Rabu, 11 Februari 2015

Soalan 226: Al-Quraa Al-Dzahirah - Beberapa Buah Bandar Yang Jelas Kelihatan


Soalan 226: Al-Quraa Al-Dzahirah - Beberapa Buah Bandar Yang Jelas Kelihatan
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.    
Salam atas kamu rahmat Allah serta keberkatanNya
اللهم صلى على محمد وآل محمد.
Ya Allah selawat atas Muhammad dan keluarga Muhammad

Tuan yang mulia, saya menerima jawapan tuan kepada soalan-soalan yang saya hantar kepada Al-Syed Ahmad Al-Hassan
Dengan berbesar hati, bersemangat dan bersyukur kerana simpati tuan menjawab soalan kami. Allah mengetahui kami tidak sabar-sabar pada zuhurnya yang mulia dan betapa rindunya hati kami kepada Imam-imam Aali Muhammad (as).

Tuan yang mulia, jika Al-Syed Ahmad Al-Yamani yang menjawab soalan-soalan saya yang saya tidak menginginkannya, melainkan untuk meyakinkan hati saya dan hati saudara-saudara mukmin yang setia dengan keistimewaan mencintai Muhammad dan Aali Muhammad, jika jawapan adalah dari Yamani Aali Muhammad  tidak dijangkakan ia kurang satu soalan, walaupun dijawab dengan isyarat, maka pada pemahaman kami ia adalah kasyaf dari Allah, walaupun kami tidak memahami dan kami meminta petunjuk dan keampunan Allah atas dosa-dosa kami yang banyak, saya berharap Tuan yang mulia, dapat menjawabnya dengan tenang walaupun menunjukkan ia bagi hamba yang bersalah lagi hina dengan bebanan dosa.

Tuan yang mulia, jawapan Tuan yang mulia bahawa hendaklah berpuasa hingga betul-betul malam walaupun kita melihat bulan sabit sebelum matahari terbenam dan, dengan izin Allah, kami akan lakukan, adakah pada kefahaman kami darinya ya tuan,bahawa ia adalah isyarat kepada sesuatu sebagaimana yang kami fahami dari tuan.

Tuan, kami berharap tuan menerima apa yang kami minta dan Allah mengetahui kami mahukan kebenaran dan kami bergantung kepada apa yang kami tahu mengenainya dari para Imam yang disucikan (as). mereka mengetahui yang ghaib sementara saya hanya mengetahui dari apa yang diberikan oleh tuan dari sesuatu yang dijelaskan kepada saya sehingga ia menjadi jelas kepada saya.

Akhir sekali, kami berharap simpati tuan kepada kami untuk kami kenal pintu ilmu Imam Al-Hassan Al-Askari (as) dan Imam Mahdi (as), dan ia adalah bahagian terpilih padanya, bahawa soalan belum dijawab .Al-Hamdu Lillah, Tuhan sekalian alam, dan kami mohon agar Allah membimbing kita ke jalan yang lurus dengan hak Muhammad dan Aali Muhammad dari para imam dan Mahdi-mahdi .

Dihantar oleh: Hadi


Jawapan: Telah diterangkan dalam lebih daripada satu tempat dalam Al-Quran, bahawa Allah telah menjadikan hujah-hujah di antara manusia dan Aali Muhammad  bahawa mereka adalah kota-kota yang jelas kelihatan (القرى الظاهرة  - Al-Quraa Al-Dzahirah) dalam Al-Quran [37], dan pintu-pintu hujaj-hujaj (as), dan bahawa Al-Miqdad adalah pengikut Al-Rasul Muhammad dan hujah bagi Al-Rasul Muhammad (S) adalah dari bandar yang jelas kelihatan tidak menghalang Al-Miqdad menjadi hujah kepada Ali (as) ke atas manusia, dan begitulah dinisbahkan pada Salman.

Iaitu: hakikat bahawa peribadi (individu) umat adalah dari beberapa buah bandar yang jelas kelihatan pada Imam dari Aali Muhammad (as) juga tidak menghalang menjadi beberapa buah bandar yang jelas kelihatan dengan imam yang menggantikannya, serta hakikat bahawa salah seorang dari peribadi-peribadi umat adalah dari beberapa buah bandar yang jelas kelihatan dengan Imam Aali Muhammad (as) tidak bermakna ia adalah satu-satunya sahaja, ya di sana ada lagi yang terbaik. Dan juga boleh menggantikannya dengan yang lain apabila dia meninggal dunia.

Safir (Naib-Wakil) pertama adalah contoh bandar yang jelas kelihatan (الْقُرَى ظَاهِرَةً - Al-Quraa Al-Dzahirah) pada Al-Hasan Al-‘Askari, dan Muhammad Al-Mahdi (Sholawatu Allah 3alaihima).

Akhir sekali, nasihat saya kepada kamu untuk melakukan usaha (jihad) kamudan keutamaan kamu pada pintu (perkara) yang membelenggu kamu hari ini dan akan disoal mengenainya esok nanti.

Berkata Al-Shadiq (as): (Al-Rukun Al-Yamani adalah pintu dari pintu-pintu syurga yang Allah tidak menutupnya sejak ia dibuka) [38].

Beliau (as) berkata: (Al-Rukun Al-Yamani pintu kami, darinya-lah tempat masuk syurga, dan di dalamnya ada sungai syurga yang ditemui di dalamnya hamba-hamba yang beramal) [39].


Ahmad Al-Hassan



✡✡✡✡✡


________________
[37] - diriwayatkan oleh Al-Shaduq, katanya, dari bapaku, dan Muhammad bin Al-Hasan bin Ahmad bin Al-Walid (ra) berkata: Diriwayatkan oleh Abdullah bin Jaafar Al-Humairi, berkata: dikhabarkan padaku Muhammad bin Saleh Al-Hamdani, berkata: Saya telah menulis kepada Shohib Al-Zaman (as) : Bahawa ahli keluargaku menyakitkan hatiku dan menghantukkan ku dengan hadits yang diriwayatkan dari bapa-bapa kamu, (as), mereka berkata: Kaum-kaum kami dan khadam-khadam kami sejahat-jahat penciptaan Allah, maka dia menulis: (dan akan mengadili, seperti yang kamu baca, pada firmanNya (AWJ):
وَجَعَلْنَا بَيْنَهُمْ وَبَيْنَ الْقُرَى الَّتِي بَارَكْنَا فِيهَا قُرًى ظَاهِرَةً
"Dan di antara tempat tinggal mereka dengan bandar yang Kami limpahkan berkat kepadanya, Kami adakan beberapa buah bandar yang jelas kelihatan,",
Dan demi Allah kami adalah bandar yang Allah limpahkan berkat kepadanya di mana kamu adalah bandar- yang jelas kelihatan) Kamal Al-Din dan wa Tamam Al-Ni3mah: halaman 483.
[38] - cukup: Jilid 4: halaman 409.

[39] – Man La Yahdhuruh Al-Faqih: Jilid 2 halaman 208.


Tiada ulasan: