Soalan 95: Naza3 Al-Nafs - Mati
بسم
الله الرحمن الرحيم
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Al-Syed Ahmad Al-Hassan
(as)
السلام
عليكم ورحمة الله وبركاته.
Salam atas kamu
rahmat Allah serta keberkatanNya
1. Jika Al-Anfs
(diri-diri) pada akhir Langit Dunia permulaan (Langit) yang pertama dan yang
berkaitan (berhubung) dengan jasad, apakah yang dimaksudkan dengan (naza3
Al-Nafs) pelucutan (tercabut) diri dari jasad ketika mati?
2. Adakah Al-Nafs
(diri) itu sendiri adalah roh yang berbeza dengannya?
3. Adakah itu Al-Nuthf
(benih mani) yang terdapat dalam di Alam Al-Zarr adalah Al-Nuthf Al-Maddiyah
(unsur benih mani kebendaan) ini, dan bermakna mengikut diri itu lalu balik
(bergerak) meninggalkannya?
4. Adakah tujuh
lapis bumi-bumi di bawah bumi ini tempat di mana kita hidup?
:
Dihantar oleh: Maitsam
Barzan
Jawapan:
بسم
الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
Dengan nama Allah,
Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Segala puji
tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Dan selawat Allah atas Muhammad dan
keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktirafan.
Jawapan soalan 1:
Ya, diandaikan tidak wujud dicabut pada Al-Nafs (diri), tetapi hanya urusan
kembalinya kepada Pencipta dan keluarnya Al-Nuthfah (benih mani) itu dengan sewajarnya
(dan bukannya Al-Nuthfah Al-Manawiyah (benih air mani), tetapi Al-Nuthfah yang diturunkan
dari Alam Al-Zarr dan darinya dicipta manusia) apabila manusia ini berada pada fitrah
pertama iaitu fitrah Allah pada manusia :
﴿يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ *
ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً﴾
Wahai diri (al-Nafs) yang tenang. * Kembalilah kepada Tuhanmu dengan
hati yang puas (redha) lagi diridhai-Nya. [169]
Tetapi
persoalannya adalah bahawa kebanyakan manusia telah menyibukan diri mereka dan sangat
asyik dengan alam Jasmani ini, dan diri mereka masih terus memperluas sehingga
berakar umbi mengikat di pasak (pancang) alam jasmani (dunia) ini, jadi
bagaimana boleh ia memisahkan dirinya dari alam jasmani (dunia) ini melainkan
memotong akar umbi ini, atau tali yang mengikat dengan kukuh pasak (pancang) alam
jasmani ini, oleh itu, kesakitan kematian (iaitu dika tdak dipotong akar dan tali
ini); dengan itu juga tiada lagi syafaat yang dapat menyelamatkari ancaman
maut, kerana ia tidak dapat menguasai kematian dengan cintakan dunia ini melainkan
dengannya. Dia SWT berfirman::
﴿وَاتَّقُوا يَوْماً لا
تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً وَلا يُقْبَلُ مِنْهَا شَفَاعَةٌ وَلا
يُؤْخَذُ مِنْهَا عَدْلٌ وَلا هُمْ يُنْصَرُونَ﴾
Dan takutlah pada hari yang seseorang tidak dapat membela orang lain,
walau sedikitpun; dan (begitu pula) tidak diterima syafa'at dan tebusan dari
padanya, dan mereka tidak akan ditolong.[170].
﴿وَاتَّقُوا يَوْماً لا
تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً وَلا يُقْبَلُ مِنْهَا عَدْلٌ وَلا
تَنْفَعُهَا شَفَاعَةٌ وَلا هُمْ يُنْصَرُونَ﴾
Dan takutlah kamu pada suatu hari di waktu seseorang tidak dapat
membela seseorang lain sedikitpun dan tidak akan diterima suatu tebusan
daripadanya dan tidak akan memberi manfaat sesuatu syafa'at kepadanya dan
mereka tidak akan ditolong. [171].
﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ
آمَنُوا أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْنَاكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ يَوْمٌ لا
بَيْعٌ فِيهِ وَلا خُلَّةٌ وَلا شَفَاعَةٌ وَالْكَافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ﴾
Wahai orang-orang yang beriman, belanjakanlah dari rezeki yang telah
Kami berikan kepadamu sebelum datang hari yang pada hari itu tiada lagi jual
beli, tiada lagi persahabatan dan tidak ada lagi syafa'at. Dan orang-orang
kafir itulah orang-orang yang zalim.
[172],
Hari ini bahawa
dengan syafaat itu dirinya dapat menahan (ancaman) hari kematian, jika saudara
memahami apa kemajuan saudara dan mengetahui bahawa tidak ada syafaat di sini; kerana
perlu memotong akar (tali) ini, mati dan dapat menghilangkan ikatan dunia jasmani
ini, dan ini disertai oleh kesakitan yang tidak dapat dielakkan.
Jawapan soalan 2: bagi
menjawab soalan ini dan lain-lain mengenai perkara ini InsyaAllah akan
diterbitkan buku «Mereka Bertanya Kepadamu Mengenai Roh».
Jawapan soalan 3:
Jawapannya terdapat dalam jawapan1.
Jawapan soalan 4:
bermakna Langit-langit di atas Bumi atau Bumi-bumi Lain di bawah Bumi, bukanlah
di atas atau di bawah pada tempat (ruang), tetapi ia bermakna bahawa Bumi -bumi
lain itu adalah pada martabat yang paling rendah dalam penciptaan daripada Bumi,
iaitu kegelapannya lebih dari kegelapan Bumi.
Bacaan Terkait:
✡✡✡✡✡
______________________
[169] – Al-Fajr 89:27-28.
[170] – Al-Baqarah
2:48.
[171] – Al-Baqarah
2:123.
[172] – Al-Baqarah
2:254.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan