bahkan mereka
dalam keadaan ragu-ragu tentang penciptaan dalam bentuk yang baharu. [Qaf 50:15]
Dan yang dimaksudkan Nuthfah yang turun dari Alam Al-Zarr, bukanlah nuthfah air mani (Al-Manawiyah),
tetapi ia berserta (berhubung kait) seperti hubung kait diri (nafs) dengannya.
Bukanlah suatu
keperluan menghubung-kaitkan nuthfah yang turun dari Alam Al-Zarr dengan
nuthfah air mani (nuthfah Al-Manawiyah), untuk mewujudkan manusia di alam dunia
(jasmani) ini, seperti yang kita lihat penjelasan ini pada nuthfah Isa (as), ia
tidak berhubung kait dengan nuthfah air mani (nuthfah manawiyah), ia hanya
ditiupkan ke dalam rahim Mariam (as) secara langsung.
Lalu ia boleh diberikan
jasad manusia di alam jasmani ini sebelum memasuki ujian (imtihan - ditanya)
(iaitu, sebelum dia dilahirkan), dan juga boleh selepas berakhirnya ujiannya
(selepas kematiannya),maka kita dibangkitkan Allah selepas kematian dan
Al-Quran menyaksikan perkara ini. Diri ianya tersendiri dan begitu juga nuthfah
adalah tersendiri. Adapun bentuk rupa jasmani boleh dalam bentuk rupa dirinya
sendiri atau berubah sebahagiannya atau keseluruhannya.
Yang mesti
difahami adalah: Kelahiran manusia di alam ini tidak bermakna awal
penciptaanNya, tetapi ia bermakna awal dimasukanNya ke dalam alam jasmani ini
untuk diuji. Maka manusia adalah makhluk sehingga sedemikian itu,
tetapi ia telah menjalani ujian yang pertama di dalam Alam Al-Zarr,dan sekarang
ini kita menjalani ujian yang kedua.
✡✡✡✡✡
Ia sudah pasti satu
peluang lagi dan satu ujian lain pula, tetapi jika ditanya apakah hasil darinya
ia adalah dirinya di Al-Zarr, bukanlah kerana manusia itu dipaksa untuk
mencapai hasil yang sama, sebaliknya mereka mengulangi kegagalan yang sama.
Dalam kehidupan di
dunia ini jika manusia mentaati Tuhannya dan berusaha mendapatkan redhaNya Yang
Maha Suci.
Ia adalah kebahagiaannya
di kerajaan lelangit (Al-SamawaatAl-Malakutiyah).
Ia menjadi sebahagian
dari Ashab Al-Yamin (golongan kanan)
Dia ditulis dari yang
masih hidup dan barisan namanya di atas senarai kehidupan
Dan yang akan
mewarisi Syurga-syurga
Dan tekun dalam
ketaatan
Ia dari golongan
muqarrabin (yang hampir), dari golongan auliak Allah, iaitu orang-orang yang
tidak merasa takut dan mereka tidak pula berduka cita.
Dan jika manusia
menderhaka pada Tuhannya dan melakukan kemurkaan pada Allah SWT
Tidak akan
mendapat kebahagiaan di kerajaan lelangit (Al-Samawaat Al-Malakutiyah).
di atas senarai kehidupan
Tidak akan ditulis
sebagai yang hidup dan kembali sebagai golongan yang sudah mati
Tidak akan disenaraikan
namanya dalam senarai kehidupan
Dan telah menjadi
dari golongan orang-orang yang menyahut neraka (Jahannam) bahkan adalah sebahagian
dari neraka itu sendiri’
✡✡✡✡✡
﴿وَلَقَدْ عَلِمْتُمُ
النَّشْأَةَ الْأُولَىٰ فَلَوْلَا تَذَكَّرُونَ﴾
Dan Sesungguhnya kamu telah mengetahui
penciptaan yang pertama, maka mengapakah kamu tidak mengambil pelajaran? [Al-Waqi3ah
56:62]
Penciptaan yang
pertama:ia adalah Alam Al-Zarr, dan di dalamnya ada ujian yang pertama,
Dan sesungguhnya
telah ditentukan di dalamnya supaya anak-anak Adam mengambil pelajaran,
Tetapi apabila
mereka datang ke alam dunia ini mereka dihijabkan dengan kepadatan jasmaniyah (jisim-jisim
benda),
Kemudian mengikut keinginan
(hawa nafsu) mereka
dan mereka melakukan
dosa
Dan mereka lalai
dari mengingati Allah,
Maka Auliak dari para
nabi, rasul-rasul dan hujaj-hujaj (as) mengingatkan mereka tentang penciptaan ini.
Mereka mengenal Auliak
mereka di dalamnya,
Dan semua sifat
suci semula jadi (fitrah)nya telah diingatkan dalam alam sebelum ini,
Dan mengajar
keadaannya di dalamnya,
Tetapi maanusia
umumnya
﴿نَسُوا اللَّهَ
فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ﴾
Dan janganlah kamu
seperti orang-orang yang lupa kepada Allah, lalu Allah menjadikan mereka lupa
kepada diri mereka sendiri [Al-Hasyar 59:19]
Kerana kelalaian mereka
pada Allah
Dan mereka mengutamakan
alam jasmani (dunia kebendaan)
Dan mereka berendam
dalam keinginan nafsu
Mereka tidak akan ingat
apa-apa tentang diri mereka dan alam sebelumnya di mana mereka pernah tinggal
dan apa yang berlaku kepada mereka di dalamnya.
✡✡✡✡✡
Dalam doa hari Al-Ghadir
yang diriwayatkan oleh 3ammarah bin Al-Jawin Abi Harun Al-3abdi,
Sebutan doa sila
rujuk Kitab Mafatih Al-Jinan....
Dan (as) berkata:
(selepas Engkau perbaharui dengan menciptaku): iaitu Engkau ciptakan aku di
dunia ini
Selepas menciptaku
di Alam Al-Zarr,
Dan (as) berkata:
(diperbaharui perjanjian itu bagiku memperbaharuinya): yakni mengingatkanku.
Dan menjadikan aku
berikrar dengan Wilayah Auliak Engkau (Anbiak dan Auliak (as)) di dunia ini
Seperti mana aku berikrar
dengannya apabila Engkau menciptakan aku di Alam Al-Zarr dengan kesenanganMu
Maka mengapa kamu
tidak mengambil peringatan,
Dan juga mengapa
tidak mendengar (firman) Allah yang mengingatkan kamu?!
dan ingatlah
Untuk mengangkat (menghilangkan)
hijab
Dan mendedahkan kepada
manusia hakikat-hakikat dalam Kerajaan Langit (Malakut) seperti mana Anbiak Allah
(as) dedahkan
﴿وَكَذَلِكَ نُرِي
إِبْرَاهِيمَ مَلَكُوتَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلِيَكُونَ مِنَ
الْمُوقِنِينَ﴾
Dan demikianlah Kami perlihatkan kepada Ibrahim Malakut (Kerajaan)
langit-langit dan bumi dan agar dia termasuk orang yang yakin. [Al-An3aam 6:75]
Dan juga ucapan
dalam awal Surah Yusuf (as) untuk baginda Al-Rasul (S) dan baginda adalah
sebaik-baik penciptaan Allah:
﴿نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ
أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِمَا أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ هَذَا الْقُرْآنَ وَإِنْ كُنْتَ
مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الْغَافِلِينَ﴾
Kami menceritakan kepadamu kisah yang paling baik dengan mewahyukan Al
Quran ini kepadamu, dan sesungguhnya kamu sebelumnya adalah termasuk
orang-orang yang belum mengetahui. [12:3]
Iaitu kamu wahai
Muhammad (S) telah Aku turunkan ke alam ini,
Dan Aku hijabkan
daripada kamu dan hakikat kamu dan Allah menguji kamu dengan ujian kedua ini di
alam dunia ini,
Kamu adalah
pemenang ujian (pertandingan) sekali lagi,
Selepas kamu
adalah pemenang pertandingan dalam ujian yang pertama di Alam Al-Zarr,
Dia SWT berfirman:
﴿وَكَذَلِكَ أَوْحَيْنَا
إِلَيْكَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنَا مَا كُنْتَ تَدْرِي مَا الْكِتَابُ وَلا
الْأِيمَانُ وَلَكِنْ جَعَلْنَاهُ نُوراً نَهْدِي بِهِ مَنْ نَشَاءُ مِنْ
عِبَادِنَا وَإِنَّكَ لَتَهْدِي إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ﴾
Dan demikianlah Kami wahyukan kepadamu Ruh dengan perintah Kami.
Sebelumnya kamu tidaklah mengetahui apakah Al Kitab dan tidak pula iman itu,
tetapi Kami menjadikan cahayanya itu yang dengannya Kami tunjuki (beri hidayah)
siapa yang kami kehendaki di antara hamba-hamba Kami. Dan sesungguhnya kamu
benar-benar memberi petunjuk kepada jalan yang lurus. [Al-Syuraa’ 42:52]
Rasulullah (S)
bersabda: (Aku tidak mengetahui sehinggalah pada masa itu dikenalkan oleh Jibril
(as), dan aku juga tidak tahu apa-apa mengenai kitabNya dan agamaNya sehinggalah
aku diajar Tuhanku, Allah AWJ berfirman:
﴿وَكَذَلِكَ أَوْحَيْنَا
إِلَيْكَ رُوحاً مِّنْ أَمْرِنَا مَا كُنتَ تَدْرِي مَا الْكِتَابُ وَلَا
الْإِيمَانُ﴾
Dan demikianlah Kami wahyukan kepadamu Ruh dengan perintah Kami.
Sebelumnya kamu tidaklah mengetahui apakah Al Kitab dan tidak pula iman itu, [Al-Syuraa’
42:52]
Dan Abu Hamzah,
berkata: (Aku bertanya Aba Abdillah (as) mengenai ilmu: Adakah ilmu yang
diajarkan pengajar kepada beliau dari mulut seorang lelaki, atau dalam kitab di
sisi mu yang kamu baca lalu kamu mengetahui darinya? Dia (as) berkata: Urusannya
lebih besar daripada itu, dan jawapannya seperti apa yang kamu dengar firman Allah
AWJ:
Dan
demikianlah Kami wahyukan kepadamu Ruh dengan perintah Kami. Sebelumnya kamu
tidaklah mengetahui apakah Al Kitab dan tidak pula iman itu,
kemudian beliau berkata:
yang manakah yang dikatakan kepada pemilik kamu dalam ayat ini yang dibacakan
bahawa ia adalah mengenai hal yang tidak diketahui dari Al Kitab dan tidak pula
iman itu? Aku berkata: Aku tidak tahu Semoga aku menjadi tebusanmu, apa yang
diperkatakan. Dia berkata kepada aku: Ya, bahawa ia adalah mengenai hal yang
tidak diketahui dari Al Kitab dan tidak pula iman itu, sehingga Allah Ta’ala mengutus
Roh yang disebut dalam kitab, dan apabila dia telah mewahyukannya dengan ilmuNya
dan kefahaman, dialah Roh yang Allah berikan kepada sesiapa yang dikehendakiNya,
dan apabila seorang hamba telah dikurniakan ilmuNya yang dapat difahami)
Oleh itu,
Maka Anbiak dan
Aushiak (as) diuji di alam ini,
Seperti mana
dihijab kepada mereka yang lain dan dilupakan daripada ujian pertama dan iman pertama
dalam Alam Al-Zarr,
Dihijab (as) untuk
diuji dengan ujian kedua secara adil maka dilupakan kepada semua orang dari
(mengingat) Alam Al-Zarr dengan hijab jasad,
Dan apa yang
diperlukan adalah
Pelucutan Martabat
pada Roh
Supaya manusia
mengenal kebenaran
Dan melihat dalam
Kerajaan Lelangit (Malakut Al-Samawaat),
Telah sama tara Anbiak
dan Aushiak,
Apa yang
diperlukan semuanya sama tara
Untuk berjaya
dalam ujian (imtihan)
Sebagaimana Allah
SWT menyamakan semua anak-anak Adam, secara fitrah
Untuk menyempurnakan
KalimahNya Yang Maha Suci kerana sesungguhnya Dia Maha Adil lagi Maha Bijaksana,
Maka semua yang diciptakan
akan (berusaha) mengenal nama-nama Allah Yang Maha Suci,
Supaya menjadikan
wajah Allah dan nama-nama-Nya yang terbaik,
Dan setiap yang gagal
maka kebahagiaannya akan hilang
✡✡✡✡✡
Kita adalah
anak-anak Adam
Tuhan telah
menurunkan kita ke alam duniawi ini
Yang serba gelap
Untuk ujian yang
kedua,
Kita dihijab
(dilindungi) oleh jasad
Kita lupa apa yang
telah terjadi dari ujian yang pertama dalam Alam Al-Zarr, yang sebelumnya kita pernah
berada di sana.
Dalam Alam Al-Zarr
ditentukan hal setiap orang daripada kita
Maka kecelakaan demi
kecelakaan dari kerana ia gagal melihat ke atas dirinya lalu ia tidak melihat
kecuali Al-Ana (keakuan),
Pemenang pertandingan,
selawat Allah atas baginda dan keluarga baginda (yang bermaksud Al-Rasul Muhammad
(S)) daripada yang gagal melihat kepada TuhanNya dan baginda tidak mempedulikan
kepada dirinya sendiri
Seperti yang
ditunjukkan oleh Allah SWT kepada kita.
Allah berfirman:
﴿وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ
مِنْ بَنِي آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَى
أَنْفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُوا بَلَى شَهِدْنَا أَنْ تَقُولُوا يَوْمَ
الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَذَا غَافِلِينَ﴾
Dan (ingatlah), ketika Tuhanmu mengeluarkan
keturunan anak-anak Adam dari sulbi mereka dan Allah mengambil kesaksian
terhadap diri mereka (seraya berfirman): "Bukankah Aku ini Tuhanmu?"
Mereka menjawab: "Bahkanl (Engkau Tuhan kami), kami saksikan". Agar
di hari kiamat kamu tidak mengatakan: "Sesungguhnya kami adalah
orang-orang yang lupa pada perkara ini", [Al-A3raaf 7:172]
Antara kedua-dua makam
mengikut tertib seluruh anak-anak Adam.
Tidaklah terjadi ujian
kedua ini melainkan untuk Allah membantah (menyekat) manusia dari jangan sampai
ada yang mengatakan tidak diberi peluang kedua,
Tidaklah terjadi ujian
kedua ini melainkan untuk kemuliaan Allah SWT,
Akan ada ujian
ketiga
Untuk menguji ketulenan
iman mereka yang benar-benar beriman dan orang-orang yang benar-benar kufur;
Kerana balasan
kepada auliak Allah sangat besar dan azab seksa kepada musuh-musuh Allah sangat
dahsyat
Maka akan masuk ujian
Ketiga untuk menunjukkan hasil usaha mereka iaitu,
﴿بَلْ بَدَا لَهُمْ مَا
كَانُوا يُخْفُونَ مِنْ قَبْلُ وَلَوْ رُدُّوا لَعَادُوا لِمَا نُهُوا عَنْهُ
وَإِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ﴾
Tetapi (sebenarnya) telah nyata bagi mereka kejahatan yang mereka
dahulu selalu menyembunyikannya. Sekiranya mereka dikembalikan ke dunia,
tentulah mereka kembali kepada apa yang mereka telah dilarang mengerjakannya.
Dan sesungguhnya mereka itu adalah pendusta belaka. [Al-An2aam 6:28]
Allah menyempurnakan
hujahNya atas penciptaanNya dengan mengutamakan auliakNya dan membalas bela
pada musuh-musuh Nya (orang-orang yang benar-benar beriman dan orang-orang yang
benar-benar kufur), maka tidak seorang pun berkata tidak diberi peluang
mencapai makam yang hebat ini, dan tidak (diperingatkan) dengan azab ini, azab
yang tidak pernah disiksa sesiapa pun di seluruh alam??
Mereka diberi peluang
berulang-ulang kali oleh Allah. namun walaupun Allah adakan ujian semula mereka
tetap tidak akan berpuas hati, bahkan mereka akan berkata:
﴿رَبَّنَا أَمَتَّنَا
اثْنَتَيْنِ وَأَحْيَيْتَنَا اثْنَتَيْنِ فَاعْتَرَفْنَا بِذُنُوبِنَا فَهَلْ
إِلَى خُرُوجٍ مِنْ سَبِيلٍ﴾
"Ya Tuhan kami Engkau telah mematikan kami dua kali dan telah
menghidupkan kami dua kali (pula), lalu kami mengakui dosa-dosa kami. Maka
adakah sesuatu jalan (bagi kami) untuk keluar?" [Ghafir 40:11]
Allah memberi
amaran kepada orang yang dihukum selepas kematian dengan mempunyai penyesalan ini
untuk mengatakan:
﴿رَبِّ لَوْلا أَخَّرْتَنِي
إِلَى أَجَلٍ قَرِيبٍ فَأَصَّدَّقَ وَأَكُنْ مِنَ الصَّالِحِينَ﴾
"Ya Tuhan-ku, mengapa Engkau tidak menangguhkan (kematian)ku
sampai waktu yang dekat, yang menyebabkan aku dapat bersedekah dan aku termasuk
orang-orang yang saleh?" [Al-Munafiqun 63:10]
Maka diharap dapat
difahamkan bahawa kelahiran manusia di alam ini tidak bermakna awal penciptaanNya,
Tetapi apa yang dimaksudkan
adalah awal kemasukannya ke dalam Alam Jasmani ini untuk ujian yang kedua,
Selepas itu Allah melupakan
ujian yang pertama itu
Dan hasilnya.
Firman Allah SWT:
﴿نَحْنُ قَدَّرْنَا
بَيْنَكُمُ الْمَوْتَ وَمَا نَحْنُ بِمَسْبُوقِينَ * عَلَى أَنْ نُبَدِّلَ
أَمْثَالَكُمْ وَنُنْشِئَكُمْ فِي مَا لا تَعْلَمُونَ * وَلَقَدْ عَلِمْتُمُ
النَّشْأَةَ الْأُولَى فَلَوْلا تَذَكَّرُونَ﴾
Kami telah menentukan kematian di antara kamu dan Kami sekali-sekali
tidak akan dapat dikalahkan, * untuk menggantikan kamu dengan orang-orang yang
seperti kamu dan menciptakan kamu kelak dalam keadaan yang tidak kamu ketahui. *
Dan Sesungguhnya kamu telah mengetahui penciptaan yang pertama, maka mengapakah
kamu tidak mengambil pelajaran? [Al-Waqi3ah 56:60-62]
Iaitu: bahawa Kami
menghidupkan kamu dalam kehidupan yang baru di alam baru,
Bahkan kamu pernah
berada dalam kehidupan yang sebelumnya, mengapa kamu tidak mengambil pelajaran,
Namun manusia tidak
mengingatinya melainkan kehendak Allah dan iradah-Nya Yang Maha Suci.
✡✡✡✡✡
Alam Al-Zarr dan Alam
Al-Raj3ah adalah dua alam yang haqiqi dan wujud di Langit Pertama, di mana bagi
masa-masa dan ruang-ruang, dan Langit Pertama adalah penghujung langit Langit Dunia.
Langit Pertama: meliputi
(termasuk) Langit Dunia dan apa yang ada di dalamnya, dan Alam Jasmani yang
padat (kasar) ini boleh dilihat dan (seluruh alam semesta) adalah sebahagian
daripada Langit Dunia.
Maka alam yang
dapat dilihat ini adalah sebahagian dari Langit Dunia yang juga merupakan
sebahagian daripada Langit Pertama.
Syurga Adam (as) ada
di Langit Pertama dipanggil Syurga dunia – Syurga Langit Dunia (Al-Jannah
Al-Ardhiah)
Dan syurga yang dijanjikan
ada di Langit Kedua
Adapun Neraka (Jahannam)
ia berada di lapisan bumi ketujuh (Al-Ardhiyin Al-Sabi3ah) di langit Jasmani
(Al-Samaa’ Al-Jasmaniyah).
sumber
Dari Kitab Al-Syed
Ahmad Al-Hassan (as)
Sumber tulisan
Tiada ulasan:
Catat Ulasan