Sabtu, 21 Februari 2015

Soalan 105: Doa, Mengiringi Pendahulunya

Dalam doa Al-Nadbah:

                                (وصل اللهم بيننا وبينه وصلة تؤدي إلى مرافقة سلفه)                               

(Selwatkanlah Ya Allah di antara kami dan dia dan selawatlah pada yang Kau pimpin (bawa) aku kepada yang mengiringi pendahulunya),

Adakah kalimah pendahulunya di sini merujuk kepada Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as), Semoga Allah jadikan kita dari orang-orang yang bermaula padanya lagi yang bertaubat?

Dihantar oleh: Abbas Tahir

Jawapan:
           
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Dan selawat Allah atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktirafan.
                           
Pendahulu, mereka adalah Ahl Bait beliau, iaitu Al-Rasul dan para Imam dan Mahdi-mahdi, orang yang berdoa dengan doa ini perlu lulus halangan berikaitan yang membelenggunya, iaitu tidak menghilangkan (melepaskan) wilayah para hujaj dengan mengakui Imamah (kepimpinan) mereka. Bagi Mahdi-mahdi, mereka adalah yang menyeru (berdakwah) apa yang ditetapkan Allah supaya mengikuti mereka dan tinggal di bawah naungan mereka.

وصل اللهم بيننا وبينه وصلة تؤدي إلى مرافقة سلفه، واجعلنا ممن يأخذ بحجزتهم، ويمكث في ظلهم

(Selwatkanlah Ya Allah di antara kami dan dia dan selawatlah pada yang Kau pimpin (bawa) aku kepada yang mengiringi pendahulunya, dan menjadikan kami yang membawa pegangan mereka, dan tinggal di bawah naungan mereka).


Ahmad Al-Hassan



✡✡✡✡✡
               




Tiada ulasan: