Sabtu, 26 Oktober 2013

Soalan 17- Dari Kitab Mutasyabihat – Persoalan Tentang Pemilihan Di Alam Zarr

Persoalan Tentang Pemilihan Di Alam Zarr 
      
Soalan 17: Apakah sebab di sebalik memilih para nabi, rasul, dan Imam (as) dari di kalangan manusia lain dan membezakan mereka dengan kemaksuman?

Jawapan:

Apabila Allah mengumpulkan anak-anak Adam dengan kuasaNya dan berfirman kepada mereka

{ [...الست بربكم...]... Bukankah Aku Tuhan kamu?...}, [110]

mereka terbahagi-bahagi, menjadi beberapa golongan mengikut jawapan mereka:

Golongan pertama adalah mereka yang telah melihat cahaya dari sebalik hijab, lalu mereka menjawab, "Ya," sebelum pertanyaan tadi sampai ke pendengaran mereka. Dan golongan ini terbahagi menjadi beberapa kelompok sesuai dengan bilangan hijab, yang dari sebaliknya mereka melihat cahaya.

Dan mereka adalah orang-orang yang menembusi hijab-hijab cahaya dan mencapai Sumber Kebesaran [ma’din al-‘azhamah. [111]

Amirul Mukminin (as) berkata,

"Ilahi, limpahilah daku dengan kesempurnaan pengabdian kepadaMu, dan terangilah mata hati kami dengan cahaya penglihatannya kepadaMu, sehingga mata hati kami menembusi hijab-hijab cahaya, dan mencapai sumber Kebesaran [ma’din al-‘Azhamah], dan roh-roh kami melekat pada KemuliaanMu yang Suci. " [112]

Golongan kedua adalah mereka yang melihat cahaya ini setelah ia menembusi hijab-hijab, lalu mereka menjawab, “Ya,” setelah pertanyaan itu sampai ke pendengaran mereka. Mereka juga terbahagi menjadi beberapa kelompok mengikut kepantasan mendengar dan menjawab, dan kedua-dua ini adalah golongan yang merdeka

Kemudian golongan hamba; mereka berkata, “Ya,” setelah mendengar ucapan “Ya” dari orang lain.

Kemudian datang golongan munafik, mereka berkata, "Ya," tetapi mereka meragui apa yang mereka dengar. [113]

Kemudian datang golongan  kafir, mereka adalah orang-orang yang tidak mengatakan "Ya." [114]

Para Nabi, Rasul, dan Imam-imam (as) adalah golongan pertama, dan mereka telah melihat cahaya ini dari sebalik hijab-hijab kerana mereka tidak menoleh ke kanan atau kiri, bahkan jiwa mereka melekat pada alam paling atas [bilmala’ al-a3la], dan penglihatan mereka terbatas pada sisi limpahan Ilahi, dan mereka tidak pernah melupakan Allah SWT, dan mereka (as) juga ada derajatnya. Sebahagian daripada mereka memusatkan seluruh wujud mereka untuk melihat pada sisi limpahan Ilahi, dan sebahagian mereka pula kurang daripada itu. Setiap mereka (as) menerima sesuai dengan apa yang mereka berikan, dan melihat tanda-tanda dari Tuhannya sesuai dengan sebanyak mana usaha mereka memandang kepadaNya.

﴿وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى * وَأَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرَى * ثُمَّ يُجْزَاهُ الْجَزَاءَ الْأَوْفَى* وَأَنَّ إِلَى رَبِّكَ الْمُنْتَهَى﴾

{Dan tidak ada bagi manusia melainkan apa yang diusahakannya  * Dan usahanya akan dilihat * Kemudian dia akan dibalas dengan balasan yang amat sempurna * Dan hanya kepada Tuhanmu kesudahan.} [115] ,

Jadi, di alam tersebut, semua anak Adam mempunyai kebebasan untuk memilih, dan setiap mereka memiliki fitrah Allah yang difitrahkan manusia ke atasnya.

Dan setiap orang, yang dengan kehendaknya sendiri membataskan penglihatannya pada cahaya tersebut, lalu menjadi golongan yang didekatkan [al-muqarabin], atau membataskannya pada kegelapan lalu mereka menjadi penghuni neraka. Para Nabi, Rasul, dan Imam (as) adalah orang-orang yang memilih Allah SWT, dan membataskan penglihatan mereka pada cahaya tersebut, oleh itu Allah SWT memilih mereka.

Adapun Al-‘Ishmah [العصمة] (kemaksuman): ada banyak derajatnya dan bukan hanya satu seperti yang dibayangkan oleh sesetengah orang, dan setiap nabi, rasul, dan Imam (as) berbeza dalam derajat kemaksuman berdasarkan pilihannya. [116] Oleh itu Al-‘Ishmah [العصمة] (kemaksuman) adalah orang yang berpegang teguh pada Allah dan menahan diri daripada apa yang dilarang oleh Allah SWT.

Dalam Kitab Ma’ani Al-Akhbar, Hisham berkata,

"Aku berkata kepada Abu Abdullah AS, ‘Apa maksud kata-katamu bahawa Imam mesti maksum?’ Dia AS berkata, ‘Maksum adalah orang yang menahan diri kerana Allah dari segala yang dilarang Allah. Dia swt berkata, 

﴿وَمَنْ يَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِيَ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ﴾

Sesiapa yang berpegang teguh kepada Allah, maka sesungguhnya dia telah beroleh petunjuk ke jalan yang lurus.} [117] . " [118]

Aba Abdillah Al -Shadiq (as) berkata,

"Orang yang maksum adalah mereka yang berpegang teguh pada tali Allah; dan tali Allah adalah Quran, dan Quran menunjukkan kepada Imam, seperti firman Yang Maha Tinggi,

﴿إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ﴾

{Sesungguhnya, Quran ini adalah petunjuk kepada jalan yang paling lurus.} [119]. "[112]




✡✡✡✡✡

-----------------------------
[110].Al-A3raaf 7:172
[111]. Daud Al-Raqqi meriwayatkan Abu Abdullah AS berkata, “Ketika Allah (SWT) ingin menciptakan makhluk, Dia mencipta dan menghimpunkan mereka di antara tanganNya, kemudian menyoal mereka, ‘Siapa Tuhan kalian?’ Maka yang pertama menjawab adalah Rasulullah (S), dan Amirul Mukminin (as), dan para Imam (as), lalu mereka berkata, ‘Engkau, Tuhan kami.’ Maka Dia SWT menjadikan mereka pembawa ilmu dan agama, kemudian Dia SWT berkata kepada para malaikat, ‘Mereka adalah pembawa agamaKu dan ilmuKu dan amanatKu dalam penciptaanKu, dan mereka adalah orang-orang yang telah diamanahkan [al-mas’ulun].’ Kemudian Dia SWT berkata kepada anak-anak Adam, ‘Akuilah Allah dalam Ketuhanan [ar-rububiyah], dan ketaatan dan kesetiaan [al-wilayah] kepada mereka.’ Lalu mereka berkata, ‘Ya, Tuhan kami, kami mengaku.’ Maka Allah SWT berkata kepada para malaikat, ‘Bersaksilah,’ lalu para malaikat berkata, ‘Kami bersaksi, agar mereka nanti tidak berkata, ‘Bahawa kami tidak mengetahui perkara ini,’ atau mereka berkata, ‘Sesungguhnya nenek moyang kami telah mensyirikkan Allah sejak dahulu dan kami ini hanyalah keturunan mereka. Lalu, apakah Engkau akan menghukum kami kerana mengikut kebatilan yang telah mereka dilakukan dahulu?’” Dia (as) berkata, “Wahai Daud, para nabi telah ditentukan dalam Perjanjian [al-mitsaq].” Bihar Al-Anwar, Jilid 5 halaman 244..
[112] petikan dari Al-Munaajaat Al-Syu3baniyah, lihat: Iqbal Al-A3maal: halaman 687.
[113] Ibn Miskan, dari Abi Abdillah (as) pada firmanNya SWT:
(وإذ أخذ ربك من بني آدم من ظهورهم ذريتهم وأشهدهم على أنفسهم ألست بربكم قالوا بلى شهدنا)
(Dan (ingatlah), ketika Tuhanmu mengeluarkan keturunan anak-anak Adam dari sulbi mereka dan Allah mengambil kesaksian terhadap jiwa mereka (seraya berfirman): "Bukankah Aku ini Tuhanmu?" Mereka menjawab: "Betul (Engkau Tuhan kami), kami menjadi saksi".} [Al-A3raaf 7:172] 
Aku berkata ini ujian? Beliau berkata: Ya, dan untuk meneguhkan Makrifah dan mereka lupa kedudukan dan akan diingatkanNya kalau tidak, tidak akan mengetahui mengenai Penciptanya dan Yang memberi rezki padanya, Sebahagian daripada mereka mengakui dengan lidahnya dalam Alam Al-Zarr tetapi tidak beriman di dalam hatinya, Allah berfirman: {...tetapi mereka tidak hendak beriman karena mereka dahulu telah (biasa) mendustakannya.}) Bihar Al-Anwar Jilid 5:halaman 237.
[114] dari Abi Ja'far dari bapanya (as): (Rasulullah (S) bersabda kepada Ali (as): Kamu yang didahulukan Allah dengan kamu pada permulaan penciptaan di mana roh-roh mereka berdiri, Dia berfirman kepada mereka: Bukankah Aku ini Tuhanmu?" Mereka menjawab: "Ya (bahkan),  FirmanNya lagi, Muhammad itu pesuruh Allah? Mereka menjawab: "Ya (bahkan),  FirmanNya lagi: Ali Amir Al-Mukminin, semua penciptaan menolak, mereka takbur dan berlagak sombong dari Wilayah kamu, melainkan sangat sedikit, dan mereka yang sedikit itu adalah golongan kanan (Ashab Al-Yamin)) Bihar Al-Anwar Jilid 2:halaman 24.
[115] - An-Najm 53: 39-42..
[116] Dan dengan ini, mereka saling mengatasi, satu di atas yang lain, seperti firman Yang Maha Tinggi, {Utusan-utusan ini , Kami lebihkan sebahagian daripada mereka atas yang lain. Di antara mereka, ada yang berkata-kata dengan Allah , dan Dia meninggikan sebahagian mereka beberapa darjat kelebihan. Dan Kami berikan Nabi Isa Ibni Mariam bukti-bukti yang jelas dan kami menyokong beliau dengan Roh Kudus.} Al-Baqarah 2:253 .
[117]. Aali Imran 3:101.
[118]. Maani Al- Akhbar oleh Sheikh Al- Sadooq , halaman 132.
[119]. Al-Israa’ 17:09.

[120]. Maani Al- Akhbar oleh Sheikh Al- Sadooq , halaman 132.

Tiada ulasan: